میرنیوز

امیدها به اقدامات دولت جدید برای نجات ساختار جمعیت

امیدها به اقدامات دولت جدید برای نجات ساختار جمعیت 2021-07-20T09:04:08+04:30

به گزارش خبرگزاری مهر، کیهان نوشت: متاسفانه شاخص‌های جمعیتی کشورمان بسیار نگران‌کننده هستند و در واقع می‌توانیم بگوییم همه شاخص‌های جمعیتی کشور در حال ثبت رکوردهای جدیدی می‌باشند. یعنی همه شاخص‌ها در حال ثبت رکوردهای جدیدی در طول تاریخ ایران هستند. نرخ رشد جمعیت کشورمان ۰.۶ تا ۰.۷ درصد است که این نرخ پایین‌ترین عدد در تاریخ ایران می‌باشد و تا حدود ۱۵ سال آینده این نرخ حدوداً به صفر خواهد رسید و پس از آن منفی خواهد شد.


نرخ باروری کشور در حال حاضر ۱.۶ به ازای هر زن می‌باشد که این عدد هم یک رکورد جدید در نرخ باروری است. ضمن اینکه ما در بین کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا که بسیاری از کشورهای اسلامی در این مناطق قرار دارند صاحب رکورد کمترین نرخ باروری هستیم.


۱۰.۲ درصد جمعیت کشور را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند و این هم یک رکورد جدید در طول تاریخ ایران است. تا سه دهه آینده این نرخ به بیش از ۳۰ درصد خواهد رسید. ضمن اینکه به گفته کارشناسان با همین روند در سه دهه آینده سرعت پیشرفت نرخ سالمندی در کشورمان به نسبت کل دنیا بی‌نظیر خواهد بود و هیچ کشوری همانند کشور ما با این سرعت به سمت پیر شدن حرکت نمی‌کند.


کاهش جمعیت ایران به یک سوم!
استاد حسن رحیم پور، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اخیراً در فضای مجازی با انتشار پیامی درباره اوضاع وخیم جمعیتی کشور می‌نویسد: «جمعیت ایران تا ۳۰ سال آینده دوباره به زیر ۳۰ میلیون نفر بازخواهد گشت. پیش‌بینی سازمان ملل با توجه به کاهش بی‌سابقه نرخ باروری در ایران، آن است که ‎جمعیت ایران به یک سوم کاهش خواهد یافت که نیمی ازآنان سالمند خواهندبود. این یعنی کاهش شدیدسرعت پیشرفت، کار، تولید، فروپاشی قدرت دفاعی و امنیت کشور.»


صالح قاسمی، پژوهشگر و کارشناس مسائل جمعیت می‌گوید: «درخصوص تعداد موالید با فراز و نشیب‌هایی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم از سال ۹۴ و ۹۵ با شیب بسیار معناداری فرزندآوری در حال کاهش است به طوری که از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۹( در طول ۴ سال) حدود ۴۷۰ هزار تولد کاهش را شاهد بوده ایم، یعنی عدد یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در سال ۱۳۹۵ به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تولد کاهش یافته است. این در حالی است که سرعت پیر شدن جمعیت کشور و همچنین کاهش موالید همچنان با شیب تند تری ادامه دارد.»
قاسمی تاکید می‌کند: «همه این آمارها نشان می‌دهد ما باید نگران آینده جمعیت کشورمان باشیم.»


بی توجهی دولت تدبیر به بحران جمعیت
در حالی بیش از ۶ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت می‌گذرد که هیچ اقدامی برای اجرای این سیاست‌ها نشده است. این درحالی است که رهبر معظم انقلاب با تاکید بر مسئله فرزندآوری، معتقدند که پیری جمعیت ترسناک بوده و نیاز است دستگاه‌های اجرائی این مسئله را پیگیری کنند.


۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳ زمانی بود که سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شد. در این سیاست‌ها ضمن تأکید بر نقش بالای مقوله جمعیت بر پیشرفت و اقتدار ملی، از همه دستگاه‌های مرتبط در این زمینه خواسته شده تا اقدامات لازم با دقت، سرعت و قوت صورت گیرد.


طی ۶ سال گذشته بارها رهبر انقلاب موضوع افزایش جمعیت را متذکر شده‌اند در حالی‌که گام مؤثری در راستای تحقق بخشیدن به این سیاست‌ها از سوی مسئولین برداشته نشده است. هرچند از سوی کارشناسان نیز بارها گزارشات و هشدارهای لازم داده شده است که جمعیت کشور در آینده نه‌چندان دور روند کاهشی به خود می‌گیرد که پیامدهای اجتماعی و اقتصادی نامطلوبی را به دنبال خواهد داشت.


قاسمی درباره عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه جمعیت اظهار می‌دارد: «دولت تدبیر و امید را بنده از نگاه کارشناسی و به دور از هرگونه نگاه‌های جناحی و سیاسی، ضد جمعیتی‌ترین دولت جمهوری اسلامی می‌دانم، زیرا اگر در دولت‌های پیشین رفتارهایی خلاف سیاست‌های جمعیتی انجام می‌شد به هرحال سیاست‌های کلی نظام به سمت سیاست تنظیم خانواده بود. اما در ۸ سال گذشته ما دولتی را شاهد بودیم که علی‌رغم هشدارهای کارشناسان، علی‌رغم تاکیدات و سفارشات فوق‌العاده و مطالبات صریح رهبر معظم انقلاب و علیرغم افت شدید شاخص‌های جمعیتی، نه تنها اراده‌ای برای اجرای سیاست‌های کلی جمعیت از سوی دولت دیده نشد بلکه این دولت مانع تصویب طرح تعالی جمعیت و خانواده در مجلس نهم و دهم نیز شد.»


این کارشناس حوزه جمعیت تصریح می‌کند: «علاوه بر این، مصوبات زیادی ضد سیاست‌های جمعیتی از سوی دولت دنبال شد. این دولت متاسفانه به هیچ وجه حاضر نشد در راستای حمایت از خانواده و فرزندآوری قدمی بردارد. از این دست مصوبات ضد جمعیتی نمونه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به آنها اشاره کرد. محدود کردن پرداخت یارانه در موالید جدید، محدود کردن پرداخت وام ازدواج برای سنین ۱۸ تا ۳۸ سال و همچنین محدود نمودن پرداخت وام ازدواج به ازدواج‌های اول و… از جمله مواردی است که باعث تورم تجرد قطعی و بالا بردن سن ازدواج و همچنین رشد شاخص‌های جمعیتی شده است. علاوه‌بر این‌ها مهم‌ترین شاخصی که نشان می‌دهد دولت اراده‌ای برای پرداختن به مسئله جمعیت نداشت این است که نه تنها لایحه‌ای برای این موضوع پیش‌بینی نکرد بلکه با طرح مجلس نیز صراحتاً مخالفت کرد.»


جمعیت جوان؛ ابزار قوی شدن کشور
مطابق بیانات رهبر انقلاب؛ ما امروز با یک کج‌رَوی بسیار عمیقی در میان خودمان و در اجتماع خودمان روبه‌رو هستیم؛ فرزند و زن. حتّی در حوزه مردمی که یک پایبندی‌ای به دین دارند، یک ابزار و وسیله‌ِ پرش و تکامل نیست، بلکه به عکس، یک وسیله‌ سکون و جمود و عدم تحرّک است؛ به جای اینکه زنِ انسان یا شوهرِ انسان یا فرزندِ انسان بالی باشد که با آن بال انسان پرواز کند، لنگری است که با آن لنگر، انسان هر چه به زیرتر و طبقه‌ اسفل کشانده می‌شود، و مانع از حرکت معمولی ما می‌شود؛ نه فقط ما را در حرکت مان به سوی خدا و به سوی اهداف الهی هُل نمی‌دهد و تشویق نمی‌کند، از همین اَدنی حرکتی هم که نشانه‌ انسان زنده و موجود زنده است ما را بازمی دارد.


