میرنیوز

مرکز وکلای قوه قضائیه سربلند از شکایات متعدد کانون وکلا

 مرکز وکلای قوه قضائیه سربلند از شکایات متعدد کانون وکلا 2020-07-19T10:03:45+04:30

به گزارش گروه اجتماعی تسنیم؛ شماره نهم نشریه "حامی عدالت" هفته‌نامه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، 22 تیرماه گزارشی به قلم محمدصادق فقفوری با عنوان "هجمه علیه تحول" منتشر و تاکید کرد "تمام شکایت‌های زنجیره‌ای کانون‌های وکلا علیه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده رد شده است." متن این مطلب به این شرح است:

شکایت پشت شکایت، همه هم یا منع تعقیب یا برائت! اما گویا باز هم عده‌ای ـ که البته معدودند و پر سر و صدا ـ حاضر نیستند دست از انحصارطلبی و قبیله‌گرایی بردارند. همین معدودها و پر سر و صداها، قشون‌کشی می‌کنند از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور اما باز هم راه به هیچ جا نمی‌برند چون نه استدلالی در چنته دارند و نه "تحول" مجال عرض‌اندام به انحصار و رانت و حرکت بر خلاف اراده مردم می‌دهد.

انگار دستوری با هم هماهنگ می‌کنند تا با طرح دعوا در این دادگاه و آن مرجع، مانعی بتراشند اما غافل از این نکته واضح هستند که چند سنگ‌ریزه نمی‌تواند جلوی سیر رود روان را بگیرد. یا باید با «تحول» و خواست مردم همراه شد، یا محکوم به انزوا و حذف شد.

تاکنون، پس از بررسی همه شکایت‌های زنجیره‌ای کانون‌های وکالی دادگستری از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، بی‌استدلالی و خالی بودن دست شکات اثبات شده و در مقابل بر مسیر تحولی مرکز وکلای قوه قضائیه صحه گذاشته شده است؛ همه این قبیل شکایت‌ها یا منع تقیب خورد، یا برائت یا اعتبار امر مختوم و قس علی هذا؛ اما واضح است که انحصار و منفعت‌طلبی، چیزی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت؛ احتمالاً باید منتظر شکایت‌های جدید و مختومه‌شدن‌های جدیدی هم بود!

"تحول" همه را در خود هضم می‌کند؛ حتی مخالفان هم اگر نخواهند مجبور به جذب شدن در هاضمه تحولی هستند که برگرفته از اراده مردمی است؛ با این حال اقتضای ذات انحصارطلبی و ویژه‌خواری می‌طلبد که همه توان انحصارطلبان مقابل هر تحولی که بر هم زننده انحصار و ویژه‌خواری باشد، به کار انداخته شود. ظاهراً از همین رو چند وقتی می‌شود برخی کانون‌های وکلای دادگستری علیه اقدامات مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده شکایت‌های متعددی را مطرح کرده است که البته همه هم با استدلال قوی و قانونی به بی‌حقی شاکیان و برحقی مرکز وکلا منتج شده است.

جذب سربازکارآموز قانونی است

در تازه‌ترین رأی صادر شده، یک شاکی آن هم وکیل کانون وکلا از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با خواسته ابطال بندهایی از آزمون وکالت سال 98 مرکز، طرح دعوا کرده بود؛ این وکیل از دیوان عدالت اداری خواسته بود تا به دلیل درج شرایط اعطای پروانه وکالت پایه یک بدون تأسیس مؤسسه، معافیت از داشتن مدرک کارشناسی و تعیین تکلیف نهایی نشدن پایان خدمت در هنگام ثبت نام در آزمون، آزمون وکالت ســال 98 مرکز باطل اعلام شود! خواسته دیگر شاکی الزام مرکز وکلا به تعیین و اعلام ظرفیت پذیرش در هر سال همزمان با انتشار تقاضانامه و آگهی آزمون بود؛ در همه این موارد، دیوان عدالت اداری، رأی به نفع مرکز وکلا داد.

این شاکی، در واقع بدون درنظر داشتن حقوق چند ده هزار فارغ‌التحصیل حقوق و صرفاً یا اقلاً بیشتر در راستای منافع عده‌ای خاص که خودشان وکیل هستند و دوست دارند همچنان بازار خدمات حقوقی انحصاری و لوکس باشد، در واقع علیه 104 هزار داوطلب آزمون وکالت طرح دعوی کرده است و درصدد بوده اشتغال این همه را به خطر اندازد؛ فارغ از این موضوع، استدلال و دلالت دیوان عدالت اداری برای رد چنین درخواست غیرمنطیق‌ای قابل توجه است:

"مطابق بند (چ) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14/12/95 مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضائیه مجاز به صدور پروانه وکالت و برگزاری آزمون و مکلف به رعایت سهمیه ایثارگران شده است بنابراین اجازه مرکز منحصر به صدور مجوز تأسیس مؤسسه مشاوره نیست و برگزاری آزمون وکالت خارج از حدود اختیارات نمی‌باشد همچنین با عنایت به مواد 3 و 4 و 5 آیین‌نامه اجرایی مبنی بر تجویز برگزاری آزمون و تعیین شرایط پذیرش کارآموز و صدور پروانه موضوع بندهای هـ ـ 5 و هـ ـ 8 آگهی منتشره آزمون وکالت سال 1398 و بند 6 اطلاعیه ثبت نام آزمون که مورد شکایت قرار گرفته خلاف قوانین موضوعه نیست."

