میرنیوز

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!»

دشمن آتش و تبر/ «من، حبیب‌الله؛ حبیب خدا و جنگل هستم!» 2023-08-15T14:21:28+03:30

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله – جواد شیخ‌الاسلامی: شغلش کشاورزی است و عشقش، جنگل و حیوانات و محیط زیست لرستان. از شعارهایی که این روزها در فضای مجازی باب شده و هرکسی برای خودش ژست فعال محیط زیستی می‌گیرد چندان سر درنمی‌آورد، ولی بیشتر از خیلی‌ها برای جنگل و کوه و دشت و آب و حیوانات مرام گذاشته و تلاش کرده است. «حبیب‌الله حاجی‌زاده» متولد ۱۳۵۰ و ساکن روستای «سراب بردین» در استان لرستان است.

پیرمرد دوست‌داشتنی و باصفایی که نه تنها کاملاً خودجوش، از جنگل مراقبت کرده و از آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند، بلکه چند نفر از اهالی را استخدام کرده و به آنها حقوق می‌دهد تا در حفظ و حراست از جنگل و اطفا آتش‌سوزی‌های جنگل او را یاری کنند؛ بدون اینکه هیچ وظیفه‌ای بر دوش داشته باشد یا مسئولیتی در سازمان حفاظت از محیط زیست به او محول کرده باشند. او یار صدیق جنگل و طبیعت ایران است.

اجازه نابودی جنگل را نمی‌دهیم؛ نه به آتش، نه به تبر!

پشت تلفن به سختی صدایش را می‌شنوم. آنتن خیلی خوب نیست، اما تمام توجهم را جلب می‌کنم تا کلمات حبیب‌الله را به جان بشنوم: «امسال خدا را شکر در لرستان بارندگی خیلی خوب بوده. به همین خاطر مراتع و جنگل‌ها سرسبز شده‌اند و سطح زمین مستعد آتش‌سوزی است. به خاطر اینکه از آتش جلوگیری کنیم، به پیشنهاد محیط‌بان خوب منطقه‌مان آقای پرویز سلیمانی، تصمیم گرفتیم که جنگل را آتش‌بُر بزنیم. آتش‌بُر یعنی شخم زدن زمین، برای جلوگیری از پیشروی آتش. من امسال حدود ۸۰۰ هکتار آتش‌بر زدم و حدود ۵۰۰ هکتار دیگر هم وجود دارد که باید انجام بدهم». هوای منطقه‌ای که حبیب‌الله در آن زندگی می‌کند حسابی گرم شده و احتمال آتش‌سوزی زیاد است.

حاجی‌زاده نه تنها زندگی خودش را وقف مراقبت از جنگل کرده، بلکه چند نفر از اهالی را نیز استخدام کرده و به آنها برای نگهبانی از جنگل حقوق می‌دهد. خودش چندان درباره این قسمت از کارش صحبت نمی‌کند و می‌گوید: «نگهبانی از جنگل کار یک نفر نیست. همه باید کمک کنند. در منطقه ما هم بعضی از اهالی روستا در این کار با من همکاری می‌کنند. اگر هم آتشی در جنگل شکل بگیرد، همه با هم آن را خاموش می‌کنیم. خدا را شکر امسال آتش‌سوزی کم بوده و آسیب زیادی به جنگل نزده است. تا امروز دو بار آتش‌سوزی شده که سریعاً رفته‌ایم و آن را خاموش کرده‌ایم. سعی می‌کنیم با پاسبانی و مراقبت، به موقع از بروز آتش مطلع شویم و خیلی زود خاموش کردنش را شروع کنیم تا گسترش پیدا نکند. بعد از آتش‌بُرهایی که امسال زدیم هم احتمال گسترش آتش کمتر می‌شود. در هر هکتار ۱۵ خط آتش‌بر می‌زنیم که به خوبی آتش را مهار کند. ما نه می‌گذاریم آتش به جان جنگل بیفتد، نه می‌گذاریم کسی درخت‌های جنگل را قطع کند».

حبیب خدا و حبیب جنگل!

