میرنیوز

محسنی‌اژه‌ای: باید "حقوق بشر اسلامی" را تبیین کنیم

 محسنی‌اژه‌ای: باید "حقوق بشر اسلامی" را تبیین کنیم 2022-08-02T14:21:25+04:30

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم‌؛ حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه امروز در مراسم هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی با بیان سخنانی با تسلیت ایام محرم و شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش و نیز قدردانی از حضور میهمانان برنامه و همچنین اعضای ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی برای برگزاری مراسم اظهار کرد: انسان بین آفریده‌های الهی و آفریده‌های در جهان، ممتاز است و یکی از بزرگ‌ترین امتیازهای او عقل و خرد و قوه عاقله اوست و اگر انسان از این قوه عاقله استفاده کند از خود می‌پرسد؛ که هستم و از کجا آمده‌ام و چرا آمده‌ام و مقصد غایی من چیست و چگونه به این مقصد می‌رسم؟

وی تأکید کرد: کرامت انسان و حقوق بشر از نظر اسلام و همه ادیان الهی و توحیدی از ارزش والایی برخوردار است؛ انسان با همین فطرت خدادادی‌اش و قوه عاقله‌ای که خداوند به او داده می‌تواند به اعلای علیین صعود کند و می‌تواند زندگی در دنیا را برای خود و دیگران، یک زندگی آرام و توأم با امنیت و عزیت و نزاکت و صلح کند. همین انسان اگر از این مسیر فطرت خدادادی ‌اش انحراف پیدا کرد می‌تواند درنده‌ای باشد که دیگران را بدَرَد و از هر حیوان درنده‌ای برای هم‌نوعان خودش بدتر باشد.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: می‌خواهیم بگوییم برای حقوق بشر اقدامات سلبی و ایجابی داشته باشیم اما می‌توان بدون تعریف درست از انسان و شناخت درست انسان، از حقوق بشر سخن گفت؟ می‌توان بدون شناخت حق از حقوق که جمع حق است سخن گفت؟ معیار شناخت ارزش و ضدارزش چیست؟ معیار امروز در جهان برای حقوق بشر چیست؟

وی‌ ادامه داد: خداوند که ما و همه جهان را آفریده است، نسبت به آفرینش انسان تعابیر ویژه‌ای دارد که نسبت به دیگران این تعبیر را ندارد. عباراتی در خصوص بزرگداشت انسان در قرآن مانند ما کرمنا ... و فتبارک الله احسن الخالقین ... و در سخن پیامبران و معصومین می‌بینیم. اگر با این معیارها انسان را و حقوق انسان و کرامت انسان را تعریف کنیم، یک نوع حقوق بشر ارائه می‌شود و یک نوع دفاعی از ارزش‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اما اگر حقوق بشر را با معیار غربی‌ها و کسانی که نسبت به مبدأ آفرینش انسان سخن دیگری دارند و کرامت انسان را در چیز‌ دیگری می‌بینند، حقوق ‌بشر فرق می‌کند‌.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به ایام محرم گفت: از‌ امام حسین(ع) دعوت شد تا از او برای یک فرد فاسق و جائر بیعت بگیرند؛ اما امام در واکنش چه کرد؟ او کرامت انسان را در چه می‌بیند؟ می‌گوید مثل منی با مثل تویی بیعت کنم؟ این همان کرامت ذاتی انسان است.

وی تأکید کرد: امروز بسیاری از مدعیان مدافع حقوق بشر نه ‌تعریف درستی از بشر و نه تعریف درستی از کرامت انسان دارند و نه تعریف درستی از حقوق بشر. حرف ناحق خودش را به فرد آزاده و مسلمان تحمیل می‌کند و می‌گوید این یعنی آزادی.

وی افزود: اسلام برای آزادی و حقوق بشر و برای جان و مال و حقوق اجتماعی و حقوق فردی انسان ارزش قائل است، آنچنان که اگر خون فردی به ناحق ریخته شود گناه بزرگی است و مجازات دارد. حالا مدعیان دروغگوی حقوق بشر با جان و مال مردم و ثروت‌های عمومی آنها چه کار می‌کنند؟

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: امام حسین(ع) برای دفاع از کرامت و ارزش‌های انسانی و دفاع از حقوق دیگران حاضر شد خون‌ قلب خودش و خون قلب فرزندان و همه‌ یاران و بستگانش را تقدیم کند تا حق آشکارا شود و از مظلوم در مقابل کسانی که به زور دنبال گرفتن بیعت برای فرد فاسق هستند دفاع کند‌.

