تائید وجود آب در مریخ با مدل‌های ریاضی و فیزیک/نظریه‌ای برای اندازه‌گیری سطح آب در این سیاره 2021-10-09T10:30:12+03:30

به گزارش ایسنا، دکتر عباس‌علی صابری، عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران، در سخنرانی علمی خود با عنوان «نظریه‌ای برای سطح آب اقیانوس بر روی مریخ در گذشته‌های دور» با بیان این‌که می‌توان به کمک مدل به دست آمده بر روی زمین درباره مریخ(شبیه‌ترین سیاره به زمین و جایگزین آن) هم نظریه داد، اظهار کرد: تحلیلی مشابه توپوگرافی زمین برای سیاره مریخ نیز انجام و دیده شد سطح اقیانوس و آب‌ها در مریخ در ۴ میلیارد سال پیش در ارتفاع ۱۴۰۰ متر (نسبت به صفر روی مریخ) قرار داشته است که با استفاده از اثرات آن در توپوگرافی و ... بدست آمده‌اند.

وی با بیان این‌که در ابتدای طرح این نظریه، شماری از دانشمندان با آن مخالفت می‌کردند، گفت: چون معتقد بودند وجود این حجم از آب در مریخ منطقی نیست، این در حالی است که هم‌اکنون تغییر نظر داده‌اند که این نظریه می‌تواند صحیح باشد چون نمی‌تواند همه آب مریخ به یکباره تبخیر و از اتمسفر خارج شده باشد. چون با بررسی نسبت آب سنگین به آب معمولی(آب سنگین برخلاف آب معمولی یک هیدروژن و یک دوتریوم دارد) می‌توان اطلاعاتی درباره نحوه فرار آب در مریخ به دست آورد.

دانشیار دانشکده فیزیک دانشکدگان علوم دانشگاه تهران در توضیح نسبت آب سنگین، گفـت: آب سنگین برخلاف آب معمولی که دو عنصر هیدروژن دارد شامل یک هیدروژن و یک دوتریوم است، از نظر ساختار اتمی، هیدروژن H یک پروتون دارد، ولی دوتریوم D یک پروتون و یک نوترون دارد. بنابراین فرمول شیمیایی آب سنگین HDO و فرمول شیمیایی آب معمولی H۲O است که البته در سطح کره زمین میزان آب سنگین ناچیز است.

دانشیار دانشکدگان علوم دانشگاه تهران با بیان این‌که اندازه‌گیری سطح آب اقیانوس در روی مریخ نیازمند اطلاعات لوکال و محلی در سطح این سیاره است، افزود: اما من توانستم به کمک توپوگرافی این اطلاعات را بدست آورم.

دکتر صابری ادامه داد: با بررسی نسبت آب سنگین به معمولی نتیجه گرفته‌اند که همه آب‌ها از طریق تبخیر از اتمسفر مریخ فرار نکرده است، بلکه مقادیر زیادی آب در زیر پوسته کنونی مریخ محبوس است و هم‌اکنون با متوقف شدن تکنوتیک پلیت‌ها به آب‌های محبوس شده در زیر پوسته اجازه خروج داده نمی‌شود و بر این اساس می‌توان گفت میزان آبی که من بدست آورده‌ام، می‌تواند صحیح باشد.

این پژوهشگر دانشکدگان علوم دانشگاه تهران ادامه داد: بخش دیگر متعجب‌کننده یافته‌ها برای من و اخبار دنیا این بود که این سطح آب بدون آن‌که از بیرون چیزی را تنظیم کنم، بدست آمده است و حجم این آب ۷۱ درصد سطح مریخ را شامل می‌شود که به نوعی این موضوع را جهان شمول کرده است. به این معنی که به نظر همه سیاراتی را که آب دارند را شامل می‌شود (هرچند که تا به حال فقط برای دو سیاره تایید شده است).

