میرنیوز

ثبت جهانی ۵ اثر در فهرست آیسسکو/تأسیس انجمن خیرین میراث فرهنگی

ثبت جهانی ۵ اثر در فهرست آیسسکو/تأسیس انجمن خیرین میراث فرهنگی 2022-12-24T15:58:21+03:30

به گزارش خبرنگار مهر، عملکرد معاونت میراث فرهنگی از شهریور ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۱ منتشر شد در تشریح این عملکرد برخی فعالیت‌های این بخش از وزارت میراث فرهنگی آمده است: تشکیل ستاد تحول یکی از اقدامات معاونت بوده که در راستای عملیاتی کردن سند تحول دولت سیزدهم به منظور تنظیم و اجرای سند تحول وزارت، سند تحول موزه‌ها و …. انجام شده است.

بازنگری لایحه پیشنهادی اهداف و وظایف وزارت با رویکرد و اهداف مدنظر دولت سیزدهم، ساماندهی شوراها و کارگروهها نظیر تشکیل کارگروه مبازره با قاچاق اموال تاریخی برای اولین بار، توسعه همکاری‌های بین دستگاهی و انعقاد تفاهمنامه همکاری با بنیاد مسکن (با موضوع حفاظت از روستاهای تاریخی)، سازمان اوقاف و امور خیریه (با موضوع اصلی بهره گیری از منابع حاصل از وقف در حفاظت و مرمت بقاع متبرکه و مساجد تاریخی و …)، نیروی انتظامی (با هدف تأمین امنیت و توسعه حفاظت فیزیکی محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها) و… بخشی از این فعالیت هاست.

ابلاغ رئیس جمهور مبنی بر برنامه ریزی برای روایت گری تاریخی در موزه‌ها؛ بازنگری در رویکرد دو شیوه معرفی و روایت گری در موزه‌های تاریخی و راه اندازی نهضت آموزش راهنمایان موزه برای ارتقای سطح روایتگری به ویژه موزه‌های دوران پهلوی با رویکرد معرفی کامل حقایق تاریخی و تغییر رویکرد پهلوی ستایی به پهلوی ستیزی با روایت و خوانش صحیح تاریخی از جمله اقدامات معاونت میراث فرهنگی در ۱۵ ماه اخیر است.

این معاونت همچنین برگزاری دو نشست انتقال تجربه و دیدگاه پیشکسوتان میراث فرهنگی با حضور بالغ بر ۶۰ نفر و تشکیل دبیرخانه دائمی شناخت، تجلیل و انتقال دانش و تجربه مفاخر و پیشکسوتان حوزه با انجام اقداماتی برای اولین بار در کشور نظیر تدوین تاریخ شفاهی حوزه میراث فرهنگی (با حضور ۳۰ نفر از ذی مدخلان) همچنین برگزاری اولین رویداد مفاخر میراث فرهنگی با تجلیل و مستندسازی ۱۲ نفر را جزو برنامه‌های خود اعلام کرده است.

تأسیس انجمن خیرین میراث فرهنگی

همچنین وزارت میراث فرهنگی در یک سال گذشته اقدام به تشکیل ستاد معرفی و آموزش به منظور برنامه ریزی برای تغییر و تحول در رویکرد به عنوان دو رکن زیرساختی تأثیر گذار حوزه حفاظت از میراث فرهنگی کرده است.

ارتقا سواد میراثی و تولید محتوای فرهنگی یکی دیگر از اهداف بوده است که برای این منظور برنامه ریزی با هدف ارتقای سواد میراث و تولید محتوای فرهنگی (کتاب، نشریه، سریال و …) از طریق راه اندازی جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث فرهنگی برای اولین بار در کشور اسفند ماه با همکاری استانداری یزد انجام شد.

ایجاد و توسعه برنامه‌های ارتقای سواد میراثی برای مردم دست اندرکاران و متخصصان از طریق توسعه آموزش (برگزاری بالغ بر ۲۰ دوره آموزشی) تولید محتوای فرهنگی و برگزاری رویدادهای فرهنگی (برگزاری بالغ بر سه هزار رویداد فرهنگی در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی)، معرفی مجازی آثار تاریخی بالغ بر ۲۰ پروژه، راه اندازی و توسعه بانک‌های اطلاعاتی ۹ سامانه، تدوین و نشر کتاب و مستند میراث جهانی ایران و …. اقداماتی است که در همین راستا انجام شده است.

پیش از این بارها درباره پیگیری برای تأسیس و ثبت انجمن خیرین میراث فرهنگی برای اولین بار با هدف جذب کمک‌های مالی و فنی خیرین در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی صحبت شده بود و معانت میراث فرهنگی حالا آن را به عنوان یکی از فعالیت‌های خود نام برده است.

