میرنیوز
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایش خانگی به عنوان یکی از مدلهای جدید عرضه و نمایش آثار نمایشی نزدیک به 15 سال است که در حال فعالیت است. در سالهای اخیر نیز با گسترش اینترنت و بسترهای جدید و نوین نمایشی، چند پلتفرم برای عرضه و نمایش فیلمها و سریالها وارد شدند و شروع به نمایش فیلمها و سریالها کردند.
در ابتدای سال جاری نیز گزینه اکران آنلاین فعال شد و قرعه اولین فیلم سینمایی این سبک از اکران به نام خروج ساخته ابراهیم حاتمی کیا افتاد و باعث شد که بار اکران سینماهای کشور کمی سبکتر شود. اینگونه نمایش خانگی با عرضه آثار فیلمسازان سینمای کشور و همینطور ساخت و تولید توانسته در چرخه تولید و نمایش نقشآفرین باشد.
حالا با وجود اینکه نمایش خانگی توانسته آثار فیلمسازان کشور را به نمایش بگذارد و طبیعتاً چرخه نمایش بهتر بچرخد و فروش فیلمهای فیلمسازان را در عرصه دیگر فراهم کند، اتحادیه تهیهکنندگان سینمای ایران که اخیراً هر چند روز یکبار یک بیانیه صادر میکند، امروز نیز بیانیهای دیگر در خصوص رفع انحصار در نمایش خانگی صادر کرده است.
متن کامل بیانیه این سینماگران به شرح زیر است:
«بیهیچ تردیدی توسعه مدلهای مختلف کسبوکار در صنعت فیلمسازی باید با افزایش حق انتخاب مردم، کاهش هزینه برای تمامی انواع کاربران و بینندگان فیلم و سریال با هر میزان تماشا و نیز گسترش بازار این هنر-صنعت همراه باشد و الزام و اجبار وبسایتها، پلتفرمها و اپلیکیشنهای خصوصی و استارتاپها و ترافیک اپراتورها به استفاده از مدل دستوری که به توسعه فساد و رانت و کاهش حق انتخاب مردم منجر میشود ضربات جبرانناپذیری به کسبوکارهای خصوصی این حوزه وارد خواهد ساخت.
ما بر این باوریم وظیفه مسئولان تقویت مدلهای مختلف کسب وکار عرضه نمایش آنلاین برای گسترش و تنوع سایتها، پلتفرمها، استارتاپها و اپلیکیشنها است تا تماشاگران محصولات سینمای ایران بتوانند بر اساس سلیقه خود آزادانه دست به انتخاب بزنند نه اینکه شرایط خاصی بر آنان تحمیل شود. ما معتقدیم شکوفایی و خلاقیت در عرصه هنر تنها با تنوع و ایجاد عرصه رقابتی بهوجود خواهد آمد نه با انحصار.
همچنین میبایست شرایطی ایجاد شود تا بیشترین درآمد به جای واسطهها به صاحبان و تولیدکنندگان آثار پرداخت شود تا تماشاگران اطمینان یابند درآمد فیلمها به تولیدکنندگان آثار پرداخت خواهد شد و با کوتاه شدن دست واسطهها صاحبان آثار با خیال راحتی به تداوم راه و ساخت آثار خلاقانه همت گمارند.»
البته ناگفته نماند که قاعدتاً نمایش خانگی نیز هزینههای خاص خود را دارد و این حوزه نیازمند تأمین منابع مالی خود به صورت توافقی با تولیدکنندگان است اما باید در نظر گرفت که بخشی از فیلمسازان کشور که فیلمهای اصطلاحاً کم بودجه و فرهنگی را میسازند و آثارشان در سینماها با اقبال روبرو نمیشود، باید در نمایش خانگی با حمایت روبرو شوند تا جریان سینمای مستقل و فرهنگی کشور زمین نخورد.
انتهای پیام/
منبع : خبرگزاری تسنیم
آیا آمارهای فروش غیر رسمی در نمایشگاه کتاب واقعی است؟
«مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید
یکی از راهکارهای امام رضا (ع) برای جذب مردم به دین
روایتهایی از کرامات «فاطمه شهر قم»
معتمدی: ذائقه سازی هنری را با کاشان میتوان آغاز کرد
هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار برگزیدگان خود را معرفی کرد
چند نکته بهبهانه ساخت سریالی درباره شهید طهرانیمقدم
۳ ناشر کودک بیشترین آمار فروش را به خود اختصاص دادند
بسته پیشنهادی متوقف شد؟/ ادامه بدقولیهای کنداکتوری تلویزیون
عربزبانها کدام یک از سریالهای ایرانی را بیشتر میبینند؟
اجرای سمفونی فلک الافلاک در روز ملی لرستان
در ایستگاه پایانی جشنواره رادیو پژواک چه گذشت؟
بازگشت علمی و فرهنگی به ریل اصلی پس از پرداخت بدهیها
سونامی ترجمه بخش کودک نمایشگاه کتاب تهران را با خود برد
عادت مخصوص «حاج قاسم» در عملیات های دفاع مقدس
رسانهها حق ندارند مردم را نسبت به آینده ناامید کنند
تقابل فرضیات علمی ساحت قرآن را دچار خدشه نمیکند
نقدها و نظرهای رهبر انقلاب درباره رمانهای خارجی در راه
ادامه سریال بدقولیهای کنداکتوری این بار با یک سریال تکراری!
نمایشگاه کتاب تهران چقدر موفق بود؟
پیام تبریک برخی نهادهای فرهنگی درباره موشکباران اسرائیل
برای «بیبدن» و مفهومی به نام تعارضات اجتماعی
اگر مقابل دشمن شل بگیریم مشکل حل می شود؟ + صوت
«بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
بیانیه انجمن سینمای جوانان درباره پاسخ پهپادی و موشکی ایران
آخرین وضعیت گوینده رادیو در بیمارستان
هنرمندان درباره «وعده صادق» چه نوشتند؟
نمایشهای کودک و ایرانی رونقبخش سالنهای دولتی
تکلیف سریال رضا شفیعیجم روشن شد
تولید فصل دوم «سرزمین شعر» با ایدههایی جدید و پختهتر