میرنیوز
دکتر سید رضا معتمدی در گفت و گو با ایسنا درباره تعداد نیروهای مشغول به کار در مرکز اورژانس تهران، تجهیزات و کمبودهایی که این سازمان با آن مواجه است، اظهار کرد: در حال حاضر با احتساب نیروهای ستادی اورژانس تهران حدود ۲۵۰۰ نفر نیرو زیر نظر مرکز اورژانس پایتخت فعالیت دارد و حدود ۲۱۴ پایگاه زمینی و دو پایگاه هوایی زیر مجموعه اورژانس تهران هستند.
وی ادامه داد: فعالیت موتورلانسها در پایتخت که اقدامی به نسبت جدید است نیز با توجه به اینکه زمان رسیدن بر بالین بیمار را کاهش داده حدود ۲۰۰ دستگاه است و استفاده از آنها ادامه دارد.
فاصله تعداد استاندارد پایگاه های اورژانس با تعداد فعلی
معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس تهران در خصوص فعالیت آمبولانسهای اورژانس در پایتخت و تعداد آنها گفت: بر اساس استانداردها اورژانس باید به ازای هر ۵۰ هزار نفر یک آمبولانس داشته باشد. همچنین باید با توجه به جمعیت تهران حدود ۴۵۰ پایگاه زمینی داشته باشیم که بتوانیم این دستگاههای آمبولانس را به کار گیریم، در حالی که تعداد پایگاه ها با تعداد مطلوب فاصله دارد و همکاران ما با افزایش فعالیت خود این بار را به دوش گرفتهاند.
معتمدی ادامه داد: در بسیاری از استانها با توجه به بافت شهری تعداد پایگاه ها به میزان مطلوب رسیده است اما در این خصوص در شهر تهران با توجه به ترافیک شهر و... محدودیتهایی وجود دارد. در زمینه رفع این مشکل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، شهرداری، مدیریت بحران و ... کمک بسیاری کردهاند، به طوری ما در پایگاههای آتش نشانی و سولههای بحران مدیریت بحران مستقر شدهایم.
قیمت بالای زمین در پایتخت یکی از دلایل کمبود پایگاههای اورژانس
وی درباره شرایط افزایش پایگاه ها در شهر تهران گفت: افزایش پایگاهها در تهران سخت است، قیمت زمین در برخی مناطق بسیار بالا است و سازمان اورژانس بودجه تملک ندارد. شهرداری ها و سایر سازمانها به ما در این راستا کمک میکنند، به خصوص شهرداریها در زمینه کمک به سازمانهای خدماتی و رایگان، مصوبه دارند.
معاون فنی و عملیاتی مرکز اورژانس تهران ادامه داد: سازمان اورژانس کشور طی سال های اخیر از نظر ناوگان، مساعدت خوبی داشتند به طوری که از نظر تعداد آمبولانس کمبودی نداشتهایم و با توجه به اینکه دو پایگاه بالگرد داریم میتوان گفت که مطلوب است، در شهر تهران نیز در مناطقی که از پیش در نظر گرفته شده است و پدهای بالگرد وجود دارد خدمات ارائه میدهیم.
استقرار آمبولانس در نقاط کور پایتخت
وی با بیان اینکه مشکل اصلی مرکز اورژانس تهران تعداد نامطلوب پایگاه های زمینی است گفت: به عنوان مثال پیش از این منطقه دارآباد نقطه کور سازمان اورژانس بود و متوسط زمان رسیدن اورژانس به این منطقه بیش از ۱۷دقیقه بود؛ شهرداری زمینی را برای ما در نظر گرفت و قرار است توسط خیری ساخته شود.
معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران تاکید کرد: اورژانس تهران فاصله بسیاری با تعداد پایگاه استاندارد دارد که این امر با استفاده از سیستم موتور لانس و استقرار آمبولانس ها در نقاط کور پوشش داده میشود. با این اقدام خللی در خدمت رسانی به مردم ایجاد نمیشود؛ اما به نیروها فشار بسیاری وارد میشود تا این کمبود پایگاهها جبران شود.
آماده باش ۷۰ درصدی نیروهای اورژانس در سال گذشته
وی گفت: اگر در یک منطقه پایگاه اورژانس نباشد آمبولاس در منطقه مستقر میشود. در سال گذشته از ۳۶۵ روز شاید بیش از ۷۰ درصد روزها، نیروها در آماده باش بوده اند چرا که حوادث مختلفی اتفاق افتاد و میتوان گفت تمام مرخصی های تکنسین ها در آماده باش گذشت. البته در این خصوص با مساعدتی که انجام شد قرار شد مرخصی نیروها ذخیره شود.
معتمدی در باره مقایسه تجهیزات مرکز اورژانس تهران با تجهیزات روز دنیا گفت: مرکز اورژانس تهران از نظر تجهیزات با کشورهای پیشرفته هیچ تفاوتی ندارد و در برخی موارد نیز از تجهیزات کامل تری نیز برخوردار است. در برخی از کشورها تله مدیسین وجود ندارد، اما در حال حاضر دستگاهی در آمبولاس ها وجود دارد که اگر بیماری مشکل قلب داشته باشد نوارش گرفته میشود و متخصصهایی که به صورت ۲۴ ساعته در بیمارستان مستقر هستند نوار را رویت میکنند. اگر نیاز به آنژیوگرافی اورژانسی بود بیمار به جای اینکه در پروسه تشکیل پرونده و... درگیر شود به سرعت برای آنژیوگرافی منتقل میشود. این دستگاه نیز توسط یکی از شرکت های دانش بنیان ساخته شده است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
زائران حج بدون چمدان وارد مکه شدند
دعا برای سلامتی رئیسجمهور و هیئت همراه در مدینه منوره
آخرین جزئیات اعلامی سانحه هلیکوپتر رئیسجمهور توسط هلالاحمر
از زمین تا کهکشان؛ سفری با تلسکوپ در تهران
استمرار حضور عمرهگزاران ایرانی در عربستان بعد از موسم حج
دلایل کاهش نگرانکننده موالید و ازدواج در کشور/ چاره چیست؟
فن بازار شیراز؛ دروازه ورود ۲۰۰ شرکت به دنیای دانشبنیانها
بازداشت مالخران یک پاساژ موبایلفروشی در تهران
ماجرای قطع ۸۱۲ درخت در بوستان چیتگر و شکار سنجاب چیست؟
چالش امتحانات نهایی و استرس مضاعف میلیونها دانشآموز
دستگیری قاتل پس از ۲۰ سال زندگی مخفیانه در سوئد
سفر به جنوب؛ حکایت تویوتای هیبرید توقیفی و لنج و گیتار!
اعزام ۸ آمبولانس به محل سانحه بالگرد حامل رئیس جمهور
اعزام پهپادهای هلال احمر به محل سانحه بالگرد رئیس جمهور
همه امکانات درمانی در محل سانحه مستقر شده است
هشدار دادستانی نسبت انتشار اخبار دروغ درباره سانحه امروز
حضور یگانهای ویژه پلیس در منطقه سانحه بالگرد رئیسجمهور
نیروهای امدادی به محل حادثه بالگرد رئیسجمهور نزدیک شدند
۴۰ تیم واکنش سریع در منطقه سانحه حضور یافتند
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود