میرنیوز
به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی در نشستی به مناسبت هفته پیوند اولیاء و مربیان ضمن رونمایی از بسته تحولی "آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور" آموزشوپرورش استثنایی گفت: خانواده جزء ذاتی جداییناپذیر از آموزشوپرورش است.
وی افزود: بین نهادهای اجتماعی، اولین نهادی که زندگی بشر در آن شکل میگیرد خانواده است و خانواده عمومیترین و پایدارترین نهاد است و بالاصله در فعالیتهای اجتماعی نقش ایفا میکند.
حسینی با بیان اینکه خانواده نهادی است که هیچ جانشینی ندارد و مطالعات همه اندیشمندان نشان میدهد خانواده بیشترین نقش را شکلدهی به شخصیت انسانها و جامعه دارد، گفت: مهمترین دوره شکلگیری شخصیت انسانها، دوران کودکی است و غیر از خانواده هیچ نهادی در دوران کودکی حضور ندارد.
وی افزود: طول روابط در خانواده بیشتر از طول روابط در هر نهاد و سازمان دیگری است و تنها مکانی که روابط انسانها در آن استمرار دارد و قطع نمیشود خانواده است.
معاون وزیر با بیان اینکه در جامعه و روابط انسانی سه مدل رابطه وجود دارد گفت: نوعی از رابطه، بر اساس نقشها شکل میگیرد که به آن رابطه اجتماعی میگویند مانند رابطه معلم و شاگرد و نوعی دیگر از رابطه مبنای آن سود و زیان است که به آن رابطه اقتصادی میگویند.
وی افزود: نوع دیگری از رابطه از نوع رابطه عاطفی است که همهجانبه و عمیق است و بر مبنای نقش و اقتصاد نیست، این نوع رابطه بیشترین تأثیر را بر انسانها دارد و ارتباط موجود در خانوادهها از نوع رابطه عاطفی است.
وی تصریح کرد: بر اساس نظریه تسری، رابطه افراد در خانواده به همه ابعاد زندگی انسانها تسری پیدا میکند لذا خانواده بیشترین نقش را در ساخت شخصیت انسانها دارد.
حسینی با بیان اینکه شخصیت جامعه نیز بالاترین تأثیر را از نهاد خانواده میگیرد، گفت: جامعهشناسان معتقدند، سعادت و شقاوت هر جامعهای به نهاد خانواده متکی است و خانواده جعبه سیاه جامعه است.
وی افزود: بر اساس نظر جامعهشناسان، نهادهای اساسی و اولیه، شخصیت جامعه را رقم میزند و مهمترین نهاد اساسی و اولیه نهاد خانواده است.
حسینی با بیان اینکه در جامعه با سه نوع خانواده پرآشوب، خاموش و متعادل مواجه هستیم گفت: در خانواده پرآشوب روابط زن و مرد مبتنی بر اثبات من و مشاجره است، در خانواده خاموش، زن و مرد میل به اثبات خویش ندارند و در خانواده متعادل زن و مرد با یکدیگر ارتباط متعادل دارند.
وی افزود: هر نوع از این خانوادهها بر جامعه هم اثر مستقیم میگذارند و جامعه پرآشوب، جامعه با افراد گوشهنشین و منزوی و جامعه متعادل را شکل میدهند.
حسینی تصریح کرد: بر اساس مطالعات در حوزه عملکرد تحصیلی دانشآموزان، نیز خانواده بیشترین تأثیر را بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با بیان اینکه کرونا فرصت نزدیکی خانواده بهنظام تعلیموتربیت را مهیا کرد، گفت: با نگاه تأثیر مستقیم خانوادهها بر تعلیموتربیت فرزندان و مشارکت خانوادهها در امر تعلیموتربیت بسته تحولی آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور با هفت برنامه در آموزشوپرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
وی گفت: اولین برنامه این بسته تحولی راهاندازی پارلمان مشورتی اولیاء در کشور و استانها است تا این پارلمانها بهعنوان بازوی مشورتی مدارس استثنایی عمل کنند.
وی افزود: برنامه دوم این بسته تحولی مدرسه یاری باهدف نهادینه کردن انواع یاوریهای اولیا در نظام تعلیموتربیت است و برنامه سوم آن اولیای همیار معلم است که در تمامی عصرها بهویژه عصر کرونا میتوانند همیار معلمین در امر تعلیموتربیت باشند.
حسینی راهاندازی سامانه تحت وب «ندای همراه» با کمک از مشاورین خبره برای رفع مشکلات خانوادهها و دانشآموزان را چهارمین برنامه بسته تحولی آموزش، پرورش و توانبخشی خانواده محور دانست و گفت: مددکاری اجتماعی مبتنی بر محله، ایجاد دبیرخانه هفتگانه ملی اطلاعرسانی و توانمندسازی اولیاء هفت گروه تحت پوشش سازمان آموزشوپرورش استثنایی و توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره و راهنمایی خانواده برنامههای پنجم تا هفتم این بسته تحولی میباشند.
وی افزود: مراکز مشاوره و راهنمایی پیوند آموزشوپرورش استثنایی از ۱۵ مرکز در دو سال گذشته به ۵۵ مرکز رسیده است ارائه خدمات مشاورهای این مراکز نیز صددرصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: بهمرور مراکز مشاوره و راهنمایی پیوند به مراکز جامع آموزشی، مشاورهای و توانبخشی ارتقا پیدا خواهند کرد و از ۱۰ مرکز موجود تا پایان سال به ۳۲ مرکز خواهند رسید.
معاون وزیر با بیان اینکه خط تلفنی پاسخگویی به خانواده نیز در مراکز مشاوره و راهنمایی راهاندازی شده است گفت: سال گذشته ۷۷۴۵ جلسه مشاوره بهصورت حضوری و غیرحضوری توسط مراکز مشاوره خانواده برگزار شده است
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی، وی در پایان گفت: آموزشوپرورش استثنایی برای رسیدن به استاندارد در زمینه خدمات مشاورهای به ۵۰۰ مشاور نیاز دارد که این کمبود از طریق استخدامهای سالانه جبران خواهد شد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