میرنیوز
محمد درویش در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان اینکه نقش مشارکت مردم در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است، اظهار کرد: با این حال حقیقت این است که نقش مردم زمانی پررنگ میشود که قوانین بهنحوی تنظیم و اجرا شوند که مردم احساس کنند در فرآیند مدیریت شهری مشارکت داده و دیده میشوند.
وی ادامه داد: ۸۱.۹ درصد از کل آلودگی گازی که در تهران تولید میشود ناشی از منابع متحرک مانند وسایل حمل و نقل است و ۶۰.۸ درصد ذرات معلق که در هوا منتشر میشود نیز از همین منابع متحرک ناشی میشود بنابراین اگر بتوان برای مردم انگیزهای ایجاد کرد که کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و بهجای آن از دوچرخه و وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرند، آن زمان میتوان به نقش مشارکت مردمی در کاهش آلودگی هوا اشاره کرد اما زمانیکه مردم میبینند استفاده از خودروهای سواری هزینه بیشتری بر آنان تحمیل نمیکند و استفاده از دوچرخه مزیت مالی یا اقتصادی را از طرف مدیریت شهری برای آنان بههمراه ندارد تنها افرادی از دوچرخه و وسایل حمل نقل عمومی بهمنظور کاهش آلودگی هوا استفاده میکنند که بهشدت ایثارگر هستند و دلشان برای آینده شهر و کشور میسوزد.
این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه ابتدا باید قوانینی تصویب شود که برای شهروندان مسئولیتپذیر امتیازاتی را در نظر بگیرد، گفت: بهعنوان مثال در حوزه پسماند فرایند و نحوه دفن و سوزاندن پسماندها که اکنون در کشور صورت میگیرد به شدت در انتشار گازهای گلخانهای و تشدید آلودگی هوا تاثیرگذار است بنابراین لازم است انگیزههایی برای شهروندان ایجاد شود تا سرانه تولید زباله را کاهش دهند و زبالههای خود را در مبدا کاهش دهند و خشک کنند تا منجربه تولید شیرابه نشود.
به گفته درویش، اکنون اشاره مسئولان به نقش مشارکتهای مردمی به مثابه انداختن توپ در زمین مردم است چراکه شاهد بودیم رییس سازمان حفاظت محیط زیست چندی پیش اظهار کرد که مردم باید بین سوزاندن مازوت و خاموشی یکی را انتخاب کنند این در حالیست که این حق مردم نیست و براساس قانون هوای پاک قرار بود هر نوع مصرف مازوت قطع شود و کشور به سمت استحصال انرژیهای نو حرکت کند.
وی ادامه داد: مصرف سوختهای فسیلی باید با صرف هزینههای گزافی همراه باشد تا بتوان برای شهروندان انگیزهای ایجاد کرد تا در فصلهای سرد سال تنپوشهای زمستانی بر تن کنند و منازل خود را بیش از حد گرم نکنند اما چطور میتوان این انتظار را از شهروندان داشت وقتی که میبینند که برق خود سازمان حفاظت محیط زیست بهعنوان پرمصرفترین سازمان کشور قطع می شود؟ چطور مردم میتوانند به صحبتهای رییس این سازمان را بپذیرند که از آنان میخواهد در خانههای خود لباسهای گرم بپوشند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند؟ اینها تناقضات تا زمانی که حل نشوند، نمیتوان انتظار داشت که مشارکتهای مردمی بر کاهش آلودگی هوا تاثیر بگذارد.
این پژوهشگر محیط زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا ناوگان حمل و نقل عمومی از شرایط و امکانات لازم برای تشویق مردم به استفاده بیشتر از آن برخوردار است؟ گفت: طی یک دهه اخیر میزان رغبت مردم کشور نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش یافته است چون دولت طی این مدت نه تنها بههیچ عنوان به سمت نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی حرکت نکرده بلکه وامهایی هم ارائه کرده تا مردم به استفاده از خودروهای شخصی بیشتر تشویق شوند.
وی ادامه داد: اگر دولت بودجهای برای نوسازی و افزایش تعداد واگنهای مترو و اتوبوسها تخصیص میداد و مردم زمان کمتری معطل میشدند و بدون مشکلی با این وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد میکردند بهطور قطع بخش بزرگی از ترددهای غیرضروری با خودروهای شخصی حذف میشدند.
درویش در پایان با اشاره به اینکه صدا و سیما در افزایش آگاهی و اطلاعرسانی به مردم در زمینه اصلاح الگوی مصرف بسیار ضعیف عمل کرده است، گفت: نه در فیلمها و سریالها به این مسائل اشارهای میشود و نه در این زمینه مستند و کلیپهای آموزشی به نمایش در میآید تا مردم در این حوزه آگاه شوند. در عین حال زمانیکه مردم وارد دفاتر برخی مسئولان و روسا میشوند شاهد گرم بودن بیش از حد دمای اتاق و باز بودن پنجرهها هستند. از این رو لازم است ابتدا اصلاح الگوی مصرف را در عملکرد و رفتار مسئولان از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی گرفته تا ساختمان سازمانها و نهادها مشاهده کنند تا جهت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و گرمایشی تشویق شوند.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