میرنیوز

چرا دختر برای ازدواج نیاز به "اذن پدر" دارد؟!

 چرا دختر برای ازدواج نیاز به "اذن پدر" دارد؟! 2022-01-07T10:49:59+03:30

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ سکینه‌سادات پاد؛ حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال حوزه خانواده، زنان و کودکان گفت‌و‌گویی با تسنیم داشت که پیش از این، دو بخش از آن با عنوان "چرا سیاست "فرزند کمتر" کامل اجرایی شد اما "افزایش جمعیت" با چالش جدی مواجه است؟!" و  تعیین سقف برای "مهریه" آری یا خیر؟ منتشر شده و آنچه پیش روی شماست، آخرین بخش از گفت‌وگو با سکینه‌سادات پاد است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: در صحبت‌های خود اشاره‌ای به بحث حقوق بشر داشتید و گفتید؛ بحث زن و دختر و ... دستاویز غربی‌ها برای محکومیت حقوق بشری نظام می‌شود؛ این مسایل چیست که حقوق بشر می‌آید و سوءاستفاده می‌کند و اعلامیه می‌نویسد. چند مورد مصداقی می‌گویید؟

چند مسئله مثل دیه و ارث و مانند اینها مسائل هیمشگی‌شان است. از موضوعات دیگر که مطرح می‌شود، بحث اذن پدر در ازدواج دختر است. حالا در برخی موارد مانند دیه تصادفات، مشکلات حل شده اما برخی موارد به طور کامل حل نشده است.

تسنیم: یعنی باید قوانین خودمان را بر اساس اعلامیه‌های حقوق بشر بنویسیم که می‌گویید برخی حل شده و برخی نه؟!

منظور من این است که می‌توانیم موضوعاتی که مورد دستاویز قرار می‌گیرد را حل کنیم و در این راه تجربه‌های خوبی هم داریم.

تسنیم: گفتید که پاسخ‌ برخی از موارد مطرح‌شده در گزارش گزارشگر حقوق بشر را شما نوشته‌اید؛ پاسخ‌های شما چه بوده‌اند؟

من سال قبل به این گزارش با یک منطق حقوقی پاسخ دادم و منطقم این بود که کاملاً حقوقی جواب بدهم مثلاً در مورد اذن پدر برای ازدواج دختر گفتم این شیطنت است که می‌گویید دختر نباید اذن پدر را داشته باشد. این دختر دوشیزه‌ای است که تجربه زیست با یک جنس مخالف را ندارد. وقتی برای انعقاد یک قرارداد معمولی مشورت با یک حقوقدان توصیه می‌شود، آیا در مورد ازدواج، نباید پدر دختر محل مشورت و اجازه باشد؟! وقتی دختری می‌خواهد وارد یک رابطه قراردادی با یک نفر شود و اصل بر این است که هیچ‌گونه اطلاعات دقیقی از این وضعیت جدید ندارد، پدر او می‌تواند به جمع‌بندی‌های لازم برسد و بهترین تصمیم را برای دخترش بگیرد.

قانون , طلاق , حقوق کودک , خانواده , طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده , ازدواج , جمهوری اسلامی ایران ,

تسنیم: موضوعاتی که در گزارش گزارشگر حقوق بشر منعکس می‌شود در این حد هستند؟

تنوع دارند، البته بگذارید موضوعی را بیان کنم؛ مسایلی که آنها مطرح می‌کنند یک واقعیت تلخ را نشان می‌دهد؛ افرادی که از فرصت جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند و در تریبون‌های بین‌المللی قرار می‌گیرند، نتوانستند دفاع خوبی از نظام کنند؛ مثلاً در همین بحث اذن پدر برای ازدواج دختر، پدر به عنوان نزدیک‌ترین فرد به دختر می‌آید و مصلحت دخترش را در نظر می‌گیرد. قانونگذار ما حتی برای اینکه پدر خدای ناکرده صرفاً روی سلایق شخصی‌اش تصمیم نگیرد و مانع رسیدن به آن مطلوبی که یک دختر تشخیص می‌دهد نشود، از تصمیم دختر حمایت می‌کند و می‌گوید دختر در این صورت می‌تواند از طریق حاکم شرع برای ازدواج با مرد دلخواهش اقدام کند.

