میرنیوز

انعقاد تفاهم نامه همکاری میان سازمان بازرسی و دانشگاه تهران

انعقاد تفاهم نامه همکاری میان سازمان بازرسی و دانشگاه تهران 2023-02-28T12:00:26+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر امروز سه شنبه ۹ اسفندماه تفاهم نامه همکاری میان سازمان بازرسی کل کشور و دانشگاه تهران با حضور ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور و سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به منظور بهره‌مندی مطلوب از توانمندی‌ها، ظرفیت علمی و تحقیقاتی، ایجاد هم افزایی و گام برداشتن در جهت رویکرد نوین ارتباطات مؤثر منعقد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در این جلسه اظهار کرد: دانشگاه تهران معتبرترین مرجع علمی آموزشی و پژوهشی در رشته‌های مختلف در داخل کشور بوده و در سطح جامع جهانی از شأن و جایگاه بالایی برخوردار است و هر ساله هزاران نفر دانشجو در مقاطع مختلف علمی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند و این دانشگاه کارهای بسیاری را در مباحث مختلف علمی انجام می‌دهد.

وی افزود: ده‌ها و صدها مقاله، طرح و کارهای پژوهشی در این دانشگاه صور می‌گیرد که این طرح‌ها و تحقیقات در صورتی ارزشمند خواهند بود که در جامعه اثربخش باشند و اثربخشی نیز به این صورت است که دانشگاه تهران ارتباط تنگاتنگ با دستگاه‌های اجرایی، نظارتی به سایر دستگاه‌ها داشته باشد تا بتوان از این کارهای تحقیقاتی، پژوهشی علمی در عمل استفاده کرد.

خدائیان گفت: دانشگاه تهران کارهای تحقیقاتی و پژوهشی که جنبه کاربردی دارند را انجام می‌دهد که از این کارها در راستای وظایفی که بر عهده سازمان بازرسی است، می‌توان استفاده کرد.

وی عنوان کرد: وظیفه‌ای که در قانون اساسی بر دوش سازمان بازرسی گذاشته شده نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور است و شاید در بدو امر که اسم سازمان بازرسی به میان می‌آید بحث مبارزه با فساد و برخورد با جرم و تخلف به ذهن خطور کند؛ در حالی که وظیفه سازمان بازرسی نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: با توجه به اینکه سازمان بازرسی نظارت بر اجرای صحیح امور و همچنین حسن جریان امور را برعهده دارد، بنابراین باید در راستای ایفای وظیفه‌ای که بر عهده داریم بتوانیم از دستاوردهای دانشگاه تهران در بخش‌های مختلف استفاده کنیم به طوری که با برگزاری نشست‌ها و میزگردها باحضور اساتید و صاحب‌نظران دانشگاه تهران در راستای نظارت بر حسن جریان امور می‌توانیم از این دستاوردها بهره ببریم.

خدائیان در ادامه گفت: امروزه بحث افزایش قیمت ارز در جامعه مطرح است بنابراین باید بررسی شود آیا قوانینی که در این خصوص داشتیم و راهکارهایی که در بخش‌های مختلف کشور اعمال کردیم راهکارهای اصولی بودند، قانون به خوبی اجرا شده است، اگر قانون به خوبی اجرا شده چرا به این مرحله رسیده ایم و دلیلش چیست، بنابراین باید کارشناسان در مراکز علمی در این خصوص بحث کنند و وظیفه سازمان بازرسی این است که ورود کند و پیشنهاد دهد و اگر احساس کند یک قانون به خوبی اجرا نمی‌شود یا جریان امور صحیح ادامه پیدا نمی‌کند قبل از اینکه تخلفی اتفاق بیافتد و قبل از اینکه جرمی واقع شود، وارد شود و عمده‌ترین وظیفه سازمان بازرسی این است که پیشگیری کند که قانون صحیح اجرا و امور صحیح جریان پیدا کند در رابطه با این موضوعات مراجع علمی و پژوهشی می‌توانند به سازمان کمک کنند.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین در رابطه با حکمرانی خوب، دانشگاه تهران یک دانشکده‌ای را تحت عنوان حکمرانی خوب راه‌اندازی کرده که امیدوارم سازمان بازرسی نیز بتواند از ظرفیت این دانشگاه در رابطه با بازرسی خوب، روش‌های بهینه کردن بازرسی‌ها و عملی کردن بازرسی‌ها استفاده کند.

