میرنیوز

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری! 2023-07-20T12:18:55+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «همشهری» در گزارشی با عنوان «وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری» به تبلیغات اخیر درباره دریافت وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد. این گزارش به ماجرای ضمانت‌های ضربدری اشاره کرده و درباره این مدل ابداعی توضیح داده که شما با ارائه تعدادی سفته ضامن کسی می‌شوید که او را نمی‌شناسید و برعکس؛ کسی ضامن شما می‌شود که شما را نمی‌شناسد!

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

تبلیغات‌شان جذاب و وسوسه‌انگیز است. همه جای شهر هم تبلیغات‌شان به‌وفور یافت می‌شود؛ روی دیوارهای کوچه و خیابان، کف پیاده‌روها، در ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی و هر جایی که آدم‌های طالب وام‌های بانکی یافت می‌شوند؛ البته حجم تبلیغات‌شان در جنوب و مرکز شهر ده‌ها برابر بیشتر از شمال شهر است؛ خوب می‌دانند کجا باید مشتریان‌شان را جست‌وجو کنند. در این تبلیغات به افراد نیازمند وام‌های بانکی مژده داده می‌شود که می‌توانند با مراجعه به این شرکت‌ها، بدون دوندگی، بدون معرفی ضامن، بدون نیاز به پیش‌پرداخت و… آن را دریافت کنند.

در تبلیغات‌شان شرایط آنقدر خوب و عالی است که سوال پیش می‌آید که این شرکت‌های خوش‌خبر که شمارشان هم کم نیست و هر روز مثل قارچ بر تعداد آنها افزوده می‌شود، واقعاً بدون اما و اگر چنین تسهیلاتی را برای مشتریان‌شان فراهم می‌کنند؟ ماهیت واقعی این شرکت‌ها چیست و آیا واقعاً می‌توانند هفت‌خوان دریافت وام را از پیش پای درخواست‌کنندگان بردارند؟ این سؤال‌ها و ده‌ها سوال دیگر ما را بر آن داشت که سراغ این شرکت‌ها برویم و چگونگی فعالیت آنها را بررسی کنیم.

ضمانت‌های عجیب و غریب

اولین قدم برای سر در آوردن از چندوچون کسب‌وکار شرکت‌های اعطاکننده تسهیلات بانکی، مراجعه به آنهاست و پیگیری گزارش ما هم از همین نقطه شروع می‌شود. در آگهی تبلیغاتی یکی از این شرکت‌ها ۴ خط ثابت و ۶ خط تلفن همراه قید شده که با هر کدام تماس می‌گیریم، خانم منشی پرحوصله‌ای پاسخگوست و شرایط دریافت تسهیلات را مو به مو بازگو می‌کند: «وامی که دریافت می‌کنید، از بانک.... است. مبلغ آن ۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲ و ۳ ساله است. در بازپرداخت ۲ ساله مبلغ اقساط ماهانه ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده و در بازپرداخت ۳ ساله ماهانه ۵/۳ میلیون تومان پرداخت می‌کنید؛ یعنی در مجموع بازپرداخت شما به بانک ۱۰۰ میلیون تومان است.» تا اینجای ماجرا یک نکته روشن می‌شود؛ اینکه سود این تسهیلات چندین برابر مقدار قانونی آن است و خانم منشی دلیل آن را این‌طور توضیح می‌دهد: «شما در واقع امتیاز وام شخص دیگری را می‌خرید و ما هم حق و حقوق خود را از همین درصد پرداختی مازاد شما دریافت می‌کنیم.»

ضمانت‌های ضربدری

وقتی خانم منشی می‌گوید که برای گرفتن وام به ضامن و گواهی کسر از حقوق نیازی نیست، تصور می‌کنیم به کلی موضوع داشتن ضامن منتفی است، اما قضیه طور دیگری است: «شما یک سفته ۵۰ میلیونی در وجه شرکت و یک سیم‌کارت که به نام خودتان باشد، نزد ما به امانت می‌گذارید و با سفته‌های ۱۵۰ میلیون تومانی که در وجه بانک می‌کشید، شما و یکی از مشتریان دیگر ما به‌صورت ضربدری ضامن یکدیگر می‌شوید.» توضیحات او برای گرفتن سیم‌کارت و حکایت ضمانت ضربدری، توجیهی عجیب و غریب به‌نظر می‌رسد: «شما چون امتیاز وام شخص دیگری را خریداری کردید باید ۴ برابر مقدار وام، سفته بدهید. این سیم‌کارت هم به‌عنوان ضمانت گرفته می‌شود!»

اعلام کردیم غیرقانونی هستند

پیگیری‌های ما برای دریافت پاسخ رسمی از روابط عمومی بانک مرکزی به یک پاسخ غیررسمی از جانب این نهاد ختم می‌شود: «بانک مرکزی بارها اعلام کرده شرکت‌های خصوصی که مدعی هستند تسهیل کننده دریافت وام هستند، مورد تأیید بانک مرکزی نیستند؛ بنابراین کارشان غیرقانونی است. پیش از این هم بانک مرکزی در بیانیه‌ای اعلام کرده که این اشخاص و بنگاه‌ها فاقد هرگونه مجوز فعالیت از سوی سازمان‌های ذیربط و بانک مرکزی بوده و در صورت متضرر شدن احتمالی افراد، مسئولیت آن صرفاً متوجه خود فرد خواهد بود».

روابط‌عمومی بانک مرکزی نظارت بر مفسده‌های احتمالی در سیستم پرداخت تسهیلات نظام بانکی را وظیفه بخش نظارتی بانک مرکزی عنوان می‌کند و با تأکید بر وجود نظارت کامل بر این سیستم توضیح می‌دهد: «بانک مرکزی در مورد عرضه تسهیلات خارج از این سیستم مسئولیتی ندارد.» در بخش قوانین و مقررات سایت بانک مرکزی نیز چنین مواردی پیش‌بینی شده و در بخش مقررات تبلیغات در حوزه پولی و بانکی، هرگونه مسئولیت در قبال فعالیت چنین شرکت‌هایی از بانک مرکزی سلب شده و نظارت بر این شرکت‌های خصوصی تمام و کمال بر عهده نیروی انتظامی گذاشته شده است.

حق مشاوره فراموش نشود

قسمت جالب ماجرا آدرس دفتر این شرکت است؛ آپارتمانی اداری در یکی از برج‌های بلندبالای شمال تهران. اطراف دفتر شرکت حتی یک آگهی از این شرکت یا مراکز مشابه دیده نمی‌شود و این خدمات و بده‌بستان‌های آنها فقط برای مردم مرکز و جنوب شهر تهران است. بر سردر دفتر هم نام و عنوانی دیده نمی‌شود، ولی کارکنان آن حسابی سر و زبان دارند و تعداد فراوان پرونده‌هایی که روی میزشان انباشته شده نشان می‌دهد به اندازه کافی در جذب مشتری مهارت دارند.

مبلغ بزرگ برای مشاوره‌های کوچک

شرایط اعطای وام همه شرکت‌هایی که تماس می‌گیریم، شبیه هم نیست. بعضی از آنها برای کسانی که از چگونگی دریافت وام از درگاه‌های مجازی بانک‌ها اطلاع ندارند فقط نقش مشاور را ایفا می‌کنند. وقتی با یکی از این شرکت‌ها که در آگهی تبلیغاتی خود امکانات و مزایای جذابی مانند تحویل ۲۰ روزه وام، دریافت وام بدون نیاز به پیش‌پرداخت و سپرده‌گذاری را قید کرده، تماس می‌گیریم، راهنمایی‌های او عیناً همان مطالبی است که معمولاً از زبان اپراتور درگاه‌های مجازی بانک‌ها می‌شنویم: «مدارک شناسایی خود را در سامانه‌های مجازی بانک.... و.... بارگذاری کنید تا بانک برای شما اعتبارسنجی کند و مقدار وام شما مشخص شود».

برخلاف اغلب شرکت‌ها که مدعی هستند ارائه پرینت حساب بانکی برای دریافت وام کافی است و شاغل بودن درخواست‌کننده وام الزامی نیست، شرایط این شرکت با شرایط معمول بانک‌ها مطابقت دارد: «شما باید حتماً شاغل باشید و مدارک مربوط به شاغل بودن خود را نیز در سامانه بانک بارگذاری کنید.» وقتی حق‌الزحمه خود را مبلغی مشخص و حدود ۳میلیون تومان عنوان می‌کنند، ناگزیر می‌شویم اصل ماجرا را بی‌پرده جویا شویم و می‌پرسیم: «وقتی همه مراحل دریافت وام به‌صورت معمول در درگاه‌های مجازی انجام می‌شود و شما در تسریع زمان دریافت وام یا تعیین مبلغ وام نقشی ندارید برای کدام خدمات حق‌الزحمه دریافت می‌کنید؟!» پاسخ منشی شرکت صادقانه است: «افراد زیادی از وجود سامانه‌ها و درگاه‌های بانکی مجازی اطلاع ندارند و نمی‌توانند از تسهیلات این درگاه‌ها استفاده کنند. ما با کمک به این افراد و آموزش روش‌های دریافت تسهیلات، حق مشاوره و تسهیلگری دریافت می‌کنیم. این حق مشاوره تنها هزینه‌ای است که شرکت از مشتری دریافت می‌کند.»‌

همه شأن کلاهبردار نیستند ولی...

