میرنیوز
به گزارش ایسنا، یکی از قشرهای جامعه که باید به سلامتی روان آنها توجه زیادی کرد، معلمان مدارس هستند. برای ایجاد زمینه تفکر و پژوهش و شکلگیری مطلوب فرآیند یاددهی و یادگیری، باید معلمان از روحیهای شاداب و قوی برخوردار باشند و حداقل مشکلات و سختی ها را در زندگی شغلی و اجتماعی داشته باشند.
پژوهشهای انجامشده در ایران در ارتباط با سلامت روانی معلمان، نشان دادهاند که شیوع اختلالات روانی در این گروه نسبتاً بالاست. همچنین معلمان در برابر استرسهای مرتبط با کار، پریشانی روانی و فرسودگی شغلی آسیبپذیری بیشتری دارند.
با توجه به اهمیت این مسئله پژوهشگران جامعهشناسی با انجام یک مطالعه به بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با سلامت معلمان و پرداختند.
برای انجام این تحقیق ۳۷۳ نفر از معلمان مقطع متوسطه اول و دوم شهر نجف آباد اصفهان در سال ۱۳۹۹ با استفاده از پرسشنامه بررسی شدند. این پرسشنامه شامل سوالاتی در خصوص سلامت عمومی، اعتماد اجتماعی، پیوند اجتماعی، حمایت اجتماعی و منزلت اجتماعی بود.
طبق این بررسیها؛ از مجموع ۳۷۳ معلم شرکتکننده در این تحقیق، کمتر از نیمی مرد و بیشتر آنها زن بودند و این معلمان در بازه سنی ۲۴ تا ۶۳ سال قرار داشتند.
بررسیهای این مطالعه نشان داد که متغیرهای حمایت اجتماعی، منزلت اجتماعی و اعتماد اجتماعی بر سلامت روان معلمان اثر میگذارند.
این یافتهها حاکی از این است که سلامت روانی معلمان که مقولهای فردی است، تا حد زیادی از کیفیت زندگی اجتماعی آنها تاثیر میگیرد و عواملی مانند حمایت اجتماعی، منزلت اجتماعی و اعتماد اجتماعی میتوانند بر آن اثرگذار باشد. ضمن اینکه این اثرگذاری در مقایسه با مردان در بین زنان شدت بیشتری دارد.
به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ برای حفظ سلامت معلمان میتوان از راهکارهای مختلفی استفاده کرد مواردی مانند در اختیار قرار دادن امکانات رفاهی و تفریحی جهت گذراندن اوقات فراغت خود و خانوادههای آنها، تلاش در جهت برابر کردن حقوق معلمان در مقایسه با دیگر کارمندان دولت، حمایت اجتماعی از معلمان در موقعیتهای مختلف اجتماعی و جلب اعتماد و شفافسازی مسائل باید در برنامه های کاری مسئولان قرار گیرد.
به گفته این محققان؛ انجام اقداماتی برای بهبود وضعیت زندگی مناسبتر برای معلمان و رفع مشکلات آنها ضروری است و باید توجه به خواستههای معلمان و شناخت فاکتورهای استرسزا و حمایتهای اجتماعی از آنها، توسط مسئولین بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
در انجام این تحقیق سید صمد بهشتی و محمد نوریان نجف آبادی؛ پژوهشگران گروه جامعهشناسی دانشگاه یاسوج مشارکت داشتند.
یافتههای این مطالعه بهار سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «عوامل اجتماعی مرتبط بر سلامت روان معلمان» در مجله دانشکده بهداشت انستیتو تحقیقات بهداشتی منتشر شده است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا