میرنیوز

تبیین مصادیق نقض و استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر

تبیین مصادیق نقض و استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر 2022-03-31T13:15:55+04:30

به گزارش خبرنگار قضائی مهر، موضوع حمایت از حقوق بشر یکی از مهمترین شعارها و ادعاهای مقامات آمریکا در نظام بین‌الملل به حساب می‌آید. این موضوع در طول سالیان گذشته بستر دخالت‌های غیرقانونی آمریکا در نقاط مختلف جهان و محدوده حاکمیت ملی کشورها را فراهم ساخته است. با این حال نگاهی به کارنامه و عملکرد ایالات متحده در حوزه حقوق‌بشر در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مؤید این واقعیت است که آمریکا خود یکی از مهم‌ترین ناقضان حقوق‌بشر بوده و مطلقاً صلاحیت اظهارنظر و داوری در این خصوص را ندارد.

سید وحید نمازی پژوهشگر حوزه ایالات متحده در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است به تبیین مصادیق نقض و استفاده ابزاری آمریکا از حقوق بشر پرداخته است؛ وی در این یادداشت نوشته است: «انگلیسی‌ها برای اولین بار در نیمه قرن نوزدهم از واژه «خاورمیانه» استفاده کردند و پس از آن، فردی که این ترمینولوژی را رواج داد «آلفرد ماهان» در نیروی دریایی آمریکا بود. در همین رابطه، البته طبقه‌بندی‌های زیادی صورت گرفته مثل خاور دور (ژاپن، چین و…)، خاور نزدیک (امپراطوری عثمانی، بالکان و…) و خاورمیانه (ایران، افغانستان، قفقاز و ترکستان و…). اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند استفاده از واژه خاورمیانه به جای غرب‌آسیا، بیانگر برتری‌طلبی و تکبر غربی‌هاست و باید تأکید کرد که همین موضوع به نحوی اولین مصداق حقوق‌بشر است. از دیگر مصادیق عینی و ملموس رفتار متناقض غربی‌ها در بهره بردن از واژه حقوق‌بشر، دو کشور ایران و افغانستان بهترین نمونه باشند.

ایران در طول دوران جنگ تحمیلی حدود ۱۰۰ هزار نفر شهید براثر استفاده متخاصمین مورد حمایت غرب از سلاح‌های شیمیایی است. از سوی دیگر، یکی دیگر از بارزترین مصادیق نقض حقوق‌بشر از سوی آمریکا علیه کشورمان، انفجار، سقوط و جنایت آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایرانی بود. یا شاید کودتای ۲۸ مرداد که از آن به حادثه نمی‌توان یاد کرد بلکه این مهم یک روند بود که از مخالفت برای ملی شدن صنعت نفت ایران آغاز گردید و به کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ ختم شد که مصداق بارز نقض حقوق‌بشر علیه ایران می‌توان برشمرد.

در افغانستان هم به همین صورت بوده است. حمله ددمنشانه و یورش آمریکا به افغانستان به بهانه‌های واهی و از سوی دیگر اقدامات آمریکا در خروج غیرمسئولانه این کشور از افغانستان در دوران بایدن نیز دقیقاً از دیگر مصادیق نقض حقوق‌بشر و برخورد سلیقه‌ای و گزینشی آمریکا با حقوق‌بشر است.

از سوی دیگر، امروز در صحنه روابط بین‌الملل شاهد انتقال مفاهیم و پارادایم‌های قدرت از آمریکا به قدرت‌های نوظهوری چون چین و روسیه هستیم و در این شرایط آمریکا بشدت می‌کوشد تا با هر ابزاری که در اختیار دارد، جلوی پیشرفت این قدرت‌های نوظهور را بگیرد. در همین راستا است که شاهدیم، آمریکا با تحریک و تحریم روسیه و با کمک گرفتن از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، زمینه ایجاد یک جنگ در اوکراین را فراهم کرد تا به‌زعم خود زمینه افول روسیه را فراهم کند. بهمن ماه سال گذشته بود که شنیدیم که آمریکا ۱۵۰۰ تن سلاح به اوکراین فرستاد و این جز تحریک روسیه برای جنگ نبوده و نیست. در بعد امنیتی هم آمریکا به دنبال ناامنی در دنیاست زیرا در سایه ناامنی است که آمریکا می‌تواند سلاح بفروشد.

البته اتفاقاتی که امروز در اوکراین شاهدیم، یک عقبه دیگری نیز داشته و آن هم ریشه در کودتاهای رنگی در اوکراین در سال ۲۰۱۴ که با تحریک غرب صورت گرفته بود، دارد. در ظاهر قضیه، اختلاف روسیه و اوکراین بر اثر رأی مردم کریمه برای الحاق به روسیه عنوان می‌شود اما علت‌العلل این جنگ و بی‌خانمانی خیل عظیم مردم اوکراین و کشته و مجروح شدن آنها، خواست و اراده ضد حقوق بشری آمریکا در سلطه داشتن بر کل جهان و تک‌قطبی بودن این کشور است که حاضر است از هر ابزاری بهره بگیرد تا جایگاه قدرتش دچار ذره‌ای خدشه نشود حتی اگر این ابزارها منجر به کشتار وسیع مردم شود.

