میرنیوز
احمد بختیاری در گفت و گو با ایسنا، درباره کاهش تصادفات جادهای و نقش مسئولان در فرهنگ سازی آن گفت: در دنیا تصادفات را به چهار عامل خودرو، جاده، انسان و محیط مرتبط می دانند.
این مدرس امداد و نجات با بیان اینکه تصادف اجتناب ناپذیر است اما باید شرایط وقوع آن را به صفر رساند و رفتار هنگام تصادفات را بلد بود افزود: در حوادث ترافیکی همواره گفته می شود که باید خود را در گوشهای مچاله و سر و گردن خود را محافظت کنید.
همه ما باید رفتار مناسب تصادفات را بلد باشیم و این ها باید از طرق مختلف آموزش داده شود. متاسفانه این یکی از اشکالات است که رفتار مناسب هنگام تصادفات آموزش داده نمی شود. این را می شود در موارد مختلف به افراد آموزش داد، مثلا پلیس می می تواند موقع دادن گواهینامه آموزش چگونگی رفتار هنگام تصادفات را آموزش دهد.
این کارشناس مدیریت بحران در خصوص نقش عامل خودرو برای پیشگیری از تصادفات گفت: در نقش عامل خودرو برای پیشگیری از تصادفات اقدامات قبل، حین و بعد وجود دارد. اقدامات قبل، همان معاینات فنی، استاندارد های لازم، طول عمر خودرو و سلامت آن است که باید به آن توجه شود.
مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه نجات ایران در این باره که آیا عموما زمانی که خودرو دچار نقص فنی است، حادثه بیشتر می شود یا خیر؟ ادامه داد: بخشی از این عامل مربوط به نوع مسیر است. اگر نقص فنی، به عنوان مثال بریدن ترمز خودرو در محوری ایجاد شود که صاف است پس از انصراف از گاز دادن سرعت خودرو کاهش پیدا می کند، اما در مقابل اگر این اتفاق در یک محور سرازیری رخ دهد، متاسفانه سرعت افزایش پیدا می کند و حادثه شدت مییابد.
وی گفت: در حال حاضر سالی ١۶ هزار تا ١٧هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می شوند اما متاسفانه به این امر هنوز آنطور که باید پرداخته نشده است. اتفاقات اخیر باید باعث به وجود آمدن جریانی شود که افراد در برابر حوادث رانندگی هشیار تر شوند.
بختیاری افزود: فاکتور مهمی که در کشور ما کلیشه ای شده، فرهنگ است. فرهنگ یعنی ما نسبت به تصادفات حساسیت داشته باشیم و اگر در خودرو نقصی مشاهده می کنیم با خود نگوییم حالا می رویم با امید به اینکه به مقصد برسیم. اگر بدانیم خودرو خراب است و نه سوار آن شویم و نه کسی را سوار آن کنیم، تصادفات کاهش پیدا می کند.
وی در پاسخ به اینکه نقش مسئولان در رابطه با کاهش تصادفات رانندگی چیست؟ گفت: مسئولان باید بدانند که در حوادث جادهای، موضوع، مرگ آدم ها است، نه پرداخت خسارت بعد از مردن آدمها. اگر من مسئول باشم جریمه بسیار سنگین برای حوادث وسایل نقلیه عمومی قرار می دهم، یعنی به وزیر راهم می گویم اگر اتوبوسی بدلیل نقص ناشی از قصور دچار تصادف شد باید برکنار شود. به محض اینکه دو نفر برکنار شوند، نفر سوم ترجیح میدهد ۵٠ اتوبوس دارای نقص را از رده خارج کند تا جایگاه و پستش را از دست دهد.
انتهای پیام
منبع : خبرگزاری ایسنا
پایان انحصار آمریکا در گردهافشانی با پهپادهای ایرانی!
ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
ماجرای سنگاندازی برای واردات واگنهای متروی تهران چیست؟
رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرقهای شکار"
ساخت پهپادهای آشیانهدار توسط یک شرکت دانشبنیان
حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاریهای اجتماعی
شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
التیام سریعتر زخمهای دیابتی با کمک پانسمان نانویی
۳ میدان میوه و ترهبار در جنوب تهران احداث میشود
مشکلات واگنهای مترو با ورود رئیسجمهور حل میشود؟
تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
امتحانات شبه نهایی دانشآموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
ورود واگنهای مترو امسال منتفی نیست
ثبتنام رسمی برای دریافت مشوقهای سربازی از ۱۵ اردیبهشت
چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
انتقاد بهزیستی از کمکاری مسئولان شهری در قبال معلولان
ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی میکند
فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانشآموزان موفق رشتههای ورزشی بدون کنکور معلم میشوند
غربالگری اختلالات یادگیری دانشآموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
توصیههای پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیهای در سال ۱۴۰۳