میرنیوز

توسعه دیپلماسی محیط زیستی برای کاهش آسیب‌های توفان‌ گردوغبار

توسعه دیپلماسی محیط زیستی برای کاهش آسیب‌های توفان‌ گردوغبار 2023-09-04T07:10:12+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه در نشست توجیهی با سفرای سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورهای مدعو در کنفرانس بین‌المللی مقابله با توفان‌های گردوغبار درباره اجلاس بین‌المللی گرد و غبار اظهار داشت: تغییرات اقلیمی با همه ابعاد و پیامدهایی که دارد، حیات در کره خاکی را با چالش جدی مواجه کرده است. یکی از پیامدهای تغییرات اقلیمی که بر شدت و تکرار آن افزوده شده، پدیده گرد و غبار است که خسارت‌های شدیدی را بر منابع زیستی و اقتصادی جهان وارد می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها، ۱۵۰ کشور تحت تأثیر توفان‌های گرد و غبار قرار دارند که بیشتر این کشورها در قاره‌های آفریقا و آسیا واقع شده اند و از هفت منشأ اصلی تولید گرد و غبار در جهان، ۲ منبع آن پس از صحرای بزرگ آفریقا که مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود در قاره آسیا قرار دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بررسی‌های انجام شده در قالب نقشه منشایابی کانون‌های گرد و غباری توسط جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که مساحت مناطق غبارخیز در غرب آسیا و آسیای میانه بیش از ۳.۳ میلیون کیلومتر مربع بوده که به ویژه در دهه گذشته بر تکرار و شدت توفان‌های گرد و غبار افزوده شده است.

وی افزود: با توجه به آثار و پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و محیط زیستی این پدیده لزوم اتخاذ راهکارهای بین‌المللی، منطقه‌ای و زیر منطقه‌ای با مشارکت همه کشورهای موثرو متأثر از این پدیده امری ضروری و اجتناب ناپذیر است بنابراین لازم است با تقویت و هم‌افزایی همکاری‌ها و مشارکت کشورهای منطقه و جهان و با بهره‌گیری از حمایت سازمان‌های بین‌المللی در جهت کنترل و سازگاری با این چالش گام‌های جدی‌تر و متعهدانه‌تری برداشته شود.

به گفته معاون رئیس جمهور، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری متأثر از پدیده گرد و غبار اقدامات متعددی برای مقابله با آن انجام داده است. با این حال این چالش، بسیار بزرگ‌تر از مدیریت و کنترل محلی یا حتی منطقه‌ای است. مقابله با توفان‌های شن و گرد و غبار نیازمند مشارکت و همکاری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی است.

ایران یکی از کشورهایی که بیشترین خسارات را از توفان‌های گرد و غبارهای برون مرزی متحمل شده است

سلاجقه گفت: یکی از سیاست‌های اصلی دولت مردمی و انقلابی، توسعه دیپلماسی محیط زیستی با همه کشورهای جهان برای به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات برای حل همه مسائل محیط زیستی به‌ویژه گرد و غبار است. به همین مناسبت جمهوری اسلامی ایران در ۲ سال گذشته ضمن سفر به کشورهای منطقه در ۱۲ جولای ۲۰۲۲ نسبت به برگزاری اجلاس منطقه‌ای تهران با عنوان محیط زیست برای آینده‌ای بهتر با رویکرد اصلی حل معضل گرد و غبار در منطقه غرب آسیا و آسیای میانه اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهایی که بیشترین خسارات را از توفان‌های گرد و غبارهای برون مرزی متحمل شده مصمم است که ضمن مرجعیت خود در منطقه با برگزاری اجلاس بین‌المللی برای مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار با همکاری سازمان ملل متحد ضمن اجرایی کردن بند ۸ قطعنامه مجمع عمومی ضمن مشورت با کشورهای منطقه در راستای دستیابی به راهکارهای مشترک و هم‌افزایی اقدامات مدیریتی و اجرایی کنترل این پدیده اقدام کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: معتقدیم که با انجام همکاری‌های مشترک بین‌المللی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای می‌توان نسبت به کاهش اثرات و تخریب‌های این معضل فراگیر اقدام کرد.قطعنامه‌های سالانه سازمان ملل متحد در زمینه مقابله با توفان‌های شن و گرد و غبار که از سال ۲۰۱۵ توسط مجمع عمومی به تصویب رسیده است، فعالیت‌های سازمان ملل متحد در زمینه مقابله با بیابان‌زایی و مبارزه با توفان‌های گرد و غبار را به خوبی نشان می‌دهد.

سلاجقه گفت: در سال جاری نیز در راستای اجرایی شدن بند ۱۹ قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۱۲ جولای هر سال را به عنوان روز جهانی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار به سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد که با رأی قاطع به تصویب مجمع عمومی در «می» سال جاری رسید.

وی اظهار داشت: کشور جمهوری اسلامی ایران با تهیه نقشه مناطق غبارخیز غرب آسیا و آسیای میانه و متعاقب آن تهیه برنامه عمل زیرمنطقه‌ای برای دو منطقه غرب و غرب آسیای میانه نشان داد که اراده جدی برای کنترل این پدیده در منطقه داشته است و برای انجام این مهم قطعاً به همکاری مشترک همه کشورهای جهان و نهادهای ذیربط در سازمان ملل دارد.

برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار در تهران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: با هدف جلب مشارکت، همکاری و هماهنگی‌های بین‌المللی بر اساس قطعنامه‌ای به شماره A۷۷۵۷۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ جمهوری اسلامی ایران با حمایت سازمان ملل متحد اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های گرد و غبار را در تاریخ ۹ و ۱۰ سپتامبر در تهران برگزار می‌کند.

وی افزود: دعوت‌نامه مشترک به امضای رئیس سازمان محیط زیست ایران و ۲ معاون دبیرکل سازمان ملل متحد برای وزرای محیط زیست نزدیک ۵۵ کشور که به طور مستقیم درگیر پدیده گرد و غبار هستند و همچنین سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با پدیده گرد و غبار ارسال شده است. هدف از برگزاری این اجلاس تبادل نظر، مشورت و همفکری برای هم‌افزایی تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین گفت و گو درباره راه‌های تقویت مشارکت و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با پدیده توفان‌های گرد و غبار است.

سلاجقه گفت: اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که در هفته آینده (شنبه و یکشنبه) در تهران برگزار خواهد شد، نقطه عطفی در تصمیم‌های جدی برای عملیاتی و اجرایی کردن ن برنامه‌های زیرمنطقه‌ای برای کنترل پدیده گرد و غبار در غرب آسیا و آسیای میانه خواهد بود که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است.

وی اظهار داشت: امیدوارم با تصویب این ۲ برنامه عمل زیرمنطقه‌ای در اجلاس پیش رو زمینه اجرایی شدن اقدامات مشترک با انجام پروژه‌های مهار پدیده گرد و غبار در منطقه و کل جهان فراهم شود در این راستا از سفرای مقیم جمهوری اسلامی ایران، درخواست داریم تا با اطلاع‌رسانی سریع و تبیین اهمیت موضوع نشست نسبت به تشویق و مشارکت دولت‌های متبوع خود برای حضور هر چه بهتر در اجلاس مهم مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار اقدام کنند، انتظار داریم که هیأت‌های عالی رتبه و ریاست وزاری محیط زیست از کشورهای آسیب‌دیده و حامی در این کنفرانس شرکت کنند بنابراین از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و دولت جمهوری اسلامی ایران مجدداً دعوت صمیمانه خود را برای حضور فعال در این نشست ابراز می‌دارم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در روز سوم (۱۱ سپتامبر) اجلاس، ۱۰ کشور کنفرانس منطقه‌ای محیط زیست مکران در منطقه چابهار به‌صورت یک روزه برگزار خواهد شد و کشورهای دعوت شده همچون هند، چین، پاکستان، عمان، امارت متحده عربی، قطر، کویت، عربستان صعودی، عراق و بحرین است که در این زمینه نیز دعوت‌نامه مشترک با دبیر شورای مکران خدمت وزرای این ۱۰ کشور ارسال شده است و امیدواریم پس از کنفرانس ۲ روزه بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در تهران این ۱۰ کشور که اعلام آمادگی کرده‌اند در نشست محیط زیستی مکران نیز شرکت کنند.



منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)