میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ با گذشت 15 سال از ایجاد "پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش" و هشت سال از ادغام این پژوهشگاه در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، همچنان وضعیت استقلال این پژوهشگاه محل اختلاف نظر دولتمردان و برخی اهالی آموزش و پرورش است.
موضوع احیای استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش پس از واگذاری اجرای زیرنظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین به آن توسط وزیر آموزش و پرورش در آذر ماه سال گذشته بهصورت جدی مطرح شد؛ پس از گذشت شش ماه، در خرداد ماه سال جاری نیز حسن ملکی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خبر از طراحی ساختار جدید این سازمان بدون وجود پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و استقلال آن را داد.
سپس در سوم تیر ماه وزیر آموزش و پرورش با صدور حکمی، فرهاد کریمی را بهعنوان رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش منصوب کرد؛ با این وجود هنوز خبری در خصوص موافقت سازمان اداری و استخدامی با ایجاد پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش بهصورت مستقل در وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است.
پژوهشگاه از ادغام تا احیا
اساسنامه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در 28 خرداد 84 توسط شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصویب و شخصیت حقوقی آن رسمیت یافت؛ پس از آن طبق مصوبه 27 دی 89 شورای عالی اداری این پژوهشگاه در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادغام و از نمودار سازمانی وزارت آموزش و پرورش حذف شد.
از آنجایی که این پژوهشگاه با مصوبه شورای عالی اداری در ابتدای سال 90 ادغام شده است، احیای آن ایجاد موسسه دولتی جدید محسوب شده و طبق ماده 123 قانون مدیریت خدمات کشوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجاز به صدور مجوز جدید برای این پژوهشگاه نیست و بر اساس تبصره ماده 115 قانون مدیریت خدمات کشوری آموزش و پرورش باید به ترتیب نظر موافق شورای عالی اداری، هیئت وزیران و مجلس را در این باره جلب کند که با توجه به وضعیت بودجهای و سیاستهای انقباضی موجود، اخذ تایید از این مراجع بسیار سخت، زمانبر و بعید به نظر میرسد!
دلایل ادغام
در مصوبه شورای عالی اداری هدف از ادغام پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حذف واحدهای موازی و یکپارچهسازی امور پژوهشی و اعمال مدیریت واحد و استفاده بهینه از امکانات موجود ذکر شده است؛ بر این اساس دولت با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش ترجیح داده است این پژوهشگاه را در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی که سابقه و اختیارات بیشتری در امور پژوهشی دارد، ادغام کند.
احیای استقلال پژوهشگاه و سهم ناچیز دانشگاه فرهنگیان
فرهاد کریمی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در مصاحبهای در فروردین ماه 1399 احیای استقلال این پژوهشگاه را لازمه انجام تحقیقات اساسی و جدی در آموزش و پرورش دانسته و مهمترین وظیفه آن را اجرای 18 برنامه از 38 برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین اعلام کرده است همچنین وی تحقق سریعتر، بهتر و گستردهتر فعالیتهای پژوهشی، جذب پژوهشگر و اعضای هیئت علمی، تقویت گروههای پژوهشی، راهاندازی آزمایشگاهها و مراکز رشد، ظرفیتها و فرصتهای مطالعاتی، برگزاری کارگاههای آموزشی و پژوهشی و تسهیل کاربست مطالعات ملی و بینالمللی را از جمله مزایای استقلال پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش برشمرده است؛ فرهاد کریمی سهم هر کدام از دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی را 2 برنامه از 38 برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی ذکر کرده است.
در این مصاحبه، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ضمن تاکید بر این موضوع که تحقیقات دانشگاهها، پایاننامهها و رسالهها برای آموزش و پرورش کافی نیست و وزارت آموزش و پرورش نیازمند داشتن یک پژوهشگاه مستقل است، به سابقه انجام 285 پژوهش که 90 درصد آنها به تقاضای وزارت آموزش و پرورش انجام شده است، اشاره کرد.
مخالفان و موافقان استقلال پژوهشگاه چه میگویند!
