میرنیوز
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی درباره ضرورت راهاندازی خط ملی نماد ۱۵۷۰ گفت: محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر مخاطرات سلامت روان و آسیبهای اجتماعی، علاوه بر ارائه آموزشهای خودمراقبتی، به آمادگی برای واکنش سریع و مداخله به موقع و مؤثر نیز نیازمند است.
وی افزود: در شرایطی که مخاطرات گوناگون، سلامت روانی اجتماعی کودکان و نوجوانان را تهدید میکند، استفاده از ظرفیتهای متنوع و راهکارهای جامع برای دسترسی دانشآموزان و خانوادهها به خدمات مورد نیاز راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی میتواند علاوه بر پیشگیری از بروز و گسترش اختلالهای سلامت روان و آسیبهای اجتماعی در بین دانشآموزان باعث نجات جان آن ها در فوریتهای روانی - اجتماعی و رویدادهای ناگوار و شرایط سخت شود.
شکوهی بیان کرد: دسترسی سریع و رایگان به متخصصان موضوعی در زمینههای راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، همچنین اتخاذ رویکردی همدلانه و نوآورانه در ارائه خدمات میتواند تأثیر قابل توجهی در کاهش نرخ خطرپذیری کودکان و نوجوانان ایفا کند.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اضافه کرد: در راستای ظرفیت سازی در جهت تسهیل و تسریع در پاسخگویی به نیازهای دانشآموزان در زمینه خدمات راهنمایی، مشاورهای، تخصصی روان شناختی و مددکاری اجتماعی و نیز شبکه سازی، ایجاد یکپارچگی و توسعه نظام ارجاع بین سازمانی برای ارائه خدمات بهنگام و مؤثر با استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین ارتباطی و دیجیتالی، اقدام به راه اندازی خط ملی نماد به شماره ۱۵۷۰ در مراکز استان های سراسر کشور کردیم.
وی افزود: خط ملی نماد، پس از نصب و استقرار و راه اندازی سخت افزاری در تمامی مراکز استانها و در محل مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی، از مرداد ۱۴۰۰ ماه به شکل رسمی در جهت ارائه خدمات شروع به کار کرد.
مدیر کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، در خصوص زمان ارائه خدمات فوریتی (نماد)؛ گفت: این خدمات اکنون در ۲ شیفت صبح از ساعت (۸ صبح تا ۱۴) با حضور مشاوران و مددکار اجتماعی و شیفت عصر از ساعت (۱۴ تا ۲۰) با حضور مشاوران و مددکار اجتماعی ارائه میشود.
وی گروههای هدف در ارائه خدمات راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی در خط ملی نماد ۱۵۷۰ را مشتمل بر تمامی دانشآموزان، کارکنان و اولیای دانشآموزان دانست و درباره انواع مشاورههایی که از سوی این خط به دانشآموزان ارائه میشود، افزود: هماهنگی و مداخله بهنگام تخصصی در فوریتهای روانی- اجتماعی مانند خودکشی، بد سرپرستی و …؛ ارائه خدمات تلفنی مشاورهای (تحصیلی، سازگاری، مسیر زندگی و…)؛ ارائه خدمات راهنمایی به خانواده ها و پاسخگویی به سوالات وی؛ ارائه خدمات مددکاری اجتماعی به دانشآموزان؛ دریافت گزارش فوریتی تلفنی (خودکشی، خشونت و کودک آزاری، سوء استفادههای جنسی، فرار، بدسرپرستی، فقر شدید، بی سرپرستی، بی سرپناهی، بزهکاری و مصرف مواد) و ارائه خدمات توسط خط گویا از جمله این مشاورههاست.
شکوهی بیان کرد: خط نماد (۱۵۷۰) در تمامی مراکز استانها و در محل مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی راه اندازی و شروع به کار کرده است.
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی پیرامون اهداف راه اندازی این خط، اظهار کرد: تسهیل در دسترسی سریع و به موقع دانشآموزان، کارکنان و اولیاء به خدمات راهنمایی، مشاوره، تخصصی روان شناختی و مددکاری اجتماعی؛ واکنش سریع در فوریتهای روانی- اجتماعی دانشآموزان؛ شبکه سازی ظرفیتهای مشاورهای، درمانی و مددکاری اجتماعی در آموزش و پرورش؛ کیفیت بخشی به خدمات با بهرهگیری از متخصصان آموزش دیده در این برنامه؛ جامعیت بخشی به خدمات درمان و حمایتهای اجتماعی مورد نیاز دانشآموزان از طریق رویکرد ائتلافی و سیستمی؛ پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای روانی–اجتماعی دانشآموزان از جمله اهداف راه اندازی این خط است.
وی درباره این که از چه افرادی برای مشاوره به دانشآموزان استفاده میشود، گفت: مشاوران ارائه دهنده خدمات از میان دارندگان مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر در رشتههای روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی از همکاران فرهنگی انتخاب شده است که البته دورههای تخصصی ویژه ارائه خدمات در خط، ۱۵۷۰ توسط متخصصان به این گروه مشاوران ارائه شده است.
شکوهی ادامه داد: برای انتخاب نیروی انسانی شاغل در خط ۱۵۷۰ علاوه بر لحاظ کردن شرط تخصص و مرتبط بودن رشته تحصیلی، معیارهایی نیز جهت ارائه خدمات در استانهای کشور مدنظر قرار گرفته است که این معیارها شامل آشنایی اولیه پاسخ کارشناسان پاسخگو در خط ملی نماد ۱۵۷۰ با زبانها و لهجههای محلی استان؛ گوش دادن فعال، جمله بندی سریع اطلاعات؛ اطلاعات اولیه درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT)؛ آشنایی با مباحث و ضوابط درون سازمانی وزارت آموزش و پرورش؛ پایبندی به ضرورت حفظ اسرار و رازداری؛ توانایی همدردی عاطفی و ارائه حمایت؛ آشنایی اولیه با حقوق کودک؛ آشنایی اولیه با پروتکلهای سایر خطوط کمک رسان است.
منبع : خبرگزاری مهر
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