میرنیوز

تخصیص ۵ هزار ردیف استخدامی برای جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی

تخصیص ۵ هزار ردیف استخدامی برای جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی 2023-07-04T09:55:28+03:30

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری در دیدار جمعی از نخبگان علمی و فناوری کشور با اشاره به آغاز فرآیند ساخت مسکن برای نخبگان، ادامه داد: موضوع تامین و تخصیص مسکن، دارای پیچیدگی‌ها و البته موانع متعددی است اما معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و همچنین بنیاد ملی نخبگان، تامین مسکن نخبگان را به طوری جدی در اولویت‌های کاری خود قرار داده‌اند. هفته آینده فرآیند ساخت مسکن نخبگان در منطقه ۲۲ آغاز می‌شود. تنظیم و شکل‌دهی به فرآیند تامین و چگونگی تخصیص مسکن، به عنوان اصلی ترین دغدغه در اولویت‌های معاونت علمی و بنیاد ملی نخبگان قراردارد. چراکه اگر موضوع مسکن نخبه حل شود قطعا با تمرکز و فراغ بال بیش‌تری ادامه کار خواهد داد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به تخصیص ۵هزار ردیف استخدامی برای به‌کارگیری و جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی کشور عنوان کرد: به کارگیری و جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی موضوع مهمی بود که اجرای آن از ضرورت‌ها برای تحقق حکمرانی و نقش آفرینی نخبگان در ساحت اجرایی و تصمیم‌گیری کشور است. با توجه به این که این فرآیند برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود، طبعا موانعی بر سر راه آن وجود دارد اما خوشبختانه با تخصیص ۵هزار ردیف استخدامی برای جذب و به کارگیری نخبگان در دستگاه‌های اجرایی،۸۰ درصد مسیر پیموده شده و حکمرانی نخبگانی، یک گام بزرگ رو به تحقق برداشته است.

ارزیابی و جذب نخبگان هوشمند می‌شود

دهقانی با بیان این‌که سازوکارهای شناسایی و حمایت از نخبگان، به سوی پویا شدن و هوشمندی حرکت می‌کند ادامه داد: الگوریتم و شناسایی فعال نخبگان بر مبنای پایگاه‌های داده و با استفاده از فناوری‌های هوشمند، به طور جدی در حال پیگیری است. فرآیند شناسایی، ارزیابی و حمایت از نخبه در جهت تکریم وی باید از سوی بنیاد و با تکیه به فناوری، استفاده از داده‌های پایگاه‌های اطلاعاتی و سامانه‌ها گردآوری و ارزیابی شود و فرآیند شناسایی، ارزیابی و جذب نخبه شکلی پویا و هوشمند پیدا کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری، با تاکید بر این که می بایست سازوکارها و رویکردها در تلقی فرد به عنوان نخبه، ناظر به توانمندی افراد در کارآمدی و حل مشکلات کشور، اصلاح و اجرا شود، ادامه داد: اگر بخواهیم صرفا با جمع امتیازهای کسب شده توسط فرد در معیارهای گوناگون او را نخبه تلقی کنیم، اصل و اساس نخبگی زیر سوال می رود. ممکن است فردی در هر ده موضوع برای احراز نخبگی یک نمره گرفته و مجموع امتیازاتش ۱۰ شده باشد، در مقابل اما فرد دیگری در یک موضوع مهم و راهبردی، ده نمره کسب کرده باشد، بدیهی است که فرد دوم نخبه است. بنابراین باید روندهای ارزیابی نخبگی، به سوی کارآمدی فرد در حل مشکلات اساسی جامعه سوق پیدا کند و اصلاح شود.

دهقانی، با بیان این که رئیس بنیاد ملی نخبگان در واقع ایفاگر نقش ترویج دهنده و نماینده گفتمان نخبگانی در ساختار دولت است، ادامه داد: رئیس بنیاد ملی نخبگان، نماینده صنف نخبگان نیست چراکه نگاه صنفی به نخبگان صحیح نیست بلکه نخبگان یک جریان فعال و اثرگذار هستند که باید گفتمان و نقش آن‌ها در حکمرانی جاری و ساری شود. بنابراین، بنیاد ملی نخبگان را نماینده جامعه نخبگانی برای رساندن دیدگاه ها و دغدغه‌های آنان به دولت و زمینه‌سازی نقش آفرینی جامعه نخبگان در عرصه حکمرانی کشور می‌دانم.

نگاه جدی به جریان اندیشه‌ورزی در حوزه حکمرانی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به حمایت جدی از هیئت‌های اندیشه‌ورزی در قالب اندیشکده‌ها عنوان کرد: در معاونت علمی جریان حمایت از اندیشکده ها و ترویج جریان اندیشه ورزی به طور جدی در حال پیگیری و اجرا است به طوری که ۱۳۰ میلیارد تومان برای حمایت از جریان اندیشه ورزی در حوزه حکمرانی و اجرا اختصاص داده شده است.

