میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، رضوان حکیمزاده در مراسم افتتاحیه و تبیین طرح ارتقای مهارت برنامهنویسی و سواد دیجیتالی دانشآموزان و معلمان دوره ابتدایی که صبح امروز برگزار شد، گفت: دوره ابتدایی، بنیاد و اساس تعلیم و تربیت است. معاونت ابتدایی با نگاه به دوران پساکرونا بر اساس راهکار ۱۷-۳ سندتحول بنیادین مبتنی بر اصلاح و بهروزآوری روشهای تعلیم و تربیت طرح تحولی «ارتقای مهارت برنامهنویسی و سواد دیجیتالی دانشآموزان و معلمان دوره ابتدایی» را طراحی کرده است.
وی با بیان اینکه در گام اول پنج درصد مدارس را تحت پوشش این طرح میبریم، بیان کرد: با توجه به تجربه دوساله از آموزش در بستر فناوری طرح تحولی، مطالعات بسیاری انجام دادیم که در نهایت طرح مذکور را تنظیم کردیم که اولین برنامه تحولی در دولت سیزدهم است.
وی به تبیین چرایی و اهمیت اجرای این طرح پرداخت و گفت: طی دوسال گذشته شرایطی را تجربه کردیم که دلیل شیوع کرونا، فضای مجازی به نوعی بر نظامهای آموزشی تحمیل شد اما این اجبار به ما نشان داد که اگر برنامهریزی کنیم میتوانیم از بستر فناوری استفاده مؤثری داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش تبیان کرد: باید در پساکرونا با استفاده از تجارب دوسال گذشته آموزش در بستر فناوری و با درک اهمیت آموزش حضوری و نقش بیبدیل معلم که هیچ فناوری جای آن را نخواهد گرفت، برنامهای داشته باشیم تا از تلفیق ظرفیتهای فناوری و آموزشهای حضوری به نحو مؤثری بهرهمند شویم.
حکیمزاده با بیان اینکه مطالعات تطبیقی در حیطه برنامههای دوره ابتدایی انجام دادهایم گفت: بر اساس مطالعات دریافتیم که بسیاری از کشورهای دنیا، مهارتهای برنامهنویسی و سواد دیجیتال را از سنین پیشدبستانی آغاز کردهاند و زمینهای برای ورود دانشآموزان به این عرصه است. سهم بزرگی از برنامههای تحولی تعلیم و تربیت در دوره ابتدایی مرتبط با این آموزشها بوده است.
وی افزود: ما به شکل تکبعدی تجاربی را در کشور داریم؛ تکبعدی یعنی بدون نگاه جامع و در نظر گرفتن ابعاد متعدد این حوزه، فقط روی مهارتهای فنی یعنی کدنویسی کار کنیم، در حالی که اگر از زاویه تعلیم و تربیت بنگریم این یک بسته شامل سواد دیجیتال، طراحی شبکه، مهارت تفکر محاسباتی و یادگیری الگوریتمها است.
حکیمزاده گفت: این مهارتها پنج منفعت عمده برای آموزش از سنین پایین کودکی دارد؛ نخست اینکه کدنویسی و برنامهنویسی یک نوع سواد در این عصر است. دوم اینکه مشاغل آینده مبتنی بر فضای دیجیتال هستند و اگر بخواهیم دانشآموزان را آماده کنیم که به صورت مستقل برای خود خلق فرصتهای شغلی داشته باشند باید این آگاهی را داشته باشیم که دنیای آینده، دنیای دیجیتال است و باید این مهارتها را فرابگیرند. سوم آنکه در تقویت مهارتهای حل مسئله در کودکان مؤثر است و کمک میکند تا شکستها را تحمل کنند و پشتکارشان ارتقا یابد. همچنین میتواند مهارتهای دیگر از جمله مهارتهای زبانی را بسط و توسعه دهد. هدف ما این است که این آموزشها در بسترهای متناسب با اقتضائات دوره کودکی انجام و دانش آموزان ما را جذب کنند تا با اشتیاق شرکت کنند.
منبع : خبرگزاری مهر
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