میرنیوز
حسین قاسمی در گفت وگو با ایسنا، در توضیح جزئیات طرح الزام اخذ کارت ملی برای ارائه خدمات توسط دستگاه های اجرایی در حوزه شهرها گفت: در سال ۱۳۷۶ قانون الزام شماره ملی و کد ملی اختصاصی برای هر فرد ایرانی در مجلس مصوب شده است. در ماده ۲ آئین نامه این قانون الزام می کند که افراد ایرانی بالای ۱۵ سال باید این شماره ملی و کارت ملی را داشته باشند و هم همیشه همراه خودشان این کارت ملی باشد. بنابراین از لحاظ الزام قانونی در سال ۱۳۷۶ این قانون مصوب شده است.
وی افزود: از نظر اینکه چه تعداد در حال حاضر کارت ملی دارند و چه تعداد ندارند، باید تاکید کنیم که اگر مبنای ۱۵ سال سن را محاسبه کنیم در حال حاضر ۶۲ میلیون ایرانی واجد شرایط گرفتن کارت ملی هستند، یعنی ۶۲ میلیون از ۸۵ میلیون جمعیت ایران واجد گرفتن این کارت هستند، اما از این ۶۲ میلیون نفر ۵۰ میلیون نفر کارت ملی گرفته اند.
قاسمی ادامه داد: بالای ۸۰ درصد جمعیتی که شامل اخذ آن می شوند کارت خود را دریافت کرده اند و ۱۲ میلیون نفر هم یا اقدام نکرده اند یا اقدام کرده اند و قبضی که کد ملی روی آن درج شده را دارند، اما هنوز کارت خود را دریافت نکرده اند.
وی در تشریح استفاده از کارت ملی برای اعمال محدودیت ها گفت: در حال حاضر بر اساس طرحی که با هماهنگی وزارت ارتباطات و وزارت راه انجام شده ارائه خدمات حمل و نقل مسافری بین استان ها با ارائه کارت ملی انجام می شود. یعنی اگر فردی بخواهد با هواپیما، قطار یا اتوبوس از تهران به هر جای ایران سفر کند هنگام اخذ بلیت باید کد ملی را ارائه کند تا بلیت برای وی صادر شود.
وی ادامه داد: وقتی کد ملی را ارائه می کند سامانه وزارت راه در حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای به بانک های اطلاعاتی وزارت بهداشت متصل است. به این ترتیب اگر فرد به عنوان یک ایرانی به آزمایشگاه یا بیمارستانی مراجعه و به دلیل کرونا آزمایش داده باشد یا بستری شده باشد اگر بخواهد بلیت دریافت کند سابقه فرد مورد بررسی قرار می گیرد و اگر فرد کرونا مثبت باشد نمی تواند بلیت دریافت کند.
وی افزود: به این ترتیب این فرد شناسایی و به وی اعلام می شود که به قرنطینه برود و اگر هم از قرنطینه بیرون بیاید جریمه خواهد شد. این موضوع در حوزه حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای عملیاتی شده است.
وی تاکید کرد: جالب است بدانیم روزانه با افراد زیادی در این طرح مواجه می شویم که به دلیل کرونا مثبت بودن نباید سوار هواپیما، اتوبوس و قطار شوند اما رعایت نمی کنند ولی با استعلامی که انجام می شود این مسئله مدیریت می شود.
دبیر کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا با اشاره به ارائه پیشنهادی در جلسه قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا گفت: در این جلسه پیشنهادی را مطرح کردیم که با استفاده از کارت ملی علاوه بر سیستم حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی در حوزه های شهری نیز این موضوع عملیاتی شود، منتهی این موضوع به صورت مرحله به مرحله در شهرها اجرایی شود.
وی ادامه داد: مثلا ورود افراد به ادارات برای اخذ خدمات اداری الزام همراه داشتن کارت ملی را داشته باشد و اگر فردی در آنجا شناسایی شود که قبلا کرونا مثبت بوده یا هنوز دوره ۱۴ روزه خود را طی نکرده اجازه ورود و ارائه خدمات به وی داده نمی شود. این مسئله در بانک ها یا در حوزه سایر دستگاه هایی که به مردم خدمات ارائه می کنند انجام خواهد شد و در مرحله بعدی سیستم حمل و نقل عمومی را نیز شامل خواهد شد.
وی افزود: یک بخش از این کار از طریق استعلام لحظه ای انجام می شود که QR کدی در سامانه اپلیکیشن ماسک طراحی شده که هر کسی که گوشی هوشمند داشته باشد با داشتن کارت ملی می تواند کارت ملی را اسکن کند و سابقه سبز یا قرمز بودن فرد قابل مشاهده خواهد بود. سبز بودن به معنای اینکه سابقه ای از لحاظ کرونا نه بستری و نه نتیجه آزمایش نداشته و کرونا ندارد و سالم است و قرمز نیز به معنای اینکه فرد یا قبلا آزمایش داده و کرونا مثبت بوده و دوره ۱۴ روزه را طی نکرده و یا بستری بوده و دوره ۲۰ روزه بعد از بستری را طی نکرده است.
وی تاکید کرد: این کار برای این است که در فرآیند مدیریت این بیماری منحوث بتوانیم هم خدمات ارائه دهیم و هم جلوی افرادی که مثبت هستند یا قبلا بستری بوده اند و دوره قرنطینه آنها کامل نشده گرفته شود که موجب انتشار این بیماری نشود.
قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص بازه زمانی اجرای این طرح گفت: این موضوع بازه زمانی مکانی ندارد و جزو مواردی است که به صورت مستمر انجام می شود. چرا که به بحث پایش، غربالگری ونظارت کمک می کند. لذا محدودیت زمانی و مکانی ندارد. اجرای آن نیز در حوزه شهری مرحله به مرحله است چراکه در حوزه زیرساخت ها مثلا در حمل و نقل عمومی هنوز اتصال برقرار نشده لذا درمرحله اول جاهایی که امکانات و زیرساخت ها را دارند این موضوع در آنها اجرایی می شود و همزمان جاهایی که ندارند با فراهم شدن زیرساخت ها به موضوع اضافه خواهند شد.
دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی کرونا در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص اجرای طرح جدید محدودیت های کرونایی گفت: اعلام زمان دوهفته ای برای اجرای این طرح صحیح نیست. این طرح قید زمانی برای پایان ندارد. در حقیقت زمانی پایان می یابد که وضعیت از قرمز به نارنجی از نارنجی به زرد واز زرد به سفید تبدیل شود که در آن هنگام طرح خاتمه یافته است.
انتهای پیام
؟؟؟
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