میرنیوز

تاخیرهای ۸ تا ۲۲ ماهه در پرداخت معوقات پرستاران / قول استخدام ۹هزار پرستار جدید

تاخیرهای ۸ تا ۲۲ ماهه در پرداخت معوقات پرستاران / قول استخدام ۹هزار پرستار جدید 2019-12-31T11:18:30+03:30

به گزارش ایسنا، محمد میرزابیگی با اشاره به شعار امسال روز پرستار مبنی بر "جامعه و سلامت، هویت و منزلت، رفاه و معیشت" به توضیح خدمات سازمان نظام پرستاری پرداخت و گفت‌: سازمان ما با ۱۸۰ هزار عضو یکی از نهادهای عمومی غیر دولتی است که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سال ۸۱ آغاز به کار کرده‌ و توانسته در دوره‌های مختلف مسائل  حوزه پرستاری را با  رویکردهای مختلف پیگیری کند. مفتخریم که اعلام کنیم در دوره پنجم نظام پرستاری عمده فعالیت‌ها با حضور جوانان دهه هفتادی انجام شود.

وی در ادامه رویکرد این دوره از کار نظام پرستاری را تعاملی و از جنس نگاه به مسائل و ارائه راه حل‌ها دانست و گفت‌: از این رو برای پیگیری مسائل لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد؛ چه از نظر حقوق مردم و چه از نظر حقوق حرفه‌ای و صنفی پرستاران؛ چرا که مسائل مربوط به حوزه پرستاری از سرنوشت مردم جدا نیست.

میرزابیگی در ادامه صحبت‌هایش، روز پرستار در سال جاری را مقارن با شروع سال ۲۰۲۰ میلادی دانست و بیان کرد:‌ این سال به عنوان سال پرستاری نامگذاری شده است. امسال در سراسر کشور با مشارکت جامعه پرستاری و نهادهای هویتی شامل سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری جشن‌هایی برگزار خواهد شد و برنامه‌هایی در این زمینه داریم.

۳ مشکل عمده حوزه پرستاری

وی در ادامه اولویت فعلی سازمان نظام پرستاری را رفع موانع موجود برای پرستاران دانست و گفت: کمبود نیرو، معوقات پرستاران، مشکلات سامانه قاصدک همگی از مشکلاتی است که در دیدار با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شخص رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت به آن اشاره کرده و پیگیر حل آن بوده‌ایم.

کمبود شدید نیروی پرستاری

وی با بیان این که طی دو یا سه سال گذشته استخدام  مناسب در حوزه پرستاری صورت نگرفته است، خاطر نشان کرد:‌ عدم استخدام پرستاران و از طرفی بازنشستگی نیروهای قدیمی منجر به کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور شد. نمی‌توانیم از توسعه تخت‌های بیمارستانی صحبت کنیم بدون آن که در نظر بگیریم به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت شبانه روز باید ۲.۵ نفر گروه پرستاری مشغول  به کار باشد که از این عدد ۱.۸ نیروهای کارشناس پرستاری و ۷./ از گروه پرستاری شامل نیروهای وابسته به پرستاری باشند.

طی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه استخدام پرستاران با روند مناسبی انجام شد. حتی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ نیز استخدام پرستار در بخش دولتی و غیر دولتی داشتیم و حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر پرستار استخدام شدند. اما از سال ۹۵ تا سال ۹۸ هیچ استخدامی صورت نگرفته؛ این در حالی است که طی این سه سال افزایش تعداد تخت و بخش‌های بیمارستانی را در سطح کشور شاهد بودیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در خصوص کمبود نیروی پرستار اکنون به آمار قبل از سال ۹۲ رسیده‌ایم. به شکلی که در سال ۹۵ به ازای هر تخت بیمارستانی، حدود ۱.۳ نفر گروه پرستاری داشتیم که این عدد در حال حاضر به عدد ۹./ رسیده است.

کمبود نیروی پرستار علاوه بر این که مشکلاتی برای خود پرستاران از لحاظ افزایش فشار کاری ایجاد می‌کند، منجر به مشکلاتی برای بیماران به ویژه بیماران بستری شده در بخش‌های ویژه را به دنبال خواهد داشت.

قول وزیر بهداشت برای جذب ۹هزار پرستار تا اسفندماه جاری

میرزا بیگی با اشاره به قول مساعد وزیر بهداشت، مبنی بر استخدام ۹ هزار نفر نیروی پرستاری تا اسفند ماه سال جاری، گفت‌: امیدواریم با این احتساب بخشی از کمبودهای این حوزه  برطرف شود. همچنین با توجه به این که جامعه ایران در حرکت به سوی سالمندی پیش خواهد رفت، تربیت دانشجویان پرستار نیز اولویت خواهد داشت؛ چراکه حداقل تا ۱۰ سال آینده نیاز است که سالی ۹ هزار نیروی پرستار استخدام شوند.

تاخیرهای ۸ تا ۲۲ ماهه در پرداخت معوقات پرستاران

وی در ادامه سخنان خود به مشکلات حوزه پرداخت دستمزد پرستاران اشاره کرد و افزود:‌ در حال حاضر میزان معوقات پرستاران حداقل ۸ ماه و حداکثر ۲۲ ماه است؛ به طوری که در شهر محرومی مانند گچساران، کارانه و اضافه کار پرستاران همچنان پس از ۲۲ ماه پرداخت نشده است.

وی همچنین گفت: طرح قاصدک که از زمان دولت یازدهم شروع به  کار کرد از ابتدا مشکلات خود را داشت؛ اما معاونت درمان وقت، به حرف پرستاران و نمایندگان آنها گوش نکرد تا جایی که در یکی دو سال گذشته مشکلات معوقات به اوج خود رسید.

میرزابیگی با اشاره به دوره خدمت خود در معاونت پرستاری وزارت بهداشت یادآور شد: در شروع کار بنده از اسفند سال ۹۲ کل معوقات پرستاری که ۸۸۰ میلیارد تومان برآورد شده بود با رایزنی‌های صورت گرفته پرداخت شد و تا زمان حضور من در وزارتخانه این معوقات بیشتر از ۳ الی ۵ ماه گزارش نشد.

انتقاد از عملکرد سامانه قاصدک

وی در انتقاد از عملکرد سامانه قاصدک افزود: باید نوع پرداخت فوق مبتنی بر عملکرد و نتیجه کاری باشد که پرستار ارائه می‌دهد و نه مبتنی بر وقت و حقوق  پرستار. با حذف سامانه قاصدک در کوتاه مدت به نظام پرداختی قبل بازردیم اما برای بلند مدت باید به فکر نوع پرداخت مناسبی باشیم.

وی با اشاره به این که پرستاران سالانه ۸۹۰ میلیون بار مراجعه را به عنوان خط مقدم نظام سلامت پاسخ‌گو هستند، گفت: سلامت حق مردم است و پیگیری مشکلات پرستاران می‌تواند کمکی به بیماران نیز باشد. به عنوان مثال ارائه خدمات مراقبتی پرستاری در منزل برای بیماران مزمن می‌تواند منجر به کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها شده و کاهش هزینه‌های بیمار، بیمه‌ها و غیره را به دنبال داشته باشد.

ضرورت ارایه خدمات پرستاری در منزل

وی با اشاره به این که جامعه پرستاری برای این موضوع اعلام آمادگی کرده است گفت: با توجه به این که ۴۰ درصد بیماران بیمارستانی را بیماران مزمن تشکیل می‌دهند، باید با همکاری وزارت بهداشت، به فکر ارائه خدمات مناسب در منزل برای بیماران سکته‌ مغزی، بیماران سرطانی، بیماران دارای شرایط پایدار که در آی سی یو بستری شده‌اند و غیره باشیم که خوشبختانه طرح این موضوع در جلساتی که با مسئولین مختلف داشته‌ایم، مورد استقبال آنها قرار  گرفته است.

میرزابیگی ادامه داد: اکنون هزار مرکز مراقبت فعال پرستاری می‌تواند خدمات پرستاری را با قیمت‌های ارزان‌تر از بیمارستان‌ها به مردم ارائه دهند. دریافت این گونه خدمات علاوه بر آن که هزینه‌ هتلینگ بیمارستان، هزینه رفت و آمد و غیره ندارد، منجر به کاهش بروز عفونت‌های بیمارستانی در بیماران نیز خواهد شد. طی بررسی‌های صورت گرفته کاهش هزینه‌ها در بخش دریافت خدمات پرستاری در منزل حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد برآورد شده است.

وی با اشاره به انجام طرح پایلوت پرستاری در منزل در ۳ استان کرمان، همدان و اردبیل، گفت: این طرح‌ می‌تواند یک حق پیشنهاد به پزشک و یک حق انتخاب به بیمار برای انتخاب روند درمانی‌اش بدهد.

میرزابیگی در خصوص استخدام پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی نیز اظهار کرد:‌ تاکید می‌کنیم که بیمارستان‌های خصوصی هنگام استخدام پرستاران دقت بیشتری برای پذیرش و مدارک ارائه شده از سوی متقاضیان کار داشته باشند تا اصالت کار دقیقا احراز شود.

توقف طرح تربیت کمک پرستار در بیمارستان‌ها

وی در پایان با اشاره به تربیت نیروی پرستار بومی نیز گفت: این طرح در سازمان نظام پرستاری آغاز به کار کرد. اما با مخالفت برخی از همکاران مواجه شد. هدف اصلی این طرح آن بود که ۳۰ درصد از خدمات گروه پرستاری که نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد توسط افرادی ارائه شود که دوره‌های یک ساله کمک پرستاری را گذرانده باشند؛ به طور کلی یعنی این افراد باید یک چهارم دوره تحصیل پرستار را گذرانده و به شکل یک چهارم تعداد پرستاران جذب کار شده تا یک چهارم خدمات پرستاری را به بیمار ارائه دهند. در همین زمینه پس از آن که خدمات ارائه شده توسط پرستار  دسته بندی شد، حوزه کاری کمک پرستاران نیز مشخص گردید. این خدمات شامل کارهایی که اکنون می‌بینیم که خود بیمار یا همراهش انجام می‌دهند. اکنون این طرح متوقف شده است؛ اما در صورتی که نیاز به تربیت کمک پرستار داشته باشیم با توجه به نیاز بخش‌های درمانی، تربیت کمک پرستاران از سر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)