دکتر صابری میزان آب کره زمین را ۷۱ درصد و میزان سطح خشکی‌های زمین را ۲۹ درصد برشمرد و افزود: درباره میزان درصد آب سطح مریخ پرسشی که پیش می‌آید، این است که شاید این میزان محاسبه شده تصادفی باشد، از این‌رو بر آن شدم تا میزان شانس را محاسبه کنم. مدل‌هایی وجود دارد که توپوگرافی زمین و مریخ را طبقه‌بندی می‌کنند که از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها مدل‌سازی(شبیه‌سازی) بر اساس سطوح خودشبیه فرکتالی است. برای مریخ و زمین این درصدها را محاسبه کردم و بر اساس آن اگر نتیجه تصادفی می‌بود، باید مقدار این درصد حدود ۵۹ در می‌آمد. لذا این‌که این درصد ۲۹ شده است، بسیار دور از نتیجه با فرض‌های تصادفی است.

دانشیار دانشکده فیزیک دانشگاه تهران با تأکید مجدد بر این‌که این نتیجه(پوشش ۷۱ درصدی آب در سطح مریخ) نمی‌تواند تصادفی باشد، تصریح کرد: این یافته می‌تواند خبر از شباهت بیشتر مریخ با کره زمین را بدهد.

دکتر صابری همچنین تأکید کرد که این موضوع(سطح آب اقیانوس بر روی مریخ) از مسائل چالش‌برانگیز در محافل علمی روز دنیا است.

وی با بیان این‌که در سال ۲۰۱۳ ابتدا نتایج زمین منتشر شد و سپس در ۲۰۲۰ مطالعه بر روی سیاره مریخ انجام شد، افزود: این کار بازتاب خوبی در نشریات خارجی داشت و توسط انجمن آسترونومی آمریکا به‌صورت خبر ویژه برجسته شد، هم‌چنین خبرگزاری‌های اسپانیا و دانمارک این خبر را به‌صورت گسترده منتشر کردند.

این پژوهشگر دانشکدگان علوم دانشگاه تهران در ادامه توضیح داد: اگر یک سیستم در نقطه بحرانی خود قرار بگیرد(خاصیت ویژه نقطه بحرانی آن است که سیستم مقیاس ناوردار است) تفاوتی نمی‌کند که در نقطه بحرانی با چه مقیاسی به این سیستم نگاه کنیم، سیستم در همه نقاط به هم هم‌بسته می‌شود و کوچک‌ترین اختلالی در جایی از سیستم در کل سیستم به سرعت پخش می‌شود و یک اثر بلند برد در کل سیستم می‌گذارد، چون در این شرایط خواص فیزیکی و ریاضی بر سیستم حاکم می‌شود و آن‌را به سیستم دیکته می‌کند و سبب می‌شود همه نقاط سیستم و درجات آزادی سیستم به هم هم‌بسته شوند و همدیگر را سریع ببینند.

دکتر صابری با بیان این‌که پدیده‌های بحرانی را از دید جبری و دیدهای مختلفی چون نظریه میدان می‌توان بررسی کرد، افزود: من در این بررسی از روش کاملاً هندسی بر پایه مدل تراوش استفاده کرده‌ام.

وی با بیان این‌که مدل تراوش یا Percolation بهترین مدل ساده ریاضی و فیزیک است که به کمک این مدل می‌توان به آن پی برد، تصریح کرد: فرض کنید در یک مدار ترسیم شده، بخش میانی عایق است(شبکه لانه زنبوری عایق) پس در این وضعیت لامپ خاموش است، حال بکوشیم بخش‌های لانه زنبوری را با قطعات رسانا پر کنیم یا مایعی رسانا در داخل آن بریزیم که بدین ترتیب از سمت پایین به بالا جریان الکتریستیه برقرار می‌شود.

این دانشیار دانشکدگان علوم دانشگاه تهران ادامه داد: بدین ترتیب سمت پایین سیستم ناگهان به سمت بالا وصل می‌شود که به آن اصطلاحاً می‌گوییم «نقطه تراوش» که در آن نقطه لامپ متصل به این مدار ساده به یکباره روشن می‌شود که این موضوع از اتفاقات بسیار زیبا و ساده ریاضی و فیزیک است.

دکتر صابری گفت: در این بررسی به‌دنبال آن بودم که آیا می‌توان نگاشتی میان توپوگرافی و مدل تراوش که از نظر ریاضیات ساختار آن را می‌دانیم، داشته باشیم؟ تا بتواند اطلاعاتی درباره کره زمین و مریخ را در اختیار ما قرار دهد؟ پاسخ این پرسش به طرز جالبی مثبت درآمد.