حبیب‌الله می‌گوید من حبیب خدا هستم و حبیب جنگل: «من عاشق جنگل و حبیب جنگل هستم. بدون جنگل ما هزاران مشکل پیدا می‌کنیم. به خاطر سلامتی جنگل، هر کاری بتوانم انجام می‌دهم. جنگل به من من انرژی می‌دهد. من با جنگل سر پا هستم؛ من که هیچ، تمام دنیا با جنگل‌ها سر پا هستند. هزاران جاندار در جنگل وجود دارد که در آتش‌سوزی تلف می‌شوند. به خاطر سلامتی این جانداران و خود جنگل این کار را انجام دادم و ادامه می‌دهم».

وقتی می‌پرسم خانواده هم در این کارها همراهی‌اش می‌کنند؟ جواب می‌دهد: «بله. من سه فرزند دارم؛ مهران، مهرداد، آناهیتا. پسر بزرگم مهران است و لیسانس می‌خواند. پسر دومی کلاس دوازدهم و آناهیتا هم کلاس پنجم است. در تمام کارهای مربوط به آتش‌بُر زدن، مهران پسر بزرگم همراهم بود و به من کمک کرد. اگر کمک او نبود، نمی‌توانستم در طول دو هفته ۸۰۰ هکتار را آتش‌بر بزنم. هوای اینجا گرم شده و زمین‌ها مستعد آتش‌سوزی است. هر روزی که آتش‌برهای بیشتری بزنیم و مهارهای بیشتری برای آتش درست کنیم، بیشتر از جنگل مراقبت کردیم. در مسیر این مراقبت، هم او همراه من بوده، هم خانواده‌ام».

عقل و شرافت داشته باشید؛ جنگل‌ها را نسوزانید و آشغال نریزید!

آقا حبیب‌الله سال‌هاست که مراقب جنگل است، اما به تازگی یک محیط‌بان جوان و باانگیزه به نام «پرویز سلیمانی» باعث شده که توانایی‌ها و انگیزه‌های او هم بیشتر شود: «آقا پرویز مأمور بخش ما است. از آن محیط‌بان‌هایی که حسابی فعال است و با مردم برخورد خیلی خوب و محترمانه‌ای دارد. ما همه دوستش داریم و به همین خاطر با او همکاری می‌کنیم. اگر او نبود فعالیت‌های من هم بیشتر نمی‌شد».

حرف‌های آخرش از جنس عشق و درد هستند: «امیدوارم مردم متوجه باشند که این جنگل‌ها برای آنها ارزشمند است. باید وقتی به جنگل می‌آیند مراقب باشند و آتش‌سوزی راه نیندازند. هرکسی باید عقل و شرافت داشته باشد و جنگل را درگیر آتش نکند. بعضی وقت‌ها می‌بینم افرادی که از شهرها به جنگل می‌آیند و تا نیمه شب در جنگل آتش درست می‌کنند و دور آتش سر و صدا می‌کنند و… بعد هم معمولاً آتش را به حال خودش رها می‌کنند و مسبب آتش‌سوزی می‌شوند. این افراد بدون مسئولیت‌پذیری کاری می‌کنند که سرمایه مردم محلی نابود شود و جنگل از بین برود. از همه مردم می‌خواهم که در طبیعت و در جنگل‌ها آتش درست نکنند و سیگار و شیشه و آشغال نریزند. همه اینها می‌تواند عامل یک آتش‌سوزی بزرگ و گسترده باشد».

۸۰۰ هکتار آتش‌بُر، بدون یک ریال پول!

پرویز سلیمانی محیط‌بان نمونه کشوری و کسی که خودش سال‌ها است در اطفا آتش‌سوزی‌های جنگلی موفقیتی چشم‌گیر دارد، درباره حبیب‌الله حاجی‌زاده می‌گوید: «حاج حبیب ساکن روستای سراب بردین جزو حوزه رباط دولت‌شاه و بخش بیران‌شهرِ شهرستان خرم‌آباد است. یک اکیپ خانوادگی دارد که وقتی آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد، همراه آنها اقدام به اطفا حریق می‌کند. چند نفر از همان آبادی را استخدام کرده و به آنها حقوق می‌دهد تا دیده‌بان باشند و از جنگل حراست کنند. یعنی زمانی که خودش استراحت می‌کند، آن افراد با موتور گشت‌زنی می‌کنند؛ وقتی آتش‌سوزی می‌شود به او اطلاع می‌دهند و فصل آتش‌سوزی که می‌شود با همدیگر آتش را خاموش می‌کنند».

