میرنیوز

وضعیت نامشخص فعالیت سامانه « رصد و پایش تاب آوری شهری»

وضعیت نامشخص فعالیت سامانه « رصد و پایش تاب آوری شهری» 2021-08-24T08:19:51+04:30

عباس استاد تقی زاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت بالای تاب آوری در دنیای مدرن اظهار کرد: برای تعیین میزان تاب آوری شهری سه شاخصه اصلی وجود دارد. اول از همه شهر باید برای مقابله با کلیه فشارها و استرس ها توانایی مقابله داشته باشد. دوم اینکه اگر آسیبی به شهر برسد شهر بتواند فعالیت های اصلی خود را ادامه دهد. خدماتی مانند بیمارستان هستند که قابلیت تعطیلی ندارند. همچنین نیاز های ضروری مردم مانند آب و برق و تلفن نباید قطع شود و سوم هم اینکه اگر حادثه ای رخ داد شهر بتواند به سرعت و با کمترین هزینه به حالت اول برگردد.

نقش مردم در ارزیابی میزان تاب آوری

 استادیار سلامت در بلایا و فوریت گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نقش مردم در ارزیابی میزان تاب آوری، گفت: چگونگی ارزیابی ما از شهر میزان تاب آوری آن را نشان می دهد.کمپین جهانی شهرهای تاب آور در سالهای اخیر شکل گرفته است و به صورت خودارزیابی میزان تاب آوری شهرها را مشخص می‌کند .کشوری مانند ژاپن با سرمایه گذاری مثبتی که انجام داده، توانسته است سطح تاب آوری شهرهای خود را بالا ببرد. بحث تاب آوری موضوعات زیادی را در بر می‌گیرد و یک بعد آن مباحث مهندسی و معماری است و ممکن است شهری از نظر فیزیکی آسیبی نبیند، اما ناگهان دچار کلپس و ریزش شود. نمونه  این موضوع زلزله اخیر در تهران بود که به دلیل ترس مردم خیابان ها و پمپ بنزین ها قفل شد.

 مشکلات پیش روی نوسازی بافت های فرسوده برای تقویت تاب آوری شهری

در کشور ما فرایند نوسازی ساختمان به ساختمان جلو می رود

وی با اشاره به مشکلات پیش رو برای نوسازی بافت های فرسوده جهت تقویت تاب آوری شهری افزود: بافت های فرسوده نیز بخشی از چالش های تاب آوری هستند . یکی ازمشکلاتی که در ترمیم یا نوسازی این بافت ها پیش روی ماست این است که ما نیاز داریم منطقه ای که شامل بافت فرسوده است را به طور کامل نوسازی کنیم و مالکان همه ساختمان ها به طور کامل رضایت داشته باشند.در حالی که ما زمانی که بازدیدی از شهر استانبول داشتیم مشاهده کردیم که طبق قانون اگر ۵۱ درصد محله ای برای بازسازی رضایت داشته باشند آن محله تخریب و بازسازی می شود. همچنین مسئله بافت فرسوده در کشورهای دیگر به صورت کلان دیده و بررسی شده است، در حالی که در کشور ما فرایند نوسازی ساختمان به ساختمان جلو می رود.

خانه های با مصالح غیر استاندارد از پای بست ویران است

به گفته وی، با این مدل و شیوه اجرای تغییرات ، روند نوسازی به شدت کند خواهد بود.قطعا کشوری مثل ترکیه نیز بافت های فرسوده و محله های قدیمی مانند ما داشته و دارد اما با دید کلان و جامع نسبت به این موضوع توانسته به مرور این بافت ها را نوسازی کند.از این تجربیات می توان استفاده کرد. مشکل دیگری که وجود دارد فرسوده سازی است. استفاده از مصالح غیر استاندارد و نقشه های غیر اصولی باعث می شود اصطلاحا خانه از پای بست ویران باشد.

داشتن مدیری آگاه و با تجربه از شاخص های مهم تاب آوری است

وی با اشاره به ویژگی های یک شهر تاب آور ادامه داد: شش فاکتور اصلی برای داشتن شهری سالم و تاب آوروجود دارد. فاکتور اول مدیران شهر و تصمیماتی است که در قبال آن اتخاذ می کنند. یکی از بحث های اصلی که وجود دارد شایستگی مدیریتی است و یکی از شاخص های مهم تقویت تاب آوری داشتن مدیری آگاه و باتجربه است. مدیر شایسته مدیری است که تصمیماتیش امنیت فکری شهروندان و تاب آوری شهر را از بین نبرد.

وی فاکتور دوم را مشارکت اجتماعی مردم عنوان کرد و ادامه داد: وقتی میزان مشارکت مردم در انجام مسئولیت ها و پرداخت عوارض شهری کم شود ، مدیران نیز برای همکاری با مردم دچار مشکل می شوند. همچنین وقتی نرخ جرم وجنایت در محله ای بالا برود میزان تاب آوری آن محله بالطبع پایین خواهد آمد.

