میرنیوز

پیوند تخصص و تعهد در گرو تحقق "وحدت حوزه و دانشگاه"

پیوند تخصص و تعهد در گرو تحقق "وحدت حوزه و دانشگاه" 2020-12-17T07:46:34+03:30

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۵۸ و همزمان با روز ۲۷ آذرماه شهادت آیت اللّه دکتر محمد مفتح که خود از پیونددهندگان حوزه و دانشگاه بود،این روز به طور رسمی روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد. تاکنون ضمن برگزاری مراسم بزرگداشت این روز، تلاش هایی در راه تحقق این مهم انجام شده است. بی‌شک آسیب‎هایی در مسیر ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه وجود دارد که شناخت این آسیب ها می‌تواند در جامعه، فضای علمی و دینی را در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه پیاده سازد.

حجت الاسلام والمسلمین عبد الرسول هاجری مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، روز سه شنبه در نشستی خبری که در مرکز خبر حوزه برگزار شد، گفت: سال ۵۷ بسیاری از استعدادهای جوان به عشق امام راحل به حوزه آمدند. این نسل که فرزندان معنوی امام بودند، به جنگ رفتند و در اواخر جنگ نیز حس کردند که دروس حوزوی آن زمان آنها را اقناع نمی کند. به همین دلیل به سمت رشته های تخصصی رفتند تا بتوانند در جایگاه حوزه به نیازهای جامعه پاسخ بدهند.

وی افزود: پس از بازگشت این جوانان به عرصه علمی، از دهه هفتاد تغییراتی در حوزه را رقم زدند. اولین مساله گسترش رشته های مرتبط به علوم انسانی بود. این نهال به رشته ها و گروه ها و پژوهشکده ها مبدل شد . نتیجه دوم تاسیس پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی از جمله دارالحدیث وپژوهشگاه حوزه و دانشگاه و... بود. 

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه بیان کرد: سومین رویکرد حضور این افکار در جامعه علمی غرب و تخصصی شدن این مباحث در غرب بود. از سال ۷۵ این جریان آغاز شد و تا امروز هم ادامه داد.  اگر نگاه تمدنی در این زمینه کنیم باید به تربیت عالمان بپردازیم و همین مساله ده ها سال طول می کشد. تدوین اثر مرحله دوم اثرگذاری این شاگردان است و در مرحله بعدی این مباحثات باید نقد و بررسی شود و از مباحثات جریان و در ادامه نظام فکری شکل می گیرد و حداقل ۵۰ تا ۶۰ سال طول می کشد که از نظریه به نظام برسیم. 

وی گفت: انقلاب ما با همه درگیری هایی که داشته توانسته است که جریانات خود را با همین ستاره های خود ایجاد کند. آثاری که از سال ۷۵ شروع شد جریانی جدید ایجاد کرد. نظرات علوم انسانی از غرب آمده و تک بعدی است ولی حرف اسلام حرفی جدید است که برای رسیدن به بلوغ نیاز به کار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری اظهارکرد: در حال حاضر ما در حال نظریه پردازی و گفتمان پردازی هستیم. ولی ما به اندازه ای که در تولید اثر و عالم سرمایه گذاری می کنیم در عرضه آنها سرمایه گذاری نمی کنیم. مولف همیشه فکر می کند که با نوشتن یک کتاب کارش تمام می شود ولی تبلیغ و اطلاع رسانی بسیار مهمتر است. مشکل این است که آثاری که در حوزه تولید می شود تیراژ بسیار پایینی دارد. 

وی افزود: دومین مشکل این است که حوزه متهم می شود که به اینکه دانشی برای عرضه ندارد. نتیجه آن است که گفتمان دین پس از چهار دهه هنوز گفتمان انقلاب نیست. طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی کارش از جایی شروع می شود که دیگران تمام کردند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه گفت: در این طرح تلاش می کنیم این خلاء را پر کنیم. در این طرح در ابتدا کتاب ها ومقالات فاخری که در حوزه علوم اسلامی و انسانی انجام شده است را شناسایی کردیم.روز اول از ۱۲ دانشگاه و پژوهشگاه شروع کردیم و امروز به ۲۴ مرکز رسیدیم که آثار آنها را ارایه می کنیم که همین تعداد به ۲ هزار اثر در ۱۷ رشته رسیده است.

