میرنیوز
به گزارش خبرنگار مهر، روسای ۴۴ دانشکده پزشکی سراسر کشور در نامهای به دکتر بهرام عین اللهی با اشاره به فقدان شاخص برای تعریف ظرفیت موثر پذیرش دانشکده های پزشکی، مبهم بودن آینده وضعیت شغلی پزشکان عمومی، چالشهای آموزش در دوران همه گیری کووید خواستار بازنگری در سیاستهای افزایش ظرفیت پزشکی شده اند.
در بخش هایی از این نامه آمده است: متاسفانه ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی بدون توجه به ظرفیتهای اعلام شده افزایش یافته و موجب کاهش کیفیت آموزش دوره پزشکی را فراهم کرده است اخیراً اخباری مربوط به افزایش احتمالی ظرفیت های ورودی پذیرش سال ۱۴۰۰ دوره پزشکی عمومی دانشگاه های کشور به گوش می رسد که ما نگرانی خود را از این افزایش احتمالی اعلام کرده و مواردی را به عنوان تبعات آن به طور که جدی تاکید می کنیم.
۱) فقدان شاخصی برای تعریف ظرفیت موثر پذیرش دانشکده های پزشکی: در حال حاضر دانشکده های پزشکی بسیار بیشتر از توان واقعی خود شامل فضاهای آموزشی در دسترس، فضاهای بالینی و درمانگاه های آموزشی دانشجو میپذیرند و مدیریت این جمعیت بار عظیمی را برای پاسخگویی آموزشی برای دانشکده ها فراهم می کند.
طبعاً افزایش ظرفیت معضلات بیشتری را ایجاد می کند این در حالی است که نه کلاس قابل دسترسی برای ظرفیت های ورودی جدید وجود دارد، نه فضاهای بیمارستانی آموزشی ما برای این حجم از فراگیران طراحی شده اند و نه امکانات و مراکز مهارت های بالینی ما برای این ظرفیتهای توسعه یافته اند.
بدیهی است این مسئله که ظرفیت در دانشگاهی اعلام و در جایی دیگر این ظرفیت به تدریج به صورت دستوری چند برابر شود شایسته دانشگاه نیست.
۲) مبهم بودن آینده وضعیت شغلی پزشکان عمومی دانش آموخته: یکی از سوالات بسیار دردناک دانشجویان پزشکی از مدیران دانشکده های پزشکی در دیگر آینده شغلی آنهاست که پاسخ آن برای همگی ما رنج آور است.
واقعیت این است که هرچند امید میرفت که با چند دوره تاکید در قوانین برنامه توسعه، به تدریج باعث شکلگیری «نظام سطح وضعیت پزشک خانواده» شود و پزشک عمومی آموزش دیده به عنوان سطح اول و در بخشی از سطح دوم در ارکان نظام سلامت تعریف شود اما تاکنون این اتفاق رخ نداده و نتیجه آن تخصص گرایی شدید تمامی دانش آموختگان دوره پزشکی و سردرگمی و جاماندگان از آزمونهای تخصصی در جامعه کاری است.
پیشنهاد می شود در درجه اول اولویت گذاری به بازتعریف نقش پزشکان عمومی در سطح بندی نظام خدمات سلامت و نهادینه سازی تربیت برای جایگاه شغلی مشخص در نظام دانشگاهی مبتنی بر بیت المال و بودجه عمومی باشد.
۳) چالش های آموزش در دوران هم گیری کووید: چالش های این دوران موجب شده است ظرفیت موثر آموزش پزشکی عمومی دچار چند موضوع شود. الف: آسیب های ناپختگی و کم آموختگی متوسط تا شدید، ب: ضرورت و در عین حال عدم امکان گذاری فیزیکی، ج: تبدیل به بیمارستان های آموزشی به درمانی، د: روی هم افتادگی دورههای مختلف و حرکت از اشباع به سمت فوق اشباع، هـ: تخصصی شدن گروه های آموزشی در دانشکده های بزرگ و نادیده گرفته شدن آموزش پزشکی عمومی.
به نظر می رسد پیش از هر نوع تغییر در ظرفیت دانشجویان، بازبینی شیوه آموزش مقطع پزشکی عمومی در بیمارستان های فوق تخصصی و بازتعریف نقش اساتید با گرایش های مختلف در آموزش پزشکی عمومی در کنار لحاظ این نقش ها در ارتقاء و ترفیع اساتید حوزه و بالینی یک نیاز ضروری است.
۴) خلط تفکر پژوهشی با پژوهش محوری مبتنی بر تولید مقاله: در چند دهه اخیر تفکر مرجعیت علمی مبتنی بر مقاله و ورود از بالا به پایین آن به جامعه آموزش بالینی که هدف اول و آخر آن باید تربیت پزشکان توانمند حاضر باشد، منجر به انحراف از هدف تربیت پزشکان با تفکرهای پژوهشی مسئله محور به سمت پزشکان مقاله نویس شده است.
پیشنهاد میشود هر چند آموزش تفکر پژوهشگران و انجام پژوهش های کاربردی در اولویتهای آموزش مقطع پزشکی عمومی است، اما به نظر بازبینی قوانین پایان نامه این مقطع و اختصاص دستورالعمل اختصاصی مبنی بر ارائه پایان نامه های مسئله محور و همکاری گروهی دانشجویان در پاسخ به سوالات بهداشت، سلامت و درمان بومی در برنامه های آینده وزارت بهداشت قرار گیرد.
۵) آموزش مجازی راه حل مکمل ولی بسیار کم استفاده در آموزش بالینی: قطعاً همه مجریان آموزش پزشکی عمومی اذعان دارند که هرچند به کارگیری آموزش مجازی میتواند بخش آموزش از دست رفته در دوران علوم پایه را جبران کند اما در آموزش بالینی این بهکارگیری بسیار کم فایده و آسیب افزون است این روش بسیار مفید تنها به صورت ترکیبی و در کنار آموزش حضوری و در جبران وضعیت اشباع و کم آموختگی باید مورد استفاده قرار گیرد.
۶) جبران ناپذیری های دوران بحران کووید ۱۹: همانگونه که اشاره شد در حال حاضر اولویت و نگرانی تمام روسای دانشکدههای پزشکی کشور برنامه ریزی در جهت برگزاری دوره های جبرانی برای فارغ التحصیلان دو سال اخیر است که به علت شرایط گذشته همه اذعان داریم آموزش های مکفی در سطوح مختلف از مقاطع پزشکی عمومی دستیاری تخصصی و فوق تخصصی در آن به شدت آسیب دیده است.
همراهی وزیر بهداشت برای برنامهریزی کلان و فراهم آوردن بستر فوق جهت بازخوانی پلکانی فارغ التحصیلان و برگزاری دوره های کوتاه و فشرده عملی جهت جبران ناآموختگی ها به انجام رسالت اصلی دانشکده های پزشکی بعد از فروکش و کنترل بحران و در شرایط پیش رو بسیار کمک خواهد کرد که این امر با افزایش ظرفیت پزشکان جدیدالورود بدون فراهم کردن زیرساختهای لازم همخوانی ندارد.
۷) ضرورت تغییر برنامه آموزش مداوم پزشکی عمومی به سمت آموزش پیشگیری محور: بحران کووید ۱۹ و پایش بیماریهای غیر واگیر ثابت کرد جوامعی که در امر آموزش پزشکان عمومی در آموزش پیشگیری و سلامت محور و جامعه نگر هزینه بیشتری گذاشتند در این بحران ها بسیار موفقتر از سیستمهای آموزشی درمان محور عمل کردند.
باید قبل از هرگونه تصمیم گیری در مورد افزایش ظرفیت های پذیرش دانشجو به گسترش بستر مناسب آموزشی مراکز بهداشتی و تغییر سیاست کوریکولوم های آموزشی مقطع پزشکی عمومی به سمت آموزش پیشگیری از بیماری ها اصول حفظ سلامت و پزشکی جامعه نگر بپردازیم.
۸) رشد روز افزون دانشکده های اقماری در کنار دانشکده های پزشکی تیپ یک: یکی از مشکلات فعلی نظام آموزش پزشکی راه اندازی دانشکده های اقماری با قول های حمایتی مقطعی دانشگاه کلان منطقه یا مادر با نیتهای نیک اندیش است. اما نیاز حمایتی آنها در حوزه های علوم پایه و بالینی برای پوشش کمبودهای اساتید و فضاهای آموزشی وجود دارد.
در حالیکه دانشکده های بزرگ زیر بار اشباع دانشجویان جاری بوده فاقد ظرفیت کافی هستند تقاضاهای مکرر دانشجویان دانشکده های اقماری برای مهمانی و انتقال به دانشکدههای پزشکی کلان منطقه، فشارهای والدین و مسئولان و محدودیت آنها مشکلات بیشتری را ایجاد کرده است. نیاز است با مدیریت وزارت بهداشت نیازسنجی و سنجش امکانات کامل دانشکدهها بازبینی شود.
رسالت اول دانشکده های پزشکی کشور تربیت پزشکانی توانمند، باسواد، دلسوز به مردم و دردهای آنها، مزین به اخلاق حرفهای است و افزایش کمیت ظرفیت همانطور که در سالهای گذشته اتفاق افتاده بدون اطمینان از کیفیت میتواند آسیبی درازمدت به طول عمر تمام پزشکان تربیت شده، به تمام مردم و خانوادههایی که به ما اعتماد کردن و فرزندانشان را به این پزشکان سپردند، وارد می کند.
در ادامه ۴۴ رئیس دانشکده پزشکی خطاب به دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت یادآور شده اند: امید داریم وزیر بهداشت ورای فشارهای سیاسی - منطقه ای در نهایت آنچه به صلاح نظام سلامت است را به عنوان سیاست اصلی اتخاذ کند.
منبع : خبرگزاری مهر
اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
آتشسوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی میشود!
استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام میکند
زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
نشست چالشهای زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار میشود
چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفهای داشته باشد
هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار میشود
دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعدههای سالم
وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی میشود
ایران دارای قویترین نظام سلامت در منطقه است
ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا