میرنیوز
حسین صادقی در گفتوگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: در شرایط سخت اقتصادی، بحران شیوع کرونا در کشور و وجود مسائل عدیده نظام آموزشوپرورش، پذیرش سکان هدایت گستردهترین دستگاه پرورش نیروی انسانی جامعه، بدون پیششرطهایی برای رئیسجمهور محترم، به معنای استمرار وضعیت کنونی و عدم ایجاد تحول جدی در نظام تعلیم و تربیت خواهد بود.
وی افزود: بیشک بدون در اولویت قرار دادن حل مسائل آموزشوپرورش از سوی دولت، همراه ساختن سایر اعضای هیئت دولت، مشارکت و حمایت معلمان با این نهاد مهم و تبدیل آموزشوپرورش به گفتمان ملی، هر طرح و برنامهای در مقام عمل، گامی پیش نخواهد رفت.
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه لازم است وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش دولت سیزدهم، قبل از پذیرش ریسک حضور در مقام سکاندار بزرگترین دستگاه اجرایی کشور، به چند سؤال مهم، کلیدی و اساسی، پاسخ روشنی ارائه دهد تا شاید نظر معلمان و نمایندگان را برای کسب رأی اعتماد، جلب کند، گفت: سوالاتی که علیرغم ارائه طرحها و راهحلهای متعدد از سوی وزرای پیشین، همچنان لاینحل و بیپاسخ مانده است.
وی در ادامه به طرح پرسشهای مذکور پرداخت که در ادامه میآید:
۱- راهکارهای وزیر پیشنهادی برای جبران کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزشوپرورش در دوره کنونی که با خیل عظیم بازنشستگی همکاران مواجهیم، چیست؟
۲- برای جبران کسری بودجه آموزشوپرورش و پرداخت به هنگام مطالبات انباشته شده معلمان چه راهکاری را در پیش خواهد گرفت؟
۳- وزیر پیشنهادی، برای افزایش نقش مدرسه به عنوان کانون پیشرفت محلی، بهویژه در ابعاد فرهنگی و اجتماعی چه برنامهای ارائه میدهد؟
۴- اغلب مدیران آموزشوپرورش با حوزه مسئولیتی خود، «تعارض منافع» دارند؛ برای حل این مسئله چه تدبیری اندیشیده است؟
۵- برای کاهش تنوع مدارس و کمک به بسط و عدالت آموزشی در برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت باکیفیت چه برنامهای طراحی کرده است؟
٦- وزیر محترم پیشنهادی دولت درباره گسترش و توسعه فعالیت مدارس غیردولتی چه دیدگاهی دارد؟
٧- گزینه تصدی وزارت آموزشوپرورش چه برنامه ای برای تعیین تکلیف نیروهای حقالتدریس و نیروهای تعهد خدمتی دارد؟
٨- آیا برای تحقق واقعی رویکرد مدرسه محوری و کاهش تمرکز در سطوح مختلف مدیریتی برنامهای دارد؟
۹- برای اصلاح و چابک سازی ساختار فربه حوزه ستادی و احیای مرکز برنامهریزی و منابع انسانی چه تصمیمی در سر میپروراند؟
۱۰- برای احیای بیمه تکمیلی و فراهم کردن امکانات رفاهی در شأن فرهنگیان چه برنامهای دارد؟
۱۱- وزیر پیشنهادی تا چه میزان ترکیب تیم معاونان و مدیران ستادی و استانی آموزش و پروش را تغییر خواهد داد؟ آیا آرایش سیاسی خاصی مدنظر دارد؟
۱۲- وزیر پیشنهادی برای کاهش فاصله دریافتی معلمان نسبت به سایر کارکنان دولت چه برنامهای دارد؟
۱۳- قریب به ۱۰ سال از تنظیم و ابلاغ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش میگذرد؛ مهمترین برنامه وزیر پیشنهادی برای تحقق اهداف این سند چیست؟
۱۴- مهمترین برنامه ایشان برای ایجاد نصیب برابر آموزشی در نظام تعلیم و تربیت کشور چیست؟
۱۵- مهمترین برنامه گزینه پیشنهادی دولت سیزدهم برای ارتقای منزلت اجتماعی و اعتلای جایگاه حرفهای منابع انسانی چیست؟
۱۶- مهمترین عامل عدم تصویب نظام رتبهبندی معلمان از دیدگاه وزیر پیشنهادی چیست؟ برای تصویب و اجرای دقیق آن چه تدبیری اندیشیده است؟
۱۷- تا چه حد به ایجاد سازمان نظام معلمی اعتقاد دارد؟
۱۸- اگر بیماری کرونا همچنان شیوع داشته باشد، چه رویکردی برای استمرار فعالیت مدارس در مهرماه در پیش خواهد گرفت؟
۱۹- صندوق ذخیره فرهنگیان در سالهای اخیر دچار خسارتهای فراوانی شده است، وزیر پیشنهادی برای جبران این خسران چه برنامهای دارد؟
۲۰- احزاب، جناحها و تشکلهای صنفی در تصمیمگیریها و انتخاب و انتصابهای گزینه پیشنهادی چه جایگاهی دارند؟
این کارشناس حوزه آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه علاوه بر مسائل مطرح شده، مسائل و مطالبات بسیار دیگری وجود دارند که بدون ارائه پاسخ روشن و داشتن برنامه عملیاتی مشخص، نمیتوان عهدهدار پست دستگاه عریض و طویل تعلیم و تربیت شد و در عین حال ابراز امیدواری کرد که وزیر آموزشوپرورش پیشنهادی دولت پیش از پذیرش این مسئولیت خطیر، به جد به سؤالات، چالشها و انتظارات جامعه فرهنگی از خویش اندیشیده باشد.
صادقی تصریح کرد که در این میان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز انتظار میرود در انتخاب وزیر بزرگترین نهاد متولی تعلیم و تربیت کشور، علاوه بر تخصص به جمیع خصایص گزینه پیشنهادی نیز عنایت داشته و در رأی اعتماد خویش متأثر از جریانات سیاسی نباشند و وزیری را بر مسند امور بنشانند که تجلی واقعی شعارها و وعدههای رئیسجمهور یعنی توجه به شایستگیها و شایستهسالاری بوده و مورد اعتماد و احترام قاطبه فرهنگیان کشور که چشم به تغییر و تحول واقعی دوختهاند، باشد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