وی افزود: امروز مسئولان غربی با تبختر می‌گویند افراد و جریان‌ها و کشورها یا با ما هستند یا بر ما و کشورهای مستقل و جریان‌های مستقل و افراد مستقل را برنمی‌تابند. می‌گویند اگر با ما نبودید باید تحت سخت‌ترین فشارها قرار بگیرید یا تسلیم شوید یا اسیر شوید یا کشورتان را اشغال می‌کنیم ‌و زیرساخت‌های کشورتان را و دانشمندانتان را از بین می‌بریم و این منطق آنهاست.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: تقدیر می‌کنم از "مندلا ماندلا" که این آزادگی و رشادت را به اسم برد و از "نلسون ماندلا" نقل کرد که رژیم صهیونیستی همانند رژیم آپارتاید است و همان جنایت‌ها و ظلم‌ها را انجام می‌دهد. تاریخ مدعیان امروز حقوق‌بشر غربی را ببینید که در چندین قرن گذشته به چه بهانه‌هایی چه جنایت‌هایی در گوشه و کنار دنیا انجام داده‌اند و امروز هم انجام می‌دهند، در الجزایر و کشورهای آفریقایی و در هند چه کردند و در فلسطین چه کار می‌کنند.

وی افزود: در عصر حاضر به چه بهانه‌ به عراق حمله کردند؟ کجا هستند مدعیان حقوق بشر؟ فجایع زندان ابوغریب‌ را انجام دادند که حتی حیوانات درنده هم با حیوانات دیگر آن را انجام نمی‌دهند‌. بنا به گفته مسئولین بلندپایه آمریکایی، داعش را آنها ایجاد کردند، چه کرد این داعش؟ مدعیان حقوق بشر از  فلسطین حمایت می‌کنند یا از رژیم اشغالگر آن و حامیان این رژیم؟

وی سپس با برشمردن برخی جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین گفت: اقداماتی که رژیم‌ جعلی اسرائیل انجام می‌دهد و کشورهایی که نسبت در قبال آن سالیان سال است که سکوت کرده‌اند می‌توانند مدعی حقوق‌ بشر باشند؟ چند سال است مردم مظلوم یمن از چند جهت ظلم می‌بینند و این کشورها به متجاوزان یمن کمک می‌رسانند و از آنها حمایت می‌کنند. مردم یمن با کمک غربی‌ها محاصره هستند و چقدر کودک و زن و مرد یمن به دلیل سوء تغذیه و نبود دارو جان خود را از دست می‌دهند، چون نمی‌گذارند مواد غذایی و شیر خشک و دارو به کودکان و مردم یمن برسد. چند سال بود افغانستان را اشغال کردند و در این کشور و در گوشه و کنار دنیا جنایت کردند و اینها حالا مدعی حقوق‌بشر هستند.

وی‌ تأکید کرد: برماست که حقوق بشر اسلامی و انسانی که می‌خواهیم از حق ‌او دفاع کنیم را تبیین کنیم. چگونه است که کشورهای مدعی حقوق بشر از یک واژه مقدس استفاده ابزاری می‌کنند و به بهانه نقض حقوق بشر به کشوری حمله می‌کنند، به مردم حمله می‌کنند و مردم کشوری را تحریم و کشوری را محاصره می‌کنند.

رییس قوه قضائیه با قدردانی از تأسیس جایزه حقوق بشر اسلامی و تقدیر از جمهوری اسلامی برای ثبت روز حقوق‌ بشر اسلامی و کرامت انسانی گفت: نباید به یک روز بسنده کنیم و باید جنایتی که نسبت به بشر روا می‌شود را برای همه تبیین کنیم. بدترین منکرات این است که زشت‌ترین کار را می‌کنند و ما در طول سال وظیفه امر به معروف خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهیم.

وی افزود: امام حسین(ع) همه هستی خود را در طبق اخلاص گذاشت و امر به معروف کرد. به تأسی از آن باید تمام تلاش خود را برای تبیین حقوق بشر اسلامی و دیدگاه اسلام نسبت به انسان. انجام دهیم. اسلام برای آزاداندیشی و صلح و صفا و آباد دنیا و آخرت انسان‌ها ارزش قائل است اما امروز دارند اسلام و مسلمین را با اقداماتی غیر از این معرفی می‌کنند. اسلام را خشن معرفی می‌کنند، بدترین جنایت را انجام می‌دهند اما اسلام را تروریست معرفی می‌کنند و وظیفه ما معرفی درست اسلام است.

محسنی‌اژه‌ای در پایان گفت: مدعیان حقوق بشر حتی حقوق مردم خود را زیر پا می‌گذارند و به آنها هم ظلم می‌کنند.

گفتنی است؛ "شیرین ابوعاقله"، خبرنگار شهیده فلسطینی و "مندلا ماندلا"، نماینده مجلس آفریقای جنوبی و فعال ضدآپارتاید رژیم صهیونیستی، برندگان هفتمین جایزه بین‌المللی حقوق بشر اسلامی معرفی شدند. آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی و شهید صیاد خدایی هم مورد تجلیل و تکریم قرار گرفتند.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)