میرنیوز

حال ناخوش فضاهای آموزشی پایتخت/ اجازه ندهیم تنور مدرسه سازی در تهران سرد شود

حال ناخوش فضاهای آموزشی پایتخت/ اجازه ندهیم تنور مدرسه سازی در تهران سرد شود 2021-06-11T08:21:36+04:30

محمدرضا قربانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی پایتخت اظهار کرد: تهران برخلاف آنچه تصور می شود به لحاظ فضای آموزشی، شهر برخورداری نیست. سرانه استاندارد فضای آموزشی در کشور ۸.۳۴ متر مربع و سرانه میانگین به ازای هر دانش آموز ۵.۲ متر مربع است؛ در حالی که این شاخص  در شهرتهران به ۳.۶ متر مربع می رسد و حتی در برخی مناطق حدود دو مترمربع است.

وی افزود: بنابراین با کمبود فضا مواجهیم و در مناطق مرکزی این وضعیت وخیم تر است. اگر بخواهیم استان ها را بر اساس سرانه میانگین بسنجیم، استان آخر سیستان و بلوچستان، ماقبل آخر البرز و بعد از آن تهران و آذربایجان غربی قرار دارند و در واقع تهران به لحاظ فضای آموزشی جزو سه استان آخر است و علیرغم اینکه پایتخت است اما وضعیت مناسبی ندارد.

 مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرتهران در ادامه با بیان اینکه درصد قابل توجهی از مدارس پایتخت قدمت بالای ۵۰ سال دارند که باید یا تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی شوند عنوان کرد:درمجموع قدمت مدارس تهران نیز بیش از سایر نقاط کشور است.

قربانی ادامه داد: در شهر تهران باید دو گونه مدرسه ساخته شود؛ نخست مدارس جدیدی که در راستای رفع کمبود سرانه فضای آموزشی و کاهش تراکم جمعیت دانش آموزی ساخته شوند و دوم مدارس فرسوده ای که باید تخریب و از نو ساخته و جایگزین شوند. یک شاخص دیگر تعداد دانش آموزانی است که در هرکلاس درس مشغول به تحصیل اند که رقم میانگین آن در سطح کشور ۲۴ نفر و در تهران ۳۴ نفر است وهر کلاس درس تهران به اندازه  ۱۰ دانش آموز شلوغتر از کلاس های مشابه در سایر شهرها است.

نیازمند ساخت حدود ۱۰۰۰ مدرسه جدید در تهران هستیم

وی با اعلام اینکه نیازمند ساخت حدود ۱۰۰۰ مدرسه جدید در تهران هستیم گفت: حال فضاهای آموزشی در تهران خوب نیست و باید کار جدی در این زمینه صورت بگیرد. مجمع خیرین نیز عزم خودش را جزم کرده تا در امر مدرسه سازی پیشگام باشد. مجمع خیرین تهران علاوه بر اینکه می تواند مستقیما در ساخت و تجهیز مدارس نقش آفرینی کند، به علت جایگاه و اعتبار اجتماعی که دارد می تواند میان دستگاههای متولی در این حوزه  نیز هم افزایی ایجاد کند.

تشکیل «میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران»

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرتهران با اشاره به استفاده از ظرفیت شورای آموزش و پرورش شهر تهران  و دریافت مصوبه تشکیل «میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران» در شهریور سال ۹۹ عنوان کرد: در این مصوبه به مجمع خیرین تهران ماموریت داده شده در جهت هم افزایی خیرین و دستگاههای مرتبط با مدرسه سازی انجام وظیفه کند.

وی ادامه داد: از اعضای میز خیرین می توان به نمایندگان مجمع خیرین مدرسه سازشهر تهران(رئیس و مدیر عامل)، اعضایی از شورای اسلامی شهرتهران(رئیس کمیسیون معماری و شهر سازی و رئیس  ونایب رئیس کمیسیون فرهنگی)، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران و مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اشاره کرد که ترکیب جامعی دارد. هدف میز خیرین این است که از ظرفیت های مدرسه سازی نهایت استفاده را ببرد.

رسیدگی ویژه به وضعیت فضاهای آموزشی منطقه ۲۲ تهران

قربانی برخی از مهم ترین اهداف میز خیرین را نیز برشمرد و گفت: رفع موانع حقوقی، سازمانی و اصلاح فرایندها، ایجاد هم افزایی در دستگاه های مرتبط با مدرسه سازی در کلان شهر تهران همچون؛ آموزش و پرورش، شهرداری ، شورای  اسلامی شهر،مجمع خیرین مدرسه ساز، نوسازی مداری و اداره کل راه و شهر سازی و رسیدگی ویژه به وضعیت فضاهای آموزشی منطقه ۲۲ تهران، تبدیل به احسن کردن املاک مازاد، پیگیری اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، آماده سازی مدارس به عنوان اماکن امن تخلیه در مواقع بحرانی چون سیل و زلزله، ساخت مدرسه در فضاها و زمین های معرفی شده، پیگیری ساخت مدرسه در محوطه های مازاد  و بزرگ برخی مدارس، پیگیری تبدیل خانه مدرسه های کوچک به مجتمع های بزرگ آموزشی از جمله این اهداف است.

