میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حرمت الله رفیعی در یک برنامه رادیویی، با انتقاد از گرانفروشی بلیت هواپیما توسط ایرلاینها بر مبنای نرخ 60 تا 80 و حتی 100 دلار به ازای هر نفر ـ ساعت پرواز در مقایسه با مبنای 30 دلاری سایر شرکتهای هوایی دنیا، از برخورداری شرکتهای هوایی به دلیل برخی مسائل از امتیازات ویژهای نظیر امکان دریافت تسهیلات و ارزهای دولتی و ترجیحی خبر داد و بر ضرورت ورود جدی دستگاهها و نهادهای حاکمیتی و نظارتی مسئول در این زمینه تأکید کرد.
وی با بیان این مطلب که شرکتهای هوایی هماکنون در چندین مرحله و به طرق مختلف در سایه اقدامات خود به نوعی دست در جیب مردم کرده و از منابع عمومی و بودجههای دولتی به نحو نادرستی که مورد رضایت مالکان اصلی این منابع یعنی آحاد مردم نیست استفاده میکنند، گفت: اولین مرحله از این استفاده نامطلوب در فرآیند واردات هواپیما خودنمایی میکند.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با اشاره به اینکه شرکتهای هوایی به جهت ایجاد امکان واردات هواپیما برای تجهیز ناوگان حملونقل عمومی کشور از مزایا و امتیازات مالی خوبی بهرهمند هستند، بیان کرد: غالباً به این شرکتها وامها و تسهیلاتی سنگین و با شرایط بازپرداخت خوبی تخصیص داده میشود، اما عمده این تسهیلات دریافتی توسط شرکتهای هوایی صرف واردات هواپیماهای فرسوده و مستهلک و یا به به تعبیر دقیقتر از رده خارج میشود.
این فعال بخش خصوصی گردشگری ادامه داد: در حالی که مردم از امکان دریافت چنین وامهایی محروم هستند کمترین انتظار آنها قاعدتاً این است که تسهیلات اعطایی از محل منابع مالی متعلق به آنها در راه وارد کردن وسایل غیرقابل استفاده و از رده چندم صرف نشود.
رفیعی همچنین تأکید کرد: اما زیادهخواهی و رانتخواری شرکتهای هوایی به همین جا محدود نشده و صور و طرقی دیگری هم دارد.
وی در ادامه توضیح داد: علاوه بر مبحث مورد تشریح، پس از وارد کردن هواپیماهای فرسوده نیز مجدداً شرکتهای هوایی این بار به روش دیگری دست در جیب مردم میکنند، به این صورت که با توجه به مستهلک بودن هواپیماهای وارد شده به بهانه تأمین منابع مالی لازم به جهت تعمیر قطعات و تجهیز مجدد هواپیما نسبت به دریافت ارزهای دولتی و تسهیلات ویژه اقدام کرده و از این محل برای خود منابعی مالی دست و پا میکنند.
هزینه بلیت هواپیما در ایران 60 تا 100 دلار؛ نرخ رایج در دنیا 30 دلار
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با بیان اینکه متأسفانه این زیادهخواهی به همینجا هم ختم نمیشود، تصریح کرد: علاوه بر آن به عنوان شیوهای دیگر شرکتهای هواپیمایی علیرغم دریافت تسهیلات مورد توضیح پیشین، نسبت به افزایش هزینه و گرانفروشی بلیتها اقدام میکنند.
این فعال بخش خصوصی گردشگری با انتقاد از اینکه علت گرانفروشی و افزایش این هزینهها ابداً منطقی و مشخص نیست، اظهار کرد: در تمام دنیا مبنای تعیین نرخ بلیت یک پرواز و محاسبه قیمت نهایی آن بر اساس نفر ـ ساعت پرواز است و به ازای هر نفر ـ ساعت پرواز در بدترین و گرانترین حالت 30 دلار از مسافر دریافت میشود.
رفیعی این در حالی دانست که هماکنون در ایران و با توجه به هزینههای اعلامی برای پروازهای مختلف توسط شرکتهای هواپیمایی چیزی در حدود 60 دلار و بعضاً در برخی از مسیرها تا حدود 80 تا 100 دلار به ازای هر نفر ـ ساعت پرواز از مسافران دریافت میشود که چندین برابر نرخهای معمول است.
وی همچنین افزود: شرکتهای هواپیمایی دنیا در حالی مبنای قیمت 30 دلاری دارند که کیفیت و تجهیزات هواپیماها و خدمات ارائه شده در طول سفرشان به هیچ عنوان قابل مقایسه با شرکتهای هواپیمایی ایران که ناوگانی به شدت مستهلک و فرسوده دارد و خدمات مطلوبی نیز ارائه نمیدهد، نیست؛ اما در ایران این هزینهها چندین برابر توسط ایرلاینها دریافت میشود.
سود بالا و تقاضای زیاد برای تأسیس شرکتهای هواپیما در حالی که مدعی تحمیل ضرر هستند
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان بیان این عذر و بهانه از سوی شرکتهای هواپیمایی که به واسطه تحریمها عملاً امکان واردات هواپیماهای لوکس و مجهز وجود نداشته و شرکتهای هوایی به دلیل همین تحریمها دچار ضرر و زیان شدهاند را کاملاً مردود دانست و عنوان کرد: اگر واقعاً صنعت هوایی کشور زیانده است باید ایرلاینها به این سوال پاسخ دهند که چرا تا این اندازه و در همین شرایط تحریم شاهد تقاضا، علاقه و گرایش برای صدور مجوز ایرلاین و ورود به این صنعت هستیم و در همین شرایط تحریم غالب ایرلاینها از محل منابع مالی سرشار به دست آمده از این صنعت اقدام به بنگاهداری میکنند؟
"جت شخصی و پرواز بیزینسی" شگرد جدید ایرلاینها برای گرانفروشی بلیت هواپیما تا چندبرابر قیمت!
این فعال بخش خصوصی گردشگری همچنین در راستای مبارزه با چپاول اموال عمومی، از بانک مرکزی درخواست کرد تا گزارش میزان ارزهای ترجیحی دولتی و نیمایی تسهیلات تخصیص داده شده به شرکتهای هواپیمایی برای ورود هواپیما به کشور و تجهیز ناوگان هوایی را منتشر کرده و نهادهای نظارتی این موضوع را با جدیت پیگیری و بررسی کنند که ارزها و تسهیلات تخصیص داده شده در کجا خرج شدهاند و آیا در مسیر مقرر و قانونمند مصروف شدهاند یا خیر.
رفیعی در انتها با گلایه از اینکه این رویه کماکان و در شرایط فعلی نیز ادامه دارد، خاطر نشان کرد: مطابق بررسیها سود خالص شرکتهای هوایی بالغ بر 50 درصد است که یک سود استثنایی و بینظیر در بین مشاغل و صنایع موجود فعلی است که نیاز دارد ریشهها، علل و عوامل و چرایی این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