میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ایجاد شهرهای جدید در اطراف کلانشهرها، پدیدهای رایج در بسیاری از شهرهای دنیاست و کشور ما هم از قاعده مستثنی نیست؛ کلانشهر تهران نیز با تعدادی شهرهای اقماری مواجه است که اکنون جمعیت قابل توجهی دارند و سهم آنها در ترددهای روزانه شهری به تهران رقم قابل توجهی را به خود اختصاص میدهد که بدون شک در ترافیک و آلودگی هوا نیز مؤثر است.
از این رو تأمین زیرساختهای حمل و نقل عمومی به ویژه سامانههای ریلی یکی از راههای اتصال کلانشهر تهران به این شهرهای اقماری است تا به سهم خود به کاهش معضلات دیرینه تهران یعنی ترافیک و آلودگی هوا کمک کند.
یکی از شهرهای اقماری پایتخت، اسلامشهر است که دومین شهر پرجمعیت در استان تهران محسوب می شود و روزانه افراد زیادی بین این شهر و تهران در تردد هستند.
طرح متروی اسلامشهر در امتداد خط سه مترو تهران به طور 15.5 کیلومتر تا میدان قائم (عج) و امتداد کریدور آیت الله سعیدی است که فاز نخست عملیات اجرایی آن به طول 10 کیلومتر از سال 98 از میدان نماز آغاز شد و در حال حاضر بیش از 8 کیلومتر از تونل اجرا شده است.
در حال حاضر حفاری قطعات اول و دوم تونل خط مترو اسلامشهر به طور جدی ادامه داشته و امکان اتمام این بخش از عملیات اجرایی تا پایان سال جاری وجود دارد. از قطعه نخست که 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، فقط حفاری 200 متر باقی مانده است و قطعه دوم نیز با پیشرفت 88 درصدی، به یک کیلومتر پایانی خود رسیده است؛ طول مسیر تونلی قطعه دوم حدود 9 کیلومتر بوده و با دستگاه حفار مکانیزه در حال ساخت است.
از سوی دیگر فرآیند احداث ایستگاه میدان نماز که از بهمن ماه سال 1400 شروع شده است، 44 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با مطالعات مهندسی ارزش و مدلسازیهای صورت گرفته، امکان اتمام آن تا اواخر سال 1403 وجود دارد؛ البته این امر در وهله نخست نیازمند تامین منابع مالی لازم و تحقق اعتبارات تخصیص یافته است.
به این ترتیب با تکمیل قطعات اول و دوم تونل متروی اسلامشهر و همچنین ساخت ایستگاه میدان نماز در موعد مقرر، امکان اتصال خط مترو این شهر پرجمعیت به خط 3 شبکه مترو تهران از طریق ایستگاه آزادگان وجود داشته و در اینصورت جمعیت قابل توجهی از ساکنان اسلامشهر می توانند از طریق سیستم حمل و نقل ریلی، به پایتخت دسترسی پیدا کنند.
خط متروی اسلامشهر یک طرح عمرانی مهم و تاثیرگذار تلقی میشود که ایستگاههای چهاردانگه و شاطره نیز در مسیر آن قرار داشته و امکان ادامه آن تا میدان قائم این شهر وجود دارد.
شهرداری اسلامشهر متولی ساخت خط مترو این شهر بوده و در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی صورت گرفته تا پس از سالها انتظار، پروژه مذکور به ثمر بنشیند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