میرنیوز
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ شاید بتوان گفت در ایام تعطیلات کرونایی مدارس گریزی از آموزش مجازی دانشآموزان نیست، تعطیلاتی که وزیر آموزش وپرورش میگوید اگر حتی با احتمال بسیار ضعیف در سال تحصیلی آینده هم ادامه داشته باشد، آنوقت راه حلی جز گام گذاشتن در مسیر آموزش مجازی و تقویت روشهای آن نداریم.
تعطیلات کرونایی مدارس، آموزش وپرورش را ناخواسته وارد میدان آموزشهای مجازی کرد، عرصهای که پیشتر تجربهای از آن نداشت و حالا آرام آرام البته با مشکلات مختلف در حال تجربه این سبک از آموزش است.
در این میان هم سامانه شاد راهاندازی شد تا بحث آموزشهای مجازی هدفمند و با نظارت بیشتر پیش برود اما حضور معلمان و دانشآموزان در این سامانه و الزام به ساماندهی تمام آموزشهای مجازی در بستر این شبکه دردسرهای مختلفی را رقم زده است، از آماده نبودن زیرساختهای فنی و حل مشکلات در مسیر حرکت تا غایب بودن برخی دانشآموزان از کلاسهای درس مجازی آن هم به دلیل نبود امکانات و زیرساختها.
شاید بتوان بزرگترین انتقاد و واکنش به وضعیت فعلی را از جهت دسترسی نداشتن دانشآموزان محروم حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی و محروم به ابزارهای هوشمند دانست که به اذعان برخی میتواند کارکردهای شبکه شاد را زیر سوال ببرد.
و البته کاملا بدیهی است که آموزش وپرورش توانایی تامین زیرساختها و تجهیز دانشآموزان این مناطق را به ابزار هوشمند ندارد و در این میان همراهی وزارت ارتباطات و سایر نهادهای اقتصادی در راستای مسئولیت اجتماعی آنها ضرورتی است که باید به شکل جدی مطالبه شود.
در این تصویر وضعیت دانشآموزانی که اپلیکیشن شاد را نصب کردند البته تا تاریخ 27 فروردین مشخص است، که کمترین سهم با 6.8 درصد مربوط به استان سیستان و بلوچستان و پس از آن استانهای کردستان و گلستان است.
در همین رابطه حمیدرضا رخشانی مهر؛ مدیرکل آموزش وپرورش استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت دسترسی دانشآموزان استان سیستان و بلوچستان به آموزش مجازی به ویژه اپلیکیشن شاد اظهار کرد: هم اکنون بزرگترین مشکل ما برقراری اینترنت است.
وی افزود: تعدادی از دانشآموزان به این دلیل که زیرساخت اینترنت در روستای محل زندگی آنها فراهم نیست نمیتوانند به شبکه شاد بپیوندند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفت: تعدادی از دانش آموزان مشکل گوشی همراه دارند چرا که خانواده به دلیل مشکل مالی گوشی هوشمند ندارد و گوشی سادهای برای برقراری تماس روزانه دارند.
رخشانی مهر متذکر شد: مشکل دیگر به محرومیت خانوادهها به لحاظ مالی و تعداد زیاد فرزندان مربوط است که همه آنها باید با یک گوشی به شبکه شاد متصل شده و آموزش مجازی را دریافت کنند با این شرایط کار دشوار است.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد ما این است، وزارت ارتباطات بحث دسترسی به اینترنت را حل کند، مطرح کرد: زیرساختهای لازم فراهم شود تا تمام استان تحت پوشش اینترنت قرار بگیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: مجموعههای اقتصادی و خیران نیز به کمک دانشآموزان سیستان و بلوچستان بیایند از سوی دیگر هم اکنون سرانهای که برای مدارس واریز می شد به دلیل تعطیلی مدارس هزینه نشده است تمام این موارد متمرکز شده و صرف تهیه تبلت برای دانشآموزانی شود که از ابزار هوشمند محروم هستند؛ در تبلت دانشآموزی محتوای آموزشی نصب میشود که حتی دانشآموزان بدون اینترنت میتوانند از آن استفاده کنند.
رخشانی مهر عنوان کرد: شاید مطرح شود به تعداد زیادی تبلت نیاز است که امکان فراهم کردن آن میسر نیست اما اگر همه نهادهای اقتصادی کمک کنند و هم افزایی داشته باشیم می توان این مورد را تحت پوشش قرار داد.
وی با اشاره به اینکه 40 تا 50 هزار دانش آموز در سطح استان سیستان و بلوچستان به دلیل نبود زیرساختها نمیتوانند از شبکه شاد استفاده کنند، تاکید کرد: البته این تعداد به وسیله راهبران آموزشی تحت پوشش قرار میگیرند که هر کدام تعدادی از روستاها را تحت کنترل و نظارت دارند، با دانش آموزان ارتباط برقرار کرده و مسائل درسی آنها را پیگیری میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان متذکر شد: در برخی قسمتهای استان حتی امکان دسترسی به شبکه آموزش هم فراهم نیست چون نیاز به آنتن دیجیتال است که تهیه آن به دلیل عدم توانایی مالی خانوادهها میسر نیست البته شبکه استانی با ما همراهی کرده و پایه دوازدهم را تحت پوشش قرار داده است که روزانه سه ساعت آموزش برای پایه دوازدهم ارائه می شود.
رخشانی مهر در پاسخ به این پرسش که آیا در روستاها امکان بازگشایی مدارس و ارائه آموزشها به شیوه حضوری وجود دارد؟ گفت: در برخی روستاها معلمان بومی آنجا هستند که هر روز چند نفر از دانش آموزان را جمع کرده و به خانه آنها رفته و آموزشها را انجام میدهند ولی اگر بخواهیم مدارس را دایر کنیم برخی معلمان از سایر مناطق به روستاها می آیند که این ممکن است باعث شیوع ویروس کرونا شود.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