میرنیوز

ارائه گزارش مبسوط سیلاب‌های اخیر به رییس جمهور/آمادگی برای اجرایی کردن راهکارهای علمی

ارائه گزارش مبسوط سیلاب‌های اخیر به رییس جمهور/آمادگی برای اجرایی کردن راهکارهای علمی 2020-03-09T14:06:50+03:30

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در آخرین نشست خبری موضوع سیلاب‌های اواخر سال 97 و اوایل سال 98 که به منظور ارائه گزارش مشروح این سیلاب‌ها به رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد:‌ در بررسی موضوع سیلاب‌ها و تهیه گزارش آن تعداد بیش از 700 نفر از اعضای هیات علمی پژوهشگران، دانشمندان و کارشناسان همکاری کردند و در مجموع بیش از 430 جلسه در بیمه کارگروهها و هیات‌ها برگزار شد و 249 جلسه آن با سازمانهای مختلف و 78 بازدید میدانی نیز به منظور تهیه گزارش سیلاب‌ها انجام گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: در بررسی علل سیلاب‌های اخیر که از سوی رئیس جمهور دانشگاه تهران به عنوان مسئول رسیدگی به این امر انتخاب شد ما پاسخ نهایی 110 سوال رئیس جمهور را را حدود دو ماه پیش ارسال کردیم و امروز نیز مشروح این گزارش از طرف کارگرههای این امر به رئیس جمهور ارسال شد. البته علاوه بر 110 سوال رئیس جمهور خود هیات و کارگروههای این سیلاب 17 سوال دیگر نیز به مجموع سوالات رئیس جمهور اضافه کردند که در مجموع به 127 سوال پاسخ داده شد.

رئیس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها خاطر نشان کرد: گزارش نهایی که قبلا به رئیس جمهور ارائه شد 310 صفحه بود اما گزارش تفصیلی آن که بیش از7 هزار و 600 صفحه است تدوین و به رئیس جمهور ارائه شد که البته در این گزارش امروز علاوه بر پاسخ به سئوالات رئیس جمهور تحلیل‌های بیشتری نیز به آن اضافه شده تا مطلب روان‌تری در اختیار مسئولان قرار بگیرد.

دکتر نیلی خاطر نشان کرد:‌ در تهیه گزارش سیلاب‌های اخیر دو نشست بین‌المللی یک نشست با سازمان WHO و یک نشست با اسکاپ برگزار کردیم که نتایج خوبی از این نشست حاصل شد. ضمن این که استفاده از تکنولوژی‌های نوین در تهیه گزارش نهایی سیلاب‌های اخیر یکی دیگر از مزیت‌های این امر است.

 وی ادامه داد: ما در تهیه گزارش سیلاب‌ها یک سیستم یکپارچه برای مستند سازی اطلاعات هیات تشکیل دادیم که بیش از 5 هزار رکورد در آن ثبت شد.  گزارشات تمامی دستگاهها در این سیستم مدیریت دانش بارگذاری شد و حتی با دستگاههای مختلف مکاتبه کردیم که آیا اجازه دارند اطلاعات آنها در اختیار عموم قرار بگیرد که اغلب آنها با این موضوع موافقت کردند.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد:‌ در بررسی سیلاب‌های اخیر هر کدام از 11 کارگروهی که تشکیل شده بودند گزارش مبسوطی را ارائه دادند تا کسانی که مایل هستند به طور عمیق و گسترده به یافته‌های هیات دست پیدا کند قابل مطالعه باشد و ما فکر  می‌کنیم  این گزارش محصول دانشمندان و کارشناسان و محققین کشور است که به استناد آمار و اطلاعاتی که دریافت نمودند گزارش نهایی را تهیه و ارائه دادند. ما امیدواریم با مطالعه گزارش فوق ما در آینده شاهد کاهش خسران‌ها و آسیب‌های ناشی از بارش‌ها در کشور باشیم.

دکتر نیلی به مهمترین یافته‌های گزارش بررسی سیلاب‌های اخیر کشور اشاره کرد و گفت: این گزارش کلیت منسجم را ارائه داد اما در عین حال این سوال را مطرح می‌کند که آیا این گزارش می‌تواند قابل تامین در رفع سایر بحران‌ها و مسائل کشور باشد که البته ما فکر می‌کنیم که گزارش فعلی مستقل از مصادیقی که مربوط به سیل است می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد و یک چارچوب کلی برای جلوگیری از صدمات و مشکلات ناشی از آسیب‌ها و حوادث طبیعی فراهم کند.

