میرنیوز

تولد سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نوزاد پس از رفع مشکلات ناباروری

تولد سالانه ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نوزاد پس از رفع مشکلات ناباروری 2020-08-03T07:26:35+04:30

دکتر علی صادقی‌تبار در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح فعالیت کلینیک‌های مختلف مرکز درمان ناباروری ابن سینا به عنوان یکی از دستاوردهای جهاددانشگاهی، با اشاره به چهل‌سالگی جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای برخاسته از متن انقلاب و متشکل از جوانان انقلابی تحصیل کرده ای بود که با روحیه‌ انقلابی این نهاد را شکل دادند. جهاد دانشگاهی تاسیس شد تا  هرگاه یک وظیفه اساسی و یک کار نهادینه شده بر روی زمین مانده بود آن کار را دست بگیرد و به انجام برساند تا به عبارتی متولی رفع یکی از نیازهای اساسی کشور شود. این رویکرد سبب شد که در همه‌ی واحدهای جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های مختلف، افرادی با تخصص‌های مشابه دور هم جمع شوند و در آن حوزه نیازی را در مملکت شناسایی و رفع کنند.

وی درباره پیشینه راه‌اندازی پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: جهادگران مجموعه‌ پژوهشگاه ابن سینا هنگامی که در خارج از کشور تحصیل می‌کردند دیدند هموطنانی با هزینه‌های سنگین به دنبال درمان ناباروری می‌روند به همین دلیل تصمیم گرفتند روش‌های درمانی ناباروری را به داخل ایران بیاورند. در همین راستا، در سال ۱۳۸۳ مرکز درمان ناباروری ابن سینا شکل گرفت. با شکل‌گیری این مرکز،  هنگامی که زوجی، پس از اقدامات پیاپی برای بارداری، بچه‌دار نمی‌شوند، به این مرکز مراجعه می‌کنند. آن‌ها در قدم اول توسط متخصصان زنان و متخصصان ارولوژی ارزیابی می‌شوند تا اگر اشکالی در هر یک از زوجین وجود دارد مرتفع شود و در نتیجه، ناباروری برطرف شود.

رئیس مرکز درمان ناباروری ابن سینا بیان کرد: در همان ابتدا تصمیم گرفته شد برای خیل عظیمی از ناباروران که دچار سقط می‌شدند و با درمان‌های پیچیده روبه‌رو بودند تدابیر درمانی اندیشیده شود. به همین منظور کلینیکی برای درمان سقط‌های مکرر طراحی شد و عنوان این کلینیک در نام مرکز ناباروری هم گنجانده شد و نام مرکز به عنوان «مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا» تغییر کرد.

به گفته‌ صادقی‌تبار، سقط جنین یکی از معضلات زنان است و درمان‌های سخت و پیچیده ای هم دارد و گروه‌های تخصصی متعددی باید وارد کار شوند تا این مشکل برطرف شود.

وی با بیان این که «در مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا شاهد جدیدترین درمان‌های سقط هستیم» گفت: گروه‌هایی وجود دارند که با تکنیک‌های رایج باردار نمی‌شوند و احتیاج به درمان‌های جایگزین دارند. درمان‌های جایگزین به معنای استفاده از روش اهداء یا رحم جایگزین است که در آن زمان پژوهشگاه ابن سینا با استفاده از دانش متخصصان مختلف مثل حوزه‌های حقوق، اخلاق، روانشناسان، متخصصان ژنتیک ، ارولوژی و جنین‌شناسان  ضوابط اجرا و ارائه‌ خدمات درمانی در حوزه اهدا را تدوین کردند. کلینیک دیگری نیز با استانداردهای لازم در خصوص سلامت مادر و جنین تاسیس شد. این کلینیک برای ارائه‌ خدمات و کنترل بارداری در طول ۹ ماه بارداری مادر راه‌اندازی شد تا فرد بتواند با اطمینان خاطر از به دنیا آوردن یک فرزند سالم به کمک غربالگری های پیاپی دوران بارداری‌اش را ادامه دهد.

رئیس مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره نیاز به وجود کلینیکی برای درمان اندومتریوز گفت: مجموعه ی مرکز درمان ناباروری ابن سینا به این نتیجه رسید که علت ناباروری گروهی از خانم های نابارور ، بیماری های شایعی است که در بین آن‌ها زیاد است و خیلی سخت تشخیص داده می شود. این بیماری که تشخیص و درمان آن سخت و پیچیده است "اندومتریوز" نام دارد. به همین دلیل نیاز به وجود کلینیکی برای ارائه تمام خدمات موردنیاز یک زوج نابارور احساس شد. البته اندومتریوز به خودی خود بیماری آزاردهنده‌ای است و به همین دلیل همه‌ مراجعان صرفا برای رفع ناباروری درمان این بیماری را پیگیری نمی‌کنند.