در بند «ت» ماده ۱۴ برنامه ششم توسعه که مواد مرتبط با نظام بانکی کشور شرح داده شده، وظیفه نظارت بر تبلیغات پولی و بانکی به نیروی انتظامی سپرده شده است. این ارجاع‌ها سبب می‌شود چند و چون فعالیت این شرکت‌ها را از مسئولان نیروی انتظامی نیز جویا شویم. سرهنگ مسلم میراحمدی، رئیس اداره مبارزه با کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ در این مورد پاسخ می‌دهد: «نمی‌توانیم ادعا کنیم همه شرکت‌های خصوصی اعطاکننده تسهیلات بانکی کلاهبردار هستند، ولی تعداد قابل‌توجهی از پرونده‌هایی که به ما ارجاع می‌شوند، مربوط به کلاهبرداری این شرکت‌ها از مدارک شناسایی افراد است. در موارد زیادی هم وام به فرد داده نشده و در مدتی که مدارک فرد در اختیار شرکت بوده، از مدارک سوءاستفاده شده است.»

سرهنگ میراحمدی به فریبنده بودن ظاهر و شرایط این شرکت‌ها اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «بسیاری از اشخاص فریب ویترین و خوش‌زبانی کارکنان اتوکشیده این شرکت‌ها را می‌خورند و با وعده‌های آنها خام می‌شوند؛ درصورتی که اغلب این شرکت‌ها قصد کلاهبرداری از افراد را دارند و در ارائه خدمات صداقت ندارند.» او به شهروندان توصیه می‌کند برای دریافت تسهیلات بانکی مستقیماً به بانک‌ها مراجعه کنند تا در معرض کلاهبرداری و سوءاستفاده این شرکت‌ها قرار نگیرند.

عجیب ولی واقعی!

زیر پوست شهر که بروید، می‌بینید اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد؛ که می‌تواند غیرقانونی باشد، ولی به هر حال وجود دارد. چه بسا که بیشتر مردم هم در جریان امر نباشند، اما بد نیست کمی بیشتر در این‌باره صحبت کنیم. یکی از رایج‌ترین اتفاقات غیرقانونی و غیرشرعی که دارد می‌افتد، پول‌های مشکوک به رباست. جالب اینکه گاهی آگهی هم می‌کنند، اما تحت چه عنوانی آگهی می‌شوند که کسی به آنها شک نمی‌کند؟ مانند تعدادی از آگهی‌های تأمین سرمایه. کافی است که با آنها تماس بگیرید تا درست همان درصدهای معروف به ربا را برای شما ردیف کنند؛ درصدهایی که با ضمانت‌های بالای چک و… به دست می آیند. به‌نظر می‌رسد مسئولان امر در این‌باره باید دقت‌نظر بیشتری داشته باشند.

از دیگر مواردی که شیوع فراوانی هم دارد، خرید و فروش حواله‌های خودروست. البته در گزارشی دیگر اشاره خواهیم کرد که چنین مواردی اساساً قانونی است یا غیرقانونی، ولی نکته مهم آن است که در خلأ حقوقی به‌وجود آمده، کلاهبرداری‌های زیادی می‌تواند اتفاق بیفتد. غالب کلاهبرداران هم از ضعف اطلاعات حقوقی مردم سوءاستفاده می‌کنند که به‌نظر می‌رسد باید کاری عاجل در این زمینه انجام شود.

خرید و فروش وام‌ها، البته کماکان دنباله‌دار است؛ خاصه در حوزه خرید و فروش وام‌های ازدواج، وام‌های جانبازی و کلاً وام‌هایی با درصد بازپرداخت پایین. این وام‌های جذاب، البته به همین راحتی هم خرید و فروش نمی‌شوند و باید حق‌الزحمه زیادی به صاحب وام و واسطه این وام پرداخت کنید. این وام‌ها هم به واسطه ضمانت‌های غیرقانونی دریافت شده، مشکلات زیادی برای طرفین و خاصه علاقه‌مندان به این وام‌ها ایجاد می‌کنند.

بعضی از بانک‌ها درحالی‌که راحت‌ترین وام‌های درصد پایین را به کارمندان خودشان می‌دهند، برای وام‌هایی که به شهروندان اعطا می‌کنند، سختگیری زیادی دارند. یکی از این سختگیری‌ها در وام‌های مسکن است؛ درحالی‌که ضمانت بزرگی به نام «ملک» از طرف مقابل دریافت می‌شود، اما غالباً مشاهده می‌شود که بانک‌ها، علاقه زیادی دارند که ضامنان رسمی و با کسر از حقوق هم معرفی شوند. دلیلش هم نقدشوندگی سفت و سخت «ملک» های ضمانت‌شده هستند که آنها ترجیح می‌دهند راه ساده‌تری را برای نقد شدن تسهیلات‌شان دنبال کنند. در این جور موارد نیز گاهی شاهدیم که کارچاق‌کن‌ها پول‌های غیرمتعارفی می‌گیرند تا نیازی به ضمانت و… وجود نداشته باشد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»
2023-08-15T14:21:28+03:30
حبیب‌الله حاجی‌زاده، سال‌ها است بدون اینکه کسی از او بخواهد یا حقوقی دریافت کند از جنگل‌ها مراقبت می‌کند: «ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاری...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پرژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پرژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T10:20:30+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)