میرنیوز

آیا قیمت آهن و آهن‌آلات کاهش پیدا می‌کند؟

آیا قیمت آهن و آهن‌آلات کاهش پیدا می‌کند؟ 2020-12-29T13:16:42+03:30

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایع در جهان است. با توجه به آمار انجمن جهانی فولاد از سال ۲۰۱۰ سالانه حدود ۱۵۰۰ میلیون تن فولاد خام در جهان تولید شده است. تقاضای فولاد در جهان در حال افزایش است. دو روش اساسی برای تولید فولاد وجود دارد. روش اول که رایج‌تر است، استفاده از منابع طبیعی سنگ آهن در تولید فولاد است. روش دوم نیز در واقع بازیافت ضایعات و قراضه فولاد بلااستفاده در صنایع دیگر است. به طور کلی برای درک روند قیمت محصولات فولادی ذکر شده باید به بهای تمام شده آن‌ها و قیمت سنگ آهن و قراضه توجه کرد. روند قیمت آهن‌آلات برای بسیاری از افراد که وابستگی به این صنعت دارند، بسیار حیاتی است.

مقایسه قیمت آهن در بازارهای داخلی با بازارهای جهانی

امروزه شاهد آن هستیم که بازارهای جهانی با رشد قیمت آهن‌آلات در بازار روبه‌رو است. با آن‌که پیش‌بینی می‌شد قیمت آهن تا سال ۲۰۲۴ کاهش قیمت را به خود ببیند، اما در حال حاضر نمودارها نشان‌گر افزایش قیمت آهن در جهان است. هر چند در هفته‌های اخیر شاهد آن هستیم که کمی کاهش قیمت در بازار ایجاد شده است. اما دلیل این کاهش قیمت چیست؟

در روزهای پایانی دسامبر بازار سنگ آهن شاهد یک فشار نزولی بود. بعد از آن‌که قیمت سنگ آهن به سقف هفت ساله خود یعنی ۱۵۷ دلار در هر تن رسید، دولت چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان است، درخواست تعدیل بازار را کرد. در سال جاری قیمت مواد اولیه خام حدود ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد.

بعد از آن‌که چین، که اقتصادش در همه‌گیری کرونا کمتر دچار خسارت شده بود، برای تولید آهن‌آلات به شدت سنگ آهن مصرف نمود، قیمت این ماده روند صعودی به خود گرفت در حالی که پیش‌بینی می‌شد چین درخواست زیادی برای واردات آهن نداشته باشد؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که تقاضا و تولید فولاد چین بسیار فراتر از تصورها بوده است. مؤلفه دیگری که بیان‌گر رشد قیمت در سال آینده بوده، افزایش درخواست آهن در بازارهای جهانی است. آیا چنین روندی در مورد بازار ایران نیز صادق است و باید در ماه‌های آینده شاهد افزایش قیمت آهن باشیم؟ پاسخ به این سوال کمی سخت‌تر از بازارهای جهانی بوده و دلیل آن وجود تحریم‌ها در بازار ایران است.

در حال حاضر بازارهای آهن در ایران راکد بوده که دلیل این رکود مشخص است. تحریم در صنایع فولاد و نبود صادرات، رکود در بازار مسکن و کاهش ساخت و ساز در این بازار، قفل شدن بازار خودرو و دپو شدن بیش از حد آن باعث می‌شود تقاضا برای فروش کم شود. اما از جهت دیگر بار روانی بازار است که به دلیل انتظار رفع تحریم و کاهش قیمت دلار این احتمال وجود دارد که قیمت آهن در سال آینده کاهشی باشد. در صورتی که تحریم‌ها رفع و ایران بتواند وارد بازار جهانی فولاد شود، این احتمال وجود دارد در آن موقع بتوان پیش‌بینی کرد روند قیمت افزایشی شود. اما با توجه به رکود در صنعت ساختمانی، در آینده نزدیک نمی‌توان پیش‌بینی رشد قیمت آهن را داشت.

