همراهی آسمان باز و نور ماه با اوج بارش شهابی جباری/ملاقات خورشید و هالی در ۱۴۴۰

همراهی آسمان باز و نور ماه با اوج بارش شهابی جباری/ملاقات خورشید و هالی در ۱۴۴۰ 2021-10-09T07:36:54+03:30

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بارش جباری، گفت: بارش‌های شهابی که برخی به اشتباه از آن به عنوان "بارش شهاب سنگی" ! یاد می‌کنند، از جمله وقایع جذاب نجومی هستند که علاقه‌مندان بسیاری از سراسر جهان برای مشاهده و عکسبرداری از آن اقدام و با دور شدن از شهرها و آلودگی نوری شهرها برای رصد این ذرات میلی‌متر و میکرومتری، که با درخشش در آسمان جلوه با شکوهی ایجاد می‌کنند، می‌پردازند.

وی بارش‌ جباری را یکی از بارش‌های سالیانه دانست که منشا آن ذرات به جا مانده از دنباله‌دار مشهور "هالی" است و یادآور شد: این دنباله‌دار حدود هر ۷۶ سال یک بار به دور خورشید می‌گردد و آخرین بار در سال ۱۳۶۵ خورشیدی به دیدار زمین و خورشید آمد.

عتیقی اضافه کرد: مجددا این دنباله‌دار در سال ۱۴۴۰ خورشیدی (۴۰ سال دیگر) به ملاقات خورشید خواهد آمد.

وی اظهار کرد: معمولا چند سال قبل و بعد از عبور دنباله‌دار از حضیض خورشیدی، رصدگران متوقع مشاهده شهاب‌های به مراتب بیشتری هستند.

نمایی از بارش شهابی جباری

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: متاسفانه در سال جاری نور "ماه کامل" مزاحم رصد شهاب‌های این بارش زیبا خواهد بود و امید است این گفت‌وگوی علمی ضمن اطلاع رسانی از وضعیت این بارش در سال ۱۴۰۰، زمینه آشنایی شیفتگان آسمان را با رویدادهای نجومی، ریشه‌ها و نحوه رصد آنها فراهم کند.

وی با اشاره به زمان اوج بارش شهابی جباری، توضیح داد: شهاب‌های بارش جباری بین ۱۱ مهر ماه تا ۱۷ آبان ماه هر سال در آسمان مشاهده می‌شوند، ولی زمان اوج این بارش، شبانگاه پنج‌شنبه ۲۹ مهر ماه سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

عتیقی تعداد شهاب‌های ساعتی سرسویی (ZHR) در این بارش را کمتر از ۲۰ شهاب در ساعت عنوان کرد و گفت: از ادامه رد شهاب‌ها در آسمان به یک نقطه ثابت تحت عنوان کانون بارش (Radiant) می‌رسیم که نزدیک ستاره "شانه شکارچی" (ابط الجوزا) در این صورت فلکی زیبای آسمان است که به آن ستاره "شبان شانه" نیز می‌گویند.

موقعیت کانون بارش جباری

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: سرعت شهاب‌های این بارش ۶۶ کیلومتر بر ثانیه است که با برخورد آنها با جو زمین، اتم‌های جو یونیزه شده و با درخشش خاص، ردی از خود در آسمان به جای می‌گذارند. این درخشش در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری جو زمین ایجاد می‌شود.

ویخاطرنشان کرد: ثبت گزارش از یک بارش شهابی، با بیان جزئیاتی همچون "مختصات سایت رصدی"، "نام رصدگران"، "شمارش تعداد شهاب‌ها در ساعت"، "میزان جا به جایی هر شهاب‌ در آسمان بر حسب درجه"، "صور فلکی که شهاب‌ها از آن عبور می‌کنند"، "ترسیم دست آزاد (اسکچ) از رد شهاب‌ها در آسمان" و "عکاسی از آنها ترجیحا با لنزهای میدان دید باز و با زمان دلخواه نور دهی تا زمان عبور رد یک شهاب" همراه است که از جمله فعالیت‌های یک رصدگر آماتور است که باید جنبه علمی و دقیق داشته و قابل استناد نیز باشد.

عتیقی خاطر نشان کرد: شهاب‌ها عموما و نه دقیقا در نقطه کانون، بلکه از حدود ۳۰ درجه‌ای کانون بارش و حتی بسیار دورتر در آسمان دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای رصد بهتر بارش‌های شهاب به هیچ ابزار رصدی و یا امکانات نجومی نیاز نیست، ادامه داد: کافی است با لباس گرم، به دور از آلودگی و نور شهرها، در یک مکان با افق‌های باز آسمان، نسبت به مشاهده شهاب‌ها با چشم غیرمسلح اقدام شود.

عتیقی یادآور شد: شهاب‌ها با توجه به ماهیتشان و تفاوتی که با شهاب سنگ‌ها دارند، هیچ گونه خطری برای انسان و ساکنان زمین از حیث برخورد ندارند.

وی تاکید کرد: ما در انجمن نجوم آماتوری ایران امید داریم با گسترش واکسیناسیون عمومی و فروکش کردن کووید-۱۹ در کشور عزیزمان ایران، به زودی شاهد اجرای برنامه‌های رصدی و آموزشی برای جامعه نجوم آماتوری باشیم و لازم است از کادر درمان کشور به دلیل تلاش برای سلامت جامعه تشکر و قدردانی کنیم.

کرونا احتمال سکته قلبی را ۲ تا ۳ برابر بیشتر می‌کند

2021-10-26T11:12:25+03:30
رئیس سیزدهمین کنگره قلب و عروق خاورمیانه گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد بیمارانی که سکته‌های قلبی داشته‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند و از سویی دیگر، ا...

وضعیت نسخه نویسی الکترونیک/ برنامه کاهش پرداختی از جیب مردم

2021-10-26T11:09:09+03:30
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، به تشریح برنامه های حمایتی بیمه سلامت در کشور پرداخت.

چهاردهمین پرواز "نبوغ" با موفقیت به انجام رسید

2021-10-26T10:59:05+03:30
ناسا اعلام کرد که بالگرد مریخی نبوغ با موفقیت چهاردهمین پرواز خود را به اتمام رساند.

ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد مردمی در دو سال اخیر/ تکذیب خبر قبول استعفای همتی

2021-10-26T10:55:48+03:30
رئیس جمعیت هلال احمر ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به این سازمان غیردولتی را شاخصه و نمود حرکت مثبت در دو سال گذشته دانست.

پوشش نسخه نویسی الکترونیک/برنامه کاهش پرداختی از جیب مردم

2021-10-26T10:55:47+03:30

بلواوریجین و بویینگ پارک تجاری در فضا می سازند

2021-10-26T10:29:08+03:30
شرکت فضایی بلواوریجین روز گذشته از طرح خود برای توسعه یک ایستگاه فضایی تجاری به نام «اوربیتال ریف» با همکاری بویینگ خبر داد.

زمان ارسال کارنامه سلامت روان برای ورودی‌های جدید تمدید شد

2021-10-26T10:29:07+03:30
مرکز مشاوره دانشگاه خوارزمی اعلام کرد: زمان تکمیل و ارسال کارنامه سلامت روان برای ورودی‌های جدید تا پایان آبانماه ۱۴۰۰ تمدید شد.

سیاست گذاری سلامت کشور نیازمند بازنگری است

2021-10-26T10:15:46+03:30
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در حال حاضر نیازمند بازنگری اساسی در سیاست گذاری سلامت و محور قرار گرفتن پوشش همگانی بیمه سلامت هستیم.

"بلو اوریجین" ایستگاه فضایی می‌سازد!

2021-10-26T10:05:46+03:30
جف بزوس مالک شرکت "بلو اوریجین" روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد یک ایستگاه فضایی با ظرفیت ۱۰ نفر به فضا بفرستد.

نقش سرما در کاهش علائم بیماری "ام اس"

2021-10-26T09:52:25+03:30
محققان "دانشگاه ژنو" سوئیس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند سرما می‌تواند علائم بیماری خودایمنی "ام اس" را کاهش دهد. ...

احتمال کشف سیاره‌ای خارج از کهکشان‌ راه شیری برای اولین بار!

2021-10-26T09:52:25+03:30
تلسکوپ ناسا ممکن است موفق به کشف اولین سیاره فراخورشیدی خارج از کهکشان راه شیری شده باشد و اگر این موضوع تایید شود، این سیاره هزاران بار دورتر از سایر سیارات...

غربالگری و تست هوشمند با اجرای طرح شهید سلیمانی

2021-10-26T09:49:10+03:30
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، به تشریح اهداف طرح شهید سلیمانی در راستای کنترل پاندمی کووید ۱۹ پرداخت.

کارنامه نهایی کنکور کارشناسی‌ ارشد سال ۱۴۰۰ منتشر شد

2021-10-26T09:49:09+03:30
کارنامه نهایی آزمون‌ ورودی‌ کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ امروز سه شنبه ۴ آبان در سایت سازمان سنجش منتشر شد.

برگزاری وبینار "ارزیابی و رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰ نشریات علمی"

2021-10-26T09:39:05+03:30
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم اعلام کرد: وبینار «ارزیابی و رتبه‌بندی سال ۱۴۰۰ نشریات علمی؛ رویکردها و برنامه‌ها» روز چهارشنبه ...

لاوصولی ۳۳ میلیارد تومان از مطالبات شرکت ارتباطات زیرساخت

2021-10-26T09:35:48+03:30
طبق بررسی‌های دیوان محاسبات ۳۳ میلیارد تومان از مطالبات شرکت سهامی ارتباطات زیرساخت بابت ارائه امکانات مخابراتی وصول نشده است.