وی با بیان این‌که در فیزیک، مفهومی به نام جهان شمولی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صورت وجود نظریه‌ای درباره یک موضوع، در کمال تعجب دیده می‌شود این نظریه در فیزیک‌های متفاوت کاربرد دارد و حتی می‌تواند پیش‌بینی کند. بر این اساس شاید بتوان از مدل تراوش برای طبقه‌بندی کلاس‌های جهانشمولی مربوط به توپوگرافی سیارات مختلف بسته به این‌که آب داشته‌اند یا نه، استفاده کرد.

این پژوهشگر دانشکدگان علوم دانشگاه تهران درباره فواید و کاربرد فیزیک در زندگی روزمره بشر گفت: با بررسی خط ساحلی و کشف تقارن‌های مختلف در هندسه آن می‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد که اگر آلودگی نفتی یا هر چیز دیگری به این شکل در دریا ایجاد شود، هر کجا از ساحل چه درصدی از آلودگی را دریافت خواهد کرد. به این نحو مدیریت کنترل این آلودگی می‌تواند راحت‌تر و کارآمدتر باشد.

دکتر صابری با بیان این‌که از طریق توپوگرافی زمین بدون آب می‌توان آن را برای مریخ هم بکار برد، افزود: فعالیت تکتونیک بیشترین اثر خود را در تحولات توپوگرافی بر روی کره زمین دارد،پوسته زمین به ضخامت ۱۰۰ کیلومتر یک تکه نیست(جدا جداست) حدود ۲۰ قطعه بزرگ که سالانه ۳ تا ۱۰ سانتی‌متر حرکت دارند، منشا اصلی زلزله‌های زمین حرکات صفحات تکتونیک است.

دانشیار دانشکده فیزیک دانشکدگان علوم دانشگاه تهران گفت: براثر حرکت صفحات تکتونیک رشته‌ کوه‌های زاگرس، البرز، هیمالیا و.. شکل گرفته‌اند، هم‌چنین بر اثر برخورد آن‌ها طی میلیون‌ها سال توپوگرافی زمین حاصل شده است، البته دیگر عوامل از جمله عوامل فرسایشی هم در این‌باره دخیل هستند.

دکتر صابری در ادامه توضیح داد: عقیده بر این است اگر قاره‌های مختلف کنار هم گذاشته شوند، مرز آن‌ها برهم منطبق خواهد شد که پیشنهاد می‌کند که زمانی(از مرتبه چندصد میلیون سال پیش)همه خشکی‌ها به هم وصل بوده‌اند و سپس براثر حرکات تکتونیک از هم جدا شده‌اند و پس از چندین میلیون سال توپوگرافی‌ها تغییر کرده‌اند.

وی با بیان این‌که طی میلیون‌ها سال توپوگرافی تغییرات عمده‌ای داشته است، تصریح کرد: یک پروپوزال آن است که این همانطور که خشکی‌ها متحول شده‌اند بهم می‌رسند و سطح آب دریاها تغییر می‌کنند.

دانشیار دانشکدگان علوم دانشگاه تهران گفت: فرض کنید توپوگرافی کل زمین را بدون هیچ آبی دارید، اما به‌صورت غیر مستقیم آب طی ۴ میلیارد سال اثر خود را گذاشته است، ایده اصلی من این است که اثر آب را کشف کنم تا بر روی سیارات دیگر هم بکار بگیرم.

دکتر صابری افزود: اگر بدانیم آب دریا در سطح بحرانی است، پس تقارن‌های هم‌دیسی برقرار است که می‌توان به کمک ابزارهای ریاضی برای توصیف طبیعت کنونی استفاده کرد. حتی وسایلی که در ژئولوژی ابهام دارد و همبستگی‌های میان آب و حرکات تکتونیک در پروپوزال ما وجود دارد.

عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه تهران با بیان این‌که این کار برای هر سیاره‌ای در منظومه شمسی امکانپذیر است، گفت: اگر سیستم تکتونیک در آنجا فعال است، می‌توان نقشه تقریبی از توزیع قطعات تکتونیک بر اساس مدل ساده ما ارائه داد.