آمریکا به عنوان بزرگترین ناقض حقوق‌بشر، استاندارد دوگانه دیگری در این مقوله دارد که هر جا برخلاف امیالش اعتراضی صورت می‌گیرد، تلاش برای سرکوب و برچسب زدن بر آنها در دستور کار آمریکاست و هر جا اعتراضات در راستای اهداف این کشور است، آمریکا فوراً از آن اعتراضات حمایت می‌کند. قتل سیاهپوستان، مسلمانان و آزار و اذیت اقلیت‌های مذهبی و دگراندیشان، تحت فشار قرار دادن مهاجران و …از موارد عدیده‌ای از نقض عادی حقوق‌بشر در آمریکاست اما در طرف مقابل برگزاری دادگاه کیفری برای جرایم واضح علیه مجرمین در یک کشور، از سوی آمریکا نقض حقوق‌بشر خوانده می‌شود.

اما از سوی دیگر، آمریکا تلاش کرده با ایجاد یک لایه پرزرق و برق برای مهاجرین، آنها را جذب کشور خود کند ولی در پس قضیه، این مهاجرین به مشاغل سخت و خطرناکی چون کشاورزی، ماهیگیری، ساخت و ساز و… گماشته می‌شوند که مسلماً میزان مرگ و جراحات ناشی از این مشاغل بسیار بیشتر از دیگر مشاغل است. مسکن این مهاجرین همچنان مشکلاتی چون آب آشامیدنی سالم و مسائلی چون ازدحام جمعیت دارد. برق‌کشی غیراصولی، ناامنی زیاد و فرسودگی بنا، از دیگر مشکلات مهاجرین در حوزه اسکان است که آمریکا به عنوان مدعی حقوق‌بشر هیچ توجهی به آنها ندارد.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، بیش از نیمی از مهاجرین ساکن در مزارع آمریکا، از ناامنی غذایی رنج می‌برند زیرا دسترسی محدود به حمل و نقل، غذا و تأسیسات آشپزخانه‌ای دارند. سیاست‌های مثل سیاست «تحمل صفر» که جهت انضباط بخشی به حضور مهاجرین غیرقانونی اعمال شد که همین سیاست تنبیهی، موجب جدایی ۲۶۰۰ کودک از والدینشان شد که البته این سیاست با اعتراضات مردمی روبرو شد و دولت این کشور مجبور شد تغییراتی را در این زمینه بدهد.

از سوی دیگر، آمریکا یکی از کشورهایی است که در آن قاچاق اعضای انسان و انسان رایج است. در تجارت جنسی نوجوانان نیز آمریکا ید طولایی داشته و دارد. همه این مصادیق باعث ایجاد آشوب و ناامنی در آمریکا می‌شود. آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر این موارد، مجبور است که به فرافکنی دست بزند چون در غیر این صورت مواردی که در داخل سرزمینش گزارش می‌شود برای به چالش کشیدن این کشور در صحنه بین‌الملل کافی است.

تحولات نظام بین‌الملل به خصوص در سال‌های اخیر، منجر به گسترده شدن جایگاه حقوق‌بشر شده است اما از منظر دیگری اگر بخواهیم به قضیه بنگریم باید بگوییم که نگاه به تاریخچه غرب‌آسیا نشان از آن دارد که علی‌رغم آنکه این منطقه کانون گفتمان‌های فرهنگی و تمدنی بوده، ترکیب استبداد سیاسی و استعمار خارجی در طول سال‌های زیادی، پیکره اجتماعی مردمان این منطقه را مورد آسیب قرار داده است. اینجاست که نباید تنها به متغیر نقض حقوق بشر آمریکا توجه و تمرکز کنیم. ترکیب فوق‌الذکر، دستاویز خوبی برای اعمال قدرت و حضور و دخالت قدرت‌های بیگانه در منطقه غرب‌آسیا فراهم کرده است.

اما در غرب‌آسیا مخاطب سیاست حقوق‌بشری آمریکاست که بر اساس سنت ویلسونیسم و بر اساس رویکرد لیبرالی که آنها از گذشته داشتند باعث شده که آنها از یک قدرت نرمی در چارچوب دیپلماسی عمومی بهره گرفته و چارچوب سیاست خارجی ایالات متحده را شکل دهند.

در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲، «ند پرایس» بیانیه‌ای را برای چهل و نهمین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل صادر کرد که همزمان با حمله روسیه به اوکراین بود و در آنجا پرایس مدعی بود که حمله روسیه به اوکراین موجب نابودی خانه‌ها و بیمارستان‌ها و … می‌شود. اما همانطور که قبلاً هم عرض شد، تحریکات مستقیم و غیرمستقیم آمریکا موجب چنین حمله‌ای شد و آمریکا با استفاده از نهادهای بین‌المللی، تلاش کرده بر اقدامات غیر بشری خود سرپوش بگذارد. این نهادها، بیشتر بر توجیه‌گری و لاپوشانی اقدامات آمریکا عمل می‌کنند.»

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)