صادقی‌تبار درباره فعالیت بقیه کلینیک‌های مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا خاطر نشان کرد: کلینیک دیگر این مرکز، "کلینیک سلامت جنسی" است. متخصصان این کلینیک، می‌توانند زوجینی که به دلیل یکی از اختلال‌های عملکرد جنسی دچار ناباروری شدند و یا حتی اگر نابارور نیستند اما دچار اختلالاتی هستند را مورد درمان قرار دهد. ناباروری یک زوج ممکن است به دلیل اختلال در عملکرد جنسی یا مربوط به بیماری‌های عفونی باشد. علاوه بر آن، ممکن است بیماری‌های روحی روانی باعث اختلال در عملکرد جنسی شوند و زوج ها نابارور تلقی شوند. طبیعتا اگر زوج به دلیل مشکلات سلامت جنسی نابارور باشند، این مشکل در این کلینیک قابل درمان است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا ادامه داد: کلینیک دیگری برای کلیه‌ مشاوره‌های تخصصی درمان زوج‌های نابارور راه‌اندازی شد که متخصصان داخلی، غدد، روانپزشکی، بیماری‌های عفونی، ژنتیک، ایمونولوژی پزشکی در این کلینیک حضور دارند تا مشاوره‌هایی را به گروه‌های درمان‌کننده مستقر در این کلینیک‌های هفت‌گانه ارائه کنند. کلینیک آخر این مرکز که به استفاده از یکی از دستاوردهای جدید حوزه درمان ناباروری اختصاص دارد، "کلینیک سلول درمانی" است. در این کلینیک از سلول‌های بنیادی زن برای بهبود عملکرد تخمدان فرد استفاده می‌شود .پس از دستکاری این سلول‌ها در آزمایشگاه، دوباره این سلول‌ها به خود فرد برگردانده می‌شوند و به این ترتیب با اهداف درمانی توفیقات بسیار چشم‌گیر و قابل توجهی در درمان بیماری‌ها و درمان ناباروری به دست می‌آید.

وی با اشاره به هدف جهاد دانشگاهی از تاسیس مرکز درمان ناباروری افزود: نگاه جهاد دانشگاهی در طراحی یک مرکز درمان ناباروری این بوده که یک زوج نابارور از اقصی نقاط کشور، به جای مسافرت به خارج از کشور ، با یک مراجعه به یک مرکز بتواند همه‌ خدمات موردنیاز خود را از یک مجموعه در داخل کشور دریافت کند. طبیعی است که درمان بیمار فقط در کلینیک انجام نمی‌شود و درمان نیازمند خدمات پاراکلینیک نیز می شود. پاراکلینیک شامل آزمایشگاه‌های متنوع تشخیص طبی، پاتولوژی، ژنتیک سلولی، ژنتیک مولکولی و جنین‌شناسی است که خدمات متنوعی در اختیار متخصصان قرار می‌دهد تا بتوانند درمان‌ها را با تشخیص‌های خود برنامه‌ریزی کنند. ارائه خدماتی از جمله عکس رنگی رحم، انجام انواع سونوگرافی‌های سه‌بعدی و چهاربعدی و سونوگرافی‌های پیشرفته برای تشخیص‌های مختلف متخصصان نیز در این مرکز، در اختیار آن‌ها قرار دهد. علاوه بر آن، وجود داروخانه‌ی تخصصی برای تامین داروهای موردنیاز درمان ناباروری باعث می‌شود بیمار از گشتن مداوم به دنبال دارو خلاصی یابد.

صادقی‌تبار خاطرنشان کرد:  در جهاد دانشگاهی افتخار پیدا کردیم که مجموعه‌ای را فراهم کنیم که زوج با امید واثق به دارا بودن یک فرزند پا به این مجموعه بگذارد و با یک فرزند سالم از این مجموعه خارج شود. فکر می‌کنم این یکی از بزرگترین دستاوردهای جهاد دانشگاهی است که بتواند در شرایط فعلی جامعه که هرم سنی جمعیت رو به پیر شدن می‌رود و منویات سیاست‌های بالای دستی در راستای حفظ قشر جوان کشور است، بتواند از مسیر کمک به درمان ناباروری و یا حفظ توان باروری افرادی که نمی‌خواهند در حال حاضر بچه‌دار شوند به اجرای این سیاست‌ها کمک کند.

