پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟ 2021-10-20T09:05:47+03:30

به گزارش ایسنا و به نقل از اس تی دی، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تزریق واکسن کرونا می‌تواند هم برای کودکان و هم بزرگسالان ترسناک باشد. اگرچه اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد واکسن‌های کووید-۱۹ وجود دارد اما درک برخی از آن اطلاعات دشوار است.

"گلن جی راپسینسکی"(Glenn J Rapsinski) به عنوان متخصص اطفال و پزشک بیماری‌های عفونی دانشگاه پیتسبرگ و دانشمندی که میکروب‌هایی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها را مطالعه می‌کند به بررسی دقیق  این بیماری و موضوع توسعه واکسن‌های کووید-۱۹ پرداخته‌ است.

مهمترین نکته‌ای که باید در مورد واکسن‌ها بدانید این است که آنها به بدنتان آموزش می‌دهند که چگونه به کمک آنها برای مقابله با عفونت آماده شوند. به این ترتیب واکسن‌ها به بدنتان کمک می‌کنند تا برای حمله میکروب‌ها که ممکن است شما را بسیار بیمار کنند، آماده شود.

هر سه واکسن کووید-۱۹ موجود در ایالات متحده بر  پروتئین میخ مانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ تمرکز دارند. کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ یک ویروس گرد همانند توپ بیس بال دارای چندین برجستگی است. برجستگی‌های روی آن، پروتئین‌‎های میخ مانند هستند.

در یک کروناویروس واقعی، پروتئین‌های میخ مانند به ویروس کووید-۱۹ اجازه ورود به سلول‌ها را می‌دهند تا ویروس بتواند نسخه‌های بیشتری از خود را ایجاد کند. ویروس نیز این کار را با چسبیدن به انواع خاصی از پروتئین‌ها به نام گیرنده‌‎‌های سلول‎های انسانی به ویژه سلول‌های ریه انجام می‌دهد. به این ترتیب، ویروس می‌تواند به سلول‌های سالم نفوذ کرده و آنها را آلوده کند.

واکسن‌های فایزر-بایو ان تک، مدرنا و جانسون و جانسون همه به صورت یکسان و با ارائه دستورالعمل‌هایی به سلول‌های بدن به منظور ساختن این پروتئین میخ مانند، کار خود را انجام می‌دهند. واکسن‌های فایزر و مدرنا این دستورالعمل‌ها را توسط یک مولکول به نام "آر ان ای پیام رسان" با خود به بدن حمل می‌کنند. این مولکول تک رشته‌ای شبیه یک تکه نوار بلند که یک سمت آن دستورالعمل ساخت یک پروتئین کد گذاری شده است، به نظر می‌رسد.

از طرف دیگر واکسن جانسون و جانسون این دستورالعمل‌ها را از طریق مولکول‌های دی.ان.ای به سلول‌ها می‌رسانند. این واکسن از ویروسی به نام آدنوویروس(که نمی‌تواند نسخه‌های بیشتری از خود ایجاد کند) برای حمل دی.ان.ای پروتئین‌های میخ مانند به سلول‌های انسانی استفاده می‌کند. این دی.ان.ای نیز سپس در آران‌ای پیام‌رسان که دستورالعمل‌ها را به پروتئین تبدیل می‌کند، کپی می‌شود.

بنابراین تفاوت اصلی بین سه واکسن این است که واکسن‌های فایزر و مدرنا دستورالعمل لازم برای مقابله با پروتئین را از طریق آر ان ای پیام رسان به بدنتان ارسال می‌کنند در حالی که واکسن جانسون و جانسون دستورالعمل را از طریق دی.ان.ای ارسال می‌کند. در هر صورت هر سه واکسن عملکردی یکسان دارند.

وقتی واکسن وارد بدن می‌شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

هنگامی که واکسن کووید-۱۹ به بدنتان تزریق می‌شود، آران‌ای پیام‌رسان یا دی.ان.ای، توسط سلول‌های بافتی و سلول‌های ایمنی ویژه‌ای که در ماهیچه‌ها، پوست و اندام‌هایی به نام سلول‌های دندریتیک زندگی می‌کنند، محاصره می‌شوند.‌

سلول‌های دندریتیک مانند نگهبانان بر تمام قسمت‌های بدن نظارت می‌کنند و به جستجوی علائم حمله میکروب‌ها مانند کروناویروس می‌پردازند. به محض اینکه دی.ان.ای یا آران‌ای پیام‌رسان در داخل سلول‌های دندریتیک یا بافت قرار گرفتند، سلول‌های بدن از دستورالعمل‌های لازم برای ایجاد پروتئین‌های میخ مانند استفاده خواهند کرد. معمولا انجام این فرایند کمتر از ۱۲ ساعت طول می‌کشد. پس از اینکه پروتئین‌های میخ مانند ساخته و آماده تحویل به سیستم ایمنی می‌شوند، آن دی.ان.ای یا آران‌ای پیام‌رسان توسط سلول تجزیه شده و از بین می‌رود.