سلیمانی استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حراست از محیط زیست را یک اصل مهم می‌داند و ادامه می‌دهد: «تقریبا دو ماه است که در این منطقه هستم و با آقا حبیب آشنا شده‌ام. قبلاً از ظرفیت‌های او استفاده نمی‌کردند. به عنوان مسئول بخش به آنجا رفتم و با او صحبت کردم. امسال آتش‌سوزی‌ها در کشور خیلی زیاد شده و گرچه بارندگی در استان لرستان به حدی بوده که پوشش گیاهی خوبی داریم، اما احتمال آتش‌سوزی در این جنگل‌ها زیاد است. به همین خاطر به او پیشنهاد دادم که برای ما آتش‌بُر بزند. آتش‌بُر، یعنی مسیری که جلوی آتش را می‌گیرد. به وسیله تراکتور روی زمین شخم می‌زنند تا اگر آتش‌سوزی شد، این محل شخم‌زده شده جلوی پیشروی آتش را بگیرد و آن را متوقف کند. آقای حاجی‌زاده تا الآن بدون اینکه یک ریال از ما پول بگیرد حدود ۸۰۵ هکتار از اراضی ملی منطقه را آتش‌بُر زده. حدود ۶۰۰ هکتار دیگر از اراضی ملی هم مانده که ایشان در روزهای آینده آتش‌بُر خواهند زد. روزی ۸ ساعت کار می‌کند، بدون حقوق و تشکر. امیدوارم روزی بتوانیم از زحمات حاج حبیب‌الله قدردانی کنیم. اینها هستند که حافظ اصلی طبیعت ایران هستند».

آخر حرف، ناگهان یادش می‌افتد: «راستی یکی دیگر از کارهای ایشان این است که در روزهای گرم، به پرندگان و حیوانات منطقه آب می‌دهند. به وسیله بطری‌ها آب را به کوهی نزدیک خانه‌اش انتقال می‌دهد، و در وسایل ابتدایی مثل کاسه‌های گلی، برای پرندگان و حیوانات آب نگه‌داری می‌کند. ایشان به معنای واقعی همیار طبیعت است. کسی که دلسوز درخت‌ها و پرندگان و حیوانات و طبیعت است. انشاالله همه ما این فداکاری را از او یاد بگیریم».

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار مجازی

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!

مغازه‌ای که هر سال موکب می‌شود/ ما هنوز، یک ذره هم عاشق نیستیم!
2023-09-07T17:16:53+03:30
«هر چه داریم از امام حسین(ع) داریم. زندگی‌مان مال امام حسین(ع) است. این کار هم بساط هر سال است، این مغازه پدرمان است که خادم و عاشق امام حسین (ع) بود. ما هم ...

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!

مردم کانادا امکان مشاهده این صفحه را ندارند/ فیلترینگ، به وسعت دو نیم‌کره!
2023-09-04T15:36:59+03:30
فیلتر کردن بسترهای مختلف فضای مجازی در سطح جهان مسئله تازه‌ای نیست؛ از جنوب غرب آسیا که شدت فیلترینگ در آن بیشتر است گرفته تا چند قاره آن طرف‌تر در کشور کانادا.

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!

دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند/ کربلایی‌شدن بدون نیت قبلی!
2023-09-03T13:30:14+03:30
هنگام تماشای اعزام زائران افغانستانی اشک می‌ریختند؛ گویا دلتنگ‌ها یکدیگر را پیدا می‌کنند و انگار بدرقه اربعینی‌ها، به مناسک جاماندگان تبدیل شده باشد، جاماندگ...

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون

خوش‌رویی، چاشنی میزبانی است/ از تأخیر در صدور ویزای عراق تا کمبود اتوبوس در مرز دوغارون
2023-08-26T10:01:16+03:30
«مشکل زائران افغانستانی ارتباط چندانی به ایران ندارد؛ مربوط به دولت افغانستان است که اربعین برایش در اولویت نیست و متولی دولتی برای زیارت اربعین ندارد، بنابر...

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!

گرداب روانشناسی زرد در «اینستاگرام»/ تن به هر چالشی ندهید!
2023-08-14T13:07:53+03:30
شبکه‌های اجتماعی این روزها چالش‌هایی را رواج می‌دهند که مبنای علمی ندارند، دنبال جذب مخاطب هستند و سعی دارند القا کنند: «شما تنها با شرکت در چالش‌ها، به یک ا...