دکتر صابری افزود: هم‌اکنون این پرسش مطرح است برای سیاره سرخ چگونه است؟ مریخ یا سیاره سرخ پروپوزال خوبی برای جایگزینی زمین است، اما زمین قابلیت سکونت خود را تا حدود زیادی مدیون ماهی است که مریخ فاقد آن است. مریخ دو ماه کوچک دارد که بیشتر سنگ پاره است؛ یکی به شعاع حدود ۲۲ کیلومتر و دیگری به شعاع ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر.

وی ادامه داد: دسته‌ای از دانشمندان معتقدند یک زمانی روی مریخ آب بوده است خط ساحلی به طول کیلومترها، اثرات رودخانه‌های بزرگ از کوه به سمت دشت‌ها و اثرات H۲O همگی حاکی از آن است که در مریخ آب وجود داشته است، اما ۴ میلیارد سال پیش اتفاقی افتاده و آب آن از میان رفته است.

پژوهشگر دانشکده فیزیک دانشکدگان علوم دانشگاه تهران با بیان این‌که معتقدم آب در سطح مریخ وجود داشته است، افزود: حتی می‌توانیم سطح آب را بگوییم. نتایجی از سطح زمین به دست آمده است، طول ساحل‌ها در مریخ نظیر زمین ۲ قله‌ای است، اما طول ساحل در ماه و ونوس تک قله‌ای است. تنها سیاره‌ای که شباهت بسیاری با زمین دارد، سیاره مریخ است که ۲ قله‌ای است یک قله برای خشکی و دیگری برای دریا و اقیانوس است.

دکتر صابری تصریح کرد: در کره زمین درطی ۴ میلیارد سال آب اثر خود را برجا گذاشته است، اما در مریخ این اثرات فریز شده است. در مریخ دو قله‌ای هم توپوگرافی خشکی و هم دریا داشتیم. در پاسخ به پرسش برخی که معتقدند این اتفاقات تصادفی است، می‌توان گفت اگر تصادفی هم باشد، می‌توان محل ارتفاعات را به‌صورت تصادفی تغییر داد، به‌عنوان مثال البرز در آفریقا، اورست در آسیا و ... پس نباید فرقی کند در صورتی‌که اینطور نیست.

به گزارش ایسنا، روز گذشته نیز بر اساس اعلام ناسا رد پای دریاچه باستانی مریخ در تصاویر مریخ‌نورد "استقامت" دیده شده و تصاویر مریخ‌نورد "استقامت" از مریخ، شواهد بیشتری را در مورد وجود یک دریاچه باستانی در گذشته این سیاره نشان می‌دهند.

تاثیر رژیم غذایی بر سرعت رشد تومورها

2021-10-27T18:12:25+03:30
محققان "دانشگاه ام آی تی" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند آنچه افراد مصرف می‌کنند بر وضعیت تومورها تاثیر می‌گذارد و پیروی از یک رژیم غذایی خاص ممک...

کمک‌هزینه ‌۸ میلیون دلاری برای بررسی ارتباط روده و مغز در بیماری پارکینسون!

2021-10-27T17:19:05+03:30
یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، کمک‌ هزینه‌ای به مبلغ ۸/۹ میلیون دلار دریافت کرده‌اند تا به پژوهش در مورد ارتباط روده و مغز در بیماری پارکینسون بپردازند و ر...

آغاز فاز دوم واکسیناسیون سیار با همراهی یگان ویژه ناجا

2021-10-27T17:15:47+03:30
دومین مرحله از فاز دوم واکسیناسیون سیار و هوشمند کرونا از سوی یگان‌های ویژه با هدف واکسیناسیون افرادی که به هر دلیل توانایی مراجعه به مراکز واکسیناسیون را ند...

اساسنامه پژوهشکده‌های حوزه سلامت بازنگری شد

2021-10-27T17:05:46+03:30
اساسنامه پژوهشکده‌های حوزه سلامت با دو محور کلی توسعه نقش فناوری مبتنی بر پژوهش و تحکیم همکاری با دپارتمان‌های آموزشی مورد بازنگری قرار گرفت. ...

ماده هوشمندی که در یک دقیقه گرم و سرد می‌شود!

2021-10-27T17:05:46+03:30
پژوهشگران آمریکایی، ماده هوشمندی ابداع کرده‌اند که می‌تواند طی یک یا دو دقیقه گرم و سرد شود.

استانداردهای زیست محیطی سختگیرانه‌تر شود تا شرکت‌ها رشد کنند

2021-10-27T17:05:45+03:30
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به چالش‌های زیست محیطی در کشور با بیان اینکه فناوری‌های آنها در کشور وجود دارد، گفت: حمایت سازمان محیط زیست، بازار ب...

بازگردانی سریع جایگاههای سوخت به چرخه توزیع نشانه توانمندی سایبری کشور است

2021-10-27T17:02:29+03:30
مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری در اطلاعیه ای اعلام کرد: بازگردانی جایگاه‌های سوخت به چرخه توزیع در سریع‌ترین زمان ممکن، نشان از توانمندی‌های سایبری ک...

تلاش های چین برای ترویج الگوهای خوب در فضای سایبری

2021-10-27T16:09:07+03:30
رگولاتور فضای مجازی چین اعلام کرد با توجه به تغییر شکل رفتارهای آنلاین و استفاده از اینترنت برای انتشار نظریه‌های جدید حزب، تلاش‌های خود برای ایجاد یک اینترن...

ابتکار عمل استرالیا برای مقابله با پیامک‌های دروغین دولتی

2021-10-27T15:55:48+03:30
دولت فدرال استرالیا اجرای ابتکار عملی را به منظور بلوکه کردن پیامک‌های فریبنده دولتی آغاز کرده که با هدف سرقت اطلاعات مردم ارسال می‌شوند.

۲۰ طرح برای هوشمندسازی ابزار تولید گیاهان دارویی اجرایی شد

2021-10-27T15:42:27+03:30
معاونت علمی و فناوری اعلام کرد ۲۰ طرح برای هوشمندسازی ابزار تولید گیاهان دارویی اجرایی شده است.

زرشک، دانه‌های سرخ سلامتی/ استفاده از زرشک به عنوان یک داروی کاهنده وزن

2021-10-27T15:32:25+03:30
در طب ایرانی از زرشک به عنوان ضدباکتری و تب‌بر،‌ در هند از آن به عنوان مقوی،‌ اشتهاآور، برای شست‌وشو و ضدعفونی گلو، و در اروپا (برای درمان) بیماری‌های صفراوی...

کپسول اسپیس ایکس فضانوردان روس را به فضا می برد

2021-10-27T15:15:48+03:30
به گفته رئیس سازمان فضایی روسیه به فضانوردان روسیه اجازه داده می‌شود در آینده همراه کپسول کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی سفر کنند زیرا به نظر مسئولان...

بیش از ۲ هزار عنوان نشریه علمی کشور اعتبار دارند/ نمایه بین المللی ۲۷۶ نشریه

2021-10-27T15:02:30+03:30
رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری گفت: بیش از ۲۰۰۰ عنوان نشریه علمی کشور اعتبار گذاری شده که تعداد ۲۷۶ نشریه در ISI و اسکوپوس و کمتر از ۱۷۰۰ نشریه ...

استقبال دانشجویان از دوره تخصصی پردازش داده های علوم اعصاب

2021-10-27T15:02:29+03:30
ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی اعلام کرد: دوره تخصصی پردازش داده های علوم اعصاب با استقبال دانشجویان و محققان ۱۰ مرکز دانشگاهی روبرو شد.

اختراع نیمه هادی‌های جدید برای «ال ای دی‌ها» و سلول‌های خورشیدی

2021-10-27T14:49:11+03:30
محققان از تولید نیمه هادی‌های جدیدی از جنس پروسکایت آهن و هالید خبر داده‌اند که می‌توانند جایگزین نیمه هادی‌های سیلیکونی مورد استفاده در سلول‌های خورشیدی و ن...

هاوربایک ژاپنی سال آینده به بازار می آید

2021-10-27T14:49:10+03:30
یک موتورسیکلت پرنده که می‌تواند با سرعت ۶۰ مایل برساعت (۱۰۰ کیلومتر برساعت) به مدت ۴۰ دقیقه حرکت کند، سال آینده با قیمت کمتر از ۵۰۰ هزار پوند به فروش می‌رسد.

تکمیل «کارنامه سلامت روان» برای تمامی دانشجویان اجباری است

2021-10-27T14:49:10+03:30
مرکز مشاوره و سلامت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت بر اجباری بودن تکمیل «کارنامه سلامت روان» از سوی دانشجویان تاکید کرد.

بیش از ۲ هزار نشریه علمی در کشور اعتبارگذاری شده است

2021-10-27T14:39:06+03:30
رئیس مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) در وبینار "ارزیابی و رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰ نشریات علمی: رویکردها و برنامه‌ها" گفت: در سال ۱۳۸۰ تعداد...

اعتبارات دانشگاه ها یکسان داده نشود/ کمبود استانداردهای خوابگاهی در علوم پزشکی زابل

2021-10-27T14:35:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: شاخص‌های توسعه برای همه مناطق کشور یکسان نیست و اعتبارات دانشگاهی مانند علوم پزشکی زابل باید با اعتبار سایر دانشگاه ها متف...

شناسایی ۱۰۶۴۴ بیمار جدید کرونایی/ حال ۴۱۲۷ نفر وخیم است

2021-10-27T14:09:12+03:30
وزارت بهداشت اعلام کرد طی شبانه روز گذشته ۱۰ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شده و ۱۹۷ بیمار نیز جان خود را از دست داده اند.

هفتمین کنفرانس بین المللی آموزش مهندسی آغاز به کار کرد

2021-10-27T13:59:06+03:30
هفتمین کنفرانس بین المللی آموزش مهندسی با شعار محوری آموزش مهندسی، گذشته، حال و آینده در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به صورت مجازی آغاز به کار کرد. ...

رونمایی از سریع‌ترین و سبک‌ترین ابرخودروی برقی هند

2021-10-27T13:59:06+03:30
یک استارتاپ هندی تصاویری از سریع‌ترین و سبک‌ترین ابرخودروی الکتریکی که تاکنون در این کشور ساخته شده است، رونمایی کرد.

تزریق یک میلیون و ۵۶ هزار دوز واکسن کرونا در شبانه روز گذشته

2021-10-27T13:55:48+03:30
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد یک میلیون و ۵۶ هزار دوز واکسن کرونا در شبانه روز گذشته در کشور تزریق شده است.

توسعه اشتغالزایی با اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه/ مفاهیم اقتصاد دانش‌بنیان با همکاری مجلس گسترده‌تر شد

2021-10-27T13:55:47+03:30
معاون علمی و فناوری گفت: با اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، مفاهیم اقتصاد دانش بنیان گسترده‌تر می شود و به اشتغالزایی می رسیم.

ثبت نام هفدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی آغاز شد

2021-10-27T13:55:47+03:30
ثبت نام هفدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز شد علاقمندان تا ۲۰ آذرماه برای ثبت نام فرصت دارند.

شناسایی ۱۰۶۴۴ بیمار جدید کرونایی/حال ۴۱۲۷ نفر وخیم است

2021-10-27T13:42:28+03:30

باید به فضای مجازی دانشجویان ورود کنیم/مجموعه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها نقش نظارتی ایفا کنند

2021-10-27T13:32:29+03:30
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید در حوزه فضای مجازی دانشجویان ورود کنیم، گفت: بسیاری از سهم خوراک فکری دانشجویان در فضای مجازی تام...

مقاله علمی نخستین واکسن ایرانی کرونا در نشریه علمی جهانی منتشر شد

2021-10-27T13:29:07+03:30
مقاله پیش‌بالینی و دانش فنی واکسن کووایران برکت در یکی از معتبرترین مجلات بین‌المللی منتشر شد.

شایع ترین مسمومیت های مرگبار در کشور/تاثیر کرونا بر افزایش آمار مسمومیت ها

2021-10-27T13:02:28+03:30
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو، درباره آمار مرگ‌ های ناشی از مسمومیت‌ها در کشور توضیحاتی ارائه داد.

کشف نقش حیاتی یک ژن در تولید اسپرم