وی اظهارکرد: دومین خروجی از این طرح گفتمان، سلسله نشست های تخصصی است که با دانشگاه و مراکز علمی مرتبط شدیم و شما هم بیایید از مبلغینی استفاده کنید که سلسله نشست های تخصصی را دنبال کنند. در این ارتباط نیز برخی از کتب به عنوان متن دکتری آن رشته ها ابلاغ شده است.

وی گفت: شعار وحدت حوزه ودانشگاه از شعارها و راهبردهای امام راحل و انقلاب اسلامی است و ما نیاز داریم که از دو بال حوزه و دانشگاه استفاده کنیم. امام راحل فرمودند که انقلاب محصول حوزه  و دانشگاه است و باید در ادامه انقلاب نیز نقش آفرین باشند. تاسیس حدود سیصد رشته علوم انسانی به معنی وحدت حوزه ودانشگاه است. امروز جمع کثیری از محققان و اساتید دو ساحتی داریم.  نماد وحدت حوزه ودانشگاه ما آثاری است که در این سالها شکل گرفته است.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه  اظهارکرد: از جایی که ارتباط و تعامل روشمند این دو نهاد برای سرنوشت کشور ضروری است تلاش می شود که وحدت حوزه و دانشگاه کمرنگ شود تا شاید در مقابل هم قرار بگیرند. در وبینار امسال مدیران حوزه و دانشگاه و مراکز تخصصی حوزه در مراسم حضور دارند و برای تثبیت این مساله دبیرخانه همکاری مشترک اساسنامه تشکیل شورای راهبری و سیاست گذاری همکاری های مشترک مرکز مدیریت حوزه و وزارت علوم امضا می شود.

حوزه و دانشگاه باید به سمت مسئله یابی بروند

حجت الاسلام عسکر دیرباز نیز در نشست خبری به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه در سخنانی با بیان اینکه دانشگاه‌ها رقابت سالمی در راستای رشد کشور دارند، گفت: در این زمینه باید هم‌فکری خوبی وجود داشته باشد، علوم نظری و کاربردی داریم که دارای بخش‌های مختلف است، ریاضی و فیزیک و فلسفه نظری است و باید به دنبال مسئله یابی رفته و در زمینه پژوهش "مسئله محور" باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: بسیاری از کارهای ما بر اساس باورهایمان است و اگر باورها دارای پایه و اساس باشد و اقناع شویم موفق‌تر خواهیم بود.

دیرباز ادامه داد: حوزه و دانشگاه باید به سمت مسئله یابی بروند و پژوهشگر و فناور باید به سمت صنعت حرکت کند و نباید منتظر بمانند که صنعت برای رفع مشکل به سمت دانشگاه برود، این نکته باید موردتوجه حوزه و دانشگاه باشد که مشکل صنعت چیست و رفع مشکلات مدنظر باشد و ارتباط دانشگاه و صنعت دوسویه باشد.

لزوم تلاش نظری و علمی به‌منظور وحدت هر چه مستحکم‌تر بین حوزه و دانشگاه

شورای عالی انقلاب فرهنگی سال گذشته در بیانیه ای به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد: از ابتدای تأسیس نهاد دانشگاه در کشورمان عده‌ای از روی جهل و نادانی و عده‌ای از روی غرض بر این موضوع تأکید می‌کردند که وحدت بین نهاد ریشه‌دار حوزه‌های علمیه و نهاد جدید دانشگاه ممکن نیست چون دانشگاه محل ترویج و آموزش علم جدید و مدرن و حوزه محل ترویج و آموزش علم قدیمی و سنتی است.