خدائیان اظهار کرد: کارهایی که در واقع بر عهده سازمان بازرسی بوده یا رشته‌ها و موضوعاتی که مورد نیاز سازمان بازرسی است را می‌توانیم در اختیار دانشگاه تهران قرار دهیم تا در کارهای علمی و پژوهشی که انجام می‌شود از آن‌ها استفاده کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دانشگاه تهران هم می‌تواند از ظرفیت و داده‌هایی که سازمان بازرسی دارد محرمانه یا طبقه‌بندی شده نیست و قابل استفاده است، بهره بگیرد.

وی در ادامه گفت: در واقع همکاری این دو مرجع باعث می‌شود که بازرسی‌های این سازمان از پشتوانه علمی برخوردار باشد و امیدوارم بتوانیم در بخش‌های مختلفی که ممکن است جریان امور در برخی بخش‌های دستگاه‌های اجرایی به شکل صحیح نباشد با پیشنهادهای علمی که صورت می‌گیرد از انحرافات و یا نقض قوانین پیشگیری کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: معتقدم همکاری میان سازمان بازرسی و دانشگاه تهران بسیار می‌تواند به نفع جامعه باشد و این نوع تفاهم‌نامه مقدمه‌ای است که بیشتر بتوانیم از ظرفیت‌هایی که هر دو مجموعه دارد استفاده کنیم و امیدوارم این تفاهم‌نامه‌هایی که منعقد می‌شود فقط روی کاغذ نباشد یعنی به دنبال این تفاهم نامه کارگروه‌هایی پیش‌بینی شود تا شروع به کار کنند و راهکارهایی را ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه تهران در این جلسه بیان کرد: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، دانشگاه‌ها و نهادهای علم بایستی در تولید علم نافع حرکت کنند به همین منظور رویکردمان در دانشگاه تهران علم برای علم و یا نظریه‌پردازی بر روی نظریه‌پردازی نیست.

وی افزود: بنابراین این موضوع را به عنوان رسالت اصلی خود می‌دانیم تا آنچه که به عنوان یافته‌های علمی در اختیارمان قرار دارد را در نهادهای اجرایی و در جامعه عملیاتی کنیم.

مقیمی اظهارکرد: حداقل در یک سال گذشته در دانشگاه تلاش کرده ایم همواره تعامل را برقرار کنیم، ولی نهادهای اجرایی دائماً درگیر مسائل روزمره خود قرار دارند و فقط برخی از نهادها هستند که اظهار علاقه می‌کنند در حال حاضر سازمان بازرسی کل کشور در فعالیت کاری که انجام می‌دهد رویکرد علم محور دارد بنابراین این فرصت را فراهم کرده که این ارتباط برقرار شود و این تفاهم‌نامه شروع خوبی خواهد بود برای اینکه بتوانیم یافته‌های علمی و ابتکارات علمی که متناسب با نیازهایی سازمان بازرسی است را ارائه کنیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: کارکرد سازمان بازرسی، از جمله نهادهایی است که تقریباً کل جامعه ما را تحت الشعاع قرار می‌دهد اگر در یک حوزه‌ای اثربخش ظاهر شود، اثر مضاعفی را روی بخش‌های مختلف کشور می‌گذارد و، چون دایره فعالیت سازمان بازرسی یک دایره وسیعی است بنابراین این همکاری می‌تواند اثرگذاری اجتماعی را در حد وسیع ایجاد کند.

وی افزود: در کشور نهادهای نظارتی مختلفی داریم، اما نهادی که برای امور بازرسی مرجعیت دارد و هیچ قید و محدودیتی ندارد سازمان بازرسی است.

مقیمی بیان کرد: از آنجا که سازمان بازرسی متولی امر بازرسی در کشور است ضمن اینکه بایستی به توانمندسازی خود نهاد سازمان بازرسی کمک کند باید کارکرد بازرسی و نظارت را هم در دستگاه‌های مختلف تقویت و احیا کند، چون به نظر می‌رسد کار نظارت و بازرسی تقریباً در دستگاه‌های اجرایی نیمه تعطیل است.

رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: یکی از حوزه‌هایی که آمادگی داریم و از همین امروز هم شروع می‌کنیم حکمرانی بازرسی است و به رشته‌های دیگری اعم از حکمرانی منابع آب، حکمرانی کشاورزی، حکمرانی انرژی، حکمرانی فرهنگی، حکمرانی زنان و… اضافه می‌کنیم بنابراین مسیری که می‌توانیم دنبال کنیم و یکی از موضوعات، بحث حکمرانی بوده که موضوع مهمی است و می‌توانیم از این طریق یک اثر خوبی را روی درس‌های بین‌المللی داشته باشیم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)