میرنیوز

اجرای درس ۳ واحدی یادگیری تجربی برای دانشجویان کارشناسی از مهر

اجرای درس ۳ واحدی یادگیری تجربی برای دانشجویان کارشناسی از مهر 2023-08-05T13:03:53+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست شورای سیاستگذاری تحول و نوآوری آموزشی دانشگاه تهران که در محل سالن شورای دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: موضوع مهارت‌ورزی دانشجویان به عنوان یک دغدغه در همه دوره‌های مدیریتی و همه برنامه‌ها مطرح بوده اما در عمل، اهداف مدنظر در این زمینه کمتر محقق شده است. ایراد اساسی نیز این بوده است که در مرحله اجرا وقتی می‌خواهیم ارتباط با صنعت برقرار شود، سازوکارهای اجرایی این ارتباط برقرار نشده و صنعت پذیرنده این فضا نبوده است.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه از نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲، بین ۳ تا ۱۵ واحد درسی مهارتی برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران اختصاص پیدا می‌کند، گفت: حداقل یک استاد از سوی هر گروه آموزشی دانشگاه به عنوان استاد علاقمند و توانمند برای همکاری در ارائه دروس مهارت‌ورزی معرفی شده است که این استادان اتاق فکر اصلی دانشگاه در زمینه دروس مهارت‌ورزی و اجراکننده این دروس از مهر ماه خواهند بود. گرنت ویژه‌ای در اختیار این استادان قرار می‌گیرد و مشارکت آنها در اجرای دروس مهارت‌ورزی، در زمینه ترفیع و ارتقای ایشان موثر خواهد بود.

استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از بحث مهارت‌ورزی دانشجویان دانشگاه تهران می‌شود، باید توجه داشته باشیم که ماموریت دانشگاه تهران تربیت فارغ‌التحصیلانی چندوجهی و جامع‌الاطراف است که ضمن آشنایی با مبانی تئوریک حوزه تخصصی خود، بتوانند با جامعه و صنعت مرتبط با حوزه تخصصی نیز ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: تجربه نشان می‌دهد که حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های معتبر نیز در بدو ورود به صنعت مربوطه سردرگم هستند و در مرحله جامعه‌پذیری اولیه در صنعت و جامعه، رابطه خوبی بین آموخته‌های خود در دانشگاه با انتظارات محیط صنعت برقرار نمی‌کنند و حتی ابزارهای اولیه را به خوبی نمی‌شناسند؛ اما قدری که جلو می‌روند، موفقیت‌هایشان ظاهر می‌شود. بنابراین واحدهای مهارت‌ورزی برای رشته‌های مختلف پیش‌بینی شده‌اند تا ارتباط اولیه بین دانشجو و صنعت برقرار شود و وقتی فارغ‌التحصیل وارد صنعت می‌شود، دچار شوک روانی نگردد.

مقیمی توضیح داد: واکاوی التهابات پاییز سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد یکی از عرصه‌هایی که باید برای دانشجویان تسهیل‌گری شود اما بیشتر مواقع از آن غفلت شده است، نشان دادن افق آینده و عرصه‌هایی است که دانشجو می‌تواند پس از فارغ‌التحصیلی در آنها اثرگذار باشد. درس یادگیری تجربی که با حضور دو استاد، یکی استاد دانشگاه که متولی درس است و دیگری استاد کارآفرین (استاد مدعو از صنعت) برگزار می‌شود، می‌تواند یک بخشی از کوتاهی‌ها در زمینه امیدآفرینی نسبت به آینده شغلی برای دانشجویان را جبران کند.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه اجرای واحدهای مهارت‌ورزی در دانشگاه تهران به تناسب رشته‌ها می‌تواند تا ۱۵ واحد محقق شود، گفت: در گام اول، ۳ واحد درس یادگیری تجربی به صورت عمومی برای همه رشته‌ها طراحی شده است که البته بخشی از محتوای این درس به تناسب رشته‌ها متفاوت است. درس یادگیری تجربی به نوعی یک آغاز برای ارتباط دانشجو با صنعت است؛ ای بسا همین ارتباط و کاربینی بتواند زمینه را برای اشتغال دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی فراهم کند.

مقیمی با تاکید بر اینکه از ظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی به منظور اجرای درس یادگیری تجربی استفاده می‌شود، درباره روش اجرا و همچنین محاسبه نمره این درس، اظهار داشت: نمره درس ۳ واحدی یادگیری تجربی در معدل منظور می‌شود و گذراندن این درس برای فارغ‌التحصیلی ضروری است. روش کار در کلاس‌های یادگیری تجربی اینطور است که دانشجویان هم کلاس درس به صورت کارگاه آموزشی خواهند داشت و هم کلاس‌های عملی و حضور در محیط واقعی کار را تجربه می‌کنند. در کارگاه‌های آموزشی که می‌تواند به صورت آنلاین و غیرحضوری هم برگزار شود، استادان درس به طرح مباحث آموزشی در حوزه معرفی رشته و کاربردهای آن در صنعت می‌پردازند و در اواسط نیمسال نیز یک دوره شبانه‌رزی سه روزه برای دانشجویان در پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه برگزار می‌شود.

مقیمی از پیگیری راه‌اندازی پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه در چند نقطه کشور شامل اشتهارد، خلیج گرگان، جزیره قشم و مشهد مقدس خبر داد و اعلام کرد: پردیس علم و فناوری شهید چمران در اشتهارد که در جوار سه شهرک صنعتی بزرگ قرار دارد، برای بهره‌برداری و استقرار دانشجویان آماده شده است. امکانات این پردیس علم و فناوری به صورتی است که می‌تواند دانشجویان همه رشته‌ها را پوشش دهد. خوابگاه‌های تجهیزشده در این پردیس دارای ظرفیت اسکان ۳۰۰ دانشجو است، زمین ورزشی تنیس، زمین چمن فوتبال و پینت بال و همچنین محلی برای اجرای برنامه‌های تفریحی، فرهنگی و نمایش در این مجموعه آماده شده است.

رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه هزینه‌های برگزاری دوره شبانه‌روزی سه روزه جهت استقرار دانشجویان در پردیس‌های علم و فناوری به صورت متمرکز فراهم می‌شود، گفت: یک بسته کامل مهارتی، فرهنگی، ورزشی و تفریحی برای این دوره شبانه‌روزی در نظر گرفته شده است. بنابراین اینطور نیست که دانشجویان را به ایستگاه‌های مهارتی ببریم تا فقط با صنعت آشنا شوند، بلکه هدف‌مان این است که با یک برنامه پویا و مفرح، هدف‌های مهارتی و فرهنگی را دنبال کنیم.

دکتر محمود کمره‌ای، معاون آموزشی دانشگاه تهران نیز در آغاز این نشست، گفت: ارائه دروس سه واحدی یادگیری تجربی شامل یک واحد تئوری و دو واحد عملی که گذراندن آن برای فارغ‌التحصیلی همه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران الزامی است، از نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و دانشجویانی که حداقل ۷۰ واحد گذرانده باشند می‌توانند این درس سه واحدی را اخذ کنند.

وی همچنین از توسعه برنامه‌های بین‌رشته‌ای، ایجاد و راه‌اندازی اداره هدایت شغلی، سامان‌دهی دوره‌های کارورزی و هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها را از دیگر برنامه‌ها در راستای افزایش مهارت فارغ‌التحصیلان برشمرد.

در ادامه این جلسه، دکتر فاطمه نارنجی ثانی، رئیس مرکز ارزیابی کیفیت و تحول آموزشی دانشگاه تهران نیز گفت: حفظ و بهبود مستمر کیفیت و ایجاد تحول در نظام آموزشی، مستلزم تغییر در مفاهیم سنتی مرتبط با نظام مذکور و ضرورت تدوین راه‌کارهایی به‌منظور ایجاد و به‌روزرسانی دانش، نگرش و باورهای نوینی برای پذیرش و تحقق مفاهیمی نظیر تحول آموزشی، تعالی‌بخشی و سرآمدی در نظام یاددهی-یادگیری، حفظ و بهبود مستمر کیفیت آموزشی در دانشگاه و افزایش میزان انعطاف‌پذیری، بهره‌وری و پاسخگویی حوزه معاونت آموزشی دانشگاه با محوریت رفع نیازهای صنعت و جامعه و با تأکید بر مهارت‌آموزی و کارآفرینی است.

وی در ادامه، توضیحات تکمیلی در خصوص اهداف رفتاری درس، محتوای پیشنهادی جهت افزایش توانمندی‌های علمی، تخصصی و حرفه‌ای و تخصصی دانشجویان، اهم نقش‌ها و مسئولیت‌های ذی‌نفعان اصلی و درونی دانشگاه در پیاده‌سازی درس، تشریح بسته‌های تشویقی پیشنهادی به تفکیک اعضای هیات علمی، دانشجویان و صنایع و فرآیند پیاده‌سازی درس از ابتدای نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ ارائه نمود.

همچنین نمایندگان گروه‌های آموزشی دانشگاه تهران، دیدگاه‌های خود را درباره نحوه اجرای واحدهای مهارت‌ورزی بیان کردند. استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها، استفاده از ظرفیت پارک علم وفناوری، توجه به مهارت‌های نرم، بازآموزی استادان، توجه به متودولوژی‌های جدید در اجرای دوره‌های مهارت‌آموزی، توجه به اجتماع‌پذیر نمودن دانشجویان، استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی دانشجویی برای اجرایی دوره‌های مهارت‌ورزی، لحاظ نمودن تفاوت در ماهیت رشته‌های تحصیلی در اجرای دوره‌های مهارت‌ورزی و همکاری‌های بین‌رشته‌ای و بین دانشکده‌ای در برگزاری دوره‌های مهارت‌ورزی از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)