رئیس مرکز درمان ناباروری ابن سینا در پاسخ به پرسشی درباره تعداد نوزادانی که سالیانه پس از درمان ناباروری در این مرکز متولد می‌شوند گفت: احتمال بارور شدن در هر سیکل یک سوم است ، گر حدود چهار الی پنج هزار سیکل در سال در این مرکز انجام شود و به طور متوسط یک سوم این افراد باردار شوند حدودا هر سال ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نوزاد متولد شود.

وی در پایان درباره فعالیت‌های پژوهشی که در مرکز درمان ناباروری ابن سینا انجام می‌شود نیز گفت: بسیاری از همکاران ما در مرکز ناباروری، عضو هیئت علمی هستند و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی جزو کارهای نهادینه آن‌ها است. ما یک گروه پژوهشی در مرکز درمان ناباروری ابن سینا داریم که به آن دسته از طرح‌های تحقیقاتی که در حوزه بیولوژی تولید مثل مربوط است، می‌پردازد.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار علمی

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد

اعضای شورای راهبری هوش مصنوعی معرفی شدند/ایجاد زیر ساخت هوش مصنوعی در دستور کار ۱۰ نهاد
2023-12-03T19:08:50+03:30
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی را از مهمترین ماموریت‌های شورای راهبری هوش مصنوعی دانست و گفت: این شورا با ای...

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!

آتش‌سوزی جنگلی موجب رشد حیات دریایی می‌شود!
2023-12-03T19:08:49+03:30
پژوهشگران می‌گویند، خاکسترهای حاصل از آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث رشد و شکوفایی حیات دریایی می‌شوند.

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد

استرس کاری ریسک بیماری قلبی را در مردان افزایش می دهد
2023-09-25T21:29:51+03:30
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خطر بیماری قلبی برای مردانی که در مشاغل پر استرس کار می‌کنند و احساس می‌کنند از تلاش‌هایشان قدردانی نمی شود، دو برابر بیشتر است.

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند

۲.۵ میلیون ایرانی در اهدای خون مشارکت دارند
2023-09-25T21:29:50+03:30
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، از مشارکت ۲.۵ میلیون نفر اهدا کننده خون در کشور برای تأمین نیاز ۱۰۰ درصدی مراکز درمانی خبر داد.

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند

چین در شرق تهران بیمارستان هوشمند احداث می کند
2023-09-25T21:29:50+03:30
تفاهم‌نامه احداث بیمارستان هزار تختخوابی در شرق تهران بین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت سینوفارم چین منعقد شد.

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور

راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، از راه اندازی ۶۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور خبر داد.

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند

وزارت بهداشت برای اولین بار سرایدار استخدام می‌کند
2023-09-25T21:29:49+03:30
معاون بهداشت وزارت بهداشت، از جذب ۴ هزار بهورز و ۵ هزار کارشناس بهداشت و مجموعاً ۹ هزار نیروی بهداشتی در آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت

زمان اخذ رأی در انتخابات نظام پرستاری افزایش یافت
2023-09-25T21:29:48+03:30
زمان اخذ آرای ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری، از ساعت ۷ صبح لغایت ۲۰ روز جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ اعلام شد.

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه

هوای آلوده و افزایش ریسک سرطان سینه/ درمان سوءهاضمه با زردچوبه
2023-09-25T21:29:48+03:30
حوزه سلامت در هفته رو به پایان، در جهان، شاهد اخبار و رویدادهای متعدد و مختلفی بود که به مرور گزیده ای از مهم ترین آنها می پردازیم.

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک

بیماری هزارچهره را جدی بگیریم/ عوارض بیماری سلیاک
2023-09-25T21:29:48+03:30
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر لزوم ایجاد نقشه غربالگری و بیماریابی سلیاک در کشور تاکید کرد.

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک

اهمیت تولید محصولات غذایی فاقد گلوتن برای بیماران سلیاک
2023-09-25T21:29:47+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با طیف زیادی از بیماری‌های نادر مواجهیم که متاسفانه برای بسیاری از آنها هنوز درمان پیدا نشده و یا اینکه درمان های موجود کفایت نمی...

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود

نشست چالش‌های زنجیره تأمین دارو در ایران برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:47+03:30
نشست چالش‌های زنجیره تأمین ایمن و اثربخش دارو در ایران در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم

چگونه از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنیم
2023-09-25T21:29:46+03:30
شروع فصل پاییز، زمان شیوع بیماری های ویروسی است که سرماخوردگی شایع ترین بیماری فصل سرما است. اما، با رعایت یک توصیه ساده، می توان از ابتلا به این بیماری مصون...

