میرنیوز
به گزارش ایسنا براساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران سهم صنایع و نیروگاهها از میان منابع ثابت تهران و اطراف آن در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون حدود ۳۰ درصد گزارش شده است. در سالهای اخیر مازوت سوزی برخی صنایع و نیروگاهها آلودگی هوای برخی کلانشهرها را تشدید کرده است. امسال هم مازوتسوزی شهرهایی مانند تبریز، مشهد و همدان تایید شده است.
آلودگی ناشی از ذرات معلق در حالی در کشور طی فصول سرد افزایش پیدا میکند که بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون جزو گروه اول مواد سرطانزا و همرده با مواد رادیو اکتیو هستند.
داریوش گلعلیزاده در گفت و گو با ایسنا درباره مازوتسوزی در نیروگاهها گفت: وقتی نیروگاهها سیستم کنترلی داشته باشند، مازوتسوزی اشکالی ندارد. در تمام دنیا نیروگاهها هم مازوت و هم گازوئیل پرگوگرد مصرف میکنند ولی تجهیزات کنترل آلایندگی روی دودکش آنها نصب شده است و هوا آلوده نمیشود این در حالیست که هیچ یک از نیروگاههای ما این تجهیزات را ندارند.
وی با اشاره به پیگیریهای سازمان محیط زیست برای الزام نیروگاهها به نصب سیستم کنترل آلودگی هوا اظهارکرد: ما به دولت دوازدهم مکاتبه کردیم و رییس جمهوری وقت به وزارت نیرو و نفت دستور داد تا این اقدام صورت گیرد ولی انجام نشد. این وزارتخانهها هم دلایل خاص خود را برای عمل نکردن به قانون دارند. به عنوان مثال میگویند نیروگاههای ما قدیمی است و امکان نصب تجهیزات کنترل آلایندگی روی آنها وجود ندارد .
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: ما همچنان بر ضرورت نصب سیستم کنترلی آلودگی هوا بر اساس قانون هوای پاک تاکید میکنیم. نیروگاهها در شرایطی که در مقطعی از سال درخواست مصرف مازوت به علت ایجاد نشدن اختلال در شبکه برقرسانی را دارند باید این سیستم را نصب کنند این در حالیست که وزارت نیروی دولت دوازدهم پیشنهاد حذف این ماده را به دولت داده بود و ما با این کار مخالفت کردیم.
گلعلیزاده با اشاره به نشستهای برگزار شده با کنسرسیوم دانشگاههای برتر کشور و ستاد فناوری نانو برای مشخص کردن راههای سولفورزدایی از مازوت اظهارکرد: هدف از برگزاری این نشستها دستیابی به راهکارهایی به منظور ارایه شدن سوخت مازوت کم گوگرد به نیروگاهها بود تا زمانی که مشکل فیلتراسیون حل شود، با آلودگی هوا مواجه نشویم.
وی اضافه کرد: سولفورزدایی یکی از راهکارهای حل مشکل نیروگاههای مازوتسوز است. راهکار دیگر استفاده از سیستمهای کنترلی است که تاکنون هیچکدام ار این راهکارها عملیاتی نشده است. در برگزاری نشست با کنسرسیوم و ستاد فناوری نانو به دنبال این بودیم که راهکارهای اجرایی برای کاهش سولفورمازوت ارایه کنند چراکه درحل حاضر سه تا ۳.۵ درصد از وزن حجمی یعنی ۳۰ تا ۳۵ هزار قسمت در میلیون (ppm) میزان گوگرد در مازوت پالایشگاههای ماست.
گلعلیزاده با بیان اینکه مشکل کاهش میزان سولفور مازوت موضوعی است که نیروگاهها باید پیگیر آن باشند، گفت: نیروگاهها میتوانند با وزارت نفت توافق کنند تا مازوت کم گوگردتری را در اختیار آنها قرار دهد یا از طریق بخش خصوصی میزان سولفور مازوتی را که در اختیار آنها قرار میگیرد را کاهش دهند یا از سیستم کنترلی استفاده کنند. در این خصوص پیرو پیگیریهای قبلی گزارش لازم را به دولت، مجلس و نهادهای نظارتی و سازمان بازرسی ارایه دادیم. تمام مشکلات را اعلام کردیم و راهکارها را بر اساس قانون هوای پاک و مصوبات هیات وزیران در آیین نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک اعلام کردیم و خواستار اقدام وزارت نیرو برای حل مشکل آلودگی هوای ناشی از نیروگاهها شدیم.
وی اضافه کرد: ما کماکان پیگیریهای حقوقی خود را انجام میدهیم چون بر اساس قانون مکلف بر نظارت بر خروجی دودکشهای کلیه نیروگاهها و واحدههای صنعتی هستیم تا خروجیهای خود را منطبق با حدود مجاز مصوب هیات وزیران بکنند.
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پیشنویس تدوین استاندارد ملی مازوت در کمیته فنی سازمان ملی استاندارد در مرحله بررسی قرار دارد، گفت: به نظر ما لازم است میزان گوگرد در مازوت در سه سطح تعریف شود؛ مازوت کمگوگرد، مازوت با گوگرد متوسط و مازوت با گوگرد بالا. تا بر اساس محل مصرف و با توجه به اینکه وزارت نفت صادرات هم دارد، بتوانند از این مازوت استفاده کنند.
گلعلیزاده در پایان اظهارکرد: بر اساس پیشنهاد ما مازوت کم گوگرد یک درصد وزن حجمی سوخت، مازوت با گوگرد متوسط ۲ تا ۲.۵ درصد و مازوت با گوگرد بالا ۲.۵ تا ۳.۵ درصد وزن حجمی سوخت است. اگر این مورد به تصویب شورای عالی استاندارد برسد، ملاک عمل قرار میگیرد و بر اساس میزان سولفور اجازه مصرف مازوت را در برخی نیروگاهها و صنایع را خواهیم داد البته ملاک اصلی ما خروجی دوکش آنهاست که باید منطبق با حدود مجاز مصوب هیات وزیران باشد.
به گزارش ایسنا آییننامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک در سال ۹۷ به تصویب هیات وزیران رسید و در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها است.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