نگرانی غول‌های فناوری از تبعات مجازات انحصار طلبی در اروپا

2021-10-26T09:35:47+03:30
پیش نویس طرح اتحادیه اروپا برای مقابله با رویه‌های انحصارطلبانه و غیررقابتی اپل، آمازون، آلفابت و فیس‌بوک باعث نگرانی و واکنش شرکت‌های مذکور شده است.

نحوه برگزاری امتحانات به دانشگاههای معین در هر استان واگذارشد

2021-10-26T09:35:47+03:30
معاون آموزشی وزارت علوم اعلام کرد: با توجه به وضعیت متفاوت کرونا در استان های مختلف، نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها در هر استانی به دانشگاه معین ...

فیس‌بوک عامل ناآرامی‌های بیشتر در جهان خواهد شد

2021-10-26T09:22:26+03:30
فرانسیس هاوگن افشاگر فیس‌بوک با حضور در پارلمان انگلیس هشدار داد در آینده این شبکه اجتماعی عامل وقوع ناآرامی‌های بیشتری در سراسر جهان خواهد شد.

اولین بطری نوشابه از پلاستیک کاملا گیاهی تولید شد

2021-10-26T08:55:47+03:30
یک شرکت عرضه کننده انواع نوشابه از تولید بطری با استفاده از پلاستیک کاملاً گیاهی خبر داده است. تولید انبوه این بطری‌ها جلوی آلودگی محیط زیست را می‌گیرد.

آمریکا دفتر فضای سایبری تاسیس می کند

2021-10-26T08:55:46+03:30
وزارت خارجه آمریکا در مواجهه با چالش فزاینده هک داده‌ها و حملات باج افزاری به زیربنای آمریکا تصمیم گرفته دفتر فضای سایبری و سیاست دیجیتالی تأسیس کند.

آخرین مهلت ارسال طرح‌های نوآورانه فناوری نانو در "نانومچ"

2021-10-26T08:45:45+03:30
تیم‌های فناور فعال در حوزه نانو که تمایل به شرکت در دهمین دوره فراخوان برنامه نانومچ دارند، می‌توانند تا ۳۰ آبان ماه طرح‌های نوآورانه فناوری نانو خود را ارسا...

تولید باتری با استفاده از چوب!

2021-10-26T08:45:45+03:30
گروهی از دانشمندان راهی یافته‌اند که به وسیله آن می‌توان با استفاده از چوب، باتری تولید کرد.

جلسه کمیسیون طرح حمایت از کاربران به هفته آینده موکول شد / منعی برای پخش آنلاین جلسات نیست

2021-10-26T08:42:29+03:30
سخنگوی کمیسیون «طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» از برگزاری جلسه این کمیسیون در هفته آینده خبر داد.

ثبت نام پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تمدید شد

2021-10-26T08:42:29+03:30
ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تا روز جمعه ۷ آبان ماه تمدید شد.

واردات واکسن هلال احمر از مرز ۱۰۰ میلیون دوز عبور کرد

2021-10-26T08:02:27+03:30
سی و یکمین محموله واکسن کرونا جمعیت هلال احمر حاوی ۶ میلیون دوز واکسن، صبح سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ در فرودگاه امام (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد.

واردات واکسن هلال‌احمر ۱۰۰ میلیون دُزی شد

2021-10-26T07:49:08+03:30
سی ویکمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال احمر حاوی ۶ میلیون دُز واکسن، امروز سه شنبه (۴ آبان) در فرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل...

تولید اولین داروی مکمل نانویی برای دام در کشور/تولید ۲۱ داروی جدید در سال ۱۴۰۰

2021-10-26T07:39:05+03:30
نانو امولسیون تزریقی طولانی اثر حاوی ۳ نوع ویتامین‌، محصول دارویی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که برای اولین بار با کاربرد برای انواع دام‌های سبک و سنگین و...

ارتباط مشارکت مردان در امور خانه و افزایش جمعیت

2021-10-26T06:45:46+03:30
پژوهشگران مطالعات خانواده و جمعیت‌شناسی با انجام یک مطالعه تاثیر تقسیم کار و نگرش‌های جنسیتی را بر فاصله تولد فرزند اول و دوم و متعاقب آن، افزایش سطح باروری ...

معیار ارتقاء اساتید نوآوری و نظریه پردازی آنها باشد/آیین نامه ارتقاء اساتید نیازمند اصلاح است

2021-10-26T06:45:45+03:30
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه معیار ارتقاء اساتید باید، نوآوری و نظریه پردازی آنها باشد نه تعداد کمّی مقالات، افزود: برای فاصله گ...

کووید-۱۹ چطور سلول‌های مغزی را تخریب می‌کند؟

2021-10-26T06:45:45+03:30