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است

خرید اعتباری محصولات پتروشیمی به نفع صنعت دارو است
2023-09-25T21:29:46+03:30
رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی گفت: گران قیمت ترین محصولات مواد پایه پتروشیمی، دارو است.

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

چه کسانی پرونده الکترونیک سلامت دارند
2023-09-25T21:29:46+03:30
معاون فنی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: هر کسی که واکسن کرونا تزریق کرده باشد، پرونده الکترونیک سلامت دارد.

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا

بررسی راهکارهای ورود ایران به بازار دارویی اوراسیا
2023-09-25T21:29:45+03:30
راهکارهای ورود شرکت های داروسازی ایران به بازار دارویی اوراسیا، در یک نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد

جامعه پزشکی باید تخصص را همراه تعهد حرفه‌ای داشته باشد
2023-09-25T21:29:45+03:30
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، تخصص و تعهد حرفه‌ای را دو بال جامعه پزشکی برای خدمت به مردم دانست.

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی

هفته دفاع مقدس فرصتی برای انتقال مفاهیم بهداری رزمی
2023-09-25T21:29:45+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: جامعه سلامت کشور افتخار دارد که همپای دلاورمردان عرصه نبرد، در جبهه ها حضور داشت.

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود

نشست چالش های قیمت گذاری دارو برگزار می‌شود
2023-09-25T21:29:45+03:30
نشست چالش‌های قیمت‌گذاری دارو، مواد موثره و مکمل‌ها در هشتمین نمایشگاه بین المللی دارو و صنایع وابسته برگزار می‌شود.

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم

دانش آموز بدون صبحانه مدرسه نرود/ میان وعده‌های سالم
2023-09-25T21:29:44+03:30
یک متخصص تغذیه، در خصوص میان وعده دانش آموزان در مدرسه، توصیه هایی ارائه داد.

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت

وزیر بهداشت زنگ دبیرستان شهید آوینی را نواخت
2023-09-25T21:29:44+03:30
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲، ۱۴۰۳ وزیر بهداشت، زنگ دبیرستان شهید آوینی تهران را به صدا در آورد.

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند

۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان استخدام می شوند
2023-09-25T21:29:44+03:30
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش درمان از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت خبر داد.

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان

بازدید سرزده عین اللهی از بیمارستان شفا یحیاییان
2023-09-25T21:29:44+03:30
وزیر بهداشت، به طور سرزده از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شفا یحیاییان تهران بازدید کرد.

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند

۲۲ بیمار کرونایی در یک هفته گذشته فوت شدند
2023-09-25T21:29:43+03:30
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در یک هفته گذشته ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور فوت شدند.

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود

داروی ایرانی از طریق صادرات به دنیا معرفی می‌شود
2023-09-25T21:29:43+03:30
رئیس سازمان غذا و دارو، راه شناخت تولیدات دارویی کشور در جهان را، صادرات محصولات دانست.

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است

ایران دارای قوی‌ترین نظام سلامت در منطقه است
2023-09-25T21:29:43+03:30
وزیر بهداشت، با اشاره به کارآمدی حوزه سلامت کشورمان گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای قوی‌ترین و موفق ترین نظام سلامت در منطقه است.

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد

ادعای دخالت وزارت بهداشت در انتخابات نظام پرستاری رد شد
2023-09-25T21:29:43+03:30
مسئول هیات مرکزی نظارت بر ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری، از رشد ۱۵ درصدی نامزدهای دوره ششم انتخابات نظام پرستاری نسبت به دوره قبل خبر داد.

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد

اورژانس تهران در هفته گذشته ۲۰ هزار مأموریت انجام داد
2023-09-25T21:29:42+03:30
رئیس مرکز اورژانس استان تهران، با اشاره به مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۸، گفت: در هفته گذشته ۲۴۳۰ تماس مزاحم با اورژانس استان تهران داشتیم.

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است

جهان امروز با کمبود آب و غذای سالم مواجه است
2023-09-25T21:29:42+03:30
وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت روز جهانی بهداشت محیط، تمرکز بر اقدامات بهداشت محیط را عاملی موثر بر جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین ناشی از بار بیماری های ...

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا

تایید موفقیت نخستین واکسن ایرانی کرونا
2023-09-25T21:29:42+03:30
مقاله کارایی واکسن برکت در یکی از برجسته‌ترین مجلات علمی جهان بنام The BMJ هیجده ماه پس از ارسال به چاپ رسید.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)