ارتباط آهن با قیمت دلار

در ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم که حجم معاملات در بورس کالا رشد ۷۰ درصدی داشت که همین باعث افزایش قیمت در بازار آهن شد اما بعد از آن به‌دلیل آن‌که هر دو سمت بازار یعنی عرضه کالا به بازار و تعداد خریدار کاهش پیدا کرد، تغییر چندانی در بازار حاصل نشد. اما چنان‌چه در آینده نزدیک سیاست تغییر پیدا کند و عرضه کالا به بورس زیادتر شود، شاهد کاهش قیمت در بازار خواهیم بود. چنین سیاستی در حال حاضر وجود ندارد؛ زیرا فعالان اقتصادی در حال رصد انتخابات آمریکا و اتفاقاتی هستند که در آینده رخ خواهد داد. طبیعی است که انتظار بازار بر انجام مذاکرات بین ایران و آمریکا است. اگر چنین اتفاقی بیفتد این امکان وجود دارد که بورس کالا نسبت به بازار مثبت شود و عرضه در بازار بورس بیشتر شود که همین امر سبب کاهش قیمت خواهد شد.

این‌که دولت بتواند با فروش نفت، قیمت را پایین بیاورد و یا این‌که برای پیروزی در انتخابات به طور دستوری قیمت دلار را پایین بیاورد، تفاوت بسیاری است. کاهش قیمت دلار در هر صورت باعث کاهش قیمت آهن خواهد بود اما اگر قیمت دلار به شکل دستوری کاهش داده شود، طبیعی است که بازارهای دیگر با مقاومت روبه‌رو خواهند شد و از آن‌جا که دولت آینده تصمیم‌گیرنده اصلی خواهد بود، برای همین بازار به کاهش قیمت چندان تمایلی نخواهد داشت و روند کاهشی قیمت آهن زیاد طول نخواهد کشید.

اما کاهش دلار به تنهایی سبب نخواهد شد که قیمت آهن پایین بیاید. در وهله اول باید منتظر واکنش بازار ماند؛ بخش زیادی از سرمایه راکد در بازار در بخش مسکن است. با کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت آهن، شاهد افت قیمت مسکن خواهیم بود. با کم شدن قیمت مسکن این امکان وجود دارد که ساخت و ساز مسکن مجدداً شکل بگیرد. رونق بازار ساخت و ساز یعنی نیاز کشور به آهن و احتمالاً واردات آهن! با واردات آهن و این که قیمت آهن در بازارهای جهانی بالا رفته است، ما شاهد افزایش مجدد قیمت آهن خواهیم بود. هر چند دلار کاهش پیدا کرده باشد.

آیا قیمت آهن و آهن‌آلات کاهش پیدا می‌کند؟

رکود یا رونق بازار آهن تا پایان سال؟

برای پاسخ به چنین سوالی فعلاً کمی باید صبر نمود. اما با وجود نشانه‌هایی که در حال حاضر در بازار جریان دارد، می‌توان حدس زد که در سه ماه باقی مانده از سال، رونق آن‌چنان در بازار اتفاق نخواهد افتاد. تا روی کار آمدن دولت آمریکا هنوز چند هفته‌ای باقی مانده است و بعد از حضور دولت جدید مسائل کلیدی‌تر از ایران نیز وجود دارد که باید حل شود. پس انتظار نمی‌رود دولت جدید آمریکا در ماه‌های اول برای رفع تحریم‌های ایران قدمی بردارد. هرچند در روزهای گذشته نشانه‌هایی از رفع تحریم دیده می‌شود؛ اما هنوز برای نتیجه‌گیری زود است. اما از آن‌جا که بازار خرید و فروش مسکن در ماه‌های آخر سال رونق پیدا می‌کند و انتظار می‌رود پروژه‌های نیمه تمام نیز برای روزهای آخر سال تکمیل شود، این احتمال وجود دارد در ماه‌های آخر سال شاهد رونق در بازار آهن باشیم. در واقع در حال حاضر مازاد عرضه شش ماه ابتدایی سال ۹۹ جذب بازار شده و با توجه به کاهش تقاضا طی دو ماه گذشته به نظر می‌رسد تقاضا به سمت تعدیل می‌رود و احتمالاً طی چند ماه آینده باید به قیمت‌های جهانی و قیمت ارز نگاه کرد تا روند بازار را درک کنیم.

