میرنیوز

حفاظت از محیط زیست کشور با "قانون شکار و صید" مصوب ۵۵ سال پیش!/ چرایی نگاه دست‌چندمی دولت‌های مختلف به مسائل محیط زیست

 حفاظت از محیط زیست کشور با "قانون شکار و صید" مصوب ۵۵ سال پیش!/ چرایی نگاه دست‌چندمی دولت‌های مختلف به مسائل محیط زیست 2023-02-19T14:56:51+03:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم‌، دست بردن در طبیعت و توسعه بی‌قید صنایع بدون ملاحظات زیست‌محیطی باعث شده تا محیط زیست کشورمان، طی دهه‌های اخیر اوضاع بدی داشته باشد و به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در شرایطی قرار بگیرد که "با کوچک‌ترین تلنگری نابود شود!"

تخریب محیط زیست کشور چندین دهه است که در جریان است و طی سالیان اخیر، سرعت بیشتری به خود گرفته به طوری که حدود 80 درصد تالاب‌های کشور خشک شده‌اند، روزانه 500 هکتار جنگل‌ و مرتع‌ در کشور ما از دست می‌رود و حدود 70 درصد جمعیت گونه‌های جانوری ایران در طول نیم قرن گذشته از بین رفته‌اند!

با وجود این شرایط، همچنان شاهد هستیم که محیط زیست جز اولویت‌های اساسی دولت‌ها نیست و حتی در تخصیص بودجه نیز در انتهای صف بودجه قرار دارد!

در 44 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت‌های مختلفی با شعار دولت محیط زیستی روی کار آمدند اما تقریباً در تمام دولت‌ها، نگاه دست‌چندمی به حوزه محیط زیست وجود داشته که منجر به آسیب بیشتر به محیط زیست کشور شده است.

برای بررسی چرایی وجود نگاه دسته چندمی دولت‌ها به محیط زیست و و لطماتی که این مسئله به محیط زیست کشورمان وارد کرده، میزبان دکتر حسن اکبری؛ معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بودیم و راهکارهای تغییر تفکر شکل گرفته درخصوص محیط زیست و نگاه فانتزی به این مقوله مهم در میان سیاست‌گذاران را بررسی کردیم؛ در ادامه مشروح قسمت اول این گفت‌وگو تقدیم مخاطبان ارجمند تسنیم شده است:

تسنیم: طی سالیان اخیر در تقابل صنعت و محیط زیست، بیشتر مواقع دولت‌ها حق تقدم را به صنعت و اقتصاد داده‌اند و به همین دلیل این دیدگاه ایجاد شده که نگاه دسته‌چندمی به مسائل محیط زیستی در کشورمان وجود دارد! این موضوع محدود به الان نیست و دولت‌های گذشته ادعای دولت محیط زیستی بودن داشته‌اند اما بخش زیادی از تصمیمات آن‌ها در جهت تخریب محیط زیست بوده است؛ در تقابل‌ میان وزارتخانه‌ها و سازمان محیط زیست، در نهایت، منازعات به رئیس جمهور ارجاع داده می‌شود و رؤسای جمهور هم به عنوان حکم نهایی، اغلب حکم به نفع وزارتخانه‌ها و بخش صنعت داده‌اند! که خود این موضوع با اصل 50 قانون اساسی ما (که هیچ مقامی حق  در تضاد است؛ آیا در سازمان محیط زیست طرحی جامع و مانع برای پایان دادن به این سیکل معیوب و مخرب در دست تهیه، تدوین و تصویب نهایی است؟!

ابتدا باید بگوییم که خطی‌مشی و عملکرد سازمان محیط زیست وابستگی زیادی به ابزارهایش دارد که مهم‌ترین این ابزارها، "قانون" است؛ در منازعات میان صنعت و دستگاه‌ها با محیط زیست باید بر اساس قانون حرکت کنیم و باید ببینیم که سازمان محیط زیست تا چه اندازه این ابزار قانون را در اختیار دارد و تا چه اندازه توانسته از آن استفاده کند.

اوضاع قوانین محیط زیستی در برخی موارد "بد" نیست؛ مثلاً قانون هوای پاک درباره آلودگی‌های محیط زیست علیرغم نقص‌هایی که دارد و در سال‌های اول در اجرا ایراد داشته اما در آینده نزدیک جواب می‌دهد چرا که اثر آن عیان است و دولت باید به سمت اجرای آن برود اما در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست کشور قانون مناسبی نداریم.

در حوزه مناطق حفاظت شده و تنوع زیستی که به معاونت ما مربوط می‌شود، قوانین بسیار ناقصی داریم. درست است که برخی می‌گویند اصل 50 قانون اساسی و سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری را داریم اما سیاست یا یک ماده قانونی، ابزار لازم را در اختیار ما قرار نمی‌دهد و این موارد باید منتج به قوانین اجرایی شود.

تنها قانون ما در خصوص حیات وحش، "قانون شکار و صید" مصوب سال 1346 است که حتی اسم این قانون هم تنها به شکار و صید حیات وحش اشاره دارد! البته در همین قانون هم برخی مفاد قانونی دیده شده که نشان می‌دهد یک سری افراد صاحب فکر و اندیشه مواد آن را تنظیم کرده‌اند اما در کل، این قانون اصلاً مناسب با شرایط امروز محیط‌زیست کشورمان نیست چرا که ما با یک سری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و حتی بخش خصوصی روبه‌رو شده‌ایم که طبیعت را تخریب می‌کنند اما در عین حال، مفاد قانونی و الزامی برای اینکه تخریب خود را جبران کنند یا اینکه اصلاً این تخریب را انجام ندهند یا اگر انجام می‌دهند تمهیداتی را به کار برند که این آسیب کمتر باشد، وجود ندارد!

ما سالانه چند ده هزار موجود زنده را در جاده‌های کشور از دست می‌دهیم که این گونه‌ها از خزندگان و گنجشک‌سانان تا پستانداران بزرگ مانند یوز را شامل می‌شود. وقتی به وزارت راه می‌گوییم که وظایف خود را انجام دهد، وزارت راه به قانون مراجعه می‌کند و متأسفانه در هیچ کجای قانون کشورمان، وظیفه‌ای متوجه وزارت راه نیست که پل یا زیرگذر و روگذری برای عبور حیات وحش بسازد و به همین دلیل وزارت راه هم پای کار نمی‌آید.

بعد از مدت‌ها تلاش و مکاتبه با این وزارتخانه، تنها در محدوده پارک ملی توران که تلفات یوز داشته‌ایم کارهایی را شروع کرده‌اند؛ در حال حاضر 5 میلیارد برای نورپردازی جاده سبزوار میامی تخصیص داده شده و در مرحله بعدی، فنس‌کشی این محدوده را انجام می‌دهند.

این موارد تنها مختص به جاده نیست و در خصوص معادن و هر پروژه توسعه‌ای دیگری نیز وجود دارد. سازمان محیط زیست فقط در 11 درصد خاک کشور که حفاظت شده است، می‌تواند در مباحث تخریب طبیعت ورود کند! اما در سایر مناطق یعنی حدود 90 درصد جغرافیای کشور اجازه هیچ ورودی را نداریم! این در حالی است که اگر نقشه معادن کشور را نگاه کنیم می‌بینیم که به جز این 11 درصد جایی نیست که معدن وجود نداشته باشد!

همه این معادن، جاده دسترسی می‌خواهند، سینه کارشان را باز می‌کنند و این موارد یا باعث ورود انسان به زیستگاه حیات وحش می‌شود که به شدت حساس به حضور انسان هستند یا باعث تخریب زیستگاه می‌شود. زمانی که تعداد معادن در منطقه‌ای زیاد می‌شود دیگر عملاً این جمله که بگوییم این منطقه زیستگاه فلان گونه حیات وحش است، معنایی ندارد چرا که دیگر زیستگاهی باقی نمانده است.

ما در سازمان حفاظت محیط زیست در مدت بیش از یک سالی که دولت سیزدهم روی کار آمده، سراغ "قانون صید و شکار" رفتیم و گفتیم اگر امکانش باشد این قانون را بازنگری کنیم و اگر نشد قانون جدیدی را پیشنهاد دهیم.

در بررسی‌ها مشخص شد که بازنگری این قانون جواب نمی‌دهد و به همین دلیل ما پیشنهادی را تحت عنوان "لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات وحش" پیشنهاد دادیم که هم حفاظت و هم بهره‌برداری در آن دیده شود.

در این لایحه، سازمان محیط زیست درخصوص تخریب‌ها چه در داخل و چه خارج مناطق حفاظت شده، مطالبه‌گر می‌شود همچنین امکان مشارکت مردم در حفاظت را باز می‌کنیم. متأسفانه تا الان در این امر، موفق نبوده‌ایم و نتوانسته‌ایم "اکوتوریسم" را به خوبی جا بیندازیم؛ ما نتوانسته‌ایم از ظرفیت دانشگاه‌ها برای حفاظت و مدیریت استفاده کنیم که البته همه این موارد در این لایحه دیده شده است. مورد دیگر در این لایحه، اقتصادی کردن بخشی از تنوع زیستی از طریق اکوتوریسم، مشاهده حیات وحش، پرنده‌نگری و... است.

زمانی که مشغول نوشتن این لایحه بودیم، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به این نتیجه رسیده بود که این قانون باید بازنگری شود و همزمان با مطالعات ما، آن‌ها نیز بر روی بازنگری این قانون مطالعه می‌کردند. این لایحه در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بررسی شد و در حال حاضر در کمیسیون فرعی است. ترس ما این است که قبل از اینکه به کمیسیون اصلی برود، مجلس عوض شود و بگویند این لوایح برای مجلس قبل است!

تسنیم: معمولاً گردشگری در کشور ما با آسیب و یا تخریب محیط زیست همراه بوده است؛ با این وجود شما فکر می‌کنید که "اکوتوریسم" در کشور ما می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند؟

به شرطی با اکوتوریسم موافقیم که با رعایت اصول باشد؛ اگر اکوتوریسم همراه با رعایت اصول نباشد، می‌تواند به اندازه معادن و جاده مخرب باشد! دنیا این راه را رفته‌اند و نتیجه گرفته‌اند.

در هیچ کشوری زمانی که دولت به تنهایی می‌خواسته محیط زیست را حفاظت کند، نتوانسته حافظ خوبی باشد و فرقی نمی‌کند این موضوع در ایران و ترکیه باشد یا در انگلیس و آمریکا. هر جا که بار حفاظت روی دوش دولت بوده، نتیجه خوبی نداشته چرا که دولت‌ها در همه جای دنیا به دنبال توسعه اقتصاد هستند. جامعه محلی هرگاه احساس کند که در حفاظت نفعی می‌برد 100 درصد کمک می‌کند.

به عنوان مثال در سفری که به هرمزگان داشتم، دیدم که در منطقه حفاظت شده "حرا" که بخشی از قشم و بندرعباس را پوشش می‌دهد، اکوتوریسم رونق گرفته است، بوم‌گردی ایجاد شده و مردم نیز از طریق همین بوم‌گردی کسب درآمد می‌کنند.

این موضوع، اشتغال خوبی ایجاد کرده و در 2 روستا، 300 نفر مستقیماً مشغول کار هستند؛ در این مناطق، پرنده‌نگری رونق پیدا کرده و برعکس شمال کشور، می‌توانید به راحتی به پرندگان نزدیک شوید و هیچکس هم در فکر شکار این پرندگان نیست! مردم در این منطقه، درخت حرا کاشته‌اند و این درخت‌ها رشد خوبی داشته‌اند.

اما خلاف این وضعیت که در غرب استان هرمزگان است، در شرق استان و در منطقه میناب، تالاب خورخوران را داریم که به مراتب از جنگل‌های حرا زیباتر است اما در این منطقه اکوتوریسم رونق نداشته و مردم قاچاق سوخت می‌کنند! قاچاقچیان، مشک‌های بزرگی را روی آب می‌گذارند و گازوئیل در آن می‌ریزند و از طریق قایق جابه‌جا می‌کنند. گاهی مرزبانی با این قایق‌ها درگیر می‌شود که در نتیجه آن، مقدار زیادی گازوئیل در آب می‌ریزد و این موضوع منجر به خشک شدن درختان حرا در این منطقه شده است!

اکوتوریسم , سازمان محیط زیست , بحران های محیط زیست , حیات وحش ,

تسنیم: وظیفه جا انداختن اکوتوریسم با کیست و چرا سازمان حفاظت محیط زیست تا به امروز در این حوزه ورود نداشته است؟

متولی این امر، وزارت میراث فرهنگی است و سیاست‌گذاری گردشگری با این سازمان است در استان‌ها یک کارگروه گردشگری داریم که با ریاست معاون عمرانی استاندار، دبیری میراث فرهنگی و مشارکت چند دستگاه دیگر برگزار می‌شود. اگر سازمان بخواهد چنین کاری را انجام دهد زیرساخت قانونی برای آن وجود ندارد البته برخی معتقدند که اکوتوریسم باید در سازمان محیط زیست باشد چرا که اکوتوریسم با طبیعت در ارتباط است.

وظایفی قانونی تعریف شده برای ما به ویژه در ادارات کل‌ محیط زیست شهرستان‌ها که نیروی کمتری دارند به قدری سنگین است که دیگر این اجازه را به ما نمی‌دهد که به دنبال سیاست‌گذاری برویم. این سیاست‌گذاری باید توسط دستگاه متولی انجام شود و سپس ما به کمک آن‌ها برویم. کمیته طبیعت‌گردی با مشارکت وزارت میراث و سازمان حفاظت محیط زیست و 2 دستگاه دیگر در طول یک‌سال گذشته تنها یکبار تشکیل شده که ما توقع داشتیم بیشتر از این به آن توجه شود و از این موضوع گله‌مند هستیم.

البته در همان یک جلسه نیز کار خوبی که انجام شد، بازنگری آیین‌نامه طبیعت‌گردی بود که ما 2 ماده را در این آیین‌نامه گنجاندیم؛ بسیاری مواقع اکوتوریسم نیاز به گردشگر خارجی دارد که این موضوع هم چالش دیگری است.

به طور کلی، مباحثی که در حوزه سیاست‌گذاری مطرح می‌شود به سمتی نبوده که از ظرفیت گردشگری و به‌ویژه اکوتوریسم برای ایجاد درآمد و اشتغال‌زایی استفاده کند و بیشتر مبنی بر توسعه صنعت بوده است.

ما یک پیش‌نویس را تحت عنوان "مشارکت در حفاظت و کسب و کارهای محیط زیستی" آماده کرده‌ایم که بخشی از مشارکت حفاظتی و اکوتوریسم در آن دیده شده است. در تدوین این پیش‌نویس از نظر متخصصان، اساتید دانشگاه و فعالان محیط زیست استفاده شده است. ما می‌خواهیم تصویب این پیش‌نویس را از دولت بگیرم و مسیر تصویب آن را کوتاه کنیم و امیدواریم که تا یک سال آینده این پیش‌نویس تصویب شود.

الزام دستگاه‌ها به جبران خسارت یا به‌کارگیری تمهیداتی برای کاهش خسارت باید در مجلس بررسی و تصویب شود اما این پیش‌نویس را خود دولت باید تصویب کند.

تسنیم: شما گفتید "قانون شکار و صید" برای سال 1346 است و نارسایی‌های زیادی دارد! آیا در این بیش از 40 سال اخیر پس از انقلاب و در دوره‌های قبلی سازمان محیط زیست هیچکس به این نتیجه نرسیده بود که این قانون نقص دارد و باید اصلاح شود و اینکه چرا تازه امروز به فکر اصلاح این قانون افتاده‌ایم؟!

بله! این مسئله برای من هم جای سؤال دارد و معتقدم این اتفاق باید خیلی زودتر می‌افتاد البته حرف من به این معنی نیست که تقصیر را گردن قبلی‌ها بیندازم. این ایراد به سازمان محیط زیست وارد است و الان شاید مقداری دیر شده باشد اما با همان قانون قبلی نیز توانسته‌ایم از حیات وحش حفاظت کنیم و لااقل وضع موجود ما به نسبت با کشورهای همسایه، وضع بدی نیست.

ما تنها کشور منطقه هستیم که در برخی گونه‌ها را حفظ کرده‌ایم مثلاً یوزپلنگ در کشورهای همسایه ما هم بوده است اما اکنون فقط در کشور ما وجود دارد. پلنگ ایرانی هم در کشورهای همسایه زیست می‌کرده اما الان تنها امید جهانیان برای نجات این گونه کشور ماست!

با وجود اینکه حفاظت از تنوع زیستی در کنار توسعه، کار بسیار سختی است اما این کار را انجام دادیم و هم‌اکنون نزدیک 200 هزار رأس از گونه‌های برجسته‌ای مانند کل و بز، آهو جبیر، گورخر و ... را با وجود همه ضعف‌ها در مناطق حفاظت شده حفظ کرده‌ایم.

با این جود باید قبول کرد که آن‌طور که شایسته است نتوانسته‌ایم کار کنیم و امیدِ اینکه بتوانیم گونه‌های در حال انقراض خود را حفظ کنیم، کمرنگ شده است.

تسنیم: شما در گفته‌های قبلی خود به نقش تحریم‌ها در کاهش توانایی حفاظت اشاره کردید؛ این موضوع در حوزه حفاظت از تنوع زیستی، دقیقا به چه صورت تأثیرگذار است؟

حقیقت این است که تحریم اثر زیادی بر محیط زیست دارد و عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز کار ما را سخت کرده است. به عنوان مثال در کشورهای پیشرفته برای پایش و رصد حیات وحش از ردیاب‌های ماهواره‌ای استفاده شده و این تکنولوژی بهترین ابزار پایش حیات وحش است که ما هم باید برای رصد گونه شاخص یوزپلنگ ایرانی باید از آن استفاده کنیم اما به دلیل تحریم‌ها از آن محروم هستیم.

در کشورهای پیشرفته زمانی که در منطقه‌ای قصد اکتشاف فلزات یا نفت و گاز را داشته باشند، تکنولوژی‌هایی وجود دارد که با کمترین تخریب، این کار را انجام می‌دهد اما در کشور ما این توسعه‌ها با حفاری‌های سنگین، ساخت جاده و ...همراه است.

بالگرد هم جز همین موارد است و ما برای اطفای آتش‌سوزی در مناطق، بالگردی در اختیار نداریم و این در حالی است که در برخی کشورها، بالگرد علاوه بر نقشی که در اطفای حریق دارد، وسیله‌ای برای مطالعه حیات وحش است ...

"پایان بخش نخست"

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند

 زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند
2024-05-19T22:58:33+03:30
زائران حج تمتع از شب گذشته پس از ۵ روز اقامت در مدینه، با قطار سریع‌السیر و بدون چمدان عازم مکه مکرمه شدند.

دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه در مدینه منوره

 دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه در مدینه منوره
2024-05-19T22:58:29+03:30
گروهی از زائران ایرانی که هم‌اکنون در مدینه منوره حضور دارند برای سلامتی رئیس‌جمهور و هیئت همراه دعا کردند.

آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهور توسط هلال‌احمر

 آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهور توسط هلال‌احمر
2024-05-19T22:58:28+03:30
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اعلام این مطب که امیدواریم تا دقایقی دیگر خبر خوبی دریافت کنیم، گفت تاکنون ۴۸ تیم واکنش سریع در منطقه حاضر شده‌اند.

از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران

 از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران
2024-05-19T20:58:45+03:30
رویداد "شبی با ستارگان" به مناسبت هفته جهانی نجوم، با هدف ترویج علم و به همت جشنواره اندیشمندان و دانشمندان جوان در سطح شهر تهران و با حضور کارشنا...

استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج

 استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج
2024-05-19T20:58:44+03:30
سفیر کشورمان در عربستان ابراز امیدواری کرد که بعد از پایان عملیات حج ۱۴۰۳، شاهد استمرار حضور عمره‌گزاران ایرانی در عربستان باشیم.

دلایل کاهش نگران‌کننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟

 دلایل کاهش نگران‌کننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟
2024-05-19T20:58:43+03:30
بررسی‌ها نشان می‌دهد که روند رشد جمعیت و ازدواج طی سال‌های اخیر به شدت نزولی بوده است؛ با وجود این کارشناسان می‌گویند که مردم دوست دارند که بیش از دو فرزند ...

فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانش‌بنیان‌ها

 فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانش‌بنیان‌ها
2024-05-19T20:58:42+03:30
رئیس هیئت مدیره کارگزار فن بازار منطقه‌ای استان فارس گفت: با تلاش‌های انجام شده، بیش از ۲۰۰ شرکت از طریق فن بازار شیراز به فرآیند دانش‌بنیان شدن ورود پیدا ک...

بازداشت مالخران یک پاساژ موبایل‌فروشی در تهران

 بازداشت مالخران یک پاساژ موبایل‌فروشی در تهران
2024-05-19T20:58:42+03:30
رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری ۷ متصدی یک مغازه که مالخری تلفن‌های همراه می‌پرداختند خبر داد و گفت: در این عملیات پلیسی ۴۵ مال‌باخته شناسایی شدند.

ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟

 ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟
2024-05-19T20:58:41+03:30
معاون خدمات شهرداری و محیط زیست شهرداری منطقه ۲۲ درباره قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و موضوع شکار سنجاب در این بوستان توضیح داد.

چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز

 چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیون‌ها دانش‌آموز
2024-05-19T20:58:40+03:30
در حالی که امسال برای نخستین بار امتحانات نهایی در سه پایه دوره متوسطه دوم برگزار خواهد شد اما در گام‌های ابتدایی آن، چالش‌ها و مشکلات موجب سردرگمی و استرس ...

دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد

 دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد
2024-05-19T20:58:40+03:30
مرد جوانی که ۲۰ سال قبل همسر خود را به قتل رسانده و مخفیانه به سوئد فرار کرده بود، پس از ۲۰ سال به ایران بازگشت و در فرودگاه توسط کارآگاهان اداره دهم پلیس آ...

سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!

 سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!
2024-05-19T20:58:39+03:30
ما هم میهمان جنوبی‌ها بودیم؛ در استان هرمزگان و بندرعباس، همراه با گروهی ۲۸ نفره از خبرنگاران و گرمای جنوب و گرمی جنوبی‌ها را همراه با قهوه عربی و چای کِرَک...

اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور

 اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
2024-05-19T20:58:37+03:30
سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان این که به دلیل مه شدید، ادامه عملیات هوایی ممکن نبود، گفت: هشت دستگاه آمبولانس اورژانس تبریز راهی محل سانحه شده‌اند.

اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور

 اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور
2024-05-19T20:58:37+03:30
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور خبر داد.

همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است

 همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است
2024-05-19T20:58:36+03:30
وزیر بهداشت با بیان این که به دلیل آن که منطقه شدیداً مه‌آلود است امکان جست‌و‌جو سخت است، گفت: ما همه امکانات درمانی را در منطقه مستقر کرده‌ایم.

هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز

 هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز
2024-05-19T20:58:36+03:30
دادستانی تهران با ورود به موضوع تولید محتوای کذب درباره وقوع حادثه برای هلیکوپتر رئیس‌جمهور، طی ساعات گذشته به تعدادی از افرادی که تشویش اذهان عمومی کرده بو...

حضور یگان‌های ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیس‌جمهور

 حضور یگان‌های ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیس‌جمهور
2024-05-19T20:58:36+03:30
سخنگوی فراجا از حضور نیروهای امدادی و یگان‌های ویژه و تکاوری پلیس به همراه یگان موتورسوار در مناطق صعب‌العبور در منطقه سانحه هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور خبر داد.

نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شدند

 نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور نزدیک شدند
2024-05-19T20:58:35+03:30
رئیس اتاق عملیلات جمعیت هلال احمر گفت: ۴ تیم عملیاتی به محل مختصات حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور نزدیک شدند.

۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند

 ۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند
2024-05-19T20:58:35+03:30
رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: ۴۰ تیم امدادی و واکنش سریع به محل حادثه سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور اعزام شدند و با توجه به شرایط جوی و منطقه‌ای، جستجو فقط به صورت ز...

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)