رئیس هیات ویژه بررسی سیلاب‌های اخیر ادامه داد: یکی از مهمترین یافته‌های گزارش سیلاب‌ها این است که مدیریت کشور این ماهیت بین بخشی باید مورد توجه قرار بگیرد. که اگر این موضوع جدی گرفته شود موجب کاهش هزینه‌ها و ارتقاء سلامت در نظام برنامه ریزی‌ها خواهد شد و هر اصلاحی در زیر ساختهای هواشناسی کشور که مستقیم در مدیریت سیلاب موثر است در بهبود خدمات هواشناسی، کشاورزی، حمل و نقل و سایر بخش‌ها نیز تاثیر گذار خواهد بود.

وی همچنین خاطر نشان کرد: گزارش فوق هم به استناد مصادیق و هم به یافته‌های ضمنی و کلان می‌تواند در حوزه‌های دیگر نیز قابل استفاده است. یکی از یافته‌های مهم هیات این است که ما قبل، حین و بعد را به عنوان یک کلیت در نظر گرفته‌ایم و با توجه به این موضوعات مساله را مدیریت کنیم، اما صرف توجه به زمان بروز بحران و تکیه بر آن و عدم توجه به قبل و بعد از آن می‌تواند ما را دچار خسران نماید.

دکتر نیلی همچنین یادآور شد: امیدوار هستیم گزارشی که هیات رسیدگی به سیلاب‌های اخیر تهیه کرد در بحث مدیریت بحران از نتایج آن استفاده شود و سایر مشکلات نیز براساس همین نتیجه بررسی شود، اما یکی از کلان‌ترین یافته‌ای که در گزارش اخیر به آن رسیدیم این است که با بهبود حکمرانی به خوبی می‌شود از آسیب‌های آینده و بروز مشکلات دید جلوگیری کرد، بنابراین تصور ما این است که توجه به اصلاح حکمرانی که ما سعی کردیم در گوشه این گزارش به آن تکیه کنیم می‌تواند کشور را از آسیب‌های آینده مصون نگه دارد.

رییس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: همان‌طور که اعلام شد گزارش نهایی با تمامی جزییات سیلاب‌ها به رییس جمهور ارائه شد. امیدوار هستیم که مورد توجه قرار گیرد و هیات این آمادگی را دارد که در ادامه برای پیاده‌سازی راهکارها، پیشنهادها و سایر مواردی که در این گزارش به آن اشاره شده است به دولت و سایر نهادها و سازمان‌ها کمک کند و من از طرف هیات این آمادگی را اعلام می‌کنیم و اجرایی کردن این راهکارها را وظیفه خود می‌دانیم که امیدوار هستیم این پیشنهاد مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

رییس هیات ویژه رسیدگی به سیلاب‌های اخیر همچنین در خصوص ضمانت اجرایی پیاده‌سازی گزارش حاصل از سیلاب‌های اخیر ادامه داد: امیدوار هستیم جدیت لازم در اجرایی کردن این نتایج از سوی مسئولان و سازمان‌ها وجود داشته باشد چرا که در این گزارش راهکارهای حل مشکلات مختلف بیان شده و حتی مشخص شده است که سازمان چه اقدامی را برای کاهش بحران‌های این چنینی انجام بدهد و مجدد اعلام می‌کنم که هیات رسیدگی به سیلاب‌های اخیر آمادگی اجرایی کردن نتایج گزارش را دارد.

دکتر نیلی همچنین جلب اعتماد عمومی را یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی در کشور عنوان کرد و گفت: همان‌طور که در این گزارش عنوان شده است اگر بحث شفافیت در امور مختلف جدی گرفته شود مطمئنا اعتماد عمومی که یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای است جلب می‌شود همچنان که در گزارش فعلی کاهش این سرمایه یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد خسارت در سیلاب‌ها بود، بنابراین باید بحث سرمایه اجتماعی در جامعه ما ترمیم شود و همبستگی ملی را نیز تقویت کنیم تا با ایجاد اعتمادسازی و ارتقاء سطح آگاهی جامعه بتوانیم از ظرفیت مردم در بروز بحران‌های مختلف از جمله بحران فعلی که همان شیوع کرونا ویروس است استفاده کنیم.

در ادامه دکتر رحیمیان قائم مقام هیات رسیدگی به سیلاب‌های اخیر خاطر نشان کرد: گزارش نهایی سیلاب‌های اخیر برخلاف سایر گزارش‌ها که اغلب نیازمند منابع مالی هستند، به منابع مالی تکیه چندانی ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: آنچه که در این گزارش به آن تاکید شده این است که با یک فرماندهی واحد در کشور و قوانین شفاف در کنار همکاری‌های مشترک سازمان‌ها می‌توانیم از بروز هزینه‌های ناشی از بحران‌ها و آسیب‌های طبیعی و غیره جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)