همان چیزی که ما در غرب تحت عنوان کنوانسیون حقوق زنان داریم شبیه به این است؛ این کنوانسیون معتقد است زنانی که نمی‌توانند به واسطه اقتضائات اجتماعی به همه حقوقشان برسند، باید حمایت قانونی و حقوقی شوند و آمده و یک دوپینگی در دسترس آنان قرار داده است، حالا ببینید که اسلام 1400 سال پیش این کار را کرده و وقتی می‌بیند دختری به دلیل تصمیم نامعقول پدرش از ازدواج با مرد مطلوب و دلخواهش بازمی‌ماندف حمایت از او را در دستور کار قرار می‌دهد. حالا تا قبل از این فقط گفته می‌شد که مسأله شرعی است و جواب ندارد؛ اما می‌توان با استدلال آنها را هم روشن کرد. باید زبان خود با دنیا را تغییر دهیم.

یا در مسأله حضانت طفل که ما ماده 45 قانون حمایت از خانواده را داریم که در آن مصلحت طفل ملاک تصمیم دادگاه برای معرفی قیّم کودک است.

تسنیم: چرا با همین زبان در داخل کشور صحبت نمی‌کنید تا مسئولان امر اقدام به تغییر روش و الگو کنند و با توضیحات مستدل و منطقی گزارشگران را از اشتباه دربیاورند و در ادامه بتوانیم از هزینه‌های این اعلامیه‌های عمدتاً سیاسی بکاهیم؟

پرداختن به موضوعات مسائل حقوق زنان در کشور متأسفانه تابو شده است؛ حتی زمانیکه امثال ما به بحث ورود می‌کنیم سریع به ما اَنگ فمینیسم چادری و فمینیسم اسلامی می‌زنند و ما را می‌برند گوشه رینگ.

تسنیم: با توجه به این پاسخ‌هایی که اعلام کردید، دیگر شاهد اتهام نهادهای به‌اصطلاح حقوق بشری علیه این موارد به کشور نخواهیم بود؟

موارد زیادی است که به آن خواهند پرداخت مثلاً همین بحث حضانت جزو مواردی است که آنها هم رویش دست می‌گذارند؛ چرا باید یک نظام جامع کودک نداشته باشیم که منِ مادر اگر با پدرِ بچه‌ام دچار مشکل شدم، مجبور شوم حقوق قانونی خودم را ببخشم تا بتوانم بچه‌ام را به درستی ملاقات کنم؟ تا بتوانم با بچه‌ام زندگی کنم در حالیکه مطمئن هستم پدرش صلاحیت ندارد بچه را نگه دارد اما اثبات این عدم صلاحیت‌ها هم برای من خیلی سخت است؟ اینجا هم نقض حقوق زن است هم نقض حقوق کودک و اینها نیاز دارد بروزرسانی شود.

یا در بحث تمکین که اساساً نمی‌دانیم مسأله‌اش چیست یا اصلاً خودِ تمکین چیست؟ اینکه می‌گوییم مطابق با آموزه‌های دینی‌مان، زن فقط وظیفه تمکین خاص دارد و هیچ تکلیف دیگری در خانه ندارد.