کلام پایانی

این‌که قیمت آهن تا کجا نزولی خواهد بود نمی‌توان پاسخ دقیقی داد؛ زیرا همان‌طور که اشاره شد قیمت آهن به عوامل زیادی بستگی دارد که باید بازار را دقیق رصد نمود زیرا با رصد بازار است که می‌توان هوشیارانه عمل نمود و قدم صحیحی در بازار برداشت. البته آن‌چه که مشخص است نظرات کارشناسی شده در یک مقاله و یک کارشناس نخواهد توانست کاملاً درست باشد. برای همین بهتر است در این زمینه به خصوص دیگر نظرات را نیز شنید و بعد از جمع‌بندی اقدام نمود. اگر شما نیز نظری دارید که بتوان قیمت آهن را پیش‌بینی نمود خوش‌حال می‌شویم در قسمت کامنت‌ها پیش‌بینی خود را بنویسید.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

منبع : خبرگزاری مهر


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار بازار

حراج بعدی شمش طلا فردا برگزار می‌شود

 حراج بعدی شمش طلا فردا برگزار می‌شود
2024-05-19T20:32:34+03:30
بیست و پنجمین جلسه حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران فردا یک‌شنبه  ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

همکاری خاتم‌الانبیا با تاپیکو در راستای اجرای منویاتِ رهبری

 همکاری خاتم‌الانبیا با تاپیکو در راستای اجرای منویاتِ رهبری
2024-05-19T20:32:33+03:30
مدیرعامل تاپیکو گفت: همکاریِ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با این مجموعه‌ در راستای اجرای منویاتِ مقام معظم رهبری است.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۳

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
2024-05-19T20:32:31+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۹۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون تومان است.

عزم فولادی‌ها برای تحقق شعار سال؛ احیای تولید با تکیه برداخل

 عزم فولادی‌ها برای تحقق شعار سال؛ احیای تولید با تکیه برداخل
2024-05-19T20:32:30+03:30
بدون شک یکی از عواملی که منجر به روشن‌تر کردن چراغ تولید در داخل کشور می‌شود، رونق صنایع مادر و بر روی ریل حرکت کردن قطار تولید کارخانه‌های عظیم داخلی است.

بیمه‌گر حج تمتع مشخص شد

 بیمه‌گر حج تمتع مشخص شد
2024-05-19T20:32:29+03:30
از سوی سازمان حج و زیارت، بیمه میهن به عنوان بیمه گر حجاج ایرانی سال ۱۴۰۳ برای پوشش بیمه های درمان، عمر، حادثه و مسئولیت انتخاب شد.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۴

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
2024-05-19T20:32:28+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۶ درصد کاهش به ۲۳۵۹ دلار و ۹ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۴

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
2024-05-19T20:32:27+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۴۷ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار/ دلار به ۵۸هزار تومان نزدیک شد

 ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار/ دلار به ۵۸هزار تومان نزدیک شد
2024-05-19T20:32:26+03:30
مشاهدات میدانی از بازار سبزه‌میدان نشان می‌دهد: قیمت دلار در این بازار امروز با کاهش بیشتری نسبت به روزهای قبل همراه شده و به کانال ۵۸هزار تومان نزدیک شده ا...

تحویل اولین سری لاماری ایما هیبرید به مشتریان

 تحویل اولین سری لاماری ایما هیبرید به مشتریان
2024-05-19T20:32:25+03:30
لاماری ایما هیبرید جدیدترین محصول شرکت آرین پارس موتور است که اولین سری از این محصول با فروش فوری و قطعی در اسفند ماه سال گذشته در سامانه یکپارچه عرضه خودرو...

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
2024-05-19T20:32:24+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۵ درصد افزایش به ۲۳۴۴ دلار و ۵۱ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۶

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
2024-05-19T20:32:23+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۶۷ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

"ری‌را "در آستانه تجاری‌سازی شد

 "ری‌را "در آستانه تجاری‌سازی شد
2024-05-19T20:32:23+03:30
مدیرعامل ایران خودرو در بازدید از خط تولید ری‌را، در جریان آخرین وضعیت صحه‌گذاری و تاییدیه‌های کیفیت این محصول قرار گرفت.

۶ موفقیت کچاد در سال ۱۴۰۲

 ۶ موفقیت کچاد در سال ۱۴۰۲
2024-05-19T20:32:22+03:30
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در سال ۱۴۰۲ موفقیت‌های زیادی در حوزه تولید، فروش، صادرات و بهره وری کسب کرده است.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۹

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
2024-05-19T20:32:21+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۱.۶۱ درصد افزایش به ۲۴۱۵ دلار و ۲۲ سنت رسید.

