میرنیوز

صفر تا صد دریافت "گواهینامه آسان" موتورسیکلت؛ از کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌ها تا دریافت یک‌روزه

 صفر تا صد دریافت "گواهینامه آسان" موتورسیکلت؛ از کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌ها تا دریافت یک‌روزه 2023-04-19T12:20:24+04:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر سردار محمدباقر سلیمی رئیس پلیس ترافیک شهری راهور فراجا از اجرای طرح صدور "گواهینامه آسان" موتورسیکلت خبر داد که طی آن بخش قابل‌توجهی از مراحل ثبت‌نام و صدور گواهینامه به‌ صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

به همین منظور گفت‌وگو با سردار سلیمی داشتیم تا از صفر تا صد نحوه دریافت گواهینامه آسان موتورسیکلت با خبر شویم. در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را بخوانید:

طرح "غدیر" یا همان طرح دریافت "گواهینامه آسان" موتورسیکلت دقیقاً از چه تاریخی شروع می‌شود؟

ما در مجموعه پلیس راهنمایی رانندگی مقدمات دریافت گواهینامه آسان موتورسکیلت را فراهم کرده‌ایم و حتی به صورت آزمایشی یک دوره یک‌ماهه در پایان سال گذشته در تهران و سمنان اجرا کردیم، اما اجرای ملی آن در سطح کشور نیاز به تعامل، هماهنگی و همراهی چند دستگاه از جمله آموزشگاه‌های رانندگی، مؤسسه رهگشا شهرداری‌ها و بیمه مرکزی برای ارائه تخصیصات بیمه‌ای و رفع یکی دو عذر مقرراتی و قانونی دارد. هر زمان این موانع رفع شود و همراهی ایجاد شود پلیس راهور این آمادگی را دارد تا این طرح را در کل کشور اجرایی کند.

یعنی پلیس از نظر زیرساختی آماده است و تنها منتظر هماهنگی دیگر دستگاه‌هاست؟

بله

فرایند دریافت گواهینامه به بخش خصوصی سپرده شده است، پلیس به چه صورت می‌خواهد این طرح را اجرا کند؟

شهروندان می‌دانند آزمون‌های رانندگی و فرایند صدور گواهینامه حدود 20 سال است که به بخش خصوصی و‌ آموزشگاه های رانندگی سپرده شده است، در این طرح ما به کمک آموزشگاه‌ها این طرح را اجرا می‌کنیم؛ یعنی پلیس با کمک افسران و زیرساخت‌های اداری که دارد به کمک می‌آید تا معضلی که برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت ایجاد شده و رسوخ کرده است در یک بازه زمانی کوتاهی حل شود.

آیا در این طرح آموزشگاه‌های رانندگی هم وظیفه‌ای دارند؟

آموزشگاه‌های رانندگی باید از یک سری از هزینه‌های فرایند صدور گواهینامه کوتاه بیایند چراکه یکی از درخواست‌های پلیس این بوده است که هم هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت کاهش پیدا کند و هم بخشی از فرایند آن کوتاه شود.

چه مقدار کاهش هزینه مدنظر پلیس است؟

رقمی که مدنظر ما هست تقریبا کاهش 50 درصدی هزینه‌ها است.

قرار است چه فرایندهایی در طرح غدیر کوتاه شود؟

در ابتدا باید به کاهش فرایند آموزش تئوری آیین‌نامه‌ای اشاره کرد که قید مراحل آموزش آیین‌نامه برداشته شده است، یعنی اگر فردی اذعان کند که آیین‌نامه را بلد است می‌تواند امتحان دهد و دیگر نیاز به گذراندن کلاس‌های 12 جلسه‌ای آیین‌نامه ندارد و این اجبار در طرح غدیر برداشته شده است.

مرحله بعدی که این روند را کوتاه‌تر می‌کند عدم برگزاری جلسات آموزش عملی 12 جلسه‌ای است ؛ به عنوان خودش اگر فرد مالک موتورسیکلت است و نحوه استفاده از موتورسیکلت را بلد است می‌تواند بدون شرکت در کلاس آزمون عملی بدهد و با تشخیص افسر گواهینامه موتورسیکلت دریافت کند.

تمامی این مراحل چه مدت زمان می‌برد؟

اگر فردی بگوید من آیین‌نامه را بلد هستم و کار با موتورسیکلت را هم بلدم می‌تواند از یک صبح تا ظهر گواهینامه موتورسیکلت را دریافت کند.

اگر فردی آیین‌نامه و نحوه کار با موتورسیکلت را بلد باشد اما موتورسیکلت به نام خودش نباشد می‌تواند در این طرح شرکت کند؟

خیر؛ این طرح برای کسانی است که مالک موتورسیکلت هستند ، آن‌هایی که می‌خواهند به تازگی موتورسیکلت بخرند یا اینکه صرفاً یک مدرک داشته باشند باید همان مسیر تعریف شده آموزشگاهی را طی کنند.

شما گفته بودید نرم‌افزاری تهیه شده که متقاضیان مراحل ثبت‌نام و صدور گواهینامه را در آنجا طی می‌کنند، این نرم‌افزار را معرفی کنید:

این نرم‌افزار در واقع همان اپلیکیشن بومی "پلیس من" است. به محض هماهنگی دیگر سازمان‌ها، بخش گواهینامه موتورسیکلت بر روی اپلیکیشن پلیس من اضافه می‌شود و افراد می‌توانند بخشی از مراحل ثبت نام، احراز هویت و احراز مالکیت موتورسیکلت و تعیین نوبت برای روزی که قرار است برای آزمون مراجعه کنند را به صورت غیرحضوری انتخاب کنند.

افرادی که در آزمون موفق شوند گواهینامه موتورسیکلت جداگانه دریافت می‌کنند با بر روی گواهینامه خودروی آنها این موضوع ثبت می‌شود؟

تجمیع گواهینامه سال‌هاست که انجام می‌شود اگر عزیزی هست گواهینامه خودرو یا ویژه مربوط به وسایل کشاورزی و هر نوع گواهینامه رانندگی دیگری دارد و گواهینامه جدیدی مراحلش را طی می‌کند و موفق به اخذ آن می‌شود این گواهینامه‌ها اصطلاحاً تجمیع می‌شوند و یک کارت جدید صادر می‌شود و همه توانایی‌های رانندگی را اصطلاحاً به آن اضافه می‌کنند که در خصوص موتورسیکلت هم همین وضعیت است.

اینکه فرد می‌تواند در یک صبح تا ظهر گواهینامه موتورسیکلت را دریافت کند، از نظر رانندگی و حوادث، خطرآفرین نیست؟

در مورد همه این مسائل بحث‌های کارشناسی و فنی اتفاق افتاده است، در حال حاضر 12.8 میلیون موتورسیکلت در کشور شماره‌گذاری شده است و تنها حدود 6 میلیون فرد گواهینامه موتورسیکلت دارند.هنگامی که این دو عدد را کنار هم می‌گذاریم مفهومش این می‌شود که 6 میلیون و 800 هزار نزدیک به 7 میلیون موتورسیکلت داریم که راننده آنها هیچ مدرکی برای رانندگی یا همان گواهینامه ندارد.

فردی که فاقد گواهینامه است اگر برایش مشکلات بیمه‌ای اتفاق افتد، به عنوان مثال به عابر پیاده یا به وسیله دیگری بزند و باعث تصادف شود نمی‌تواند از شرایط بیمه‌ای استفاده کند و معضلات بعدی برایش رخ می‌دهد. لذا داشتن گواهینامه از نداشتن آن به مراتب بهتر است.

نکته بعدی این است که همین الان برای سایر گواهینامه‌ها هم بحث آموزش تئوری قید اجبارش در آیین‌نامه آموزشگاه رانندگی برداشته شده است، اگر کسی توانایی در خود می‌بیند و اشرافیت بر آیین نامه راهنمای رانندگی دارد می تواند بعد از آزمون آیین‌نامه امتحان عملی را بدهد.

در بحث عملی موتورسیکلت هم گفتم قید اینکه حتما به نام فرد باشد یعنی نشان می‌دهد آن فرد موتورسیکلتی را داشته و استفاده می کرده است و در همان اولین و دومین جلسه آموزشی افسر ما تشخیص مهارت فرد را می‌دهد و اگر مهارتش در حدی باشد که بتواند در آزمون عملی اصلی شرکت کند، فرد از ادامه آن 6 جلسه آموزشی میدانی و عملی معاف می‌شود.

اگر فردی در آزمون عملی رد شود می‌تواند دوباره شرکت کند؟

اگر در آیین‌نامه رد شود می‌تواند دوباره در آزمون شرکت کند اما آنهایی که از مرحله تئوری عبور می‌کنند و به عملی می‌رسند اگر مهارت لازم را نداشته باشند حتما باید تجدید آزمون شوند و مجدد امتحان دهد و بعد از یکی دو بار مردود شدن به کلاس‌های عملی هدایت می‌شوند.

در واقع نهایتاً تا دوبار می‌توانند آزمون عملی را تکرار کنند در غیر این صورت اگر نتوانستند نمره قبولی را بگیرند باید مثل افراد معمولی آزمون بدهند.

با اجرای طرح غدیر چه مدت زمان را برای گواهینامه‌دار شدن موتورسیکلت‌سواران پیش‌بینی می‌کنید؟

ما مترصد این هستیم که این طرح اجرایی شود چون مزایایش در اصلاح رفتار ترافیکی و کمک به این قشر ضعیفی که از این وسیله استفاده می‌کنند بسیار زیاد هست و نکته بعدی این است اگر با همین 150 آموزشگاه رانندگی که در سطح کشور داریم بخواهیم این مشکل 7 میلیون عقب‌ماندگی گواهینامه موتورسیکلت که مربوط به 20 سال گذشته است را جبران کنیم، اگر در نظر بگیریم که آموزشگاه‌ها با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند حداقل دوره 12 تا 15 ساله با هزینه‌های بسیار سنگین را باید پشت سر بگذاریم.

 لذا این طرح می‌تواند کمک کند در یک بازه زمانی مثلاً حداکثر 2 ساله اگر فراگیر و ملی شود و همه آموزشگاه‌های رانندگی درسطح کشور در این طرح شرکت کنند و با هزینه کمتر و فرایند کوتاه تر و زحمت کمتری این خدمت را به مردم بدهیم و این چالش را به یک سرانجامی برسانیم.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)