جالب است بدانید اگرچه سلول‌های شما پروتئین‌های میخ مانند مخصوص خود را ساخته‌اند اما باید گفت آنها اطلاعات کافی برای تهیه نسخه کامل ویروس را ندارند اما پروتئین‌های میخ مانند می‌توانند سیستم دفاعی بدن را تحریک کنند تا سیستم ایمنی، بخش دفاع خود را تقویت کرده و در صورت حمله ویروس کرونا کاملا آماده باشد.

هنگامی که سلول‌های بافتی و سلول‌های دندریتیک پروتئین‌های میخ مانند را به عنوان بازدیدکنندگان ناخواسته تشخیص دادند، سلول‌ها، قسمت‌هایی از پروتئین‌های میخ مانند را در بخش بیرونی خود قرار می‌دهند تا سایر سلول‌ها نیز آن را مشاهده کنند. در همان لحظه سلول‌های دندریتیک به منظور اطلاع رسانی به سایر سلول‌ها، سیگنال‌ خطر نیز منتشر می‌کنند و اطلاع می‌دهند که پروتئین میخ مانند یک عامل تهدید کننده است. سیگنال‌های خطر نیز مانند تابلوهای زرد نئونی چشمک زن با اشاره به پروتئین میخ مانند می‌گویند: این پروتئین متعلق به بدن نیست و سپس این سیگنال‌های هشدار دهنده پاسخ ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.

وقتی سیستم ایمنی فعال وارد عمل می‌شود، چه رخ خواهد داد؟

پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

به لطف فرآیند هشدار، بدن اکنون در حالت آماده باش کامل و آماده یادگیری مبارزه با مهاجمان است. در این لحظه پروتئین‌های میخ مانند نیز پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ ساخته شده‌اند.

سلول‌های ایمنی بدن که لنفوسیت‌های بی و لنفوسیت‌‎های تی نامیده می‌شوند، علائم هشدار دهنده مهاجم خارجی را تشخیص می‌دهند. در آن زمان هزاران تعداد از این سلول‌ها برای اطلاع از این تهدید جدید وارد عمل می‌شوند تا بتوانند به فرایند حفاظت بدن کمک کنند.

لنفوسیت‌های بی در ساختن تله‌های که آنتی‌بادی نام دارد، مهارت بالایی دارند. این آنتی بادی‌ها می‌‎توانند پروتئین‌های میخ مانند مهاجم را از بین ببرند.

لنفوسیت‌های بی مختلف تعداد زیادی آنتی بادی تخصصی تولید می‌کنند که آن آنتی بادی‌ها قادرند قسمت‌های مختلف یک ویروس یا باکتری را تشخیص دهند. لنفوسیت‌های بی نیز مانند یک کارخانه عمل خواهند کرد و به ساخت آنتی بادی‌های مهاجم ادامه می‌دهند تا در طولانی مدت از بدن محافظت کنند.

گفتنی است یک نوع لنفوسیت تی به نام لنفوسیت‌های تی کمکی در صورت وجود علائم خطر به لنفوسیت‌های بی در ساخت آنتی بادی کمک می‌کند. نوع دیگری از لنفوسیت‌های تی نیز هستند که کارشان این است که بررسی کنند آیا سایر سلول‌های بدن توسط ویروس آلوده شده‌اند یا خیر. اگر این نوع لنفوسیت تی یک سلول آلوده را شناسایی کند، سلول آلوده را حذف می‌کند بنابراین آن سلول نمی‌‎تواند نسخه‌های بیشتری از خود ایجاد کرده و عفونت را به سایر سلول‌ها منتقل کند.

علت درد بازوها پس از تزریق واکسن چیست؟

پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ چه اتفاقی در بدن رخ می‌دهد؟

از آنجا که همه این فرایندهای مهم در بدن اتفاق می‌افتد، ممکن است شاهد برخی از علائم فیزیکی نیز باشیم که این موضوع نشان می‌دهد مبارزه‌ای در زیر پوست در حال رخ دادن است. دلیل اینکه بازو بعد از تزریق واکسن درد می‌گیرد این است که سلول‌های ایمنی بدن مانند سلول‌های دندریتیک، لنفوسیت‌های بی و تی برای بررسی عامل تهدید کننده بدن به بازو هجوم آورده‌اند.

همچنین ممکن است تب یا علائم دیگری را نیز تجربه کنیم که همه اینها بدان معنا است که بدن دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که باید انجام دهد. این یک فرایند بی‌خطر و طبیعی است که وقتی بدن در حال یادگیری نحوه مبارزه با پروتئین‌‎های میخ مانند است رخ می‌دهد. بنابراین اگر پس از تزریق واکسن در جایی در معرض ویروس کرونا واقعی قرار گرفتید دیگر بدنتان نحوه محافظت از شما در برابر آن را یاد گرفته است.

یافته‌های این مطالعه در مجله "The Conversation" منتشر شد.

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)