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!

چهل سال همسایگی با زندان و زندانی و زندان‌بان/ پارک و هتل نمی‌خواهیم؛ درخت‌ها را آب بدهید!
2023-08-12T13:01:13+03:30
همسایگان زندان «رجایی شهر» بعد از تخلیه از این ندامتگاه، بیش از آنکه از سال‌ها همجواری با آن شکایت کنند، به فکر آینده بودند: «ما از مسئولان پارک و هتل نمی‌خو...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی
2023-08-07T20:23:55+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!

«باز هم دوست و دشمن را شوکه خواهیم کرد»/ جای خالی اهالی قلم و هنر در حماسه‌های نظامی!
2023-08-07T15:57:38+03:30
بعد از پایان دیدار خودم را به امیر ایرانی می‌رسانم و می‌گویم بعد از این مأموریت چه برنامه‌ای دارید؟ مختصر جواب می‌دهد: «انشاالله دوستان و دشمنان را مثل مأمور...

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر

ماجرای شلغم‌های یک نماینده در توئیتر
2023-08-01T14:43:59+03:30
روزنامه «جوان» در گزارشی به ماجرای جر و بحث اخیر نماینده مردم تربت‌جام در مجلس با کاربران توئیتری پرداخت.

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-29T00:24:02+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»

سرنوشت عاشورایی دخترک ۱۱ ماهه در روستایی مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم در مسیر شهر جان داد!»
2023-07-26T10:37:22+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید تا نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»

سرنوشت دخترک ۱۱ماهه در روستای مرزی/ «نارگل روی دست‌هایم جان داد!»
2023-07-26T09:43:56+03:30
«تقریباً دو ساعت طول کشید که نارگل را به شهر ببریم. در این مسیر دخترم روی دست من بود و آرام جان می‌داد! شاید اگر جاده آسفالت بود و مسیر رسیدن به شهر راحت‌ و ...

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!

دو هزار بیلبورد متحرک عاشورایی در شهر/ ۱۲ سال خط‌نویسی روی خط عاشقی!
2023-07-23T11:03:54+03:30
«مجید دستانی» از 12سال ماشین‌نویسی در محرم می‌گوید که با رفقایش، خودروها را با خط خوش مزین به نام اباعبدالله(ع) می‌کنند،خودروهایی که تا مدت‌ها مثل بیلبوردهای...

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!

وام‌های راحت‌الحلقوم و ضمانت‌های ضربدری!
2023-07-20T12:18:55+03:30
روزنامه «همشهری» در گزارشی به تبلیغات اخیر برخی شرکت‌ها برای اعطای وام بدون ضامن پرداخت و ابعاد غیرقانونی بودن آن را شفاف کرد، این گزارش همچنین توضیحاتی دربا...

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 

عاقبت بخیری یک پمپ بنزین! 
2023-07-20T11:38:56+03:30
خودرو را پارک کردم و به محل گودبرداری برگشتم و پرسیدم اینجا قبلاً پمپ بنزین نبود؟ جوابشان حافظه تصویری‌ام را تأیید کرد: «پمپ بنزین بود! دیگر نیست؛ حالا قرار ...

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!

تماشای گذر عمر در سایه ایستگاه صلواتی/ چای همان چای و بیرق همان بیرق!
2023-07-19T13:19:04+03:30
می‌گویند نوشیدن چای داغ در لیوان‌های پلاستیکی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد؛ اعتراضی نیست! فقط ای کاش طعم چای بعد از روضه را عوض نکند. کافی است چای...

بازندگان کنکور!

بازندگان کنکور!
2023-07-16T13:07:00+03:30
روزنامه «جام جم» در گزارشی به تاثیر شرایط جغرافیایی و شکاف طبقات اجتماعی بر قبولی رشته‌های دانشگاهی در دهک‌های مختلف جامعه پرداخته و از دهک‌های ضعیف به عنوان...

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش

جایی برای درمان درد دیدن!/ چشم‌ها؛ قدردان دست‌های روشنایی‌بخش
2023-07-16T13:06:59+03:30
پیر و جوان ندارد، تقریباً همه باندی به چشم دارند و دستی به در و دیوار! اینجا همه درد چشم دارند؛ درد بینایی! و ضیا با تخصص خود به چشم‌ها نور روشنایی می‌بخشد، ...