مانند تشکیل شوراهای راهبردی موزه‌ها که با هدف بهره گیری از خرد جمعی و مشارکت ۶۰ نفر از صاحبنظران و متخصصان علوم مختلف در مدیریت مشارکتی موزه‌ها انجام شد.

اما در حزوه ثبت آثار نیز تا کنون بالغ بر ۱۱۴۵ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده که شامل ۱۸۵ میراث طبیعی، ۲۸۹ شیء تاریخی، ۴۴۷ بنا و بافت و محوطه تاریخی، ۳۵۸ میراث ناملموس بوده است در کنارش تعیین حریم ۳۰۰ اثر تاریخی نیز انجام شد ضمن اینکه ۴ عنصر جدید میراث ناملموس مشترک از جمله یلدا، عود، ترکمن دوزی، ابریشم ریسی موجب شده تا ارتقای رتبه ایران از هفتم به ششم جهان در حوزه میراث فرهنگی ناملموس برسد.

پس از آن هم قرار است چهار پرونده جدید میراث ناملموس به یونسکو ارسال شود مانند: فرهنگ افطاری، زیارت رضوی، هنر تذهیب و جشن سده.

آماده سازی و انجام ارزیابی میدانی پرونده‌های ثبت جهانی مانند کاروانسرای ایرانی، میراث طبیعی دیزمار و منظر فرهنگی ماسوله توسط ارزیابان یونسکو انجام خواهد شد و پرونده ثبت جهانی محور تاریخی همدان برای ارسال به یونسکو درحال تدوین است.

ثبت جهانی ۵ اثر در فهرست آیسسکو

معاونت میراث فرهنگی ثبت ۵ اثر تاریخی و فرهنگی را در فهرست آیسسکو یعنی همان میراث جهان اسلام برای اولین بار جزو عملکرد خود دانسته است مانند منظر فرهنگی الموت، گنبد علویان، ماسوله، مجموعه بسطام و مجموعه تربت جام.

بالغ بر ۲۳ میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی و گسترش ارائه خدمات موزه‌ای توسعه بازدید و خدمات موزه‌ای (گسترش خدمات بلیت الکترونیک، راهنمای آنلاین، معرفی مجازی و … در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و… (بالغ بر ۳۰ پروژه) به همراه ساماندهی و مستندنگاری اشیای تاریخی ۱۹۵۰۵۲ قلم شیء تاریخی دولتی و خصوصی بخش دیگری از این فعالیت‌ها عنوان شده است.

این وزارتخانه در سال گذشته تا کنون ۴۳ موزه دولتی و خصوصی و صدور ۴۶ مجوز را جزو عملکرد خود دانسته و اعلام کرده برگزاری دو نمایشگاه خارجی مشترک با کشور آلمان در زمینه معرفی اشیای موزه‌ای و استرداد ۲۹ قلم شیء تاریخی از خارج از کشور و هبه، کشف و ۴۸۶۲۰۰۰ قلم شیء تاریخی به موزه‌های کشور را انجام داده است.

۴۴ پروژه تسهیلات و کمک بلاعوض به مردم و بخش خصوصی برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی اعطا شده و برای تشکیل انجمن‌های میراث فرهنگی در تمام سطوح در ۲۰ استان به ریاست استانداران نظیر همدان کرمانشاه سیستان و بلوچستان گیلان و زنجان و… ابلاغ و پیگیری‌های لازم صورت گرفته است.

تعیین وضعیت همکاری بالغ بر ۷۸۰ نفر در سراسر کشور

اگرچه هنوز تکلیف میدان مشق و توسعه موزه ملی به نتیجه نرسیده ولی معاونت میراث فرهنگی اعلام کرده که در این زمینه برنامه ریزی برای توسعه موزه ملی در میدان مشق با حمایت دولت سیزدهم را همچون برنامه ریزی و اجرای بالغ بر ۶۰۰ پروژه حفاظت و مرمت بناها و بافت‌های تاریخی در کشور انجام داده است.

بخش دیگری از این فعالیت‌ها به برگزاری نشست‌های تخصصی همایش و کارگاه‌های آموزشی ملی و بین المللی برای دست اندرکاران حفاظت از میراث فرهنگی کشور ختم می‌شود اما پیگیری و اجرای ساماندهی کلیه نیروی انسانی شاغل در پایگاه‌های ملی و جهانی برای اولین بار در کشور و تعیین وضعیت همکاری بالغ بر ۷۸۰ نفر در سراسر کشور نیز جزو عملکرد معاونت میراث فرهنگی بیان شده است.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)