میرنیوز

واکسیناسیون کرونا تنها از طریق شبکه بهداشت / علت افزایش آمار کرونا در شمال کشور

واکسیناسیون کرونا تنها از طریق شبکه بهداشت / علت افزایش آمار کرونا در شمال کشور 2021-01-03T09:06:36+03:30

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، ضمن بیان این مطلب، درباره آلودگی هوا و عوارض آن، گفت: قبل از بحث کرونا، آلودگی هوا همیشه در کلانشهرها مطرح بوده است زیرا ذرات معلق می‌تواند به بافت ریه آسیب بزند. ویروس کرونا و سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی هم هدف اولشان تهاجم به ریه‌ها است. ارتباط تشدید کرونا با آلودگی هوا ثابت شده است، اولین آسیب هر پاتوژنی به ریه در اختلال تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن در ریه‌ها است، ریه به عنوان فیلتر هوا برای سلول‌های بدن عمل می‌کند و هر عامل سبب شود دستگاه تنفسی آسیب ببیند خطرناک است.

وی افزود: یکی از معضلات اصلی کلانشهرها بحث حمل و نقل عمومی است و اکنون در رابطه با کرونا و الودگی هوا دچار دوگانگی هستیم. اگر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند هوا آلوده‌تر می‌شود اما در بحران کرونا می‌گویبم ببشتر از وسایل شخصی استفاده کنند تا تراکم پیش نیاید. تنها راه این است که وسایل حمل و نقل عمومی گسترده شود و نکته دوم نوع سوخت است که در وسایل نقلیه و نیروگاه‌ها مصرف می‌شود و در آلودگی هوا بسیار موثر است. از طرف دیگر ماشین‌های فرسوده‌ای که در شهرها تردد می‌کنند نیز عامل دیگری برای آلودگی هوا هستند. الباه بر اساس قانون هوای پاک نباید تردد داشته باشند.

رییسی در رابطه با ویروس جهش یافته کرونا در انگلستان، تاکید کرد: متاسفانه خبردار شدیم در کشورهای همسایه شرقی هم این ویروس مشاهده شده است و نگران کننده است. ویروس انگلیسی کرونا دیر یا زود به همه‌جا خواهد رفت. ویروس کرونا همواره مستعد جهش است در هر جای جهان است و تاکنون هم جهش‌های زیادی داشته است اما، چیزی که هراس از ویروس انگلیسی را افزایش داده است افزایش سرایت ۷۰ درصدی ویروس است زیرا جهش در جایی رخ داده که قدرت چسبندگی ویروس را بالا می‌برد. ویروس ۳۰ شهریور در انگلستان پیدا شد اما در هفته سوم آذرماه بعد از آنکه ۱۱۰۸ مورد مبتلا پیدا کردند تازه اطلاع‌رسانی آغاز شد.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با ممنوعیت پروازهای خارجی، گفت: علی‌رغم آنکه ۵۰ کشور محدودیت پرواز با انگلستان ایجاد کردند اما دیدیم که کشورهای مختلفی درگیر این نوع از ویروس شدند و حتی چهار مورد در عمان مشاهده شد و اخیرا هم صحبت‌هایی از ابتلا در پاکستان شنیدیم. ما همواره باید آمادگی داشته باشیم. ما بلافاصله پس از انتشار اطلاعات ویروس انگلیسی پرواز انگلیس به ایران لغو شد و سپس قرار شد هر کسی از کل کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شود اول تست PCR منفی داشته باشد و دوم در داخل کشور هم از انها تست گرفته می‌شود و تا زمان اعلام نتیجه باید در قرنطینه خانگی بمانند. حتی زمان اعلام جهش ویروس لیست مسافرینی که دو هفته قبل هم به کشور وارد شده بودند را بررسی کردیم و حتی سه نفر علامت دار را در مشهد بررسی کردیم. مرزها باید کنترل شوند اما ما باید فرض کنیم ویروس وارد کشور شده است، هیچ کار جدیدی نیست که انجام دهیم تنها باید پروتکل‌های فعلی را تشدید کنیم.

وی افزود: مرتبا باید نوع ویزوس را بررسی کنیم و خوشبختانه تاکنون رد پایی از ویروس انگلیسی در کشور ندیدیم. ما از ساده انگاری بسیار بیشتر از ویروس جهش یافته کرونا می‌ترسیم چون سه موج بیماری را تجربه کردیم .

چرایی افزایش بار بیماری در شهرهای شمالی کشور

معاون وزیر بهداشت، ادامه داد: رویکرد ما نسبت به قبل تفاوت پیدا کرده است و سعی می‌کنیم پیش از به اوج رسیدن بیماری در شهرها به فکر باشیم و هشدار دهیم، الان در استان گیلان شهر لاهیجان در مرز هشدار است. اینکه در شهرهای شمالی درگیری بیماری بیشتر وجود دارد شاید به دلیل کار بیشتر کارگران فصلی در باغ‌های پرتقال و حتی مسافرت‌های چند هفته قبل باشد، الان در استان‌های شمالی بیشتر روستاها درگیر می‌شوند. شهرهای آمل، بابل، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، سوادکوه شمالی، فریدون‌کنار، قائم‌شهر، میاندرود و نکا در مرز خطر هستند.

مازندران در پیک سوم کرونا

وی در ادامه تاکید کرد: در شهرهایی که قرمر اعلام می‌شود تمام محدودیت‌های مربوط به شهرهای قرمز اعمال می‌شود. در اول آذر تعداد شهرهای قرمز بسیار بالا بود تا اینکه با ایجاد محدودیت‌ها در ۲۹ آذر دیگر شهر قرمز نداشتیم ولی ۱۰ دی دوباره چند شهر قرمز شدند. الان تقریبا کل کشور زرد شدند البته الان ۴شهر قرمز( آمل، رامسر، ساری و سوادکوه شمالی)، ۴۳ شهر نارنجی و ۴۰۱ شهر زرد داریم. اکثر استان‌های کشور پیک سوم بیماری را رد کردند و تنها استانی که خیز سوم تازه شروع شده است مازندارن است که اکنون در حال گذر از پیک سوم است. از طرف دیگر یکی از استان‌های بسیار موفق در کنترل بیماری که خیز سوم بیماری هم نداشته است هرمزگان است.

آثار محدودیت‌های کرونا در کاهش بار بیماری

وی افزود: موج سوم بسیار سهمگین بود، بیمارستان‌ها پر بود و روزانه قریب به ۳۰۰۰ نفر بستری می‌شدند و مرگ و میر به مرز ۵۰۰ نفر رسیده بود و اکنون به حدود ۱۰۰ نفر رسیده است. امروز میانگین کشوری رعایت پروتکل‌ها ۸۶ درصد است. از مهرماه تعداد تست‌ها دو برابر شد و این روند افزایشی ادامه دارد و سپس از ۵ آبان محدودیت‌های بیشتر آغاز شد. از الان به بعد برنامه اصلی ما طرح شهید سلیمانی است زیرا اهداف این طرح مبتنی بر شناسایی زودهنگام بیماران و قرنطینه کردن آنها است.

از جزییات واکسن ایرانی کرونا تا تولید مشترک با کوبا

رییسی درباره واکسن ایرانی کرونا، اظهار کرد: تاکنون در دنیا گاهی اوقات حتی تولید واکسن‌ها تا ۲۰ سال طول کشیده است چون باید مراحل فنی را به دقت طی کند. سازمان بهداشت جهانی به دلیل شرایط خاص بیماری کرونا در جهان مجوز اورژانسی داده است که برخی فازهای واکسن را با یکدیگر ادغام کنیم تا واکسن سریع‌تر به دست آید. یک فاز تحقیقات است، یک فاز پره‌کلینیکال است که واکسن بر حیوانات آزمایش می‌شود و بیشتر به دنبال اثربخشی واکسن هستند و فاز یک انسانی را داریم که هدف اصلی‌اش پیدا کردن عوارض واکسن است و روی چند ده نفر ازمایش می‌شود، فاز دو بر چند صد نفر آزمایش می‌شود و در فاز سه واکسیناسیون می‌تواند بر بیش از ۱۰۰ هزارنفر هم انجام شود.

وی درباره تولید مشترک واکسن با کشور کوبا، گفت: استراتژی‌های تامین واکسن در ایران مشخص است. خیلی از کشورها خودشان را در معرض آزمایش کلینیکال ترایال واکسن‌ها قرار دادند و وقتی می‌گوییم فلان کشور عربی واکسن زده یعنی واکسن را در فاز ۳ مطالعاتی دریافت کرده و معنای آن خرید واکسن تایید شده نیست. در کشور ما با تاکید وزیر بهداشت قرار شد ما در صورتی وارد فاز آزمایشی شویم که واکسن تکنولوژی خودمان باشد و یا با کشوری مشترک باشیم. حتی فاز یک و دو مطالعات بالینی واکسن مشترک با کوبا در کشور و روی خودمان امتحان نشده است. واکسن پنوموکوک‌ هم مشترکا با کشور کوبا در حال تولید هستیم و خط تولیدمان در انستیتو پاستور به دلیل پنوموکوک اماده است و این زیرساخت وجود دارد که به تولید انبوه واکسن کرونا هم برسیم‌. کشور ما ۱۰۰ سال سابقه‌ی داشتن انستینو پاستور و سابقه درخشان واکسن سازی را دارد. شرکت‌های دانش‌بنیان به شدت در حال کار و تلاش هستند تا سریع‌تر به واکسن برسیم.

وی درخصوص وردات واکسن خارجی کرونا، گفت: متاسفانه در این زمینه حرف و حدیث زیاد است. تاکنون هیچ واکسنی وارد کشور نشده است و مشخص‌ترین مسیر کووکس است، مشکلاتی در انتقال پول داشتیم که حل شده است و امیدواریم ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز سهم ما در کووکس پیش از سال جدید به دست ما برسد.

رییسی تاکید کرد: نظام سطح بندی و اولویت بندی برای تزریق واکسن آماده شده است. مردم بدانند تنها مرجع رسمی تزریق واکسن کرونا شبکه بهداشت و درمان است و عرضه واکسن از هر جای دیگری مردود و غیرقانونی است و تزریق واکسن بر اساس اولویت بندی و اعلام قبلی از شبکه بهداشت انجام خواهد شد.

تالارهای پذیرایی همچنان باید تعطیل باشند

وی درباره بازگشایی تالارهای عروسی، بیان کرد: اگر شرایط فراهم باشد امکان بازگشایی وجود دارد الان هنوز شهر و شهرستان سفید نداریم و تالارها نیز جزو مشاغل گروه ۴ هستند و باید تعطیل باشند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)