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟

چگونه دختران دهه‌هشتادی محله بانی برگزاری یک مراسم ازدواج شدند؟
2023-07-16T10:54:01+03:30
روزنامه «همشهری» به سراغ یکی از محله‌های تهران رفت که در آن دختران دهه هشتادی با برگزاری مراسم عروسی از آغاز سنین نوجوانی باعث و بانی امر خیر می‌شوند. ​​​​​​​

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است

جهان‌شهر علوی/ غم و شادی شیعیان به هم گره خورده است
2023-07-11T14:22:15+03:30
تاجیک، تمام روز لحظه‌ای استراحت نکرده و در مسیر شلوغ «مهمونی ۱۰ کیلومتری» خدمت کرده اما در دل حسرت می‌خورد که کاش تمام شیعیان دنیا می‌توانستند در جشن بزرگ ام...

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!

فعلا حرف خواب و خوراک نباشد؛ بعد از مراسم همه سِرُم می‌زنیم!
2023-07-07T14:28:52+03:30
حرف آخر را یکی از خادمان می‌زند: «یادتان نرود؛ قرار است یکی از بزرگ‌ترین کارهای دنیا را انجام بدهیم. تا صبح شنبه کسی حرف از خواب و خوراک نزند، بعد از مراسم ه...

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!

«چند قطره باران» بر گونه آرزوهای کوچک/ پیتزای مهربانی بدون عکس!
2023-07-06T12:22:13+03:30
حسن صلواتی چند سالی است که با همراهی دوستان عکاس و هنرمندش یک حرکت جذاب را شروع کرده است؛ فروش عکس‌ها به نفع بچه‌های محروم! امسال هم سفره پیتزای آنها به عشق ...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T14:22:10+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)

«سر بر دامن ماه»؛ روایتی مدرن از زندگی تنها همسر امام هادی (ع)
2023-07-04T09:42:14+03:30
«سر بر دامن ماه» از طریق برش کمتر دیده‌شده تاریخ یعنی زندگی امام هادی (ع)، قدم به روایت غیبت امام زمان (عج) می‌گذارد و در این میان شخصیت «بانو حُدیث» مادربزر...

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران

کارت شما مسدود است!/ زخم رفتارهای سلیقه‌ای با مهاجران
2023-06-28T08:48:35+03:30
اواخر خرداد هر سال با پایان مهلت کارت‌های آمایش، حساب‌ بانکی مهاجران افغانستانی برای مدتی نامعلوم مسدود می‌شود؛ اقدامی که بیش از یک دستورالعمل مدیریتی، اعمال...

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!

عروسی که صبح ازدواجش دوید/ می‌گفتند قدت کوتاه است، برو یک رشته دیگر!
2023-06-27T01:41:38+03:30
سال‌های زیادی از زمانی که به اسماعیل‌نژاد می‌گفتند «قدت کوتاه است، به درد دویدن نمی‌خوری» می‌گذرد اما او امروز رکورددار دوی سرعت در ایران است و رویای کسب مدا...

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا

عکاسان خبری، دشمن کسی نیستند!/ ثبت تاریخ از دل آتش تا قلب کرونا
2023-06-11T12:21:13+03:30
«عکاس خبری دشمن کسی نیست! باید به این آگاهی برسیم که عکاس، ثبت‌کننده تاریخ است و قرار نیست نگاه پررنگ سیاسی داشته باشد، دغدغه جدی عکاسان این است که در هر شرا...

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم

غنی‌سازی با خلوص بالا برای رفع تحریم است/همچنان  با آژانس بین‌المللی انرژی تعامل داریم
2023-06-11T00:00:47+03:30
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت غنی‌سازی‌های با خلوص بالا برای این صورت گرفته تا تحریم‌ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده که اقدام راهبردی برای ل...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پروژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T11:13:51+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...

چرا راه آهن رشت - آستارا کلیدی‌ترین پرژه ریلی کشور است؟

چرا راه آهن رشت  - آستارا کلیدی‌ترین پرژه ریلی کشور است؟
2023-05-18T10:20:30+03:30
کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی مهم و استراتژیک برای ترانزیت بار میان هند، روسیه و شمال اروپا از طریق ایران است که راه‌آهن رشت - آستارا به عنوان حلقه مفق...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)