میرنیوز

۱۰۰۰ نخبه در مسیر استخدام در دستگاه‌های دولتی

۱۰۰۰ نخبه در مسیر استخدام در دستگاه‌های دولتی 2023-08-30T12:10:04+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بنیاد ملی نخبگان، سید سلمان سیدافقهی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، ضمن تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی در حوزه نخبگان، گفت: بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد انتظارات مردم و رهبری را در حوزه نخبگان برآورده کند.

وی افزود: بنیاد در صدد است با ارائه طرح‌ها و برنامه‌های مختلف، فضای صرفاً دریافت خدمت را به سمت حل مسائل مهم کشور جهت‌دهی کند که البته فرد نخبه برای این مهم باید ابزار کافی در اختیار داشته باشد تا بتواند به اثربخشی مورد انتظار در جامعه برسد. یکی از ابزارهای مهم برای نیل به این هدف، اشتغال نخبگانی است.

لزوم تنوع‌‎بخشی به مسیرهای به‌کارگیری نخبگان

سید افقهی ضمن تأکید بر لزوم تنوع‌‎بخشی به مسیرهای به‌کارگیری نخبگان، به اجرای طرح بورسیه صنعتی اشاره کرد و ادامه داد: اشتغال نخبگان یک چالش بزرگ برای کشور است به خصوص اینکه نمی‌توان همه نخبگان را در دستگاه‌های دولتی و در بخش دولتی مشغول به فعالیت کرد. بنیاد ملی نخبگان برای پاسخ به این نیاز طرح‌های مختلفی از جمله بورسیه صنعتی را طراحی و اجرا می‌کند تا فرد متناسب با رشته تحصیلی در شرکت و صنعت پذیرنده مشغول فعالیت شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: در این طرح، فرد مستعد در هنگام تحصیل با صنعت و ادبیات آن آشنا می‌شود و می‌تواند به تجربه و توانمندی لازم برای اثرگذاری در حوزه صنعت برسد و آموزش‌های غیردانشگاهی را نیز فرابگیرد تا پس از دوران تحصیل، به شرط رسیدن به استانداردهای لازم، وارد فضای جدی حل مسئله در شرکت پذیرنده شود.

وی یادآور شد: بنیاد ملی نخبگان متناسب با لایه‌های مختلف نخبگی تسهیلاتی را به جامعه نخبگانی ارائه می‌دهد و متناسب با سطح نخبگی فرد انتظارات متقابلی را نیز تعریف می‌کند. در واقع انتظاری که بنیاد ملی نخبگان از مستعد دوره دانش‌آموزی دارد، موفقیت در مسیر علمی و تحقیق است اما در حوزه دانشگاهی فرد مستعد باید به تدریج وارد فضای حل مسائل واقعی کشور شود و در مسیر رفع مسائل و ارائه راهکار برای وطن فعالیت کند. در این چرخه در سطوح بالاتر نخبه باید بتواند مشکلات کلان اقتصاد و صنعت را حل کند و در انتهای این مسیر ضمن تبدیل شدن به یک الگوی مطلوب برای نسل جوان در بخش نظریه‌پردازی نیز به اثرگذاری برسد.

نقش بورسیه صنعتی در حوزه آمایش سرزمینی

سید افقهی با اشاره به اینکه در طرح بورسیه صنعتی، شرکت‌های پذیرنده دانشجویان بورسیه همگی خصوصی هستند، گفت: در این طرح، ۳۰۰ شرکت حضور دارند که ۶۷۰ رشته-محل را شامل می‌شوند. علاوه بر آن، شرکت‌های پذیرندۀ دانشجو در استان محل تحصیل او قرار دارند که این مهم می‌تواند در حوزه آمایش سرزمینی نقش و اثرگذاری بالایی داشته باشد. در واقع، این طرح در هویت‌بخشی و نظم‌دهی به فعالیت‌های دانشگاه نیز به صورت عملی اثرگذار است و می‌تواند نقش دانشگاه را در توسعه منطقه‌ای تعریف و پررنگ کند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری، تعداد ۱۴۸۰ نفر از طرح بورسیه تحصیلی استفاده می‌کنند. این افراد بعد از معرفی چند برابر ظرفیت به صنعت، در صورت مشمول شدن، به میزان حضور هفتگی، از بنیاد ملی نخبگان و شرکت پذیرنده دریافتی ماهانه خواهند داشت. به عبارت بهتر، افراد بورسیه‌شده در سال اول یک روز در هفته و در سال‌های بعد روزهای بیشتری از هفته را در صنعت می‌گذرانند و در هر دوره متناسب با میزان حضور، از حقوق برخوردار خواهند شد.