 به‌موازات این تلاش و در زمان رژیم پهلوی که خود عامل ایجاد تفرقه بین دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه بود، بزرگانی مانند شهید مفتح و شهید مطهری تلاش می‌کردند تا این توطئه را خنثی کنند تا دو نهاد حوزه و دانشگاه مانند دو بال در خدمت تعالی مادی و معنوی جامعه اسلامی قرار گیرند.

این تلاش‌های مجدانه و مخلصانه توانست توطئه ایجاد تفرقه بین حوزه و دانشگاه را خنثی کند که بزرگ‌ترین حاصل وحدت این دو نهاد مؤثر پیروزی انقلاب اسلامی بود که هم حوزویان و هم دانشگاهیان در این پیروزی و عظیم سهم به سزایی داشتند. به همین علت دشمنان انقلاب اسلام استاد دکتر مفتح را به شهادت رساندند تا عمق کینه خود را نسبت به تلاش‌های وحدت‌بخش ایشان نشان دهند.

لزوم تلاش نظری و علمی به‌منظور وحدت هر چه مستحکم‌تر حوزه و دانشگاه

برخی می‌کوشند تا بر طبل جدایی و افتراق حوزه و دانشگاه بکوبند و با هیاهو، جنجال و سخنان غیر مستدل اتحاد میان این دو نهاد را امری محال جلوه دهند که مقابله و مواجهه علمی و مستدل با این نگاه غلط بر عهده نخبگان حوزوی و دانشگاهی است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان نهاد اصلی سیاست‌گذاری و راهبری فرهنگ و علم کشور، در این زمینه مصوبات راهگشایی داشته که تصویب"سند دانشگاه اسلامی" از جمله بارزترین مصوبات در این زمینه است.

به نظر می‌رسد امروز مهم‌ترین گام برای وحدت حوزه و دانشگاه، تلاش برای ترویج مقدس بودن فعالیت علمی است؛ یعنی تلاش در هر شاخه علمی اگر به‌منظور حل مشکلات جامعه باشد عملی مقدس و به‌منزله عبادت محسوب می‌شود.

بدون تردید نظریه‌پردازی پیرامون این گزاره مهم و پاسخگویی به شبهات مطرح شده در این زمینه گامی مهم در تقویت وحدت حوزه و دانشگاه محسوب می‌شود.
این نگاه به علم در مهم‌ترین سند بخش علم و فناوری کشور یعنی نقشه جامع علمی نمود و ظهور بارزی دارد و روح حاکم بر این سند تلاش برای جاری شدن روحیه دینی در فعالیت‌های علمی است.

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در همان زمان، در آیین نکودآشت وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله دکتر مفتح در سخنانی اظهار کرد: "این مرد بزرگ اولین پرچم دار اتحاد حوزه و دانشگاه در سال‌های بعد از انقلاب بود. چون از سال‌های قبل از انقلاب، درگیر مسائل انقلاب اسلامی بودم و با دوستانی که در راستای انقلاب تلاش می کردند،  همراهی داشتم، چهره هایی مانند شهیدان مفتح و بهشتی برای ما در نهضت اسلامی پیشوا و الگو بودند".

وزیر بهداشت افزود: "بزرگانی مانند شهید مفتح و بهشتی، فکر بلند، روح پاکیزه، شفافیت و صداقت داشتند که دیگران را به خود جذب می کردند. دومین حرکتی که شهید مفتح آغاز کرد، شکوفایی واژه وحدت حوزه و دانشگاه بود و امروز بیشترین نیاز را به وحدت بین جریان های درون نظام داریم متاسفانه امروز سیاست زدگی، خودخواهی، خودمحوری و انحصار طلبی ما را به جایی کشانده که شاخه ای که بر روی آن نشسته ایم را می بُریم".

وی ادامه داد: "متاسفانه حاضریم برای حذف دیگران، مبانی اصیل انقلاب و نظام را زیر سوال ببریم و اعتماد عمومی که بزرگترین سرمایه اجتماعی نظام است را فرو بریزیم و بارها گفته ام که فراموش نکنید که "اندر پس پرده گفتگوی من و توست/ چون پرده بر افتاد، نه تو مانی و نه من".

برخی کوته فکران از گسست بین حوزه و اجتماع حرف می زنند

دکتر نمکی همچنین تاکد کرد: "بزرگ مردی مانند شهید آیت الله دکتر مفتح از وحدت حوزه و دانشگاه، سخن می گوید اما برخی افراد کوته فکر برای مطرح کردن خودشان از گسست اجتماعی بین حوزه و اجتماع و نیز اصلاح طلب و اصولگرا و معتدل حرف می زنند و امروز تمام دشمنان ما، برای براندازی جمهوری اسلامی ایران، متحد شده اند که قطعا ره به جایی نخواهند برد اما در درون خودمان به سمت کثرت و گسست، حرکت می کنیم و باید خط خودمان را از شرک، نفاق و دورویی جدا کنیم اما در درون نظام، وحدت بین حوزه و دانشگاه و بین نیروهای درونی، اصلی ترین رکنی است که باید به آن توجه کنیم".

جایگاه دانشگاه و حوزه در امر آموزش و پرورش جامعه

به گزارش ایسنا، دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه های علمی بوده است و رسالت بلند آنان سوق دادن جامعه به سوی مقاصد بلند فرهنگی و اجتماعی است. دانشگاهیان به عنوان روشن فکرانی که از افق بالاتری به جامعه می نگرند، می توانند در پیشبرد جامعه به سوی رشد و تعالی نقش بسیار مهمی ایفا نمایند.

در نظام گذشته تلاش های بسیاری برای منزوی کردن روحانیت و از سوی دیگر غربی کردن کشور و نهادهای فرهنگی و آموزشی، به ویژه دانشگاه ها، صورت پذیرفت. با پیروزی انقلاب و در سایه رهبری امام رحمت الله دو قشر روحانی و دانشجو برای پیروزی انقلاب اسلامی پیشگام گردیدند. روحانی و دانشجو با درک موقعیت حساس و مهم خود همواره نقش خود را در انقلاب حفظ کردند و پیشاپیش سایر اقشار برای ایفای مسئولیت های خویش وارد عمل شده اند. به دلیل اهمیت نقش این دو قشر در هدایت جامعه است که وحدت میان آنها همواره مدّ نظر امام راحل رحمه الله و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده و هست.

وحدت حوزه و دانشگاه در کلام امام (ره)

امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب، درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در بیاناتی فرموده اند:«امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند».

به گزارش ایسنا، اگر چه همواره دیدگاه‌های متفاوتی بین دو مرکز علمی دانشگاه و حوزه وجود داشته و دارد اما نکته مهم این است که "وحدت" همواره بر اشتراکات تاکید دارد؛ بیش از آنکه افتراقات برجسته شوند. بنابراین باید تلاش شود وجه تشابهات حوزه و دانشگاه تقویت شوند؛ چرا که در این نگاه قرار نیست تکثر و تنوع بین حوزه و دانشگاه نادیده گرفته شود، بلکه قرار است آرمان‌ها و ویژگی‌های مشترک و مشکلات پیش روی حرکت جامعه بهتر دیده شود و درک کردن این حقیقت که راه عبور از مشکلات تجمیع همه توان‌ها و قدرت‌ها است. لذا باید بهانه‌های کوچک و نابجا که گاه سال‌ها موجب جدایی بین دو مرکز بوده است، به فراموشی سپرده شوند و لازم است تلاش جدی تری در برطرف کردن موانع این وحدت که عدم وضوح و تبیین دقیق مفهوم آن نزد طرفین از جمله این موانع است، صورت بگیرد تا موانع وحدت و همدلی این دو قشر فرهیخته از میان رفته و پیوندهای دوستی و اتحاد مستحکم تر شده و موجبات پیشرفت مراکز علمی و دینی بیش از پیش فراهم شود.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)