میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، آموزش دانشآموزان تیزهوش در قالب مدارس ویژه استعدادهای درخشان با آموزشهای تکمیلی، ریشه در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی دارد و پس از آن در دهه 60 با تلاش "حجتالاسلام جواد اژهای" مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان شکل گرفت، مدارس سمپاد حالا پس از چند دهه فعالیت، معیار نخبهپروری در ایران هستند.
اما بهنظر میرسد مدارس سمپاد در طول سالها فعالیت، در برخی از موارد از مسیر اصلی خود منحرف شدهاند. در یک نگاه کلی میتوان انتقادات کارشناسان درباره جداسازی دانشآموزان در مدارس سمپاد را در 4 دسته شیوه شناسایی دانشآموزان تیزهوش، تمرکز سمپاد بر شهرهای برخوردار و مراکز استانها، تمرکز سمپاد بهروی قشر برخوردار و روش کاری این مدارس (تفکیک دانشآموزان تیزهوش از سایرین) تقسیم کرد.
الهام یاوری؛ رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان اخیراً در گفتوگویی درباره اینکه جداسازی دانشآموزان تیزهوش از بدنه مدارس دولتی عادی و ساماندهی آنها در مدارس تیزهوشان باعث آسیب به مدارس عادی شده است، گفته بود: "در بسیاری از شهرها مدارس سمپاد وجود ندارد از سوی دیگر حدود دو درصد جمعیت دانشآموزان در این مدارس حضور دارند یعنی از هر 100 نفر یک نفر را جدا میکنیم، این جداسازی آنقدر اندک است که تأثیر محسوسی بر مدارس دولتی عادی ندارد."
معلمان مدارس سمپاد از بهترینها
وی درباره عدالت آموزشی میان مدارس دولتی عادی و سمپاد عنوان کرد: معلمان مدارس سمپاد معلمان خاصی نیستند و نیمی از ساعات تدریس خود را در مدارس دولتی عادی حضور دارند اما طبیعتاً بهترین معلمان حاضر در مدارس هستند از سوی دیگر مطالبه دانشآموزان در مدارس سمپاد باعث میشود معلمان و مدیران بیش از نُرم، زحمت بکشند و عامل دیگر موفقیت این مدارس، انگیزه بالای دانشآموزان است."
موضوع تضعیف عدالت آموزشی بهدلیل جداسازی دانشآموزان توسط مدارس خاص و غیردولتی همچنین تمرکز امکانات دولتی در مدارس خاص، همواره یکی از انتقادات جدی، دغدغهمندان حوزه آموزش کشور است.
دست مدیر مدرسه دولتی بسته است!
اما محمدرضا دهرویه؛ مدیر دبیرستان تیزهوشان علامه حلی3 نیز در میزگردی در تسنیم گفته بود: «چه تفاوتی است بین دانشآموزی که از مدارس تیزهوشان آمده با دانشآموزی که با یک تست نزده در مدرسهای دیگر تحصیل کرده است! در یک فضای دیگری تنفس کرده و کنکورش هم خراب شده است؛ آن دانشآموز هم میتوانست در همین مدرسه موفق شود و رتبه کمتر از هزار بیاورد.
مشکل مدرسه دولتی عادی نیروی انسانی است که با وجود کمبودهای موجود نمیتواند جذب از بیرون داشته باشد. مدیر مدرسه دولتی تقریباً هیچ استقلالی ندارد و نمیتواند نیروی آزاد جذب کند حتی نیروهای جهادی هم نمیتوانند به مدارس دولتی بروند؛ در مدرسه سمپادی که مدیر هستم، 300 دانشآموز و حدود 90 نفر معلم و کادر اداری در حوزههای مختلف همانند پژوهش، المپیاد و کنکور دارم از تعداد 90 نفر فقط 5 نفر معلم رسمی هستند و سایرین نیروی آزاد.»
شاید همین صحبتها بهوضوح آشکار کند که تنوع مدارس و جدا کردن دانشآموزان بر اساس هوش، پول و روابط و جایدهی آنها در مدارس متنوع تا چهاندازه میتواند به مدارس دولتی عادی آسیب بزند.
سمپاد نیازمند تغییر رویکردها
این گزارش در پی آن نیست که ارائه خدمات آموزشی ویژه به دانشآموزان تیزهوش را نفی کند بلکه بحث این است در حالی که برآورد میشود حدود 20 درصد افراد واجد شرایط شرکت در کنکورهای ورودی مدارس سمپاد، دسترسی به این مدارس ندارند، سمپاد رویکرد مدرسهداری را در پیش گرفته و محدود به دانشآموزان مدارس خود فعالیت میکند و بهجای اصلاح و بهبود مدارس متناسب با استعدادهای برتر، مدارس را با همان سبک و شیوه 30 سال گذشته حفظ میکند و بهدنبال تعریف استعداد برتر بر اساس ویژگیهای مدارس خود است؛ آیا این موضوع متناقض با ادعای ملی بودن و تخصصی بودن پرورش استعدادهای درخشان نیست؟
مهاجرت 37درصدی فارغالتحصیلان
یکی دیگر از انتقادات به مدارس سمپاد، مهاجرت فارغالتحصیلان این مدارس و از سوی دیگر برگزاری دو کنکور درون آموزش و پرورش و ایجاد استرس برای دانشآموزان است که تعداد داوطلبان آن و هزینههای صرفشده، دستکمی از کنکور سراسری ندارد.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز با تأیید جمعیت زیاد داوطلبان کنکور مدارس سمپاد و تشبیه آن به وضعیت کنکور سراسری گفته است: سالانه 300 هزار نفر در آزمون مدارس سمپاد شرکت میکنند، چیزی مشابه کنکور سراسری! استفاده از روشهای مصاحبهمحور و علمی برای شناسایی داوطلبان تیزهوش اقدام مناسبی است اما برای این تعداد داوطلب راهکار مناسبی نیست، در حال مطالعه روشهایی هستیم که بتوان بخشی از توانمندی مهارتی داوطلبان را سنجید.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان درباره مهاجرت 70 درصد دانشآموزان مدارس سمپاد از کشور گفت: این آمار را تأیید نمیکنم، فارغ التحصیلان مدارس سمپاد بلافاصله مهاجرت نمیکنند البته طبق آخرین آمار بنیاد ملی نخبگان 37 درصد آنها از ایران مهاجرت میکنند.
انتهای پیام/+
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