اجرای طرح بورسیه صنعتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا

سید افقهی یادآور شد: این طرح در سال جاری تنها در مقطع کارشناسی اجرا می‌شود اما در سال‌های آتی با توجه به نقش مهم مستعدان برتر و نخبگان دورۀ تحصیلات تکمیلی در حل مسائل جاری کشور و رفع مشکلات موجود در صنعت و اقتصاد، طرح بورسیه صنعتی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز اجرایی خواهد شد.

بورسیه صنعتی و عدالت شغلی

وی با اشاره به نقش مهم طرح بورسیه صنعتی در عدالت شغلی، ادامه داد: در این طرح فرد بر اساس رتبه و رشته خود به شرکت معرفی می‌شوند و کانال ورودی فرد به مرحلۀ مصاحبه، مسیری امن و رقابتی بزرگ و ملی به نام کنکور سراسری است، از طرفی، مجموعه پذیرندۀ دانشجوی بورسیه نیز گزینش نهایی را انجام می‌دهد تا از بین افراد معرفی‌شده، بهترین نفرات بتوانند مشمول طرح بورسیه شوند؛ البته در این چرخه، ترکیب افراد ورودی به مرحله گزینش در اختیار صنعت نیست بلکه افراد بر اساس رتبۀ خود در کنکور سراسری و انتخاب رشته خود در مسیر گزینش قرار می‌گیرند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: امید است با این طرح، تعداد مستعدان بومی که می‌توانند در دانشگاه‌ها استان تحصیل کنند و در صنایع استان فعال شوند، افزایش یابد و امیدواریم این طرح در بومی‌گزینی دانشجویان بورسیه موفق عمل کند.

ارائۀ تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به مشمولان طرح بورسیه صنعتی

سید افقهی با اشاره به ارائۀ تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به مشمولان طرح بورسیه صنعتی، اظهار داشت: به منظور هدفمند کردن دوره نظام وظیفه، بر اساس توافقات انجام‌شده با ستاد کل نیروهای مسلح، قرار است مشمولان این طرح دورۀ سربازی خود را در شرکت پذیرنده بگذرانند تا از این طریق هم دوره نظام وظیفه را گذرانده باشند و هم در مسیر توانمندی و اثرگذاری در صنعت به صورت پویا حرکت کنند؛ این مهم البته پیشتر در مورد فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان نیز انجام شده بود.

وی در ادامه با اشاره به لزوم ارتقاء حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی در اجتماع نخبگانی، تأکید کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، حاکمیت نسبت به نخبگان وظایف کاملاً مشخصی دارد که این وظایف را می‌توان توجه ویژه و ارج‌گذاری به این افراد دانست اما نخبگان نیز نسبت به کشور وظایفی دارند و نباید رابطه این افراد با حاکمیت صرفاً مطالبه‌گرایانه و متوقعانه باشد. به عبارت بهتر، رابطه حاکمیت و نخبگان، یک رابطه دوسویه است که در آن حاکمیت نخبگان را مورد حمایت و توجه ویژه قرار می‌دهد و در ازای آن، نخبگان نیز بالاترین اثربخشی را در مسیر توسعه کشور برجای می‌گذارند.

تبعیض در حوزه نخبگان عین عدالت است

سید افقهی با بیان اینکه تبعیض در حوزه نخبگان و حمایت ویژه از این افراد به فرموده رهبری عین عدالت است، افزود: با اعطای این امتیازات حداقلی، از طرفی مهاجرت نخبگان کاهش پیدا می‌کند و حاکمیت می‌تواند وظیفه ذاتی خود را در قبال این افراد انجام دهد و از طرف دیگر، این افراد منشأ اثرگذاری در حل مسائل کشور خواهند بود.

تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نخبگان در سطوح حاکمیتی

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان بیان داشت: نظام آموزشی ایران چه در دوره مدرسه و چه در دانشگاه‌های سراسری، کاملاً رایگان است؛ بنابراین می‌توان اذعان کرد مسیر نخبگی تحصیلی در ایران جزو کم‌خرج‌ترین مسیرها در جهان است. به همین جهت فردی که در این مسیر به مرحله نخبگی می‌رسد یا در این مسیر حرکت می‌کند، باید نسبت به کشور، انقلاب و وطن ادای دین و تکلیف کند. در این مسیر البته دولت نیز باید فضای فعالیت متناسب با سطح و تخصص نخبگان را در اختیار آنان قرار دهد تا نخبه متناسب با داشته‌ها و اندوخته‌های خود بتواند در مسیر اثرگذاری گام بردارد. به همین دلیل بنیاد ملی نخبگان تلاش دارد با اعطای برخی تسهیلات زمینه را برای ورود نخبگان در لایه‌های بالای علمی و سیاسی و اجرایی کشور فراهم کند تا این افراد در مقام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری وارد شوند و آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی با همین دید و با همین نگاه به تصویب رسید و در حال اجرا است.

بخشی از نخبگان باید وارد بدنه حاکمیت شوند

وی اضافه کرد: بنیاد ملی نخبگان معتقد است بخشی از نخبگان باید وارد بدنه حاکمیت شوند چون تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری کشور باید به دست نخبگان انجام شود تا این افراد بتوانند با ذهن پویا و خلاق خود آسیب‌های بزرگی مانند دیوان‌سالاری را رفع و برای برون‌رفت از مشکلات موجود در بدنه سیستم اجرایی راه‌حل‌های منطقی ارائه دهند؛ البته برخی نخبگان نیز باید در بخش خصوصی فعال شوند تا بتوانند در سایر حوزه ها و به ویژه اقتصاد نقش آفرینی کنند.

۱۰۰۰ نفر از نخبگان در مسیر استخدام در دستگاه‌های دولتی

سید افقهی ادامه داد: در موضوع جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی، بنیاد ملی نخبگان به تناسب شغل با تخصص و سطح نخبگی فرد تاکید دارد. در واقع، صرف اشتغال فرد در دستگاه اجرایی هدف نیست بلکه هدف اصلی قرارگیری فرد در نقطه اثرگذاری تخصصی است. به همین دلیل از سال آینده در این طرح شغل-محل تعریف می‌شود تا افراد متقاضی در یک فرایند شفاف از همان ابتدا برای شغلی مشخص در دستگاه مشخص اقدام کنند؛ البته در سال جاری نیز با مساعدت سازمان اداری استخدامی ۱۰۰۰ نفر از نخبگان در مسیر استخدام در دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته‌اند.

بنیاد ملی نخبگان فرایند اشتغال نخبه در دستگاه اجرایی را رصد می‌کند

وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر، پایش و نگهداشت فرد در دستگاه اجرایی است. بنیاد ملی نخبگان بعد از جذب همچنان فرایند اشتغال نخبه را رصد می‌کند تا فرد بر اساس توانمندی و قابلیت‌های نخبگی خود، در مسیر اثربخشی قرار داشته باشد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به موضوع مهاجرت نخبگان، خاطرنشان کرد: طبق آمار مؤسسات معتبر دنیا مانند پروژۀ ایران ۲۰۴۰ که در دانشگاه استنفورد انجام شده و آخرین اطلاعات آن مربوط به سال ۲۰۱۸ است، مهاجرت نخبگان از ابتدای انقلاب تا به امروز از ۱.۵ درصد جمعیت کل مهاجران به خارج از کشور بوده نسبت به کل جمعیت کشور، که پس از ۴۰سال با حجم عجیب تحریم، فشار و مشکلاتی که داشتیم به حدود ۳ درصد افزایش یافته است، کسی منکر مهاجرت نیست و باید برای آن فکر شود، اما نکته مهم اینست که بخش زیادی از این مهاجران، مهاجران موقت هستند؛ یعنی حدود ۴۰ درصد از این تعداد به کشور بازمی‌گردند. با این همه کشور باید در موضوع مهاجرت نخبگانی تمهیدات ویژه‌ای بیاندیشند و امیدوارم در راستای خدمت رسانی به مردم عزیزمان به وظایفمان عمل کنیم.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)