میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آلودگی هوا را میتوان عمدهترین معضل محیط زیستی شهر تهران دانست که تهدیدی اصلی سلامت شهروندان است و بنا بر اعلام وزارت بهداشت کشور تنها در سال گذشته در شهر تهران، 6400 مرگ منتسب به آلودگی هوا ثبت شده است.
منشأ اصلی آلودگی هوا در شهر تهران مربوط به منابع متحرک ازجمله اتوبوس، کامیون، موتورسیکلت و خودروهای شخصی است. در این میان سهم اتوبوسهای فرسوده خطوط اتوبوسرانی بسیار زیاد است و اتوبوسهای دیزلی درونشهری سهم بیش از 50 درصدی در تولید ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون دارند.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که توسعه حمل و نقل عمومی راهکار نجات پایتخت از روزهای آلوده است و به همین جهت شهرداری تهران قصد تجهیز ناوگان اتوبوسرانی پایتخت را دارد اما این تصمیم شهرداری با مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست روبهرو شده است.
در رابطه با این موضوع، داریوش گلعلیزاده؛ مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم گفت: شهرداری تهران اعلام کرده که قرار است هزار دستگاه اتوبوس دست دوم را وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران کند؛ ما با اصل کار مخالف نیستیم اما خودروهایی که وارد میشوند نباید از رده خارج باشند.
وی ادامه داد: قرار است 650 اتوبوس با استاندارد یورو 5 با عمر سه سال و 350 دستگاه هم با استاندارد یورو4 و عمر بالای 15 سال باشند که سازمان محیط زیست با اتوبوسهای یورو 5 مشکلی ندارد اما با اتوبوسهای یورو 4 با سن بالای 10 سال مخالفت داریم؛ در حالی که تولید خودروهایی با استاندارد یورو 4 از سال 2008 در اروپا متوقف شده اما میخواهند خودروهایی با استاندارد یورو 4 و سن بالای 15 سال وارد کنند درحالی که فیلتر جاذب دوده هم به صورت کارخانهای روی آنها نصب نشده است.
مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: قرار است شهرداری و شورای شهر این اتوبوسها را وارد و بدنه آنها را نوسازی کنند؛ در حالی که مشکل آلودگی هوا در تهران به بدنه اتوبوس مربوط نیست بلکه در کارکرد موتور آنهاست؛ لذا نوسازی آنها دردی از آلودگی هوا در تهران دوا نمیکند. اتوبوس یک وسیله حمل و نقل پر پیمایش است و قطعاً اتوبوسی که 15 سال کار کرده فرسوده شده است.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یک سال پیش با وزارت کشور، شورای شهر و شهرداری تهران مکاتبه کرده و گفتیم که خودروهای وارداتی باید حداقل یورو 5 باشند و حتی اگر 5 سال ساخت هم نباشند باز مشکلی نداریم اما باید حتماً یورو 5 باشند و اگر قرار است فیلتر دوده داشته باشند، این قطعه باید کارخانهای باشد نه اینکه به صورت دستی روی آنها نصب شود و در صورت برداشتن هم هیچ اختلالی در روند کارکرد خودرو ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه ما در کشور سن فرسودگی اتوبوسها را 10 سال اعلام کردیم چون جزو خودروهای پرپیمایشی هستند که زود فرسوده میشوند، گفت: شهرداری می خواهد این خودروهای از رده خارج را وارد و بیش از 8 میلیارد تومان هم برای نصب فیلتر جاذب دوده روی آنها هزینه کند. این کار مشکلی از آلودگی هوای تهران حل نمیکند.
گلعلیزاده با بیان اینکه باید به سمت اتوبوسهای برقی برویم، تصریح کرد: نیاز تهران 9000 اتوبوس است و درحال حاضر حدود 7 هزار دستگاه کمبود داریم اما این دلیل نمیشود که اتوبوسهای فرسوده و از رده خارج وارد کنیم. قطعاً عوارض و خساراتی که این اتوبوسها بر سلامت مردم وارد میکنند بسیار بیشتر از هزینه اولیه تأمین آنها خواهد بود. ما باید به سمت حمل و نقل عمومی پاک مانند مترو برویم.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند
دعا برای سلامتی رئیسجمهور و هیئت همراه در مدینه منوره
آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیسجمهور توسط هلالاحمر
از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران
استمرار حضور عمرهگزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج
دلایل کاهش نگرانکننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟
فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانشبنیانها
بازداشت مالخران یک پاساژ موبایلفروشی در تهران
ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟
چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیونها دانشآموز
دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد
سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!
اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور
همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است
هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز
حضور یگانهای ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیسجمهور
نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیسجمهور نزدیک شدند
۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود