میرنیوز

باقری: امروز امنیت، صلح و پیشرفت در گرو وابستگی به آمریکا و یا یک قدرت غربی نیست

 باقری: امروز امنیت، صلح و پیشرفت در گرو وابستگی به آمریکا و یا یک قدرت غربی نیست 2023-11-28T13:39:10+03:30

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نهمین نشست مجمع صلح و امنیت آفریقا به سنگال سفر کرده است، روز دوشنبه، ششم آذر 1402 در نخستین روز این نشست دو روزه و در پنلی با حضور معاونان وزرای خارجه فرانسه، آلمان و ترکیه شرکت کرد و طی سخنانی به ارائه دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال صلح و امنیت در آفریقا پرداخت. 

نظمی که بر پایه عدالت بنا نشده باشد، قطعا پایدار نخواهد ماند

باقری در خصوص نظم کنونی جهان بیان کرد: نظم بین‌المللی کنونی با وجود همه پیچیدگی‌ها از ضعف‌ها و چالش‌های متعددی رنج می‌برد تا حدی که به اذعان همگان استمرار حیات این نظم میسر نیست و بدون شک این نظم فرو خواهد پاشید. در حال حاضر در دوران گذار به نظم جدید هستیم. در این میان باید تاکید کرد که در نظم جدید باید آفریقا جایگاه واقعی خود را باز یابد.

وی افزود: نقطه ضعف اصلی نظم رو به افول کنونی بی‌عدالتی مشهودی است که در تار و پود این نظم نهادینه شده است. نظمی که بر پایه عدالت بنا نشده باشد، قطعا پایدار نخواهد ماند. 

نظم کنونی تحمیلی و تامین‌کننده منافع چند قدرت غربی است

معاون وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست همچنین گفت: از سوی دیگر در نظم کنونی همه بازیگران از جمله آفریقایی‌ها در آن نقش موثری ندارند، لذا تحمیلی بودن نظم کنونی از جمله نقاط ضعف برجسته آن به شمار می‌رود. به عبارت دیگر نظم کنونی حاصل مشارکت همگان بر اساس ظرفیت‌ها و شایستگی‌های خود نیست، بلکه برآمده از اعمال زور چند قدرت از جمله آمریکا و صرفاً تامین‌کننده منافع نامشروع آنها است. 

آفریقا باید تلاش کند تا با ایفای "نقش موثر"، "سهم شایسته" خود در نظم آتی را به دست آورد

وی افزود: بنابراین همه بازیگران موثر به ویژه آفریقایی‌ها باید تلاش کنند تا با ایفای "نقش موثر" به "سهم شایسته" خود در نظم آتی جهانی دست یابند. هر نظمی که در آن آفریقا سهم شایسته نداشته باشد، نظم پایدار نخواهد بود. براین اساس همه کسانی که می‌خواهند تا هرچه زودتر به نظمی پایدار و فراگیر در گستره جهانی دست یابند، نباید در برابر ایفای نقش موثر و کسب سهم شایسته آفریقا در آن مانع تراشی کنند. در عین حال آفریقایی‌ها نیز نباید منتظر اقدام دیگران باشند، بلکه خود باید در مواجهه با بی‌عدالتی‌ها و ظلم بایستند تا بتوانند سهم شایسته خود را در این نظم به دست آورند.

باقری اظهار کرد: در این میان آفریقایی‌ها باید به این واقعیت توجه داشته باشند که برای دستیابی به این هدف باید از ظرفیت‌های چندجانبه‌گرایی در دوران گذر استفاده کنند، چرا که امروز امنیت، صلح، پیشرفت و توسعه در گرو وابستگی به آمریکا و یا یک قدرت غربی دیگر نیست. در طول سال‌های گذشته غربی‌ها به بهای جان و منافع  آفریقایی‌ها صاحب منابع و قدرت و پیشرفت شدند و به قیمت ناامنی در آفریقا، امنیت خود را تضمین نمودند، ولی امروز با آگاهی ملت‌ها و دولت‌های آفریقایی ادامه چنین وضعی میسر نیست و دیگر غربی‌ها نمی‌توانند در سرزمین های آفریقایی، انسان و حقوق بشر را نابود کنند و در همان حال، در ساختمان های مجلل نهادهای بین‌المللی برای انسان دلسوزی و برای حقوق بشر مرثیه‌سرایی کنند.

نسل‌کشی دیروز غربی‌ها در آفریقا و نسل‌کشی امروز صهیونیست‌ها در فلسطین، ثابت می‌کند آنچه برای غربی‌ها ارزش ندارد، هویت، موجودیت و حقوق انسانی است

باقری با اشاره به وضعیت موجود در غزه گفت: آمریکا و چند قدرت غربی با حمایت از اشغالگر و متجاوز اجازه نمی‌دهند ملت فلسطین به حقوق اولیه خود دست یابند. آنچه این روزها در غزه جاری است فراتر از نقض حقوق بشر است، چرا که صهیونیست‌ها وجود بشر در غزه را با سلاح‌ها، امکانات و حمایت‌های آمریکا و چند قدرت غربی به مسلخ می‌برند و برای حفظ نظم ظالمانه کنونی کودکان و زنان بی‌گناه فلسطینی را با فجیع‌ترین وضعیت به قتل رسانده و خانه‌های آنها را با پیشرفته‌ترین بمب‌ها نابود می‌کنند.

وی افزود: پیشرفته ترین سلاح‌های آمریکا و چند کشور غربی دیگر در غزه فقط با این هدف بکار گرفته شد تا اجازه ندهند مردم فلسطین از حقوق اولیه خود برخوردار شوند. نسل‌کشی دیروز غربی‌ها در آفریقا و نسل‌کشی امروز صهیونیست‌ها در فلسطین ثابت می‌کند که در نگاه غربی‌ها چیزی که ارزش ندارد هویت، موجودیت و حقوق انسانی است. با نسل‌کشی می‌توان در مسیر استیفای حقوق یک ملت وقفه ایجاد کرد، ولی نمی‌توان انتظار ایجاد و حفظ یک نظم پایدار را داشت. البته این نکته را نمی‌توان از نظر دور داشت که چرا هرگاه سخن از نسل‌کشی است، پای غربی‌ها در میان است!

نظم پایدار و فراگیر جهانی، بدون مشارکت موثر آفریقا دست‌یافتنی نیست

معاون سیاسی وزارت امور خارجه درباره اعتقاد ایران به نقش آفریقا در نظم جهانی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که نمی‌توان برای کسب منفعت عده‌ای خودبرتربین، منافع عظیم دیگر ملت‌ها را به تاراج برد‌. جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که نظم پایدار و فراگیر بدون نقش‌آفرینی موثر آفریقا دست‌یافتنی نیست. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با همه ظرفیت‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی خود، کنار مردم آفریقا و همراه دولت‌های آفریقایی برای توسعه، پیشرفت، ثبات، صلح و آرامش در آفریقا تلاش کند.

حمایت از حقوق مردم فلسطین، ظرفیت جدیدی به آفریقا برای کسب سهم شایسته در نظم جدید جهانی می‌دهد 

باقری ادامه داد: کسب سهم شایسته آفریقا در نظم جدید بین‌المللی در گرو ایستادگی در برابر رویه‌ها و قواعد ظالمانه‌ای است که صرفاً تامین‌کننده منافع نامشروع آمریکا و چند قدرت غربی دیگر است. از این رو نباید اجازه داد تا در موضوعات مختلف بین‌المللی مانند حقوق بشر، تروریسم، عدم اشاعه و مانند آن روایت‌های ظالمانه چند قدرت غربی به کرسی بنشیند.

وی افزود: اگر آفریقا می‌خواهد استیفای حقوق خود در عرصه جهانی را تضمین کند باید از هر حرکتی که به دستیابی دیگر ملت‌ها به حقوق خود کمک می‌کند حمایت نماید. بر این اساس حمایت از حقوق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود و جلوگیری از استمرار اشغال سرزمین فلسطین و ممانعت از استمرار تجاوز به حقوق مردم فلسطین گامی موثر در فرآیند کسب سهم شایسته آفریقا در نظم جدید جهانی است. 

صلح و امنیت حق آفریقا است و آفریقا نیاز به قیم ندارد

معاون امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه صلح، امنیت، توسعه و پیشرفت، حق آفریقا است، اظهار کرد: این حق صرفاً با ایفای نقش موثر دولت‌های آفریقایی حاصل خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر از هرگونه تدبیر، سیاست و اقدام آفریقایی حمایت می‌کند، چرا که بر این باور است که تأمین منافع ملت‌های مستقل چه در غرب آسیا و چه در کل آفریقا به هم پیوسته است و از این رو باید در یک تلاش دسته‌جمعی از جمله در قالب سازوکارهای چندجانبه گرایی مانند اتحادیه آفریقا، بریکس و سازمان همکاری شانگهای صدا و موضع واحدی در برابر یکجانبه گرایی کنونی داشته باشیم. دنیا باید بداند آفریقا یک بازیگر بالغ و رشید است و نیاز به قیم ندارد. دنیا باید بداند بدون سهم شایسته آفریقا هیچ نظمی پایدار نخواهد بود.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار جهانی

دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند

 دو سوم صهیونیست‌ها ادعای نتانیاهو را باور ندارند
2024-05-20T00:05:11+03:30
دو سوم صهیونیست‌ها اعلام کردند ادعای نتانیاهو در مورد امکان تحقق پیروزی قاطع در نوار غزه را باور ندارند.

پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند

 پوتین اخبار حادثه بالگرد رئیسی را با حساسیت دنبال می‌کند
2024-05-20T00:05:09+03:30
دستیار ویژه پوتین در تماس با معاون اول رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور روسیه با حساسیت فوق العاده اخبار سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی

 ابتلای پادشاه عربستان به التهاب ریوی
2024-05-20T00:05:08+03:30
دیوان پادشاهی عربستان سعودی اعلام کرد بررسی های پزشکی حاکی از ابتلای ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور به التهاب ریوی است.

روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم

 روسیه: آماده اعزام فوری امدادرسانان به ایران هستیم
2024-05-19T23:25:37+03:30
سفارت روسیه در تهران اعلام کرد که این کشور آمادگی خود را برای اعزام فوری تیم امدادرسانی به ایران اعلام کرده است.

لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند

 لیبرمن: نتانیاهو، گالانت و هالیوی فورا باید استعفا کنند
2024-05-19T23:12:17+03:30
وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی، رفتار سیاسی و نظامی رژیمش را در حال حاضر افتضاح توصیف کرد و خواستار استعفای فوری ارکان آن شد.

صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند

 صفری: موفق به صحبت با امام جمعه تبریز شدند
2024-05-19T23:12:16+03:30
مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اعلام کرد که تماس با امام جمعه تبریز صورت گرفته و دو مرتبه توانستند با وی صحبت کنند.

مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟

 مقصر از دست رفتن حق رای افغانستان در سازمان ملل کیست؟
2024-05-19T22:58:46+03:30
درحالی که هفته گذشته افغانستان به دلیل بدهی از حق رای در سازمان ملل محروم شد اما سفارتخانه‌های حکومت پیشین افغانستان همچنان ده‌ها هزار دلار درآمد دارند.

مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد

 مقاومت لبنان ۴ پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد
2024-05-19T22:58:45+03:30
مقاومت اسلامی لبنان با صدور بیانیه‌‌های جداگانه اعلام کرد که چهار پایگاه‌ نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را هدف حملات خود قرار داده است.

اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی

 اجلاس ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاه دفاع ملی
2024-05-19T22:58:45+03:30
دانشگاه عالی دفاع ملی در راستای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و به کارگیری ظرفیت نخبگان بین‌المللی در بررسی ابعاد حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، اجلاس...

وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است

 وزیر خارجه آفریقا: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد آپارتاید است
2024-05-19T22:58:44+03:30
وزیر خارجه آفریقای جنوبی اظهار داشت که آنچه در فلسطین رخ می‌دهد، آپارتاید است و جهان برای اولین بار است که رژیم اسرائیل را محاکمه می‌کند.

روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه

 روز ۲۲۶ طوفان‌‌الاقصی| تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه
2024-05-19T22:58:44+03:30
جنگ در غزه در حالی وارد روز دویست و بیست و شش شد که حملات رژیم صهیونیستی به غزه همچنان ادامه دارد و در حمله به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، ۲۰ نفر شهی...

بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد

 بی‌بی بارها اسرائیلی‌ها را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرد
2024-05-19T22:58:42+03:30
طبق گزارش اکسیوس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقاطعی مقام‌های اسرائیلی را از دیدار با آمریکایی‌ها منع کرده است.

بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران

 بیانیه حماس درباره حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران
2024-05-19T22:58:41+03:30
حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: از درگاه خداوند مسئلت داریم رئیس جمهور ایران و هیئت همراه ایشان را محفوظ و سلامت نگاه داشته و هرگونه بدی و آسیبی را از ملت عزیز...

تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان

 تظاهرات حمایت از مردم غزه در نقاط مختلف جهان
2024-05-19T22:58:41+03:30
در راستای حمایت‌های فزاینده جهانیان از مردم فلسطین که از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه رنج می‌برند، تظاهرات بزرگی در سراسر دنیا به این منظور انجام شد.

رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است

 رسانه عبری: حزب الله ما را وارد جنگ فرسایشی کرده است
2024-05-19T22:58:41+03:30
یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد، حزب الله اسرائیل را وارد جنگ فرسایشی در شمال کرده است و هیچ تصمیم قاطعی در این رابطه در افق دیده نمی‌شود.

واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

 واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
2024-05-19T22:58:40+03:30
کشورهای همسایه به سانحه بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و چند تن از مقام‌های ایران، واکنش نشان دادند.

دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی

 دیدار مشاور امنیت ملی آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی
2024-05-19T20:32:06+03:30
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در زمانیکه تنش‌ها بین دو طرف افزایش یافته است، دیدار کرد.

دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال

 دستاورد حزب الله؛نابودی۹۰درصد تجهیزات جاسوسی اسرائیل در شمال
2024-05-19T20:32:05+03:30
حملات حزب الله باعث شده ۹۰ درصد تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر تاکنون از بین بروند که همین امر برتری اطلاعاتی صهیونیست ها در شمال فلسطین اشغالی را...

وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد

 وزیر صهیونیست خواستار حمله نظامی اسرائیل به لبنان شد
2024-05-19T20:32:04+03:30
یک وزیر افراطی صهیونیست با اشاره به ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در نبرد با مقاومت اسلامی لبنان در شمال سرزمین های اشغالی خواستار ورود نظامی ارتش اسرائیل به خ...

علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم

 علی‌اف: دخالت بیگانگان‌ را برنمی‌تابیم/ از ایران حمایت می‌کنیم
2024-05-19T20:32:04+03:30
رئیس‌جمهور آذربایجان با بیان اینکه در حوزه مسائل بین‌الملل نظرات‌ ایران و آذربایجان بسیار به هم نزدیک است، گفت: در چارچوب همه سازمان‌های بین‌المللی از یکدیگ...

امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه

 امید اندک سوری‌ها به نشست اتحادیه عرب در منامه
2024-05-19T20:32:04+03:30
نشست سران اتحادیه عرب در منامه با حضور رئیس‌ جمهور سوریه در حالی برگزار شد که مردم این کشور امید چندانی به همراهی کشورهای عربی برای کمک به حل مشکلات اقتصادی...

دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس

 دومین نشست نافرجام مجلس عراق؛ تداوم بلاتکلیفی در تعیین رئیس
2024-05-19T20:32:04+03:30
پارلمان عراق در جلسه روز گذشته خود مصمم بود تا با مشارکت ۱۹۰ نماینده مرحله طاقت فرسای انتخاب رئیس خود را پشت سر بگذارد، اما ورود نمایندگان حزب تقدم و ایجاد ...

استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست

 استاد فلسطینی: دادگاه لاهه تحت فشار غرب و آمریکاست
2024-05-19T20:32:03+03:30
یک استاد حقوق فلسطینی با اشاره به حمایت دائمی ایران از فلسطین و قدرت کشورمان برای ایجاد ائتلافی در برابر ائتلاف غربی-آمریکایی تاکید کرد که آمریکا و غرب دادگ...

ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح

 ضربه به دُم مار؛ تحلیلی بر استراتژی جنگی حماس در رفح
2024-05-19T20:32:03+03:30
مقاومت فلسطین به‌دلیل جغرافیای غزه، به‌جای نبرد کلاسیک تصمیم گرفته است نبرد پارتیزانی را در دستورکار قرار دهد و به‌جای درگیرشدن با پیشانی واحدهای نظامی اسرا...

واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی

 واکنش الهام علی اف به حادثه رخ داده برای بالگرد رئیسی
2024-05-19T20:32:03+03:30
رئیس جمهور آذربایجان از حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس جمهور کشورمان ابراز نگرانی کرد.

مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است

 مرشایمر: اسرائیل بازنده بزرگ و ایران برنده است
2024-05-19T20:32:02+03:30
جان مرشایمر، استاد برجسته روابط بین‌الملل با اشاره به تحولات غرب آسیا بعد از طوفان الاقصی و تقابل ایران با رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه می‌گوید که رژیم ...

حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت

 حمله لفظی ترامپ به قاضی پرونده پرداخت حق السکوت
2024-04-14T14:26:00+03:30
دونالد ترامپ در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا قاضی پرونده پرداخت حق السکوت را فردی فاسد و حقه باز نامید.

اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند

 اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را هدف قرار دادند
2024-04-14T14:25:58+03:30
اشغالگران صهیونیستی آوارگان فلسطینی را در حال به بازگشت به خانه‌های خود در شمال و مرکز غزه بودند، هدف قرار دادند.

واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»

 واکنش مقام وزارت خارجه حکومت طالبان به عملیات «وعده صادق»
2024-04-14T14:11:54+03:30
معاون نمایندگی وزارت خارجه طالبان در هرات در واکنش به عملیات ترکیبی وعده صادق علیه رژیم صهیونیستی گفت: برای پیروزی ایران بر اسرائیل دعا می‌کنیم.

ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد

 ایران برای صیانت از منافع مشروع تردید به خود راه نخواهد داد
2024-04-14T14:11:52+03:30
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن بیان اینکه ایران، در این مقطع، قصدی برای ادامه عملیات دفاعی ندارد، تاکید کرد: در صورت لزوم، برای صیانت از منافع مشروع خود د...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)