وکالتی کردن حساب مشتریان در بانک رفاه برای خرید خودرو برقی

 وکالتی کردن حساب مشتریان در بانک رفاه برای خرید خودرو برقی
2024-05-19T20:32:20+03:30
مشتریان بانک رفاه کارگران می‌توانند به صورت غیرحضوری و یا از طریق مراجعه به شعب این بانک، نسبت به وکالتی کردن حساب‌های خود اقدام و در طرح عرضه خودروهای برقی...

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۹

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
2024-05-19T20:32:20+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است.

حفظ کیفیت خط قرمز و اولویت نخست مدیران خودرو است

 حفظ کیفیت خط قرمز و اولویت نخست مدیران خودرو است
2024-05-19T20:32:19+03:30
مدیرعامل شرکت مدیران خودرو با بیان این که رضایت مشتری و حفظ کیفیت همواره خط قرمز و اولویت نخست ما است، گفت: بنز و تویوتا نیز در گذشته فراخوان های مشابهی داش...

ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی با حساب وکالتی بانک تجارت

 ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی با حساب وکالتی بانک تجارت
2024-05-19T20:32:18+03:30
بانک تجارت امکان وکالتی کردن سریع و غیرحضوری حساب، برای ثبت‌نام خودروهای برقی وارداتی سامانه یکپارچه خرید خودرو را از طریق آدرس car.tejaratbank.ir فراهم کرد.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند/ یورو رشد کرد

 دلار مبادله‌ای ثابت ماند/ یورو رشد کرد
2024-05-19T20:32:17+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۴هزار و ۸۶۸ تومان و حواله دلار نیز به ۴۱هزار و ۸۹۴ تومان رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۵
2024-04-14T11:46:02+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۷۸۱ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۵ میلیون تومان است.

زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط

 زمان اولین حراج سکه در سال جدید اعلام شد+شرایط
2024-04-14T11:46:01+03:30
دهمین جلسه حراج سکه طلا در روز دوشنبه مورخ ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳، برگزار خواهد شد. دارایی موضوع این حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ...

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:33+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۲۲۸۶ دلار و ۲۸ سنت رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
2024-04-14T11:05:32+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد

 خریدهای هیجانی در بازار طلا و سکه/ حباب سکه ۲ برابر شد
2024-04-14T11:05:32+03:30
با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی و تحولات خاورمیانه، قیمت طلا و ارز در بازار داخلی با افزایش محسوس همراه شده است. طبق اعلام فعالان بازار طلا و جواهر، حباب ...

قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه

 قیمت جهانی طلا ۱۴۰۳/۰۱/۱۷/ رشد ۲۵ درصدی قیمت طلا طی ۶ ماه
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۱ درصد کاهش به ۲۲۸۱ دلار و ۴۸ سنت رسید.

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:31+03:30
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۱ درصد افزایش به ۲۳۴۱ دلار و ۵۹ سنت رسید.

دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت

 دلار مبادله‌ای ثابت ماند؛ یورو کاهش یافت
2024-04-14T11:05:30+03:30
در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۳هزار و ۵۶۷ تومان و حواله دلار نیز به ۴۰هزار و ۶۴۸ تومان رسید.

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

 قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
2024-04-14T11:05:29+03:30
امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۲۶ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست

 کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه در ۲ روز/ خریدار نیست
2024-04-14T11:05:29+03:30
کشتی آرای با تأکید بر کاهش ۴.۵ میلیونی قیمت سکه و ۲ هزار تومانی قیمت دلار، گفت: فعالان بازار با احتیاط عمل می کنند و دیگر کسی طلا نمی خرد.

مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد

 مدیر عامل پاکسان: سال ۱۴۰۳ در تاریخ پاکسان ماندگار خواهد شد
2024-04-14T11:05:28+03:30
شهریار محمدی راد سال ۱۴۰۳ را نقطه عطفی در تاریخ شرکت پاکسان دانست و از اتفاقات بزرگ برای این مجموعه در این سال خبر داد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)