علاوه بر نظرات رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، دلایل دیگری نیز برای احیای استقلال پژوهشگاه از سوی برخی موافقان آن بیان میشود؛ آنها معتقدند که ساختارهای پژوهشی موجود در وزارت آموزش و پرورش نتوانستهاند انتظارات و نیازهای این وزارتخانه را برآورده سازند و وزارتخانه نیازمند ساختاری نو با ماموریتی صرفاً پژوهشی است که زمام امور را در دست گرفته و پژوهشهای مورد نیاز در زمینههای مختلف را انجام دهد.
این افراد تمرکز فعالیتهای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر کتابهای درسی و برنامهریزی آموزشی را مانعی برای ادامه فعالیت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در درون این سازمان دانسته و امیدوارند با احیای استقلال این پژوهشگاه علاوه بر باز شدن فضا برای فعالیتهای پژوهشی متنوعتر، مشکل اعتبارات و امکانات اجرایی محدود نیز برطرف شود.
در مقابل، مخالفان معتقدند احیای استقلال پژوهشگاه موجب تحمیل هزینههای اداری و اجرایی غیرضروری (مانند ایجاد پستهای مدیریتی، واحدهای سازمانی جدید برای انجام امور اداری و اجرایی و مشابه آنها) بر وزارت آموزش و پرورش شده که تناسبی با محدودیت بودجهای شدید این وزارتخانه ندارد و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درباره پژوهشمحور شدن دانشگاهها (بیانات در دیدار روسای دانشگاهها، پژوهشگاهها، مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری در 20 آبان 1394)، راهکار تامین گروههای پژوهشی مورد نیاز آموزش و پرورش از طریق توسعه دانشگاه فرهنگیان را پیشنهاد میکنند.
در این صورت علاوه بر جلوگیری از تحمیل هزینههای اضافی، بدنه هیئت علمی و امکانات پژوهشی دانشگاه فرهنگیان تقویت شده و امکان آموزش دانشجومعلمان و جلب مشارکت آنها و اساتید مراکز این دانشگاه در سراسر کشور برای انجام پژوهشهای تخصصی بهویژه با گستره ملی فراهم میشود و همزمان موجب ارتقای کیفیت و کاهش هزینه و زمان پژوهشهای میدانی مورد نیاز خواهد شد؛ مزیت دیگر این اقدام جلوگیری از پراکندگی مجریان زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و هماهنگی هر چه بیشتر بخشهای آموزش و پژوهش در بدنه وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.
زیرنظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین
زیرنظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از شش زیرنظام این سند است که به دنبال تولید دانش کاربردی به منظور توسعه، تحول و ارتقای کیفیت؛ پیشبینی چالشها، مسائل و بحرانهای پیش رو (وظیفه پیشگیرانه)؛ تشخیص مسائل و بحرانهای تربیتی و راههای مقابله با آنها و توسعه فرهنگ پژوهش است.
هشت اصلِ تنوع و کثرت؛ وحدت و هماهنگی؛ مشارکت و تعامل؛ اخلاقگرایی؛ نوآوری و پویایی؛ بهبود مستمر؛ استمرار و پیوستگی؛ و همهجانبه نگری بر اجرای این زیرنظام حکم فرماست؛ اقدامات اساسی زیرنظام پژوهش و ارزشیابی در سه بخش: الف. مدرسه پژوهنده با محوریت دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و مجموعه مدارس کشور (معلم پژوهنده و دانش آموز پژوهنده)؛ ب. سازمان پژوهنده و ج. پایش و ارزیابی مستمر فرآیندها و روندها، دستهبندی شده است.
این زیرنظام بهصورت مستقیم مرتبط با 11 راهکار و بهصورت غیرمستقیم با 25 راهکار در سند تحول بنیادین در ارتباط بوده و بر اساس آنها 38 برنامه طراحی شده است؛ منابع مالی مورد نیاز انجام زیرنظام پژوهش و ارزشیابی از سرجمع اعتبارات برنامهها و فعالیتهای مرتبط و پیشبینی اعتبارات جدید در بودجه سنواتی وزارت آموزش و پرورش تامین خواهد شد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