فلسفه اجرت‌المثل هم همین است؛ آن را فقط گذاشتیم برای زمان طلاق و شما نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که در زمان خیلی کم، اجرت‌المثل بگیرد. من به‌عنوان وکیل ندیده‌ام تا زمانی که زن با همسرش زندگی می‌کند بتواند اجرت‌الامثل را بگیرد؛ آن را گذاشته‌ایم برای زمان طلاق، در حالیکه مرد می‌رود از قانون مدنی استفاده می‌کند و دادگاه می‌گوید باید اثبات کنید که تبرّعی نبود. مگر اسلام نمی‌گوید زن وظیفه‌ای ندارد؟ البته من وقتی وارد خانه می‌شوم دیگر وکیل نیستم، یک خانم می‌شوم که باید نقش‌های ذاتی که با روحم هماهنگ است و دوست دارم با آنها معاشرت و زندگی کنم را انجام دهم.

قانون , طلاق , حقوق کودک , خانواده , طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده , ازدواج , جمهوری اسلامی ایران ,

تسنیم: چطور می‌توانیم این تعارض‌ها و این مشکلات قانونگذاری را رفع کنیم، آیا راهکار دارد؟

حتماً دارد! وقتی ما الگوی زن تراز انقلاب را پذیرفتیم که حضرت آقا صراحتاً می‌فرمایند؛ زن تراز انقلاب نه زن طالبانیسم شرق است نه زن شیءانگاره غرب است؛ یعنی بهترین ایده‌آل ما همین است که حضرت آقا می‌فرمایند که زن هم در خانه به نقش‌های مادری و همسرش بپردازد هم در بیرون. این "در بیرون" یعنی اینکه ما باید مسئله تمکین را اصلاح کنیم.

اینها چیزهایی است که باید طرح شود؛ وقتی زنی صبح می‌رود و شب می‌آید کجایش مخالف تمکین است؟ پس بیایید بپذیریم که باید زن‌ها را به لحاظ فاکتورها و مؤلفه‌های مختلف باید بیمه کرد.

حاکمیت باید درباره مسایل و دغدغه‌های زنان پاسخگو باشد. موضوع ارث یک موضوع مهم است. چندی قبل یک شخصی از بزرگان فوت کرد. آن مرحوم و همسر فرهیخته‌شان بچه نداشتند. طبق قانون ارث، اموال آن مرحوم به برادرزاده‌ها و برادران او هیچ نقشی در زندگی‌اش نداشتند، رسید. چرا بحث تصنیف مال بین زن و شوهر درست نمی‌شود؟ اینها وجود دارد و انتظار داریم که زن احساس امنیت کند در حالی که زنان همیشه از جهت معیشت احساس ناامنی دارند.

اینجا اجازه دهید یک تعارض را با یک مثال واقعی بیان کنم؛ می‌گوییم دختر کم‌سن و سال می‌تواند ازدواج کند و مادر باشد که بالاترین وظیفه انسانی است. من موکلی داشتم که همسرش تصادف و فوت کرده بود؛ آن دختر چون فقط 14 سال داشت طبق قانون نمی‌توانست دیه را دریافت کند و باید پدرش می‌آمد و امضا می‌کرد! عجیب نیست؟ بچه 14 ساله خودش بچه دارد اما برای دیه همسرش باید پدرش بیاید و امضا دهد!

قانون , طلاق , حقوق کودک , خانواده , طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده , ازدواج , جمهوری اسلامی ایران ,

چون اصل بحث ما با قانون جوانی جمعیت شروع شد، می‌خواهم به طور کلی دو نکته‌ای که برای من خیلی مهم است مطرح کنم؛ اینکه دوست دارم این دو نتیجه دهد، یکی اینکه در بحث تصویب قوانین جدید، یک عقلانیت راهبردی حاکم شود و مجلس ما را به سمت قانونگذاری و نه قانون‌نویسی هدایت کند که در این صورت خیلی از چالش‌های موجود در اجتماع جمع می‌شود؛ قانون ما قانون خوبی می‌شود و قابلیت اجرایی پیدا می‌کند؛ دیگری هم تدوین نظام حقوق خانواده با تمام ابعاد مورد نیاز خانواده‌ها و بر اساس واقعیات جامعه است.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)