و این موضوع به تعبیر حضرت آقا به خاطر این است که ما معنا و مفهوم فرزند را یا همسر را نفهمیده‌ایم.
خانم محدثه صادقی، فعال دانشجویی درخصوص تاکیدات رهبر انقلاب در موضوع جمعیت می‌نویسد: «تاکیدات رهبر انقلاب در موضوع جمعیت بی‌سابقه بوده است تا آنجایی که در صحبت‌های نوروزی‌شان به موضوع جمعیت اشاره کرده و حفظ جمعیت جوان را ابزار قوی شدن کشور و راه پیشرفت آن دانسته‌اند.»


او می‌افزاید: «به نظر می‌رسد امروز موضوع جمعیت یک وضعیت صرفاً ابلاغی و فرمایشی نیست، یک موضوع محوری در رشد اقتصادی و پیشرفت کشور است، یک موضوع اساسی در رشد ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه است. یک موضوع کلیدی و راهبردی در بحث‌های امنیتی است. امروز موضوع جمعیت یک اولویت است و رهبر انقلاب تمامی کشور را در مسئله جمعیت مخاطب قرارداده‌اند و مسئول دانسته‌اند. امروز پرداختن به بحث جوان نگه داشتن جمعیت یک موضوع فوری است؛ لذا همه درباره این اولویت مسئول هستند؛ از کسانی که مسئول امور فرهنگی در جامعه هستند به ویژه آتش به اختیاران فرهنگی تا قوه قضائیه و مجلس. مجلس می‌تواند قانونی شدن بندهای سیاست‌های کلی جمعیت را از دولت پیگیری کرده و یا به صورت طرح ارائه دهد. نباید گذاشت این بار هم صحبت‌های رهبری درباره این موضوع راهبردی بر زمین بماند.»


فرصت‌های پیش روی دولت سیزدهم
قاسمی، پژوهشگر مسائل جمعیت در ادامه اظهار می‌دارد: «به نظر بنده دولت سیزدهم فرصت خوبی را در اختیار دارد و می‌تواند به تعبیری دولت نجات ساختار جمعیت ایران باشد. این یک شعار نیست بلکه یک واقعیت است. دولت جدیدی که بر سر کار می‌آید و به نوعی می‌توان آن را ۸ ساله تصور کرد، دولتی است که ۸ سالِ مهم پنجره جمعیتی ایران را به عنوان آخرین فرصت استفاده از این ظرفیت در اختیار دارد.»


به گفته قاسمی، دولت سیزدهم برای استفاده از این پنجره جمعیتی فرصت‌های زیر را در اختیار دارد؛
۱- مطالبات صریح رهبر انقلاب که ایشان در یک دهه گذشته بیش از ۵۰ بار درخصوص مسئله جمعیت یا سخن گفتند یا تاکید فرمودند. لذا این مطالبه از سوی رهبر انقلاب یک ظرفیت ملی برای پیشروی دولت فراهم می‌نماید.


۲- ظرفیت سیاست‌های کلی جمعیت که بسیار جامع و دقیق در ۱۴ ماده تنظیم و از سوی رهبر انقلاب برای اجرا ابلاغ شده است. این سیاست‌ها می‌تواند هرگونه برنامه‌ریزی و طراحی را برای دولت سیزدهم تسهیل نماید.


۳- برنامه هفتم توسعه که آغاز آن تقریباً با شروع به کار دولت سیزدهم مقارن خواهد بود. این برنامه درحال نگارش هست و بر خلاف برنامه ششم می‌تواند با پیوست جمعیتی نوشته شود.


۴- طرح جوانی جمعیت که مصوب شده و در رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان برای اصلاح است. این طرح می‌تواند با شروع به کار دولت سیزدهم مقارن گردد و دولت از ظرفیت قانونی آن استفاده کند.


۵- گفتمان عمومی که در پیرامون مسئله جمعیت و فرزندآوری در کشور ایجاد شده است.


قاسمی در پایان تصریح می‌کند: «با عنایت به همه ظرفیت‌های فوق جا دارد رئیس‌جمهور در کنار همه مشاوران خود یک مشاور جمعیتی نیز برای خود در نظر بگیرد و علاوه‌بر این باور داشته باشد که دولت او در این دوره جدید، می‌تواند دولت نجات ساختار جمعیت ایران باشد.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)