امر مختوم را دوباره مطرح نکنید!

با این که «اعتبار امر مختوم» یکی از بدیهیات حقوقی است و طبق آن دانشجوی ترم اول حقوق هم می‌داند نباید یک موضوع رسیدگی شده را برای دومین بار در مرجع قضائی مطرح کرد؛ اما گویا منافع خاص و قبیله‌گرایی، سهواً و عمداً مجال توجه به این موضوع بدیهی را به برخی از اعضای کانون‌های وکلای دادگستری نداده است!

در یکی دیگر از شکایت‌های مطرح شده علیه مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، چندین کانون وکلا به خط شده‌اند تا بلکه بتوانند مانع رویکرد تحولی شوند اما باز هم مرجع قضائی ترمز آنها را کشیده است؛ کانون وکلای دادگستری خوزستان، گیلان، قزوین، کرمان، منطقه فارس، زنجان، آذربایجان غربی، لرستان، خراسان، قم، مازندران، اردبیل، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و گلستان از دادگاه خواسته‌اند تا آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه را ابطال کند! دادگاه هم این چنین بر بی‌حقی آنها حکم داده است:

"نظر به این که هیئت تخصصی اداری و استخدامی پیشتر به موجب دادنامه شماره 380 مورخ 23 اسفند 96 مصوبه مورد شکایت را مغایر با قانون و قابل ابطال ندانسته است بنابراین موضوع از اعتبار امر مختوم برخوردار بوده و موجبی برای رسیدگی به خواسته شاکی در هیئت عمومی وجود ندارد و با استناد به ماده 58 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392، قرار رد درخواست صادر و اعلام می‌شود. این قرار قطعی است".

باز هم منع تعقیب برای یک شکایت زنجیره‌ای دیگر!

گویا یک اتاق فکر مشخص با لیدری خاص مترصد مطرح شدن کوچکترین انتقادی از کانون‌های وکلا است تا بلافاصله علیه نویسنده مطلب و رسانه منتشرکننده طرح دعوا کند، آن هم زنجیره‌ای و با به خط کردن وکلا از این طرف و آن طرف! گواه این ادعا چند پرونده مطروحه در دادسرای فرهنگ و رسانه است که از قضا اخیراً برای یکی از آنها هم منع تعقیب صادر شده است.

چندین وکیل یا اصالتاً و یا به وکالت از چندین کانون وکلا از سراسر کشور علیه مطالب "وکالت کیلویی چند؟!" و "کانون وکلا یا پیاده نظام دشمنان ایران؟!" منتشره در رسانه‌ها و فضای مجازی، در دادسرای فرهنگ و رسانه طرح دعوا کردند که به دلیل بی‌استدلالی موضوع شکایت، برای این دعوای مطروحه هم منع تعقیب صادر شد؛ محور مطالب مورد شکایت، "فرار مالیاتی"، "آب به آسیاب دشمنان ایران ریختن توسط برخی از وکلای کانون" و " حق‌‌الوکاله‌های نجومی" بود.

هیچ کدام از این موضوعات، پنهانی و افشا نشده نیست؛ هم اعداد و ارقام فرار مالیاتی برخی از وکلا مطرح شده است، هم مصاحبه‌ها، نشست‌ها و یادداشت‌های برخی از وکلای عضو کانون وکلا با اشخاص و رسانه‌های معاند در اینترنت قابل جستجو است و هم خدمات لوکس عده‌ای خاص از وکلا صدای همه را درآورده است؛ با این حال باز هم همان جریان انحصارطلب و قبیله‌گرا، واگویی همین حد از انتقادات مسبوق به سابقه را هم برنتابیده و به هر دستاویز خواهان استمرار وضعیت انحصاری موجود است.

اما مبرهن است که "تحول" و "خواست مردم" بر همه این جریانات فائق خواهد آمد و ضمن پیمودن مسیر، مخالفان و حتی معاندان را ناگزیر به همراهی می‌کند؛ یا این که در صورت همراهی نکردن، خود مخالفان و معاندان به دست خودشان و البته با اراده مردمی که از تحولات اخیر قوه قضائیه نهایت نفع را برده‌اند و می‌برند دچار انزوای کامل و در نهایت هم حذف خواهند شد؛ همان‌گونه که در این یک سال و اندی رخ داده است: با وجود حجم گسترده فضاسازی رسانه‌ای و شکایت بردن به فلان دادگاه و مرجع، وضعیت فعلی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، بالنده‌تر از هر زمان دیگری است و جریان خاص انحصارطلب، منزوی‌تر از همیشه.

انتهای پیام/

منبع : خبرگزاری تسنیم


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)