میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، طبق آمارهای اعلامی از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش، هماکنون حدود 9 درصد دانشآموزان در رشته ریاضی، 25 درصد تجربی، 30 درصد علوم انسانی و 35 درصد و فنی و حرفهای و کاردانش تحصیل میکنند.
آموزش و پرورش به منظور کنترل ورودیهای رشتههای تحصیلی مختلف با توجه به ظرفیت و معلمان موجود، سیاست توسعه متوازن را در پیش گرفته است که در سالهای اخیر اعتراضات برخی دانشآموزان را به ممانعت از ثبتنام آنها در رشته تجربی شاهد بودیم و البته این ممانعت از ثبتنام عمدتاً از آن مدارس دولتی بود.
هماکنون محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص توسعه متوازن رشتههای تحصیلی، گفته است: توسعه متوازن شاخهای و رشتهای متناسب با آمایش سرزمینی در راستای سیاستها و اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نشانگرهای ارزشیابی و افزایش سهم آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش در دستور کار معاونت آموزش متوسطه قرار دارد.
به گفته او، در دوران کرونا روند توسعه متوازن رشتهها کُند شده لذا ضروری است برای توسعه رشته ریاضی فیزیک به صورت ویژه تلاش کنیم البته در رشته علوم انسانی توسعه متوازن وجود دارد، اما باید به مقوله «کیفیسازی» آن پرداخته شود. در توسعه متوازن نباید صرفاً به مدارس دولتی توجه کرد بلکه مدارس غیردولتی و مدارس پرورش استعدادهای درخشان نیز باید مورد توجه باشند و رشتههای مورد نظر را در آنجا توسعه دهیم.
کاظمی همچنین با اشاره به افت پنهان کیفیت آموزشی در دوران کرونا متذکر شد: برخی از پایههای تحصیلی مانند هنرستانها، در هر شرایطی نباید تعطیل شوند و سایر رشتههای نظری نیز با توجه به شرایط واکسینه شدن دانش آموزان، باید حضوری باشند.
شایان ذکر است، پیش از این رضا حیدری قزلجه، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و عضو شورای تالیف کتاب ریاضی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره ریاضیزدگی دانشآموزان گفته بود: سال 62 چنین موضوعی را داشتیم و ورودیهای رشته ریاضی در دبیرستانها به 8 درصد رسیده بود و در آن ایام راهکارهایی را اتخاذ کردند از جمله اینکه مسابقات دانشآموزی پررنگ شد و سال 1998 بعد از 11 سال ایران در المپیاد جهانی رتبه نخست را کسب کرد که موج مثبتی را در مدارس ایجاد کرد همچنین برخی نشریات از جمله رشد آموزش ریاضی ایجاد شد تا گروه ریاضی دفتر تألیف را با دبیران سراسر کشور و دانشآموزان ارتباط داده و مسابقات و برنامههایی برگزار شود تا دانش آموزان به ریاضی علاقهمند شوند.
وی متذکر شده بود: اگر روانشناسی آموزش ریاضی و نظریههای یادگیری اعمال شود میتواند روند ریاضیزدگی دانشآموزان را اصلاح کند البته ریاضیگریزی در دانشآموزان دوره ابتدایی کمتر مشاهده میشود چون کتابهای درسی نسبت به گذشته به فرایندهای ریاضی بهتر پرداختهاند تا دانشآموزان به جای دافعه به درس ریاضی جذب شوند.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