رابطه مستقیم فقر و تاب آوری

سیاست های نادرست اقتصادی و پایین آمدن سطح تاب آوری مردم

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شبکه های اصلی و حیاتی« آب ، برق و گاز » به عنوان فاکتور سوم ما بسیار اهمیت دارند و جزو اصلی ترین شاخص تلقی می شوند، افزود: فاکتور چهارم هم موضوعات اقتصادی است و ثابت شده که رابطه مستقیمی بین فقر و تاب آوری وجود دارد. چه درمباحث اقتصاد خرد و چه در اقتصاد کلان ، سیاست های نادرست می تواند سبب پایین آمدن سطح تاب آوری مردم شود، چرا که اصلی ترین دغدغه مردم معیشت است. همچنین فاکتور پنجم مربوط به فرهنگ سازی و مسائل فرهنگی است که اجرای سیاست های آن بسیار سخت و زمان بر است.

عوامل محیطی زیستی و تاب آوری

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی که به مرور زمان در شهر تهران پدیدار شده اند، گفت: عوامل زیست محیطی به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های کشور در جایگاه ششم قرار دارد. هم اکنون میزان مصرف سرانه آب و برداشت آب های زیرزمینی معضل بزرگی است که شهر تهران با آن مواجه است. میزان مصرف انرژی به شدت بالاست و قطعی برق به کرات مشاهده می‌شود. تولید زباله مشکل بزرگی است و دفع این مقدار زباله، چالش به مراتب بزرگتری است.

به گفته وی، هم اکنون در بسیاری از کشور های اروپایی استفاده از کیسه های پلاستیکی محدود شده است و اگر کسی قصد استفاده از آن ها را دارد مجبور به پرداخت هزینه اضافی است. این راه مناسبی برای کاهش میزان مصرف پلاستیک از سوی مردم است. این در حالی است که در فروشگاه های کشور ما مواد پلاستیکی به راحتی و بدون کنترل فروخته و استفاده می شوند و این مواد که قابلیت بازگشت به محیط زیست را ندارند سبب بروز مشکلات زیستی می شوند.

معماری نوین یکی از معضلات شهر تهران 

استادتقی زاده با اشاره به معماری نوین به عنوان یکی از معضلات شهر تهران، افزود: ما در شهرهایی زندگی می‌کنیم که معروف به جزایر گرمایی هستند. تعداد ساختمان ها با ارتفاع زیاد روز به روز در حال افزایش است و این سبب شده است مشکلات آب و هوایی زیادی رخ دهد و من هم اکنون در حال تالیف کتابی به نام« شهرهای  سازگار با اقلیم هستم» و هدف ما نیز باید دقیقا مطابق با عنوان همین کتاب باشد. ما باید به معماری گذشته خود برگردیم و از تجربیات فراوانی که در این حوزه داریم استفاده کنیم.در دهه های اخیر ورود مهندسی شهری نوین به کشور ما باعث تغییر فرم شهرها و مشکلات زیست محیطی شده است. نما هایی که ساختمان های ما در شهر تهران دارند به شکلی هستند که انرژی و گرما را در سطح خود حفظ می کنند و سبب بالا رفتن دما در ارتفاع پایین می شوند.

خطر وقوع زلزله و سیل بسیار جدی است

وی خطر وقوع زلزله و سیل را بسیار جدی خواند و گفت: وقتی صحبت از تغییر اقلیم می شود، هم احتمال وقوع خشکسالی و هم احتمال بروز سیل وجود دارد و موج های گرما و سرما به صورت نامنظم مشاهده خواهند شد. نمونه ای از موج های گرما، امسال در تهران قابل مشاهده بود و به همان میزان موج های سرما نیز اتفاق افتاد.با توجه به بارندگی های غیرمنتظره اخیر ، بعید نیست تهران در آینده نزدیک درگیر سیل شود. همانطور که خطر زلزله بسیار جدی است سیل هم مسئله ای است که قابل چشم پوشی نیست.

به گفته استاد تقی زاده، با نگاه به رودخانه های تهران تجاوز به حریم رودخانه مشاهده می شود. مسیر بسیاری از رودخانه های تهران به طور انسانی تغییر داده شده است و وقتی خانه رود از آن گرفته می‌شود روزی به آن برگردانده خواهد شد و سیل هر چیزی که در مسیر خود ببیند از میان برخواهد داشت.

وی با اشاره به اهمیت ارزیابی شرایط به عنوان پیش نیاز حل آنها، افزود: مهمترین موضوع برای مدیریت این مشکلات توانایی ارزیابی صحیح آنهاست. اگر ما بتوانیم شرایط را به شکل دقیق ارزیابی کنیم توانایی مدیریت آنرا خواهیم داشت. با ارزیابی صحیح شرایط طبیعی و غیر طبیعی شهر تهران و تقویت نقاط قوت و پوشاندن نقاط ضعف می توانیم پس از چند دهه تقریبا به حالت طبیعی سابق برگردیم.

وضعیت نامشخص فعالیت سامانه رصد و پایش تاب آوری 

این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر اینکه حد فاصل سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ سوله های بحران و تجهیزات ایمنی بیشتر شدند و این نکته خوبی است، گفت: اما در دیگر حوزه ها همچنان مشکل داریم. برای شناخت کامل این مشکلات باید سامانه ای برای رصد و پایش تاب آوری داشته باشیم. این سامانه چند سال پیش راه اندازی شد، اما هم اکنون فعالیت آن نامشخص است. باید هر موضوعی مانند سازگاری ، انرژی ، آب و ... سامانه ای مخصوص به خود داشته باشد و شرایط آن لحظه به لحظه رصد و پیگیری شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)