میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، در نظامهای سرمایهداری که در آن کنترل هر چه بیشتر عاملان و «منابع»، برابر با صرفه و سود بیشتر است، انسانهایی که تبدیل به داده شدهاند راحتتر قابل نظارت و کنترلاند. در این وضعیت، هدف این نیست که رایانهها و فضای مجازی برای بهبود امور برای کاربران یا کارکنان فراهم شود بلکه تلاش بر این است که افراد هر چه بیشتر در معرض و دسترس رایانهها و فضای مجازی قرار گیرند. این مسأله مرتبط است با معرفت شناسی اجتماعی. در معرفتشناسی اجتماعی، معرفتشناس در پی صدق و کذب گزاره یا موجه بودن و موجه نبودن گزاره نیست، بلکه دلشوره او پیبردن به چگونگی تولید معرفت و بررسی مکانیسمها و شرایط آن است.
عبدالله صلواتی در کتاب «باور در عصر کلیک: آسیبهای اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن» به تفصیل از محورهای رنگارنگ آسیبهای اعتقادی در فضای مجازی سخن گفته و برای آنها راهکار ارائه کرده است.
در بخشی از مقدمه کتاب میخوانیم: «امروزه حضور و غیاب و بودن یا نبودن آدمها را با حضورشان در شبکههای اجتماعی میسنجیم زمانی که یکی از اقوام یا آشنایان برای چند ساعت یا چند روز آنلاین نباشد، نگران میشویم و تلاش میکنیم هرچه زودتر از حال و روزش با خبر شویم. اگر یک خبر در چندین شبکه اجتماعی در فضای مجازی دست به دست شود به اطمینان میرسیم که این خبر صحت دارد و دیگر سراغ درستی خبر را نمیگیریم و برای نادرستی آن دست به هیچ آزمون و سنجشی نمیزنیم و اگر خبری در این شبکهها جریان نیابد، بی تردید در صحت آن تردید میکنیم.
سیاستگذاری کلان شبکههای اجتماعی در فضای مجازی نیز غالباً بر دموکراسی مدیریت شده یا دموکراسی منفعت محور مبتنی است اگر زمام سیاستگذاری یک شبکه اجتماعی در دست کشور «الف» باشد که به لحاظ سیاسی دشمنی دیرینه با کشور «ب» دارد، طبیعی است موفقیتها و آبادانیهای کشور «ب» به نفع کشور «الف» نیست. در مقابل کاستیها و شاخصهای منفی کشور «ب» به نفع کشور «الف» است، بنابراین دموکراسی منفعت محور کشور «الف» حکم میکند موفقیتهای کشور «ب» گزارش نشود و به طور سیستمی و آگاهانه سکوت خبری را در پیش گیرند یا کنند موفقیتهای کشور «ب» تقلیل داده شود اما مدام ضعفها، کاستیها و مشکلات کشور «ب» گزارش شود یا ضعفها بیش از آن چیزی که هست، نشان داده شود.
بنابراین، ضروری است دربارهٔ فضای مجازی ابعاد آسیبهای فضای مجازی به ویژه آسیبهای اعتقادی آن و نحوه اثربخشی آنها بر انسان امروز واکاوی شود تا بتوان برای زیست مؤمنانه مسیری امن طراحی کرد و از پیامدهای فضای مجازی کاست و در دام تهدیدهای آن گرفتار نشد به دیگر سخن فضای مجازی توأمان به صورت مدیریت شده و غیر مدیریت شده در کنار فرصتها تهدیداتی را متوجه اعتقادات میکند.»
کانون اندیشه جوان کتاب «باور در عصر کلیک: آسیبهای اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن» را در 136 صفحه با قیمت 55 هزار تومان منتشر کرده است.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر