میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی سیمای خانواده شبکه اول سیما گفت: من خاطرات بسیار شیرینی از ماه مبارک رمضان دارم و از دوران کودکی خصوصاً زمان سحر لحظات شیرینی دارم و زمانی که به پایان ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم غمگین می شوم. فاصله افطار تا سحر موقعیت دلپذیر و جذابی است. تنها سفره هایی که همه اعضای خانواده کنار هم هستند سفره افطار و سحر است و مشارکت و همدلی همه در آماده کردن افطار و سحر از نکات خوب آن است.
وی درباره قرار گرفتن در هفته خیرین مدرسه ساز و این قشر از افراد جامعه گفت: قبل از حادثه کرونا در اجتماع خیرین در مشهد مقدس بودم. به یقین در چند نوبت در این جلسه نزدیک به دو ساعت قبطه خوردم و آرزو کردم جای یکی از آنها که عاشقانه درباره کارشان صحبت می کردند بودم. توفیق بی نظری است که افراد از باب اشتیاق آمدند و چقدر برکت پیدا کرده مالشان. با سرمایه های اندک گاه آمدند. این روز را که سال گذشته به شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان روز خیرین مدرسه ساز نامگذاری شده را به آنها تبریک می گویم. حضور خیرین در عرصه تعلیم و تربیت راهگشاست و امیدوارم قدم هایشان استوار تر و با دوام تر باشد.
حاجی میرزایی بیان کرد: ما حدود ۳۰ هزار خیر حقیقی و حقوقی داریم که در این عرصه فعالیت می کنند ولی با اشتیاق ملی روبرو هستیم و کسانی که علاقمند هستند با سرمایه ها، خرد بیایند در این میدان. برای همین طرح «آجر به آجر» را طراحی کردیم و از همین هفته اجرا می کنیم. هدفمان این است که هر کس در هفته یا ماه یا حتی در سال ولو با کمک یک آجر بتواند در این امر مشارکت کند. برای ما بیش از این بخش مالی قضیه، فرهنگ این حرکت ارزشمند است.
حاجی میرزایی بیان کرد: مدرسه یک ساختمان نیست، مدرسه یک فرهنگ، کانون تحول و مدرسه عرصه آماده کردن انسان ها برای زیستن است و چیزی که مدرسه می سازد آینده جامعه را می سازد.
وی در پاسخ به اینکه آیا مدرسه سازی به شکل خیرساز، مدل جهانی هم دارد، گفت: فرهنگ کار خیر در تمام دنیا هم از باب مسئولیت های اجتماعی برای بنگاههای تولیدی و مجموعه های بزرگ اقتصادی مطرح است که کسانی که سرمایه های عظیمی را در بخشی فعال کردند و مسئولیت اجتماعی آنها این است که برای آدم های آن محیط سرمایه گذاری هایی در بخش هایی مثل آموزشی و… انجام دهند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: الان ۳۰ درصد فضاهای آموزشی را خیرین آماده کردند و جمعیت ما متغیر است و کشور پهناوری هستیم و برخی مدارسمان این روزها خالی از دانش آموز شده و برخی جاها در کلاس ۳۰ تا ۴۰ دانش آموز دارد. الان با تصویب یک طرحی را اجرا می کنیم که هر خیری که ۵۰ درصد ساخت یک مدرسه را تقبل کند، دولت مابقی هزینه آن را بگذارد و اینگونه همه ظرفیت دولت در این امر به کار گرفته شده است. بیش از ۴ برابر نسبت به سال های گذشته دولت در این بخش هزینه می کند.
وی ادامه داد: کمک خیرین برای ما از این حیث مهم است که حتی اگر یک روز به مدرسه سازی نیاز نداشته باشیم، خریدار این مشارکت هستیم و منت گذار این حضور گرم مردم در صحنه تعلیم و تربیت هستیم.
در ادامه برنامه با ذکر نام مرحوم حافظی، حاجی میرزایی بیان کرد: کار خیر همیشه در ایران بوده و هست. در موضوع کرونا ایران در آزمون بین المللی شرکت کرده که آزمونش یکسان جهانی است که همه کشورها با امکانات یکسان برای پاسخگویی حاضر نیستند اما کشور ما نشان داد ظرفیت بالایی برای پاسخگویی در این آزمون دارد.
وی ادامه داد: در ایران امر خیری همیشه بوده ولی از سال ۷۷ به همت مرحوم حافظی بنیان کار بزرگی گذاشته شد و این نهال کوچک به درختی تناور تبدیل شده است. هر سفری داشتم جمعی از خیرین حضور دارند و یاد خیر می کنم از مرحوم حافظی می کنم و امیدوارم کسانی که راه ایشان را ادامه می دهند این درخت را روز به روز پربار تر کنند.
حاجی میرزایی در بخش دیگری از برنامه به سوالات مخاطبان برنامه پاسخ داد. سوالاتی مثل اینکه چرا در مدرسه ها به دانش آموزان یاد نمی دهند چگونه زمان بندی کنیم یا با شکست رو به رو شویم و یا چگونه علاقه و راه خود را پیدا کنیم یا اساسنامه مالیاتی امان را بخوانیم و با آن آشنا شویم و.... وی در پاسخ به این کوتاهی آموزش های مهارتی و زندگی در مدارس گفت: اگر ما سوال اصلی این باشد که کارکرد نظام تعلیم و تربیت چیست به این پاسخ ها می رسیم. کارکرد تعلیم و تربیت آماده کردن انسان ها برای زندگی کردن است و اینکه فرد بتواند یک زندگی که در آن توانایی حل مساله دارد و می تواند معیشت خود را سامان دهد، پی بگیرد.
وی اظهار کرد: نکتهای که نظام آموزشی ما را متاثر کرده است این است که تصور شده آموزش و پرورش مقدمه ورود به دانشگاه است. بعداً هم این خطا استمرار پیدا کرده است و نظام منزلت اجتماعی ما بر اساس تحصیلات تکمیلی استوار شده است. در حالیکه ماموریت آموزش و پرورش کامل و مستقل است. یاد دادن زندگی خوداتکا و توانمند به افراد این وظیفه است. آموزش و پرورش با این هدف مانوس است و گام هایی را برای این هدف برداشته است. سند تحول بنیادین همین اهداف را پی می گیرد و در همین راستا ۶ ساخت تربیتی تعریف شده است و ذکر شده افراد باید به لحاظ علم و فناوری و اقتصاد و معیشت و زیبایی شناختی و مذهبی و… توانایی هایشان بالا برود و همه وجوه او به یک اندازه باید تقویت شود. نظام تعلیم و تربیت یک حرکت تدریجی را از شرایط موجود به این شرایط مهیا کرده و کتابی تحت عنوان تفکر آموزش داده می شود و نقطهای است برای طرح این موضوعات. طرح هدایت تحصیلی زمینه آشنایی افراد را با مشاغل گوناگون فراهم می کند و اگر بخواهم خیلی روشن تر این هدف را توضیح بدهم باید بگویم دیپلم باید قیمتی شود و قیمت دیپلم جواز شرکت در آزمون کنکور نیست و مجموعهای از توانمدی هاست.
وی گفت: در سال تحصیلی آینده که از مهر ۹۹ آغاز می شود طرحی داریم با عنوان هر دانش آموز یک مهارت را باید همراه درس خواندن فرا بگیرد. طرح مدرسه خوانا را نیز در ابتدایی اجرا می کنیم که هدفش این است درک مطلب را در دوران ابتدایی افزایش بدهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت کرونا و نزدیک شدن اولیا و مربیان به هم گفت: تعلیم و تربیت ماموریت خانواده است و با شکل گیری تعلیم و تربیت رسمی گویی خانواده می رود و کناری می نشیند و این مسئولیت را واگذار می کند. این حادثه باعث شد خانواده را به متن تربیت اضافه کند. افراد متعددی گفتند همه اعضای خانواده درگیر آموزش شده اند. این پیوند فوق العاده مفید است و باید بتوانیم پس از کرونا نیز این فضا را حفظ کنیم. در این میان معلمان کاری کردند کارستان و موجب افتخار ما هستند که در این ایام نمونه نابی را از حضور مسئولانه آنها دیدیم. هرچند کرونا آمد و فاصلهای بین دانش آموز و مدرسه ایجاد کرد اما معلمان این فاصله را با سرعت پر کردند و برای همین اصرار کردیم امسال محتوای آموزشی را کم نمی کنیم و حتی برای اولین بار ما از روز دوم فروردین آموزش تلویزیونی فعال بوده است.
وی بیان کرد: ادای احترام به خیرین می کنم و به آنها می گویم که سخت به آنها نیازمندیم. کار خیرین صرفاً مدرسه سازی نیست بلکه عنصر تربیتی دارد. آنها در کار تربیت به ما کمک می کنند. جامعه ما از منفعت مشارکت عمومی خیرهای کثیری خواهد دید.
منبع : خبرگزاری مهر
زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند
دعا برای سلامتی رئیسجمهور و هیئت همراه در مدینه منوره
آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیسجمهور توسط هلالاحمر
از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران
استمرار حضور عمرهگزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج
دلایل کاهش نگرانکننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟
فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانشبنیانها
بازداشت مالخران یک پاساژ موبایلفروشی در تهران
ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟
چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیونها دانشآموز
دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد
سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!
اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور
همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است
هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز
حضور یگانهای ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیسجمهور
نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیسجمهور نزدیک شدند
۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود