میرنیوز
علی امام در گفت وگو با ایسنا، در مورد چشم انداز متروی تهران با بیان اینکه سعی کردیم با نگاه به افق سال ۱۴۲۰ نقشه راه درست و قابل اجرایی برای ادامه روند ساخت و سازها در مترو تدوین شود، گفت: خوشبختانه به موجب بازنگری صورت گرفته در طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران که در روزهای پایانی بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به سرانجام رسید، حالا شبکه متروی پایتخت برای حداقل ۲۰ سال آینده خود، برنامه و آدرس مشخصی در اختیار دارد که در صورت تامین منابع مالی و در اولویت قرار گرفتن این ماموریت ملی، امکان اجرایی شدن صددرصدی آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه شرکت مترو در مطالعات جدید ۴ خط جدید (۸ تا۱۱ ) و ۲ خط اکسپرس را در افق کاری خود دارد، افزود: همچنین در ۳ سال گذشته ۳۲ کیلومتر مسیر و ۱۷ ایستگاه به شبکه مترو افزوده شده و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، ایستگاه برج میلاد نیز بزودی درآبان ماه جاری افتتاح می شود و این در حالی است که طبق برنامه، قرار شده در نیمه دوم سال تعداد ۱۲ ایستگاه به بهرهبرداری برسد و در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نیز حدوداً همین تعداد ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد.
امام با بیان اینکه در این مدت سعی کردیم دسترسی مردم به مترو تسهیل یابد و برهمین اساس تاکنون ۷ ورودی جدید احداث شده و می بایست طی یک سال آینده، ۸ ورودی جدید دیگر نیز ساخته شود، گفت: همچنین در این مدت ۳ پست برق جدید که کمک فراوانی به حفظ ایمنی تردد قطارها کرده و ضریب اطمینان مناسبی برای تامین نیروی محرکه واگن ها به شمار میآید، در کنار ایجاد ۵۰ سامانه مرتبط با تکمیل هواکشهای میان تونلی، آسانسورها و پله های برقی برای خطوط بهره برداری شده قبلی، ایجاد شده و ۲ پست برق دیگر نیز در آستانه بهرهبرداری است.
وی با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقلی ریلی، یکی از دغدغههای همیشگی مدیریت شهری در این سالها بوده است تا ضمن کاهش سر فاصله حرکتی قطارها، آسایش بیشتری برای مسافران فراهم شده و از ازدحام جمعیت در واگن ها تا سرحد امکان جلوگیری شود، افزود: در این دوره مدیریت شهری ۱۳۳ واگن به ناوگان مترو افزوده شد و از سویی دیگر برای کاهش وابستگی به شرکتهای واگنساز خارجی و صرفه جویی در خروج ارز از کشور، پروژه ساخت قطار ملی با تکیه بر توان متخصصان داخلی آغاز شد تا طی همکاری مشترک با معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، اولین نمونه از یک رام قطار ساخت داخل به مرحله تولید برسد که ان شاالله تا ایام دهه فجر امسال به بار خواهد نشست.
به گفته امام، در این مدت ساخت تجهیزاتی از قبیل قطعات واگن، ریل، آسانسور، پله برقی، سامانههای تهویه، سامانههای تامین و توزیع نیروی برق در کشور بومی سازی شده و شرکت های مختلف که توانسته اند استانداردهای بین المللی و مورد تایید شرکت مترو را پاس کنند، شناسایی شدند.
وی با ییان اینکه یکی از اقدامات مهم، ساخت پایانه و پارکینگ برای قطارها بود، ادامه داد: شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد اما واقعیت آن است که این موارد یکی از الزامات ضروری در بهرهبرداری از خطوط مترو به شمار آمده و تاثیر بسزایی در کاهش سرفاصله حرکتی قطارها، امکان افزایش ناوگان و تعداد جابجایی مسافر و همچنین رسیدگی به وضعیت سرویس و نگهداری واگنها دارد.
به گفته وی، خوشبختانه بهرهبرداری از فاز نخست پایانه اکباتان به عنوان نخستین پایانه زیر زمینی مترو کشور در برنامه سال جاری شرکت مترو قرار دارد و از سویی دیگر عملیات اجرایی ساخت پایانه ۵۰ هکتاری آزادگان که مربوط به خط ۳ مترو میشود نیز در آبان ماه امسال آغاز خواهد شد تا فاز نخست آن در صورت تامین به موقع منابع مالی در سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد.
امام در مورد آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ و توسعه شمالی خط ۷ نیز با با بیان اینکه با احداث خط ۱۰ یک کریدور شرقی-غربی به طول ۴۳ کیلومتر در تهران ایجاد می شود، گفت: این خط مترو قرار است در ۵ فاز تکمیل شود، مناطق ۱ تا ۵ و همچنین منطقه ۲۲ که مناطقی محروم و یا کم بهره از شبکه حمل و نقل ریلی به شمار میآیند، شرایط جدیدی را تجربه خواهند کرد. ضمن اینکه مطالعه به منظور احداث خطوط ۸ و ۹ و ۱۱ نیز به عنوان اولویتهای اجرایی بعدی مترو در دستور کار است تا شبکه فعلی از حالت مرکز گرا به شکل شبکه کامل و فراگیر درآید.
امام اظهار کرد: امید است عملیات حفاری مکانیزه مسیر توسعه جنوبی خط ۶ با دستگاه حفار تمام مقطع (TBM)، تا قبل از پایان سال جاری تکمیل شود.
مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه در این دوره مدیریت شهری، بهرهمندی از منابع مالی جدید از قبیل اوراق مشارکت، احیاء مجدد شرکت مجتمعهای ایستگاهی و TOD مجدانه در دستور کار قرار گرفت، افزود: خوشبختانه در ۳ سال گذشته مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی ناشی از انتشار اوراق مشارکت به شبکه مترو تزریق شد و این مهم برای سالجاری نیز در حال پیگیری و انجام است.
وی تصریح کرد: تخصیص منابع حاصل از صدور پروانه ساخت در شعاع ۳۰۰ متری ایستگاههای مترو برای توسعه حمل و نقل عمومی، فروش مجتمعهای ایستگاهی و همچنین بهرهمندی از منابع دولتی مرتبط با کاهش آلایندههای زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف سوخت، از جمله مواردی است که نتایج امیدوار کنندهای در برداشته و با به ثمر نشستن صد در صدی آنها که البته زمان خاص خود را میطلبد، درآمدهای پایداری نصیب شبکه مترو تهران خواهد شد تا با فراغت نسبی از دغدغه همیشگی تامین منابع مالی، گامهای محکم تری برای رسیدن به اهداف برداشته شود.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