میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نگرانی جدی از افت تحصیلی دانشآموزان و از سوی دیگر ترک تحصیلهای گسترده در دوران آموزش مجازی، دو چالش اصلی نظام آموزشی کشور پس از بازگشایی حضوری مدارس خواهد بود.
پیش از این، هشدارهای بسیاری درباره تعطیلی مدارس و تبعات مجازی شدن آموزشها در حاشیه شهرها و مناطق محروم داده شد. دانشآموزان حاشیه شهرها با دور شدن از مدرسه، فرصت مناسبی را برای کار کردن به دست میآورند و مشخص نیست پس از بازگشایی مدارس چهتعداد از آنها حاضرند پشت نیمکتهای مدرسه بازگردند.
علیرضا کاظمی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش بهتازگی از ترک تحصیل 970 هزار دانشآموز خبر داده است که بر این اساس حدود 210 هزار دانشآموز دوره ابتدایی و حدود 760 هزار دانشآموز دوره متوسطه، ترک تحصیل کردهاند.
علیرضا کمرهای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این باره به تسنیم گفت: آموزش مجازی بهشدت کیفیت یادگیری را مورد آسیب قرار داده است و شاهد افت پنهان هستیم یعنی دانشآموزان در کلاس مجازی حضور داشته و در امتحانات بهشیوه مجازی شرکت کردهاند و جزو تارکین تحصیل نیستند حتی نمرات دانشآموزان در امتحانات مجازی رشد داشته است و در برخی موارد، میانگین نمرات بهطور غیرمنتظرهای رشد داشته است و در برخی دروس رشد 5 تا 6 نمرهای را شاهد هستیم اما براساس ارزیابیهایی که انجام دادیم، یادگیری محقق نشده است، این موضوع را افت پنهان میدانیم و نگرانیم در آینده یادگیری دانشآموزان تحت تأثیر قرار بگیرد و ترک تحصیل دامن زده شود بههرحال این شرایط، آثار منفی خود را در سالهای آینده عیانتر به نمایش خواهد گذاشت.
کمرهای همچنین در همایش تجلیل از برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس گفته است: بسترهای یادگیری مجازی با وجود همه تلاشهای معلمان و دستاندرکاران آموزش و پرورش نتوانسته است شرایط مشابه آموزش و یادگیری حضوری را ایجاد کند و ادامه این روش آموزشی منجر به شکست تحصیلی خواهد شد مگر آن که بهصورت مکمل کنار آموزش حضوری ادامه یابد.
قابل ذکر است؛ اُفت تحصیلی بهویژه اُفت تحصیلی پنهان، موضوعی نیست که بهسادگی و در جریان گزارشهای مستمر آتی ارائه شود و توجه مدیران و برنامهریزان را به خود جلب کند؛ بنابراین تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف، تمایل مدیران به دفاع از عملکرد خود، فراهم نشدن فرصتهای مناسب برای اندیشیدن درباره افت تحصیلی، پیشآمدها و دغدغههای مختلف، ممکن است باعث غفلت و انکار موضوع افت تحصیلی شود.
یکی از موضوعات مهمی که نیاز است وزیر آینده آموزش و پرورش کنار پیگیری بازگشایی حضوری مدارس، روی آن متمرکز شود برنامهریزی برای جبران افت تحصیلی دانشآموزان است و بهتر است روی سه گروه از دانشآموزان تمرکز شود؛ افرادی که نتوانستند خود را با شرایط آموزش مجازی تطبیق دهند، دانشآموزان دوره ابتدایی و دانشآموزان دارای پایه درسی ضعیفتر.
انتهای پیام/+
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