دهقانی با تاکید بر این‌که برای حل مشکلات کشور، می بایست حکمرانی نخبگان در بدنه تصمیم‌سازی و اجرای کشور محقق شود که یکی از شاکله‌ها و لازمه‌های حکمرانی نخبگان همین اندیشکده ها و حمایت از اندیشه ورزی نخبگانی هستند، ادامه داد: باید جریان رسوخ نخبگان به بدنه اجرا و حکمرانی به صورت مستمر و تدریجی اتفاق بیفتد و حضور نخبگان در بدنه اجرایی کشور، یکی از همان زمینه‌هایی است که جریان حکمرانی نخبگانی را تحقق می بخشد.

وی با بیان این‌که تحقق حکمرانی نخبگان در بدنه اجرایی کشور، پایداری، صبر و استقامت می طلبد، ادامه داد: حضور و اثربخشی جریان نخبگی، می‌باید در فضای واقعیت و در حل مسایل تجلی یابد. تاثیر گذاری فرد در حل مسایل مهم کشور، بیان‌گر و مبین نخبگی او است. بنابراین به دنبال این هستیم که فضا و مجال حضور نخبگان را در عرصه حل مسائل کلان کشور فراهم کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهمیت اجرای طرح استادمحور با هدف تربیت و اعتلای دانشجویان نخبه به کمک استادان مرجع و شاخص، عنوان کرد: استادانی که دغدغه پروراندن نیروی انسانی نخبه و تربیت افراد توانمند در حل مشکلات کشور را دارند، ذیل بنیاد ملی نخبگان از طریق بسته‌های حمایتی، اعتباری تسهیلات شامل تمامی ابزارهای در اختیار بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی، حمایت می‌شوند تا به عنوان مرجع، الگو و پناه برای سایر دانشجویان، زمینه‌ساز پرورش نیروی انسانی نخبه واقعی و کارآمد در حل مسائل کشور شوند.

طرح کسر خدمت سربازی برای نخبگان خارج از کشور

دهقانی با تاکید بر این که باید باید محیط زیست نخبگانی صحیح را برای نقش آفرینی اثربخش نخبگان کشور از هرکجای دنیا فراهم کنیم، ادامه داد: مهم‌تر از حمایت‌های موردی، ایجاد بستر مساعد و یک فضای تعامل پویا برای نخبگانی است که از سراسر دنیا چه در ایران و چه خارج از ایران، می‌خواهند به نحوی در پیشرفت و اعتلای کشورشان اثرگذار باشند. برنامه همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور تحت عنوان کانکت امکانات و زمینه‌های خوبی را برای تحقق این اثرگذاری فراهم کرد و اکنون با اجرای «کانکت پلاس» زمینه بیش‌تری برای این تاثیرگذاری و نقش آفرینی فراهم شده است. برنامه کانکت پلاس، با تخصیص حمایت‌های بیش‌تر، امکانات بیش‌تر و فضای گسترده‌تر همکاری‌ها، از سوی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری در حال پیگیری است. طرح کسر خدمت سربازی برای ۱۱۰ نفر از نخبگان خارج از کشور در قالب همین برنامه اجرایی شده و تعدادی از این افراد کارت پایان خدمت گرفته‌اند. برنامه کانکت رویکردی همراهانه و همدلانه با نخبگان دارد و زمینه را برای فرزندان ایران هرجای کشور ایران و دنیا، برای نقش‌آفرینی و همکاری اثرگذار در حل مشکلات و پیشرفت کشور فراهم می‌کند.

افزایش ۶ برابری بودجه بنیاد علم ایران

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به گستردگی و عمیق شدن جریان توسعه علمی، با کمک بنیاد علم ایران عنوان کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران در قالب بنیاد علم ایران فعالیت خواهد کرد و بودجه امسال این بنیاد ۶ برابر زمان مشابه در سال گذشته است. بنیاد علم ایران در رویکرد جدید به دنبال جریان سازی و الگوسازی است. به طور مثال ۱۰۰ گرنت با عددهای بزرگ و ۱۰۰۰ گرنت کوچک تر برای فتح قله های علمی اختصاص خواهد یافت و رویکردها به سمت عملیاتی شدن می‌رود.

دهقانی با اشاره به تخصیص اعتبارها به پژوهشگران و نخبگان برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی در قالب اعتبارات شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: امسال نسبت به سال گذشته اعتبار شبکه آزمایشگاهی رشدی ۲.۵ برابری دارد و ۹۰ میلیارد تومان به شبکه آزمایشگاهی اختصاص یافته است که ۶۰ میلیارد تومان آن عمومی و ۳۰ میلیارد تومان آن در راستای اولویت های ستادهای توسعه فناوری های راهبردی صرف خواهد شد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، بر ضرورت حکمرانی نخبگانی برای برون رفت کشور از موانع و مشکلات اشاره کرد و گفت: تا زمانی که حکمرانی نخبگانی محقق نشود به مدینه فاضله و ایده آل نمی رسیم. اما این امر نیازمند طی مسیری پر فراز و نشیب، طولانی و البته نیازمند باور به تغییر، صبر و تحمل است

گفتنی است در این دیدار که ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، حجت الاسلام سعید کرمی نمایندۀ ولی فقیه در بنیاد ملی نخبگان و شقایق حق جوی جوانمرد رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی نیز حضور داشتند، جمعی از نخبگان فعال در بدنه علمی پژوهشی و فناوری کشور دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و پیشنهاداتشان را با معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و سایر مسئولان مطرح کردند.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)