وی ادامه داد: در همین راستا و در دومین جلسه "میز خیرین" اختصاص شش قطع زمین به آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه  در منطقه ۲۲تصویب شد که در مرحله اقدام است و یک قطعه زمین حدود۴۰۰۰ متری هم در منطقه ۲۱ برای ساخت مدرسه در اختیار آموزش و پرورش تهران قرار خواهد گرفت.

 مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران در ادامه به امضای توافق نامه سه جانبه ای از سوی وزیر آموزش و پرورش، شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران در اریبهشت ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: این توافق نامه در راستا و مکمل تشکیل میز خیرین است که  به امضا رسیده است و امر مدرسه سازی را بیش از پیش در شهرتهران تسهیل خواهد کرد.

شهر تهران به لحاظ فضاهای آموزشی نیازمند توجه ویژه است

وی تاکید کرد که شهر تهران به لحاظ فضاهای آموزشی نیازمند توجه ویژه است. از جمله تعهدات مدیریت شهری تهران در این توافق نامه می توان به همراهی با آموزش و پرورش در تسهیل و تسریع فرایند صدور مجوز ساخت مدارس، اولویت پیگیری برای ساخت مدارس در منطقه ۲۲، همکاری در اجرای تبدیل خانه مدرسه های کوچک به مجتمع های آموزشی بزرگ و در اولویت قرار گرفتن مصوبات "میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران" اشاره کرد. این توافق نامه، جایگاه و میزان اثربخشی میز خیرین را تقویت کرده است، چراکه مسئولیت تحقق مفاد این توافق نامه مهم به میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران محول شده است.

قربانی با بیان اینکه توافق نامه وزیر آموزش و پرورش با مدیریت شهری پایتخت، یک سند مهم برای سرعت گرفتن  و اصلاح فرایندهای ساخت مدارس در شهر تهران است عنوان کرد: برای استاندارد شدن فضاهای آموزشی شهر تهران اگر شورای شهر، شهرداری تهران، آموزش و پرورش، خیرین، نوسازی مدارس و سایر دستگاه های متولی این حوزه در کنار یکدیگر قرار بگیرند می توان به آینده تهران در حوزه تامین فضاهای آموزشی بسیارامیدوار بود. تشکیل میز خیرین و امضای توافق نامه مذکور اقدام مناسبی است که اجرای برنامه های عملیاتی برآمده از آن حداقل برای یک دوره چندساله باید در اولویت اقدامات مدیران شهری و همچنین آموزش و پرورشی قرار بگیرد. کمااینکه باید تاکید کنم برای توسعه شهر در ابعاد مختلف، مدیریت شهری نیز به مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران و آموزش و پرورش و ظرفیت های بی بدیل این دو نهاد نیاز دارد.

 مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران افزود: البته "میزخیرین"  براساس مصوبه شورای آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل شده و ضرورت اجرای مصوبات آن یک امر بدیهی و مستمر است و البته دارای ضمانت اجرا است. مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران نیز به عنوان یک نهاد مردمی به سهم جایگاه خود در "میز خیرین"، پیگیری لازم برای تحقق مصوبات آن را با هدف استاندارد شدن فضاهای آموزشی شهر تهران دنبال خواهد کرد.

قربانی تصریح کرد: مجمع خیرین تهران براین باور است که نباید اجازه دهیم تنور مدرسه سازی و هم افزایی بین دستگاهی برای تسریع این فرآیند، سرد شود. این تعامل می تواند آینده ای امید آفرین را برای دانش آموزان شهر تهران ترسیم کند.

وی با بیان اینکه برای به سرانجام رسیدن این مصوبات تلاش های بسیاری صورت گرفته است گفت: این تلاش تداوم خواهد یافت چراکه برنامه های پیش بینی شده می تواند مسیر ساخت فضاهای آموزشی در تهران را هموار کند. به واقع ریل گذاری دقیق و هوشمندانه ای  صورت گرفته که می تواند فرایندهای مدرسه سازی را سرعت ببخشد و تسهیل کند.

 مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران در پایان گفت: میز خیرین چون برآمده ازیک نهاد مردمی و خیری است؛ چالش های معمول بین دستگاههای اجرایی را ندارد و می تواند به عنوان کاتالیزور سرعت فرایندهای مربوط به توسعه فضاهای آموزشی را افزایش دهد. ضمن آنکه مدیریت شهری جدید نیز براساس این الگوی موفق، می تواند از ظرفیت نهادهای مردمی در نیل به توسعه پایدار بیشتر استفاده کند.

انتهای پیام

منبع : خبرگزاری ایسنا


کلمات کلیدی :
اشتراک گذاری :

آخرین اخبار اجتماعی

پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!

 پایان انحصار آمریکا در گرده‌افشانی با پهپادهای ایرانی!
2024-04-14T13:18:23+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپاد گرده‌افشان شد. این ماژول که قابلیت نصب بر روی انواع پهپادهای ایرانی و خارجی را دارد، به صورت هوشمند می‌تواند ب...

ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T12:51:47+03:30
فرد شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دس...

ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟

 ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
2024-04-14T12:38:24+03:30
عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های چینی مورد نیاز متروی تهران توضیح داد.

رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"

 رویه غلط سازمان محیط زیست برای توسعه "قرق‌های شکار"
2024-04-14T12:38:23+03:30
یک سالیست که سازمان محیط زیست با نادیده گرفتن حکم شرعی شکار و تاکید رهبر انقلاب بر لزوم توقف شکار، بدون پاسخگویی به نقدهای دانشگاهیان و بی‌توجه به ابعاد اجت...

ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

 ساخت پهپادهای آشیانه‌دار توسط یک شرکت دانش‌بنیان
2024-04-14T11:58:31+03:30
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت پهپادهای آشیانه‌دار برای تصویربرداری از مناطق صعب‌العبور شدند.

حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد

 حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد
2024-04-14T11:58:31+03:30
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از حل مشکلات ۱۲ساله تملکات ملکی پروژه روددره فرحزاد خبر داد و گفت: با آغاز فرایند پرداخت و تملک معارضات ملکی؛ پیش...

آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی

 آغاز اجرای طرح "نور" برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی
2024-04-14T11:58:30+03:30
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس از امروز در همه معابر و اماکن عمومی، اقدامات خود را به منظور برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی مانند بی‌حجابی با جدیت بیشت...

شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری

 شناسایی ۷۹ مبتلا به وبا در سال گذشته/کاهش چشمگیر آمار بیماری
2024-04-14T11:58:30+03:30
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شناسایی ۷۹ مورد ابتلا به وبا در سال گذشته، از کاهش چشمگیر آمار این بیماری در کشور نسبت به سال‌ ۱۴...

طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی

 طرح کالا برگ فجرانه در ایستگاه پایانی
2024-04-14T11:58:29+03:30
مرحله اول طرح فجرانه از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. مرحله دوم آن از ۲۰ اسفند تا ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ ادامه داشت و مرحله سوم نیز از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۸ اردی...

التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی

 التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی با کمک پانسمان نانویی
2024-04-14T11:58:29+03:30
یک شرکت دانش‌بنیان زخم‌پوش نانویی تولید کرده که می‌تواند به التیام سریع‌تر زخم‌های دیابتی کمک کند. این پانسمان باکتری‌ها را از بین برده و روند بهبود را تسری...

۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود

 ۳ میدان میوه و تره‌بار در جنوب تهران احداث می‌شود
2024-04-14T11:58:29+03:30
شهردار منطقه ۱۷ با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۳ میدان میوه و تره‌بار در سطح منطقه گفت: در راستای تکمیل شبکه توزیع میوه و کالاهای اساسی، میدان های میوه ...

مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟

 مشکلات واگن‌های مترو با ورود رئیس‌جمهور حل می‌شود؟
2024-04-14T11:58:28+03:30
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به مشکلات پیش آمده برای واگن‌های وارداتی از سوی وزارت کشور گفت: به همین جهت شخص رئیس جمهور برای برطرف کردن موانع و مشکلات ورود...

تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی

 تقویت دانش لازمه مدیریت سرمایه انسانی
2024-04-14T11:31:56+03:30
معاون شهردار تهران، تولید و تقویت دانش سرمایه انسانی را لازمه مدیریت چالش‌های این حوزه دانست.

امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه

 امتحانات شبه نهایی دانش‌آموزان دهم و یازدهم از دوشنبه
2024-04-14T11:31:55+03:30
دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم دوره متوسطه دوم از روز دوشنبه ۲۷ فروردین در امتحانات شبه نهایی شرکت می‌کنند.

ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست

 ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست
2024-04-14T11:31:54+03:30
رئیس شورای شهر تهران گفت: ورود واگن‌های مترو امسال منتفی نیست.

ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت

 ثبت‌نام رسمی برای دریافت مشوق‌های سربازی از ۱۵ اردیبهشت
2024-04-14T11:31:54+03:30
فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: سامانه مشوق‌های سربازی تولید شده و در حال تست است، ثبت‌نام رسمی واجدین شرایط از ۱۵ اردیبشه...

چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟

 چند درصد از زائران حج تمتع امسال زنان هستند؟
2024-04-14T11:31:54+03:30
مدیرکل دفتر طرح و برنامه سازمان حج و زیارت گفت: حدود ۳۷ درصد زائران شیعه حج تمتع امسال، مرد و ۴۷ درصد زائران شیعه را زنان تشکیل می‌دهند.

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو

 افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت میگو از مزارع خاکی پرورش میگو
2024-04-14T11:31:54+03:30
طرح بهسازی و نوسازی مزارع خاکی پرورش میگو به همت مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی به منظور تکمیل و بهسازی اجرای فرایند پرورش میگو در مزارع و اف...

انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان

 انتقاد بهزیستی از کم‌کاری مسئولان شهری در قبال معلولان
2024-04-14T11:31:53+03:30
رئیس سازمان بهزیستی کشور نسبت به عدم توجه مدیریت شهری به معلولان انتقاد کرد.

ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!

 ربودن دختر ۱۷ ساله توسط خواستگار شرور در تهران!
2024-04-14T11:31:53+03:30
شرور که در جریان خواستگاری از دختر مورد علاقه خود، جواب منفی شنیده بود در اقدامی هولناک دست به آدم‌ربایی این دختر زد اما با اقدام ضربتی و به‌موقع پلیس دستگی...

"زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند

 "زورگیران مسلح اتوبان صدر" دستگیر شدند
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی تهران بزرگ از دستگیری زورگیران مسلح در اتوبان صدر خبر داد.

"برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند

 "برقی شدن پایتخت" فروردین پاک تهران را همیشگی می‌کند
2024-04-14T11:31:52+03:30
یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که برقی کردن حمل و نقل عمومی و ارتقای سیستم احتراق خودروهای داخلی باعث می‌شود تا هوای مطلوبی که در این فروردین تجربه می‌کنیم...

فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات

 فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
2024-04-14T11:31:52+03:30
رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه طی هفته گذشته در ایران،‌ گفت: در تصادفات هفته گذشته ۱۵۹۴ نفر دچار مصدومیت شده‌اند.

احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی

 احتمال تغییر زمان آغاز سال تحصیلی
2024-04-14T11:31:52+03:30
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تغییر زمان آغاز و پایان سال تحصیلی گفت: این موضوع در کمیسیون آموزش تصویب شده و در انتظار بررسی و تصویب در صحن علنی مج...

استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند

 استخدام ۱۰۰۰۰ معلم ورزش در سال ۱۴۰۳/ دانش‌آموزان موفق رشته‌های ورزشی بدون کنکور معلم می‌شوند
2024-02-26T06:00:47+03:30
معاون وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استخدام ۱۰ هزار معلم تربیت‌بدنی در آزمون استخدامی فروردین ۱۴۰۳ گفت:دانش‌آموزان قهرمان رشته‌های ورزشی بدون کنکور وارد دا...

غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید

 غربالگری اختلالات یادگیری دانش‌آموزان دبستانی بعد از تعطیلات عید
2024-02-26T06:00:47+03:30
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش از اجرای غربالگری اختلالات یادگیری برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی خبر داد.

کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام

 کشف ۳۴۲ عدد لوازم خانگی قاچاق در خیابان فدائیان اسلام
2024-02-26T06:00:46+03:30
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف بیش از ۳۰۰ قلم انواع لوازم آشپزخانه قاچاق خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش کالاها کشف شده را بیش از ۱.۵ میلیارد تومان...

ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان

 ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان
2024-02-26T06:00:46+03:30
سخنگوی پلیس از ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت نیمه شعبان خبر داد.

توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید

 توصیه‌های پلیس درپی هشدار هواشناسی/ سفر غیرضروری نروید
2024-02-26T06:00:45+03:30
پلیس راهور فراجا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی، هم‌میهنان در صورت لزوم به سفر با آمادگی کامل اقدام به سفر...

صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳

 صفر تا صد میزان افزایش عوارض ساختمانی، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای در سال ۱۴۰۳
2024-02-26T06:00:45+03:30
براساس مصوبه شورای شهر تهران عوارض ساختمانی، مشاغل سیار و بی‌کانون، نصب دکل، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و حفظ و گسترش فضای سبز در سال ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد.
X فیلم جدید فیلم جدید دانلود فیلم و سریال تبلیغات شما (پیام به تلگرام)